تولید قرص زعفران در ایران ؛ دستاورد دانشمندان ایرانی برای درمان سرطان و افسردگی

منبع: تکراتو

1

1402/9/16

12:36


برای اولین بار تولید قرص زعفران در ایران با هدف درمان سرطان و افسردگی توسط دانشمندان ایرانی به مرحله اجرایی رسید. این قرص با برند «سافرانال» تولید خواهد شد.

تولید قرص زعفران در ایران ؛ دستاورد دانشمندان ایرانی برای درمان سرطان و افسردگی

برای اولین بار تولید قرص زعفران در ایران با هدف درمان سرطان و افسردگی توسط دانشمندان ایرانی به مرحله اجرایی رسید. این قرص با برند «سافرانال» تولید خواهد شد.

تولید قرص زعفران در ایران برای اولین بار توسط دانشمندان دانشگاه بیرجند محقق شد. این دانشمندان با هدف ریشه‌کن کردن سرطان و افسردگی این قرص را ساخته و به زودی تحت برند «سافرانال» عرضه خواهند کرد.

تولید قرص زعفران قطعاً یک دستاورد بزرگ برای ایران و دانشمندان ایرانی خواهد بود و امیدواریم که قدمی بزرگ و مهم در درمان سرطان و افسردگی برداشته شده باشد. این خبر توسط ابوالفضل اکبرپور، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه بیرجند و در بازدید از نمایشگاه پژوهش و فناوری در این دانشگاه منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: همکاری آسترازنکا با شرکت هوش مصنوعی Absci برای درمان سرطان

تولید قرص زعفران در ایران آغاز شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، ابوالفضل اکبرپور صبح امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه پژوهش و فناوری در دانشگاه بیرجند اظهار داشت:

«تخصیص اعتبارات پژوهشی دانشگاه بیرجند بیشتر در راستای سیاست‌گذاری و توسعه فعالیت‌های پژوهشی و فناوری و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی، با اهداف دستیابی به مرجعیت علمی، توسعه و تعاملات صنعتی در سطح ملی و بین‌المللی است.»

میزان اعتبارات دانشگاهی دانشگاه بیرجند طبق آئین‌نامه پژوهشی دانشگاه و فعالیت همکاران تیمی تعیین می‌شود. وی در این‌باره گفت: «اعتبارات پژوهشی دانشگاه ما در سال جاری افزایش داشته است.»

تولید قرص زعفران در ایران آغاز شد

اکبرپور در پاسخ به این سئوال که پژوهش و تحقیقات دانشگاه بیرجند بر چه مبنایی انجام می‌شود پاسخ داد:

بیشتر تحقیقات بر اساس جستجو و دانش جدید، ایجاد نوآوری‌ها، حل مسائل موجود در ارتقاء دانش در حوزه‌های مختلف است.

اکبرپور گفت: «در زمینه نیازهای دستگاه‌های استان با توجه به مشکلات و چالش‌ها، دفتر ارتباطات جامع با صنعت در دانشگاه ایجاد شده و پیگیر مشکلات صنعت هستیم، نیازسنجی انجام و فراخوان داده می‌شود تا افراد طرح‌های پژوهشی در ارتباط با صنعت را انتخاب کنند.»

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه بیرجند ادامه داد:

پژوهش‌های دانشگاهی کاربردی یا بنیادی و با توجه به سیاست‌های وزارت علوم، بیشتر کاربردی هستند تا ثروت خلق شود، بنابراین در کشور دانشگاه کارآفرین را داریم و دانشگاه بیرجند هم به این سمت و سو حرکت کرده است.

وی از خشکسالی سالهای گذشته در خراسان جنوبی یاد کرد و گفت: «استان 114 میلی‌متر بارندگی در سال دارد و باید یکی از موضوعات پژوهشی مسئله آب باشد چراکه 88 درصد از مصرف آب در حوزه کشاورزی است و تحقیقات این حوزه حائز اهمیت است.»

از نظر وی، استان خراسان جنوبی بهشت معادن ایران است و باید نسبت به جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی کوشا باشیم و این موضوع یکی از مأموریت‌هاس اصلی دانشگاه بیرجند است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه بیرجند گفت:

محصولات استراتژیک استان زرشک، عناب و زعفران نیاز به پژوهش دارد و جزء مأموریت‌های دانشگاه است. طرح‌های فناورانه دانشجویان در دانشگاه بیرجند حمایت می‌شود چراکه منجر به تولید محصول و تجاری‌سازی می‌شود.

تولید قرص زعفران در ایران آغاز شد

تولید قرص زعفران در ایران

وی به چالش‌های موجود در دانشگاه بیرجند اشاره کرد و گفت: «مهمترین چالش ما کمبود تجهیزات آزمایشگاهی است و چون قدمت دانشگاه به بیش از 50 سال قبل بر می‌گردد وسایل و تجهیزات فرسوده است و باید نوسازی شود.»

اکبرپور تاکید کرد:

نبود تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه بیرجند را با چالش مواجه کرده است، البته آزمایشگاه مرجع هست که فعالیت‌های مختلفی با کمک آن انجام می‌شود اما نیازمند تجهیزات خاص از جمله دستگاه متروسکوپ الکترونیکی هستیم که کاربرد زیادی در حوزه گیاهان دارویی و معادن دارد و نیاز استان را برطرف می‌کند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه بیرجند تصریح کرد: «در حوزه فیزیک و کشاورزی تحقیقات خوبی انجام شده و گروه پژوهشی زعفران دانشگاه موفق به تولید قرص زعفران با برند تجاری سافرانال شده که مجوز غذا و دارو گرفته و به تولید انبوه خواهد رسید، این قرص برای درمان سرطان و افسردگی قابل استفاده است.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما مخاطبین تکراتو درخصوص تولید قرص زعفران برای درمان سرطان و افسردگی توسط دانشگاه برجند چیست؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو