گنجینۀ غیرمنتظره‌ای که یک جویندۀ گنج در لهستان پیدا کرد+عکس

منبع: ساعد نیوز

2

1402/9/18

17:57


ساعدنیوز: یک جویندۀ آماتور فلزات عتیقه در منطقه کوچیویه (Kociewie) لهستان موفق به کشف یکی از نادرترین یافته‌های باستان‌شناسی این منطقه در طی دهه‌های اخیر شد.

گنجینۀ غیرمنتظره‌ای که یک جویندۀ گنج در لهستان پیدا کرد+عکس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فرادید، در لهستان، جستجوی آماتوری برای مصنوعات با استفاده از فلزیاب، چه برای مقاصد تجاری چه شخصی، غیرقانونی است، مگر اینکه توسط مقامات محلی مجوز صادر شود و همه یافته‌ها گزارش شوند.

کوچیویه منطقه‌ای شامل جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی در شمال لهستان است. دِنیس کنکول مجوزهای لازم برای جستجو با فلزیاب در منطقه را قبلا اخذ کرده بود. او وقتی این تبرها را کشف کرد، فوراً کشف خود را به مقامات محلی مسئول حفاظت از محوطه‌های باستانی گزارش کرد.

ایگور استرزوک می‌گوید: «استخراج این یافته‌ها تحت نظارت باستان‌شناسی همکاران ما از اداره استانی حفاظت از بناهای تاریخی انجام شد. به این معنا که ما از تخریب احتمالی سایت جلوگیری کردیم.»

این پنج تبر با هم در یک گودال کم‌عمق 20 تا 30 سانتی‌متری زیر لایه‌ای از خاک و برگ مدفون شده بودند. استرزوک معتقد است آثار باستانی این دوره زمانی به ندرت در این منطقه کشف می‌شود، به همین دلیل این کشف کاملا منحصر به فرد است.

به نظر ایگور استرزوک، تبرها احتمالا با فرهنگ بالتیک که از لیتوانی معاصر یا شمال‌شرقی لهستان سرچشمه می‌گیرند ارتباط دارند.

این تبرهای بزرگ شامل یک دسته باریک با لبه‌های مرتفع و یک تیغه پهن هستند.

پیوتر کلیماشفسکی، رئیس اداره بناهای باستان‌شناسی این تبرها را بررسی کرده و معتقدست آن‌ها بخشی از هدایای آیینی بوده‌اند که احتمالاً مربوط به رسوم تجارتی یا مذهبی مردمان عصر برنز این منطقه بوده‌اند.

این کشف، روشنگر فرهنگ‌هایی است که بیش از 3000 سال پیش در لهستان شکوفا شده‌اند. تبرهای برنزی مشابه از این دوره قبلاً هم به صورت تکی یافت شده بودند، اما هرگز گروهی متشکل از پنج تبر که باهم دفن شده باشند کشف نشده بود.

استرزوک می‌گوید آخرین کشف مشابه حدود 20 سال پیش در منطقه لوبلین بود. در ذخائر عصر برنز این منطقه، عمدتاً دستبند یا سینه‌بند پیدا شده، به همین دلیل کشف این سر تبرها یک شگفتی باستان‌شناسی است.

این پنج تبر عصر برنز برای مطالعه و نگهداری بیشتر در روزهای آینده به موزه باستان‌شناسی در گدانسک منتقل می‌شوند.

گنجینۀ غیرمنتظره‌ای که یک جویندۀ گنج در لهستان پیدا کرد+عکس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو