نقش کلیدی مدارس در آموزش بهداشت قاعدگی؛ ساخت آینده‌ای سالم‌تر برای دختران

1

1402/9/18

00:26


آموزش بهداشت قاعدگی

قاعدگی یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی دختران نوجوان است که نیاز به آگاهی و شناختی دقیق دارد. کسب اطلاعات صحیح در این دوران اهمیت زیادی بر سلامت دختران نوجوان و همچنین جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف دارد. اگر نوجوانان به اندازه کافی در مورد بهداشت قاعدگی آگاهی نداشته باشند، ممکن است در این زمان با مشکلات جسمی و روحی جدی روبرو شوند. رعایت بهداشت قاعدگی می‌تواند به سلامت جنسی دختران در سنین باروری کمک کند و جلوی بروز انواع بیماری‌ها و عفونت‌های مرتبط با آن را بگیرد.

در این میان آموزش صحیح  و اصولی در مدارس می‌تواند به دختران نوجوان کمک کند تا با اصول بهداشت قاعدگی به طور کامل آشنا شوند و از بدن خود بهتر محافظت کنند. در این مقاله می‌توانید با نکاتی مهم در مورد نقش کلیدی مدارس در آموزش بهداشت قاعدگی آشنا شوید.

اهمیت آموزش بهداشت قاعدگی

آموزش صحیح بهداشت قاعدگی به خصوص در سال‌های ابتدایی، می‌تواند خطر بروز بیماری‌هایی مثل سرطان را در خانم‌ها کاهش دهد. انتقال اطلاعات صحیح در مورد بهداشت قاعدگی در مدارس به نوجوانان کمک می‌کند تا بهتر از بدن خون محافظت کنند و از بروز مشکلاتی مثل عفونت دستگاه ادراری، عفونت‌های باکتریایی واژن و همچنین بیماری‌های خطرناک مثل سرطان دهانه رحم جلوگیری کنند. مطالعات نشان می‌دهد که مهم‌ترین دلیل ابتلا به عفونت ادراری و دستگاه تناسلی در نوجوانان مربوط به عدم رعایت بهداشت در دوران قاعدگی است و این موضوع می‌تواند زمینه ایجاد سرطان دهانه رحم را نیز تا حد زیادی افزایش دهد.

از آن جایی که دختر نوجوان در سن پایین با مسئله قاعدگی مواجه می‌شود، باید روش برخورد با این مسئله را به طور کامل آموزش ببیند و در مورد چگونگی برخورد با این موضوع اطلاعات کسب کند. یک دختر ۱۰ ساله که تا به حال پد بهداشتی را از نزدیک ندیده است، نمی‌تواند در زمانی که برای اولین بار قاعدگی را تجربه می‌کند، از این پد استفاده کند و ممکن است بعد از مشاهده خونریزی دچار ترس و نگرانی شود. به همین دلیل لازم است کودک در محیطی امن و قبل از مواجه شدن با این شرایط به طور کامل آموزش‌های لازم را دریافت کند تا برخوردی منطقی با این مسئله داشته باشد.

منظور از بهداشت قاعدگی چیست؟

آموزش بهداشت قاعدگی

وقتی صحبت از بهداشت قاعدگی در مدارس می‌شود، منظور آموزش هر آن چیزی است که با سیکل قاعدگی و نحوه برخورد با این موضوع در ارتباط است و می‌تواند به سلامت جنسی نوجوانان و جلوگیری از بروز بیماری‌های مربوط به آن جلوگیری کند. نوجوانی که در سن ۱۰ تا ۱۵ سالگی در موقعیت جدیدی از زندگی قرار می‌گیرد، باید اطلاعات کاملی در مورد نحوه تغذیه، شستشوی بدن و حتی استفاده از پد بهداشتی در دوران قاعدگی داشته باشد. در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که لازم است دختران نوجوان در مورد بهداشت قاعدگی بدانند اشاره شده است.

  • رعایت رژیم غذایی و مصرف آب برای جلوگیری از یبوست در دوران قاعدگی
  • نحوه شستشوی صحیح ناحیه تناسلی
  • نحوه تعویض پد بهداشتی
  • تفاوت محصولات قاعدگی و چگونگی انتخاب بهترین محصول
  • نحوه استفاده از نوار بهداشتی مسافرتی با لایه مشبک و پنبه ای
  • انتخاب لباس زیر مناسب
  • نحوه شستن و خشک کردن واژن
  • جلوگیری از احساس ضعف و سرگیجه در زمان قاعدگی
  • توصیه‌های مربوط به تغذیه در دوران قاعدگی
  • روش‌های کاهش دردهای قاعدگی
  • علت ایجاد بوی نامطبوع در دوران قاعدگی
  • آشنایی با علائم هشدار دهنده قبل از قاعدگی
  • تاثیر قاعدگی بر رفتار و حالات روحی
  • شناسایی و تفکیک ترشحات عادی از ترشحات غیر معمول از واژن

نقش کلیدی مدارس در آموزش بهداشت قاعدگی

آموزش بهداشت قاعدگی در مدارس

مدرسه محل آموزش و یاد گرفتن نکاتی مهم برای ساخت آینده‌ای بهتر است و یکی از مسائل مهم که همه دختران نوجوان با آن روبرو هستند، قاعدگی است. برای دخترانی که هیچ اطلاعاتی از قاعدگی ندارند، مشاهده خون در سن کم می‌تواند تجربه‌ای ترسناک و نگران کننده باشد. به علاوه عدم آموزش صحیح این مسئله به دختران ممکن است موجب ایجاد حس شرم و ناراحتی شود. مدارس موظف هستند در مورد فرآیند قاعدگی و همچنین نحوه برخورد دانش آموزان با این مسئله به طور کامل آموزش دهند.

آموزش بهداشت قاعدگی در مدارس می‌تواند به دختران کمک کند تا بهتر با این موضوع برخورد کنند و دچار نگرانی نشوند. نوجوانان باید در این سن آگاهی کامل در مورد نکات بهداشتی، طریقه استفاده از پدهای بهداشتی را داشته باشند تا در صورت مواجه شدن با این مسئله آگاهانه رفتار کند. بهتر است شرایطی در مدارس فراهم شود تا دختران نوجوان به جای پرس و جوی سوالات خود از همکلاسی‌ها و جستجو در منابع نامعتبر از معلم خود در مورد مسائل مربوط به قاعدگی اطلاعات کسب کنند و بتوانند بدون احساس شرمساری یا ناراحتی در مورد قاعدگی اطلاعات کسب کنند.

یک دختر نوجوان باید به طور کامل آموزش ببیند که اگر در شرایط دسترسی به پد بهداشتی نداشت، چطور با استفاده از دستمال کاغذی این مشکل را برطرف کند. استفاده از دستمال توالت ضد حساسیت، دستمال کاغذی ۳۰۰ و ۲۰۰ و ۱۵۰ برگ می‌تواند در چنین شرایطی بسیار مفید باشد.

سخن نهایی

برخورد آگاهانه و آموزش صحیح در مدارس با مسئله قاعدگی دختران یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که نیاز به توجه زیادی دارد. از آن جایی که دختران در حساس‌ترین سن خود قاعدگی را تجربه می‌کنند، باید با تمام نکات و واقعیت‌های این مسئله به درستی آشنا شوند. آموزش بهداشت قاعدگی به طور کامل در مدارس می‌تواند خطر بروز بسیاری از بیماری‌های جنسی و جسمی را در دختران کاهش دهد و از بروز مشکلات احتمالی در سال‌های بعد جلوگیری کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو