درمان زانو درد با طب سنتی

47

1398/7/6

18:44


یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: زانو درد در هر سنی می‌تواند بروز کند و مهم‌ترین عامل در ایجاد این عارضه چاقی و اضافه وزن است.

درمان زانو درد با طب سنتی

به گزارش بهداشت نیوز حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر درباره درد زانو با طب سنتی اظهار کرد: حرکت زانوها متکی بر تعدادی از استخوان های  تاندون، غضروف یا همان مینیسک و رباط‌ها است. زیرا تمام  این موارد در حرکت زانوها تاثیر دارند. زانو درد می‌تواند دو حالت حاد و مزمن داشته باشدو با افزایش عفونت یا ضربه به آرتروز و آرتریت روماتوئید رباط مفصلی تبدیل شود. از آنجا که زانو درد در هر سنی می تواند بروز کند، برای درمان آن حتما باید به دلایل آن دسترسی پیدا کرد. مهم‌ترین عامل این عارضه چاقی و اضافه وزن است. افراد باید وزن خود را کاهش دهند. افراد چاق در هنگام پایین و بالا رفتن  از پله و مخصوصا در زمان پایین آمدن به زانوی خود صدمه خواهند زد.

وی در ادامه گفت: عصب  از پشت زانو به مغز متصل می‌شود. این عصب‌ها با اعصاب ران، ساق و مچ پا و کمر در ارتباط است، بعضی مواقع درد زانو می‌تواند با این قسمت‌ها در ارتباط باشد. در بهبود این امر می‌توان از طب سنتی به صورت طبیعی استفاده کرد. یک سری مشکلات از طریق عوامل بیرونی ایجاد می‌شوند که باید بررسی شود.

عظمایی گفت: درد زانو بر اثر افزایش صفرا در بدن بیشتر خواهد شد که این امر موجب خشکی مفاصل زانو می‌شود. در این مواقع افراد باید سرکه انگبین مصرف کنند. فرد مبتلا می تواند ناحیه مورد  نظر را به  روغن بنفشه و بادام آغشته کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: می توان با ترکیب یک قاشق غذا خوری سرکه، دو قاشق غذا خوری عرق کاسنی  به همراه  آب ماسکی درست کرد که در مواقع درد استفاده شود. منظور از غلبه صفرا همان غلبه گرمی و خشکی است، اما اگر غلبه دم باشد یعنی گرمی و تری با حالت ورم، داغی و سرخ شدن همراه خواهد بود که در این حالت مصرف سرکه انگبین و حجامت و ماساژ روغن مفید خواهد بود.

وی در ادامه افزود: از روغن‌های بنفشه، بادام به همراه روغن شتر مرغ می‌توان برای مالش دادن زانو استفاده کرد. علاوه بر این بعد از گذشت چند روز می‌توان از حجامت  یا زالو درمانی بهره برد. اگر فرد با حالت بلغم یعنی سردی و تری همراه شود فرد دچار زانو درد خواهد شد.

عظمایی گفت: این افراد باید از غذاهای سرد اجتناب کنند یا هنگام مصرف با مواد گرم آنها را ترکیب کنند. خوردن سیاه دانه بسیار مفید خواهد بود. همچنین افراد در هنگام صبحانه از شیره و ارده حتما استفاده کنند زیرا به دلیل طبیعت گرمی که این مواد دارند برای زانوها مفید خواهند بود.ترکیب زنجبیل دارچین هم می‌توانند برای زانو درد مفید باشند. فرد مبتلا می‌تواند ماهانه از بادکش هم استفاده کند.

وی تاکید کرد: اگر فرد مبتلا هنگام سرما این درد را بیشتر احساس کند می‌تواند از ترکیب  سرکه انگبین با عسل، عرق نعنا و آب بهره ببرد. برای این افراد از روغن‌های گرم مانند روغن سقز، روغن بادام تلخ، روغن سیاه دانه هم می توانداستفاده شود .

عظمایی گفت: کار اصلی مفاصل زانو خم و راست کردن، حرکت و تحمل وزن بدن است. این دردها ممکن است حتی در نتیجه ساختار ضعیف استخوان‌ها و تخریب مفاصل یا پیری افراد افزایش پیدا کند. پس حتما باید علت بروز آن شناسایی شود و اگر غیر قابل تحمل و همراه با درد شدید و ورم زیاد بود باید به فورا به پزشک مراجعه کنید.

وی بیان کرد: زانو درد می‌تواند به علت رگ به رگ شدن اعضا و پاره شدن رباط هم  بروز کند که می تواند یا در اثر پیچ خوردگی شدید و یا  در اثر تصادف یا ضربه  رخ  دهد که در بیشتر مواقع با تهوع و استفراغ همراه است.

این محقق و پژوهشگر درباره درمان این عارضه اظهار کرد: مشکل فرد مبتلا گاهی تنها با جراحی حل خواهد شد. بعضی اوقات علاوه بر پارگی تاندون یا آسیب دیدن مینیسک پا ممکن است استخوان زانو،کاسه زانو یا کشکک جا به جا شوند. دردهای مزمن زانو در اثر یک اختلال التهابی زانو  مانند زمانی که تبدیل به آرتروز می‌شوندبه وجود می‌آید.

وی تصریح کرد: به طور کلی گاهی اوقات این درد زانو هنگام بارداری احساس می شود که معمولا دلیل آن افزایش وزن مادر خواهد بود و علائم آن سرخ و متورم شدن زانوست.

 عظمایی درباره درمان متذکر شد: فرد مبتلا نباید از لبنیات به تنهایی استفاده کند بلکه این مواد باید همراه مواد دیگری مصرف شود. در حالی که لبنیات مهم‌ترین عامل در به وجود آمدن این نوع عارضه هستند، اما فرد می‌تواند لبنیات را همراه شوید، زیره، پونه، کاکوتی، گل سرخ، زنیان مصرف کند.

وی گفت: فرد مبتلا باید ویتامین D‌ مصرف کند و  افراد می‌توانند تخم کتان را دم کرده و هنگام درد  مصرف کنند.

عظمایی تاکید کرد: افراد باید به درمان این نوع  عارضه توجه بسیاری کنند. هنگام احساس درد از کمپرسور آب یخ استفاده کنند به این ترتیب که  دو تا سه بار در روز به مدت 20 الی 30 دقیقه کمپرس سرد روی موضع قرار داده شود ولی اگر در این حالت ورم پا شدید شد می‌توان با روغن کوهان شتر، بادام تلخ و سیاه دانه منطقه را مالش داد و حتی می توان نمک را گرم کرده و داخل پارچه نخی گذاشته و هنگام بروز درد روی آن ناحیه بگذاریم.

وی متذکر شد: به طور کلی ستراحت کردن به مقدار کافی و بستن زانو و بالا نگه داشتن پاها در صورت ورم داشتن می‌تواند به بهبودی این نوع عارضه  کمک کند. فرد مبتلا با انجام بسیاری از ورزش ها همانند پیاده وری، شنا کردن و راه رفتن داخل آب و دوچرخه سواری می تواند این عارضه را تسکین دهد.


منبع: باشگاه خبرنگاران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو