روغن تراپی مو؛ مزایای روغن تراپی موها، نکات مهم و انواع روغن مخصوص تقویت مو

منبع: روزانه

2

1402/9/23

10:39


برای افزایش سلامت و تقویت مو ها می توان از انواع روغن های گیاهی که در دل طبیعت وجود دارند، استفاده کرد. این روغن ها خواص بسیار زیادی برای مو …

برای افزایش سلامت و تقویت مو ها می توان از انواع روغن های گیاهی که در دل طبیعت وجود دارند، استفاده کرد. این روغن ها خواص بسیار زیادی برای مو ها دارند و برای رفع مشکلاتی چون خشکی مو، شکنندگی مو، تقویت مو و کنترل ریزش مو ها از آن ها استفاده می شود. از سالیان گذشته تا به امروز از روغن تراپی برای حفظ سلامت پوست سر و تقویت مو ها استفاده می کنند. سر به عنوان منبع انرژی های مختلف بدن، بیشترین مزیت را از روغن تراپی دریافت خواهد کرد.

این روش می تواند ریزش مو را نیز کاهش و آن را کنترل کند. به استفاده از روغن های گیاهی برای ماساژ پوست سر و مو ها، به منظور افزایش درخشندگی، رطوبت و تقویت مو ها، روغن تراپی مو گفته می شود. به اعمال هر گونه مواد ویتامینه و پروتئینه نیز روی موها، تراپی می گویند. در واقع روغن تراپی، مو ها را نرم کرده و مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز آن را که در اثر شست و شوی مکرر از بین می روند، دوباره تامین می کند. در این مقاله قصد داریم به انواع روغن های موجود در بازار برای تراپی مو و مزیت های آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

روغن تراپی مو؛ مزایای روغن تراپی موها، نکات مهم و انواع روغن مخصوص تقویت مو

روغن تراپی مو چیست؟

روغن تراپی مو یکی از روش های درمانی موثر برای تقویت موها است که می توان آن را جایگزین روش های شیمیایی مختلف مانند پی آر پی، ویتامینه یا مزوتراپی نمود. با انجام روغن تراپی به صورت مکرر و مرتب می توانید شاهد تقویت، ترمیم و افزایش رشد موهای خود باشید.

معمولا برای انجام این روش از روغن های مختلفی که در دل طبیعت وجود داشته و پایه طبیعی و گیاهی دارند، استفاده می شود؛ زیرا اثربخشی و سازگاری بالاتری نسبت به دیگر روش های درمانی موجود، دارند. با انتخاب یک روغن گیاهی مناسب برای تراپی موهایتان می توانید لایه مو را به صورت عمقی ترمیم و درمان کنید.

برای اینکه بتوانید یک روغن مناسب را با توجه به جنس و نیاز موهای خود انتخاب کنید، می توانید با یک متخصص با تجربه در این زمینه، مشورت کنید.

مزایای روغن تراپی

روغن ها نقش بسیار مهمی در حفاظت از موها در برابر فرسایش و ساییدگی های مداوم دارند. در واقع این روغن ها، با پر نمودن شکاف های بین سلول های کوتیکول، از فولیکول های مو در مقابل سورفاکتانت ها محافظت می کنند و بدین طریق مانع خشکی بیش از حد موها می شوند.

علاوه بر این، ماساژ پوست سر با روغن های گیاهی نیز باعث حفظ سلامت پوست سر خواهد شد. در واقع وقتی که پوست سر را با روغن ماساژ می دهید، سبب لایه برداری و کاهش ریزش مو می شود. این روغن ها حاوی اسیدهای چرب هستند که جایگزین چربی طبیعی از دست رفته مو، خواهند شد. سبوم طبیعی مو، به خاطر عوامل مختلفی مانند آلودگی های محیطی یا مواد شیمیایی موجود در شامپوها، به مرور از بین می روند؛ اما باید بگوییم که در اصل این لیپیدها هستند که سبب زیبایی و درخشندگی موها خواهند شد.

چربی طبیعی مو یا سبوم، ماده روغنی است که معمولا در غدد سبابه تولید می شود. سبوم با لیپیدها ترکیب شده و یک لایه محافظ روی پوست ایجاد می کند. لیپیدها از پوست در مقابل بیماری های بالقوه مانند قارچ ها و باکتری های مضر حفاظت کرده و سبب آبرسانی پوست می شوند.

از مهمترین مزیت های روغن تراپی مو این مورد است که سبب تقویت ساقه موها به ویژه موهای خشک و وز می شود و با تقویت لیپید، موها را صاف، درخشان و مستحکم می نماید.

مطلب مشابه: معرفی روغن های ماساژ و بهترین روغن ها برای ماساژ دادن بدن

از دیگر مزایای روغن تراپی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت پیازچه و فولیکول های مو
  • جلوگیری از دوشاخه شدن و موخوره موها
  • افزایش گردش خون و در نتیجه تغذیه بهتر ریشه و ساقه موها
  • ترمیم و تقویت موهای آسیب دیده، خشک و شکننده

روغن تراپی مو؛ مزایای روغن تراپی موها، نکات مهم و انواع روغن مخصوص تقویت مو

نکات مهمی که باید قبل از روغن تراپی مو به آن ها توجه کرد

روغن تراپی بیشتر برای افرادی است که موهای آن ها به دلایل گوناگون دچار آسیب، خشکی، موخوره و شکنندگی شده است. برای درمان مو های خشک، مقداری از این روغن ها را روی کف سر و روی مو به خوبی ماساژ دهید تا کاملا جذب موها شود. افرادی که پوست و موی آن ها چرب است، بهتر است از روغن هایی استفاده کنند که چربی کمتری در مقایسه با روغن های دیگر دارند و به سرعت جذب مو می شوند.

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که پوست سرتان بعد از استحمام کمتر از 24 ساعت چرب می شود، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. نکته مهمی که در هنگام انتخاب و خرید روغن های گیاهی باید به آن توجه شود، طبع روغن و طبع سر است؛ زیرا اگر طبع روغن با طبع سر ناسازگار باشد، ممکن است سبب بیماری های مختلف پوست سر شود. قبل از انجام هرگونه روغن تراپی باید مشکلات موهای خود را به صورت ریشه ای درمان کنید؛ چرا که برخی از این مشکلات به دلیل کمبود برخی از ویتامین ها و مواد معدنی در بدن رخ می دهند.

مطلب مشابه: خواص روغن گردو؛ تمام خواص روغن گردو برای زیبایی پوست و مو و سلامت

روغن تراپی مو؛ مزایای روغن تراپی موها، نکات مهم و انواع روغن مخصوص تقویت مو

انواع مو بر اساس آیوردا

طبق دستورات آیوردا، سلامت و بافت موها توسط دوشاها تعیین می گردد. بر طبق این اعتقاد دوشاها به عنوان نمادی از پیتا (آتش)، واتا (باد) و کافا به معنای زمین و آب شناخته می شود. اگر واتا زیاد باشد، موها خشک، وز و نازک خواهند شد و به چرب کردن و روغن تراپی منظم نیاز دارند.

افرادی که پیتای آن ها زیاد است، ترکیبی از موهای خشک و چرب دارند که بیشتر مستعد آلوپسی و سفید شدن زودرس موها قرار می گیرند و افرادی که کافای آن ها بیشتر است، موهایی چرب، ضخیم و مجعد دارند. البته توجه داشته باشید که عوارض دارویی و رژیم غذایی ناسالم نیز می توانند سبب بروز این علائم شوند، اما می توان گفت که تا حدود نسبتا زیادی انتخاب یک روغن مناسب برای تراپی موها، بستگی به این سه عامل گفته شده دارد.

برای گرفتن بهترین نتیجه ممکن از روغن تراپی مو، باید به مواد غذایی و مصرف داروهای مختلف توجه شود. به طور مثال افرادی که داروی تیروئید مصرف می کنند، ممکن است که موهایشان شبیه علائم واتا باشد یا اینکه دچار آلوپسی گردند، در صورتی که دارای طبع کافا می باشند. همچنین برخی از داروهای شیمیایی نیز سبب آلوپسی و سفید شدن مو می شوند. داروهای شیمیایی، موهای مجعد و مشکی را به مویی نازک، صاف و خاکستری تبدیل می کنند.

انواع روغن های تراپی مو

انتخاب روغن مناسب برای تراپی موها، به جنس و نیاز موهای شما بستگی دارد. این روغن ها حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مختلف هستند که باعث تقویت پوست و ساقه مو می شوند. البته توجه داشته باشید که باید قبل از اعمال روغن روی پوست سر، از عدم حساسیت به آن مطمئن شوید.

برای این کار می توانید مقداری از روغن را کنار گوش یا در قسمت بالای گردن خود تست کنید تا از عدم وجود احتمالی هرگونه تورم، قرمزی، کهیر یا خارش مطمئن شوید. از بهترین روغن های موجود برای تراپی موها می توان به روغن نارگیل، بادام، کنجد، آرگان، جابوراندی، مورینگا و روغن املا و… اشاره کرد. در ادامه این روغن ها را به طور مختصر توضیح خواهیم داد:

روغن نارگیل

یکی از بهترین و رایج ترین روغن های موجود در بازار برای تراپی موها در خانه، روغن نارگیل است. لوریک اسید، اسید چرب اصلی موجود در روغن نارگیل است. این روغن به دلیل سبک بودن و وزن مولکولی بسیار پایینی که دارد، به راحتی به پروتئین های مو وصل شده و به درون آن نفوذ می کند و منجر به تقویت موها می شود. روغن نارگیل بهترین روغن برای ترمیم و تقویت ساقه موهای آسیب دیده و خشک است.

روغن کنجد

یکی از بهترین روغن های موجود برای موهای واتا، روغن کنجد است. روغن کنجد برای مو های خشک و شکننده بسیار مفید است و علاوه بر جلوگیری از وز شدن موها، از ریزش آن ها نیز جلوگیری می کند. روغن کنجد نیز از آن دسته روغن های است که در دسترس می باشد و به راحتی می توان با تهیه آن، در خانه اقدام به تراپی موها کرد. روغن کنجد سرشار از کلسیم، فسفر، مس، روی، منیزیم، منگنز و ویتامین B1 است.

این روغن همچنین سبب تحریک و تقویت پوست سر شده و ساقه موها را صاف می کند. روغن کنجد با خواص ضد قارچ و ضدباکتریایی بالایی که دارد، می تواند از ایجاد شوره سر نیز جلوگیری کند.

روغن بادام

روغن بادام در مقایسه با روغن کنجد، وزن حجمی کمتری دارد اما نسبت به روغن نارگیل غلیظ تر است و از آن برای روغن تراپی موها در خانه استفاده می شود. روغن بادام حاوی ویتامین های مختلفی چون ویتامین B، K و E است. ویتامین E سبب کاهش استرس اکسیداتیو می شود. طبق آزمایشات صورت گرفته روی گروهی که به مدت هشت ماه از ویتامین E به صورت خوارکی استفاده کرده اند، افزایش 34 درصدی رشد موها مشخص شده است.

مطلب مشابه: تمام فواید “روغن شاهدانه” برای سلامت بدن و خواص ویژه این روغن مفید

روغن تراپی مو؛ مزایای روغن تراپی موها، نکات مهم و انواع روغن مخصوص تقویت مو

روغن مورینگا

روغن مورینگا به دلیل داشتن 46 نوع آنتی اکسیدان، 90 نوع ماده مغذی و خواص بی شمار دیگری که دارد، امروزه در روغن تراپی برای تقویت موها، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. این روغن به دلیل دارا بودن اسید بنیک می تواند موها را نرم و آبرسانی می کند. همچنین روغن مورینگا خواص ضد میکروبی نیز دارد؛ بنابراین اگر پوست سرتان دچار شوره شده است، می توانید با روغن تراپی موها به وسیله آن، شوره سر را درمان کنید.

روغن مورینگا به دلیل خواص بی نظیری که دارد، می تواند از موها در برابر رادیکال های آزاد محافظت کند و سبب تغذیه، ترمیم و تقویت موهای آسیب دیده شود.

روغن جابوراندی

جابوراندی یک گیاه گرمسیری در آمریکای جنوبی است که از روغن آن به صورت گسترده در انواع شامپوها و ژل های مختلف استفاده می شود. این روغن در مقایسه با روغن های دیگر، خواص درمانی بیشتری دارد و از آن می توان برای تغذیه پوست سر، رفع خشکی موها، جلوگیری از سفید شدن زود رس مو و همچنین افزایش رشد موها استفاده کرد. روغن جابوراندی، موها را آبرسانی و مرطوب می کند و از شکنندگی مو و ایجاد شوره سر جلوگیری می نماید.

روغن آمله

روغن آمله یا آملا روغنی است که از میوه درختی در هندوستان استخراج می شود. در تمام مراسمات مذهبی هندی ها، از این روغن روی صورت و سر استفاده می شود. به دلیل خواص شگفت انگیزی که این روغن روی موها دارد، امروزه بسیاری از افراد در سراسر جهان از آن به عنوان معجزه جوانسازی مو استفاده می کنند. روغن آملا باعث تقویت موی سر، درخشندگی موها، کاهش سفیدی مو و از بین بردن خشکی و وز موها می شود.

مطلب مشابه: خواص روغن هسته انگور | 17 خاصیت هسته انگور، عوارض و ارزش غذایی

روغن تراپی مو؛ مزایای روغن تراپی موها، نکات مهم و انواع روغن مخصوص تقویت مو

روغن آرگان

روغن آرگان یکی از روغن های موثر برای تقویت و احیای موها آسیب دیده است؛ به طوری که با یک بار استفاده از آن، مصرف کننده دائمی آن خواهید شد. میوه آرگان از دل درختی استخراج می شود که برای اولین بار بعد از سی سال به ثمر می نشیند. روغن آرگان به دلیل سرعت جذب بسیار بالایی که دارد، می تواند به راحتی داخلی ترین لایه های مو را تغذیه کند. استفاده از روغن آرگان یک روش قطعی برای جوانسازی و شادابی موها است. روغن تراپی به وسیله روغن آرگان سبب می شود تا موها کاملا ابریشمی و صاف شوند.

روغن ماکادمیا

یکی از روغن هایی که برای تراپی مو از آن استفاده می شود و خواص شگفت انگیزی دارد، روغن ماکادمیا می باشد. این روغن از میوه یا آجیل ماکادمیا در هاوایی و استرالیا استخراج می شود. روغن ماکادمیا خواص بی نظیری در ترمیم و تقویت موها دارد. این روغن بعد از استفاده، بلافاصله جذب موها می شود و در درمان آسیب دیدگی و خشکی موها معجزه می کند. بعد از مدتی از استفاده روغن ماکادمیا، موها براق و ابریشمی خواهند شد. حتی می توان این روغن را با شامپو ترکیب و در حمام از آن استفاده کرد.

روغن شی باتر

روغن شی باتر نیز یکی از روغن های پرطرفدار و محبوب در زمینه تراپی موها محسوب می شود. شی باتر روغنی جامد است که از میوه درخت شیا کاریته در آفریقا به دست می آید. باتر به معنی کره است و روغن شی باتر شبیه کره هایی است که افراد در صبحانه میل می کنند. در روغن شی باتر انواع ویتامین های مورد نیاز مو مانند ویتامین E و… وجود دارند. از شی باتر می توان به عنوان ماسک مو برای تقویت کردن و نرم کردن موها و درمان شوره سر استفاده کرد. این روغن برای درمان خشکی مو، تغذیه مو و افزایش رشد موها نیز موثر است.

روغن رزماری

از قدیم الایام تا کنون از روغن رزماری برای ترمیم موهای آسیب دیده و افزایش رشد موها استفاده می شود. این روغن علاوه بر تقویت موها، خواص شگفت انگیز دیگری نیز برای بدن داردT به طوری که استشمام آن سبب افزایش یادگیری و کاهش استرس می شود. از روغن رزماری در تراپی موها برای درمان مشکلات مو به خصوص کنترل و کاهش ریزش مو استفاده می شود.

مطلب مشابه: اطلاعات در مورد روغن خراطین | تمام فواید و عوارض | نحوه تشخیص روغن اصل

روغن تراپی مو؛ مزایای روغن تراپی موها، نکات مهم و انواع روغن مخصوص تقویت مو

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا از دانه های درخت جوجوبا استخراج می شود و یکی از روغن های مهم و پرکاربرد در تراپی موها است. روغن جوجوبا موها را مرطوب و آبرسانی می کند و سرشار از ویتامین های E، C و B است که همزمان علاوه بر ضخیم کردن و تقویت ریشه موها، ریزش مو را نیز کاهش می دهد.

اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که به دلیل استفاده مداوم از سشوار یا اتوی مو، موهایتان دچار آسیب شده است، حتما برای یک بار هم که شده این روغن را امتحان کنید تا شاهد درخشش و ترمیم موهای خود شوید. این روغن با پر کردن منافذ کوتیکول ها، موها را تقویت کرده و آن ها را ابریشمی می سازد.

روغن سیاه دانه

احتمالا از فواید بی نظیر روغن تراپی مو با روغن سیاه دانه شنیده اید. روغن سیاه دانه به دلیل خواص ضدباکتریایی و آنتی اکسیدان بالایی که دارد، از خارش پوست سر و ایجاد شوره جلوگیری می کند. این روغن تیموکینون بسیار بالایی دارد و برای ترمیم و تقویت فولیکول های آسیب دیده مو بسیار موثر است. در گذشته از روغن سیاه دانه برای سیاه ماندن موها استفاده می کردند. امروزه با توجه به مطالعات صورت گرفته، نقش این روغن در تثبیت رنگدانه مو، ثابت شده است.

روغن تراپی مو؛ مزایای روغن تراپی موها، نکات مهم و انواع روغن مخصوص تقویت مو

روش روغن تراپی موها

آیوردا، روغن تراپی و ماساژ پوست سر را به عنوان بخشی از روتین مراقبتی از موها به صورت هر روز توصیه می کند. اگرچه این عمل ممکن است که به صورت روزانه برای همه افراد مقدور نباشد، ولی باید حداقل هفته ای دوبار موها را روغن تراپی کرد. با روغن تراپی به صورت مداوم، مواد مغذی و ویتامین های ضروری پوست سر و موها تامین می شوند. روغن تراپی در حقیقیت یک اصل مهم و ضروری برای حفظ سلامت موها می باشد که از سنت دارویی آیوردا نشات گرفته است.

انجام این کار به صورت مداوم سبب حفظ موها از آلودگی و دیگر مواد شیمیایی خواهد شد؛ در نتیجه موهایی سالم، ضخیم و درخشنده را برایتان به ارمغان خواهد آورد. روغن تراپی حداکثر مزایا را دارد و سبب می شود تا بعد از ماساژ، روغن به خوبی در موها نفوذ کرده و پوست را نیز مرطوب و آبرسانی کند. روغن تراپی موها و ماساژ پوست سر، سبب افزایش گردش خون و در نتیجه رشد سریع تر موها خواهد شد. روغن تراپی و چرب کردن پوست سر به صورت مرتب می تواند شوره سر را نیز کاهش دهد.

برای انجام روغن تراپی به شیوه درست، در ابتدا باید مقداری از روغن را روی کف دست خود ریخته و آن را کف سر و موهای بمالید، سپس در یک الگوی دایره ای شکل با نوک انگشتان شروع به ماساژ پوست و موها کنید. زمان ماساژ دادن پوست و موی سر آزاد است.

انجام روغن تراپی بسیار لذت بخش است و انرژی مثبت زیادی برایتان به همراه خواهد داشت. بعد از پایان ماساژ و روغن تراپی، بهتر است که موهای خود را با کلاه حمام یا یک حوله بپوشانید و اجازه دهید تا صبح بماند، روز بعد موهای خود را بشویید و آبکشی کنید.

اگر زمان کافی برای یک شب استراحت موها وجود ندارد، می توانید یکی دو ساعت قبل از حمام موهای خود را روغن تراپی کرده و آن ها را با یک حوله داغ بپیچید. این کار سبب می شود تا در مدت زمان کوتاه، بیشترین مواد مغذی به پوست و ساقه موها برسد. در روغن تراپی می توانید از روغن نارگیل به عنوان نرم کننده موی سر نیز استفاده کنید.

مطلب مشابه: روغن خراطین برای صورت + روش استفاده از روغن خراطین برای زیبایی پوست

روغن تراپی مو؛ مزایای روغن تراپی موها، نکات مهم و انواع روغن مخصوص تقویت مو

سخن پایانی

ماساژ پوست سر و روغن تراپی مو یکی از روش هایی است که علاوه بر اینکه باعث تقویت فولیکول های مو می شود، می تواند بدن و ذهن را در مواجه با سایر عوامل ناخوشایند و خوشایند محافظت کند. روغن تراپی موها و دیگر روش های آیوردا مانند رعایت تغذیه مناسب، مدیتیشن و رعایت بهداشت فردی بهترین روش های ممکن برای جلوگیری از ایجاد بیماری های مختلف هستند و می توانند به حفظ تعادل بدن کمک کنند.

حفظ سلامت پوست سر انسان که بستر پرورش مو و همچنین دربرگیرنده سر و مغز است، اهمیت زیادی دارد. از این رو می توان از این روغن های مخصوص گیاهی که معمولا در دسترس هستند برای تراپی موها به عنوان یکی از بهترین و موثرترین روش های موجود به منظور تقویت پوست و موی سر استفاده کرد. روغن تراپی برای موهای خشک و شکننده بهترین گزینه است. این درمان سبب مرطوب سازی و حفاظت از موهای شما در برابر عوامل شیمیایی خواهد شد. روغن تراپی را می توان در سالن های زیبایی و در خانه نیز به راحتی انجام داد و از مزیت های بیشمار آن لذت برد.

مطلب مشابه: خواص “روغن زیره” برای تقویت پوست و مو، قلب و عروق و سلامت کلی بدن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو