نگهداری از گربه در زمستان؛ نکات مهم مراقبت از گربه در فصل سرد

منبع: روزانه

5

1402/9/24

10:45


در فصل زمستان، فرقی  ندارد که صاحب یک گربه خانگی هستید یا اینکه نگران گربه های خیابانی باشید؛ زیرا باید بدانید که در این فصل، نگهداری از گربه ها نسبت …

در فصل زمستان، فرقی  ندارد که صاحب یک گربه خانگی هستید یا اینکه نگران گربه های خیابانی باشید؛ زیرا باید بدانید که در این فصل، نگهداری از گربه ها نسبت به زمان های دیگر، مهم تر است. اگر جز آن دسته از افرادی هستید که در خانه خود از گربه نگهداری می کنید، ممکن است همواره نگرانی هایی بابت تغذیه، بیماری، جای خواب یا مشکلات دیگری مانند سرمازدگی، ذهنتان را مشغول سازد. گربه ها در فصل زمستان، بسیار ضعیف و آسیب پذیر می شوند.

هر ساله تعداد زیادی از گربه ها در سخت ترین شرایط ممکن به دلیل سرما جان خود را از دست می دهند. کمک به گربه ها در هوای سرد، باعث جلوگیری از سرمازدگی و مرگ آن ها می شود. گربه ها در زمستان کمتر دچار ریزش مو می شوند؛ اما این موضوع به تنهایی برای گرم ماندن آن ها در شرایط سرما کافی نیست. در این مقاله قصد داریم تا به روش های نگهداری از گربه های در فصل زمستان بپردازیم. با ما همراه باشید.

نگهداری از گربه در زمستان؛ نکات مهم مراقبت از گربه در فصل سرد

آیا گربه ها سردشان می شود؟

درست است که گربه، حیوانی با سازگاری بالا است اما اگر در معرض سرمای بیش از حد و دمای پایین قرار گیرد، ممکن است به بیماری های مختلفی مانند سرمازدگی یا هیپوترمی دچار شود. با شروع زمستان و آغاز فصل سرد سال، بسیاری از کسانی که دارای گربه خانگی هستند، به دنبال راهکارهایی برای محافظت از گربه خود از سرمازدگی می گردند. عوامل بسیار زیادی مانند وضعیت سلامتی یا موهای گربه، بر کاهش یا افزایش مشکلات گربه مانند سرمازدگی در فصل سرد سال، تاثیر می گذارند. گربه هایی که موی آن ها کم تر است یا شرایط پزشکی خاصی دارند، هرگز نباید در معرض هوای سرد قرار گیرند. به طور مثال گربه هایی که از بیماری غدد درون ریز مثل پرکاری تیروئید رنج می برند، هرگز نباید در معرض هوای سرد قرار گیرند؛ زیرا به سرما حساسیت بیشتری دارند.

علائم سرمازدگی گربه ها

معمولا سرماخوردگی یا سرمازدگی گربه ها با علائمی چون لرزش بدن، جستجو برای پیدا کردن فضا های گرم و نشستن در حالت قوز همراه است. اگر گربه برای مدت زمان زیادی در معرض هوای سرد یا برف و باران قرار گیرد، دچار سرماخوردگی یا سرمازدگی می شود.

از دیگر علائم سرمازدگی گربه ها می توان به سردرگمی یا گیجی، مردمک های گشاد، فشار خون پایین، سفتی عضلات، دشواری در تنفس، ضربان قلب آهسته و در موارد شدید به کما اشاره کرد. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم، فورا به دامپزشک مراجعه کنید.

آستانه تحمل دمایی گربه ها

 اگر شما نیز صاحب یک حیوان خانگی مانند گربه هستید، حتماً این موضوع را می دانید که گربه ها مثل ما انسان ها به افزایش یا کاهش دما، از خود واکنش می دهند. به طور کلی، گربه ها به هوای گرم علاقه بیشتری دارند و با سرما میانه چندان خوبی ندارند؛ یعنی آستانه تحمل بدن گربه نسبت به سرما زیاد نیست و تحت تاثیر هوای سرد فوراً مریض می شوند؛ به همین دلیل باید در فصل زمستان، گربه را از سرما حفظ کنید تا دچار بیماری نشود.

دمای بدن گربه حدود 38.5 درجه سانتی گراد می باشد که با دمای بدن سگ ها مشابه است. همان طور که می دانید دمای بدن انسان 37 درجه سانتی گراد است؛ یعنی دمای بدن گربه ها از دمای بدن انسان ها بیشتر است. همچنین موهای بدن گربه مانند لباس انسان، عمل می کنند و از حیوان در برابر هوای سرد محافظت می نمایند که همین امر سبب می شود تا گربه ها بتوانند نسبت به انسان ها، سرما را بیشتر تحمل کرده و به آن واکنش کمتری نشان دهند.

اما زمانی که دمای هوا به صفر یا زیر صفر درجه می رسد، باید برای حفاظت از گربه ها در برابر سرما، مراقبت های خاصی انجام دهید تا حیوان دچار سرمازدگی نشود. واکسن های ضروری نیز برای جلوگیری از سرماخوردگی می تواند برای گربه ها، موثر باشند. نکته مهمی که در مورد آستانه تحمل گربه ها وجود دارد، این است که در نژادهای مختلف گربه، آستانه تحمل سرما نسبت به ویژگی ها و محیطی که در آن زندگی می کنند، متفاوت است.

به طور مثال گربه هایی که در مناطق سردسیر زندگی کرده اند‌، آستانه تحمل بیشتری نسبت به گربه های مناطق گرمسیری دارند.

نکات مهم نگهداری از گربه در زمستان

قبل از شروع فصل زمستان، حتما برای معاینه گربه خود، به دامپزشکی مراجعه کنید تا از عدم وجود التهاب مفاصل و بیماری های پوستی در حیوان مطمئن شوید؛ زیرا حیواناتی که به این بیماری ها دچار هستند، نسبت به دیگر گربه ها، بیشتر از سرمای هوا اذیت می شوند. همچنین در فصل سرما مراقبت از پای حیوانات خانگی نیز اهمیت زیادی دارد و باید بعد از هر بار بیرون رفتن، کف پای آن ها را چک و تمیز کنید؛ زیرا زمین مرطوب و سرد سبب قرمز شدن یا ترک خوردگی کف پای گربه ها خواهد شد. برای نگهداری از گربه ها در فصل زمستان، باید به نکات مهمی توجه داشته باشید که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

تغذیه مناسب

یکی از مهمترین نکاتی که برای نگهداری از حیوانات خانگی در فصل زمستان باید به آن توجه کرد، تغدیه مناسب است. گربه ها در فصل زمستان اگر تا حداکثر شش ساعت غذا نخورند، خیلی سریع تر دچار سرمازدگی می شوند؛ به همین دلیل توجه به تغذیه گربه ها در فصل زمستان از هر فصل دیگری مهم تر است. در فصول سرد سال، گربه ها به پروتئین بیشتری نیاز دارند. برای تامین این پروتئین می توانید از کنسروها یا غذای خشک گربه، استفاده کنید. اگر علاقه ای به استفاده از غذای خشک ندارید، بهتر است مراقب یخ زدگی غذاها باشید.

ساخت سرپناه

یکی دیگر از راه های گرم نگه داشتن و در امان ماندن گربه ها از سرمازدگی در فصل سرما، ایجاد لانه یا سرپناه است. در هنگام ساخت سرپناه توجه داشته باشید که لانه باید از زمین مقداری ارتفاع داشته باشد. برای درست کردن سرپناه می توانید از فروشگاه های لوازم خانگی یا پلاسکوها، یخ دان های سفید خریداری کنید. سپس در یکی از گوشه های آن، یک ورودی دایره ای شکل با مقداری فاصله از کف، ایجاد نمایید.

به طور معمول برای شعاع دایره، قطر 15 سانتی متر کافی است. برای اینکه یونولیت راحت تر بریده شود و شکل دایره ای بگیرد، می توانید چاقوی خود را مقداری داغ کنید. بعد از آن کف لانه را با کاه خشک، پر نمایید. اگر به کاه دسترسی ندارید، از روزنامه خرد شده استفاده کنید. به هیچ عنوان از پتو، پارچه یا روزنامه تا شده برای کف سرپناه گربه استفاده نکنید؛ زیرا اگر پارچه خیس شود، در مقایسه با روزنامه و کاه، دیرتر خشک می شود و این موضوع سبب یخ زدگی کف اتاقک خواهد شد.

بهتر است هرچند وقت یک بار کف اتاقک بررسی شود تا اگر کاه یا روزنامه خیس شده بود، اقدام به تعویض آن کنید. برای کف اتاقک گربه از علف یونجه استفاده نکنید؛ زیرا باعث آلرژی می شود و در آخر سعی کنید سرپناه گربه را در محلی که رفت و آمد کمتر باشد، درست کنید.

نگهداری از گربه در زمستان؛ نکات مهم مراقبت از گربه در فصل سرد

خواب گربه

اگر در فصل زمستان متوجه شدید که گربه تان بیشتر از زمان های دیگر می خوابد، به معنای این است که گربه در زمستان به قدرت و انرژی بیشتری نیاز دارد که معمولا آن را با خوابیدن ذخیره می کند. پس اگر متوجه شدید که گربه تان زیاد می خوابد، بهتر است که از خواب بیدارش نکنید و به نیازهایش احترام بگذارید. اما اگر گربه شما بیشتر از گربه های دیگر و بیشتر از حد نرمال در روز می خوابد، حتما با یک دامپزشک درباره این موضوع مشورت کنید.

مراقبت از موهای گربه

پاییز فصل ریزش موهای گربه و زمستان فصل رویش مجدد موهای آن است. در خانه، در تمام مدت سال، هوا برای انسان ها به صورت کاملا متعادل است اما ممکن است در گربه ها، چرخه طبیعی ریزش مو به هم ریزد؛ به همین دلیل بهتر است که به صورت مرتب، موهای گربه را برس بزنید.

انجام این کار باعث می شود تا گربه موقع لیس زدن، موهای کمتری را وارد معده خود کند. جمع شدن بیش از اندازه مو در معده گربه ها، سبب مشکلات گوارشی خواهد شد. علاوه بر این، با برس کشیدن مداوم موهای گربه، موهای کمتری روی فرش یا کاناپه جمع می شوند.

استحمام گربه

در رابطه با استحمام گربه های خانگی در فصل زمستان باید گفت که گربه ها در زمستان نیز نیاز به حمام دارند اما نباید دفعات آن زیاد باشد. استحمام گربه در فصول سرد سال، نیاز به رعایت اصول و مراقبت های خاصی دارد. بهتر است گربه را در روزهایی که هوا کمی گرم تر است، حمام کرد و بعد از استحمام آن ها را کاملا خشک و در معرض وسیله گرمایشی قرار داد.

چک کردن ماشین

در فصل زمستان، گربه های خیابانی و بچه گربه ها برای اینکه گرم شوند و از سرما در امان باشند، به داخل محفظه موتور ماشین پناه می برند و شب را آن جا می خوابند. قبل از روشن کردن ماشین بهتر است کاپوت را بالا بزنید و داخل موتور را چک نمایید.

همچنین می توانید به چرخ های جلو یا کاپوت اتومبیل چندین ضربه محکم بزنید تا اگر بچه گربه یا گربه ای درون موتور خوابیده، بیدار شود و فرصت بیرون آمدن را داشته باشد. بعد از سوار شدن به اتومبیل نیز می توانید با بوق زدن این مهمان های ناخوانده را از خواب بیدار کنید.

کوتاه نکردن موهای گربه

خز و موهای گربه در فصل زمستان به صورت یک عایق عمل می کنند، در نتیجه افرادی که دارای حیوان خانگی مانند گربه هستند، باید از مو و پوشش بدنی آن، در بهترین حالت ممکن نگهداری کنند.

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که به کوتاه کردن و پیرایش موهای حیوان خانگی خود، اهمیت زیادی می دهید، بهتر است که در فصل زمستان اجازه دهید تا موهای گربه رشد طبیعی خود را داشته باشد و آن ها را کوتاه نکنید؛ زیرا این موها باعث عایق بندی و گرم شدن آن ها خواهد شد. موی کوتاه یا کچلی احتمال هیپوترمی یا یخ زدگی را در گربه ها افزایش می دهد.

فراهم کردن اسباب بازی

در  گربه ‌ها احتمال سرمازدگی با سرد شدن هوا بیشتر می شود. سعی کنید در این ایام برای گربه خود اسباب بازی فراهم کنید؛ زیرا ممکن است با ماندن در خانه حوصله آن ها سر برود؛ به همین دلیل می توانید با خرید اسباب بازی های مختلف، آن را در خانه مشغول و سرگرم کنید. انجام تمرینات ذهنی و جسمی گربه با اسباب بازی مختلف در خانه، مانع از بیرون رفتن آن از محیط خانه می شود.

نگهداری از گربه در زمستان؛ نکات مهم مراقبت از گربه در فصل سرد

لباس گربه

یکی دیگر از روش های مراقبت از گربه‌ ها در فصل سرد زمستان، استفاده از لباس‌های گرم مخصوص است. پوشیدن این لباس ها برای گربه ها، مخصوصا گربه های  بدون مو مانند گربه اسفینکس، باعث محافظت از بدن و جلوگیری از سرماخوردگی می شود؛ پس استفاده و پوشیدن لباس گرم برای این نوع از گربه ها، از ملزومات نگهداری از آن ها است. هنگام خرید لباس برای گربه، به جنس پارچه آن دقت کنید و سعی کنید لباسی را خریداری کنید که از نوع پارچه های ضدآلرژی تهیه شده باشد تا تنفس گربه با مشکل مواجه نگردد یا پوست بدن آن دچار واکنش های آلرژیک نشود.

از دیگر مواردی که در هنگام خرید لباس گربه باید به آن توجه کرد، این است که لباس مخصوص گربه نباید دارای دکمه یا تزیینات مختلف باشد؛ زیرا احتمال بلعیدن آن توسط حیوان خانگی وجود دارد. شما باید با در نظر گرفتن اخلاق و رفتار گربه خود، لباسی مناسب را برای آن تهیه کنید.

در اوایل ممکن است گربه به پوشیدن لباس، علاقه چندانی از خود نشان ندهد و کمی زمان ببرد تا به لباسش عادت کند. در هر حال رفاه و راحتی گربه شما باید در اولویت باشد، پس اگر احساس کردید که گربه با لباسش راحت نیست، بهتر است به خواسته آن احترام گذاشته و لباس را از تنش درآورید.

استفاده از داروهای ضد کنه

استفاده از داروهای ضد کنه برای گربه ها در تمام فصول به خصوص فصل زمستان، ضروری و واجب است. حتی در گربه هایی که از خانه خارج نمی شوند نیز احتمال ایجاد کنه وجود دارد؛ به همین دلیل باید در ماه حداقل یک بار برای گربه ها، درمان های مخصوص کنه، صورت گیرد.

در فصل زمستان، زمانی که هوای بیرون سرد است، کنه ها برای فرار از سرما، به گرمای درون خانه پناه آورده و شروع به تکثیر می کنند؛ از این رو باید برای امان ماندن گربه در زمستان از داروهای ضد کنه استفاده کرد.

دمای مناسب برای نگهداری از گربه

اگر در خانه خود از یک حیوان خانگی مانند گربه نگه داری می کنید، باید بدانید که این حیوان، به تغییر دمای هوا بسیار حساس است و باید در یک مکان گرم نگهداری شود. بهترین مکان برای نگهداری از گربه ها در فصل های سرد سال، درون خانه است. دمای خانه را می توانید به وسیله شوفاژ یا وسایل گرمایشی دیگر در حد معتدل و گرم نگه دارید. کاهش دمای خانه برای انسان ها می تواند طبیعی باشد، اما گربه ها به تغییرات دما حساس هستند و سریع دچار سرمازدگی می شوند؛ به همین دلیل سعی کنید دمای فضای خانه را به وسیله شوفاژ و وسایل گرمایشی، در وضعیت ایده آل یعنی 20 تا 22 درجه سانتی گراد نگه دارید.

علاوه بر دما، رطوبت خانه نیز باید تنظیم شود؛ زیرا تنفس گربه، با کاهش رطوبت و ایجاد هوای خشک با مشکل مواجه خواهد شد. برای افزایش رطوبت محیط، می توانید از دستگاه بخور استفاده کنید. علاوه بر این، در فصل زمستان، به گربه خود اجازه ندهید که از منزل خارج شود. اگر گربه تان به بیرون رفتن از خانه عادت دارد، ساعت های خروجش از خانه را تنظیم کنید.

همچنین در روزهای برفی و بارانی به او اجازه ندهید که از خانه بیرون رود و اگر با بی احتیاطی زیر باران رفت، سریع بدن او را با حوله خشک و بپوشانید؛ زیرا فورا سرما می خورد. یکی از موارد دیگر که به تنظیم دمای بدن گربه کمک می کند، غذای گربه است. سعی کنید به غذای گربه اهمیت زیادی دهید تا بتوانید سلامت او را تضمین کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که گربه هم به غذاهای خشک و هم به غذاهای تر و کنسروی نیاز دارد.

نگهداری از گربه در زمستان؛ نکات مهم مراقبت از گربه در فصل سرد

آیا گربه ها در زمستان، کمتر غذا می خورند؟

در کل طول سال به ویژه در فصل زمستان، باید به تغذیه گربه ها به منظور حفظ سلامت آن ها توجه کرد. با شروع فصل سرما، گربه برای حفظ دمای بدن خود به انرژی بیشتری نیاز دارد. این موضوع به این معنا نیست که غذای گربه را بیشتر کنید، بلکه باید غذاهای مقوی، با ارزش غذایی بالاتری برای آن تهیه کنید. از آن جایی که بدن گربه های سالخورده و بچه گربه ها، ضعیف تر است، به سرما و دماهای پایین حساسیت بیشتری از خود نشان می دهند؛ به همین دلیل این گربه ها به توجه و مراقبت بیشتری نیاز دارند.

برای پیدا کردن یک رژیم غذایی مناسب برای گربه های پیر و بچه گربه ها در زمستان، به دامپزشک مراجعه کنید تا دامپزشک بتواند با توجه به قد، وزن، سن، وضعیت بدنی و سلامت گربه، یک رژیم غذایی مناسب توصیه کند. علاوه بر رژیم غذایی، می توانید از دامپزشک بخواهید که برای گربه شما ویتامین ها و مکمل های طبیعی به منظور بالا بردن سیستم ایمنی بدن گربه، تجویز کند.

همچنین گربه ها در فصل زمستان، آب کمتری مصرف می کنند؛ از این رو باید مطمئن شوید که گربه به میزان کافی، آب مصرف کرده است تا بدنش دچار کم آبی نشود. سعی کنید با گربه خود بازی کنید و محیطی مناسب را برای آن فراهم سازید. گربه ها معمولا بعد از بازی می توانند به راحتی آب بنوشند، اما اگر با این وجود، باز هم رغبتی به خوردن آب نداشت، می توانید آب را به رژیم غذایی آن اضافه کنید یا از غذاهای تر استفاده نمایید.

آیا گربه می تواند در فصل زمستان بیرون از خانه بخوابد؟

به طور کلی خانه و لانه های کوچک، پناهگاهی امن و مناسب برای گربه ها هستند و می توانند از آن ها در برابر هوای سرد محافظت کنند. شما می توانید بیرون از خانه، یک لانه دیگر نیز برای گربه های خیابانی درست کنید تا در روزهای برفی و بارانی از آن ها، محافظت کنید. اگر برایتان مقدور است یک ظرف آب و یک ظرف غذا نیز در لانه قرار دهید تا گربه بتواند از آن ها استفاده کند.

توصیه می شود که گربه های خانگی، در فصل زمستان بیرون از خانه نباشند و داخل خانه یک لانه مخصوص یا پناهگاه کوچک برای آن ها تهیه کنید تا بتواند به راحتی در آن بازی و استراحت کند. در واقع سعی کنید محیطی امن برای گربه خود ایجاد کنید تا در آن محیط، احساس گرما و امنیت داشته باشد. یک جعبه یا کارتن مقوایی همراه با چند اسباب بازی و یک ملافه مناسب، کافی است. لانه گربه باید از پنجره و در، دور باشد تا عبور جریان هوا سبب سرد شدن لانه اش نشود. همچنین می توانید لانه گربه را در مکان هایی که آفتاب گیر است، قرار دهید؛ تا گربه از نور خورشید استفاده کند.

نگهداری از گربه در زمستان؛ نکات مهم مراقبت از گربه در فصل سرد

سخن پایانی 

طبق گفته دامپزشکان و متخصصان، دمای طبیعی بدن گربه ها، بین  5.100 تا 5.102 درجه فارنهایت متغیر است. اگر گربه کمی احساس سرما کند، می توان او را به یک مکان گرم تر برد اما اگر در فصل سرد سال در دمای زیر 45 درجه فارنهایت رها شود، ممکن است به هیپوترمی دچار شود.

اگر چنین اتفاقی برای حیوان خانگی شما رخ داد، فورا گربه را در یک حوله گرم بپیچید و آن را در سریع ترین زمان ممکن نزد دامپزشک ببرید. بهتر است بدانید که علاوه بر سرما، هوای خشک نیز می تواند بر سلامتی گربه ها تاثیرگذار باشد. سعی کنید همیشه آب تمیز در دسترس گربه قرار دهید. گربه ها معمولا نیازهای غذایی خاصی دارند که حتما باید در رژیم غذایی، به آن ها توجه شود. با رعایت کردن نکات گفته شده و با توجه به وضعیت سلامتی گربه، می توانید از ایجاد سرمازدگی یا سرماخوردگی گربه خود در فصل زمستان جلوگیری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو