تراشه های کوانتومی قدرتمند IBM معرفی شدند

منبع: تکراتو

1

1402/9/15

23:57


بالاخره شرکت IBM از تراشه‌ های کوانتومی خود به ظرفیت 1000+ کیوبیت در کنار یک پردازنده کوانتومی دیگر رونمایی کرد. این پردازنده‌ها امکان تصحیح خطا را بهبود بخشیده‌ و راه را برای استفاده از آن‌ها در زندگی واقعی ساده‌تر کرده‌اند.

تراشه های کوانتومی قدرتمند IBM معرفی شدند

بالاخره شرکت IBM از تراشه‌ های کوانتومی خود به ظرفیت 1000+ کیوبیت در کنار یک پردازنده کوانتومی دیگر رونمایی کرد. این پردازنده‌ها امکان تصحیح خطا را بهبود بخشیده‌ و راه را برای استفاده از آن‌ها در زندگی واقعی ساده‌تر کرده‌اند.
آی‌ای ام (IBM) گزارش کرد که آنها تراشه های کوانتومی 1000+ کیوبیتی خود را به نام “کوندور” (Condor) به همراه پردازنده کوانتومی کاربردی با نام IBM Quantum Heron در نشست Quantum Summit نیویورک معرفی کرده‌اند. در یک بیانیه مطبوعاتی، اعلام شد که پردازنده Heron اولین مجموعه از نوع تراشه های کوانتومی در مقیاس کاربردی بوده که توسط IBM طی چهار سال ساخته شده است.


ادامه مطلب در ادامه 

بیشتر بخوانید:


معرفی تراشه های کوانتومی قدرتمند IBM با ظرفیت ظرفیت 1000+ کیوبیت

رایانه‌های کوانتومی که در واقع می‌توان از آن به عنوان انقلابی در حوزه محاسبات یاد کرد، برای حل مسائل پیچیده در زمینه‌هایی مانند پزشکی، فیزیک، ریاضیات و بسیاری از موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی قدرتمند‌ترین رایانه‌های امروزی هم نمی‌توانند با پتانسیل رایانه‌های کوانتومی رقابت کنند. با اضافه کردن بیت‌های کوانتومی یا کیوبیت‌ها به تراشه های کوانتومی ، قابلیت‌های آنها بهبود می‌یابد. بنابراین ، یک پردازنده با بیش از 1000 کیوبیت ، یک اتفاق بزرگ و منحصر به فرد است.

به گفته‌ی شرکت IBM یک رایانه کوانتومی ماژولار با نام Quantum System Two راه‌اندازی شده که در نیویورک قرار دارد و قبلاً کار خود را آغاز کرده است. Quantum System Two از سه پردازنده Heron برای شروع عملیات استفاده می‌کند. پردازنده Heron، با ظرفیت 133 کیوبیت، نسبت به پردازنده کوانتومی 127 کیوبیتی Eagle عملکرد بهتری نشان داده که IBM در ابتدای امسال معرفی کرده است. علاوه بر این، IBM اعلام کرده که پردازنده‌های Heron را به صورت فوری از طریق فضای ابری در دسترس کاربران قرار خواهد داد.

تراشه های کوانتومی قدرتمند IBM 

تراشه های کوانتومی قدرتمند IBM

IBM با بهبود ده برابری نرخ خطا در پردازنده Heron نسبت به Eagle، آن را برای برنامه‌های کاربردی‌، موثر و مناسب‌تر می‌کند. این اقدام نیز با دستاورد‌های IBM برای داشتن کیوبیت‌های تصحیح خطا تا پایان دهه فعلی همخوانی دارد. به گفته IBM، ما در حال حاضر در دوره دوم محاسبات کوانتومی قرار داریم. این دوره به تلاش برای کاهش خطاها و توسعه برنامه‌های کاربردی اختصاص داشته و ضرورت اثبات مفهوم را دارد. طبق اعلام این شرکت، قصد ایجاد هشت مرکز محاسباتی کوانتومی را دارند تا پژوهشگران امکان دسترسی به Quantum System Two را داشته باشند.

IBM می‌گوید، در دوره سوم رایانش کوانتومی، رایانه‌های کوانتومی تصحیح خطا را ارائه می‌دهند و قادر به افزایش مقیاس هستند. این شرکت همچنین نقشه راه خود را با اشتراک نام‌ها و ویژگی‌های پردازنده‌های متوالی منتشر کرده که ما را به سوی این واقعیت کوانتومی هدایت می‌کند.

شرکت IBM نقشی موثر در توسعه محاسبات کوانتومی برای جامعه دارد و قصد دارند این تکنولوژی را در دسترس عموم قرار دهند. آنها در حال حاضر در حال توسعه Qiskit هستند، که یک پایشدنی نرم‌افزاری است که به توسعه‌دهندگان اجازه‌ی ایجاد کد برای برنامه‌های مختلف را می‌دهد. در اظهارات اخیر، آنها اعلام کرده‌اند که این الگوها به کاربران اجازه می‌دهند تا گردش‌های کاری خود را در محیط‌های محاسباتی کلاسیک و کوانتومی توسعه داده و اجرا کنند.

جی گامبتا، یک دانشمند ارشد در تیم رایانه‌های کوانتومی IBM، تایید کرده است که پیشرفت‌های بزرگ در این زمینه منجر به سناریویی خواهد شد که در آن ما قادر خواهیم بود الگوریتم‌های ساده‌تری را روی سیستم‌های کوانتومی اجرا کنیم.
در حال حاضر، رمزگذاری‌های مورد استفاده امروزی، با وجود پیچیدگی مشکلاتی که آنها قادر به حل آنها هستند، دور از دسترس هستند، حتی اگر پیچیدگی مشکلات آنها بسیار بیشتر از آن چیزی باشد که رایانه‌های امروزی قادر به حل آنها هستند.
در نقشه راه IBM، تعدادی پردازنده با نام‌های فلامینگو (Flamingo)، کراسبیل (Crossbill) و کوکابورا (Kookaburra) وجود دارند. با انجام بهبودهای لازم، این پردازنده‌ها قادر خواهند بود که برای ساخت پردازنده Condor با ظرفیت 1000+ کیوبیتی با هم ترکیب شوند.

این اقدام، به IBM امکان می‌دهد که به زودی تاچ‌ستون‌های اساسی را برای توسعه سیستم‌های محاسباتی کوانتومی خود کسب کند. با توجه به تاریخچه‌ی این شرکت، به نظر می‌رسد IBM قصد دارد در دهه آینده رایانش کوانتومی‌اش را توسعه دهد.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی تراشه های کوانتومی قدرتمند IBM چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو