تأخیر در فرآیند انتقال آرادکوه،کانون‌ انتشار بو در تهران تا کی؟

54

1398/8/14

14:32


تأخیر در فرآیند انتقال آرادکوه،کانون‌ انتشار بو در تهران تا کی؟

سلامت نیوز:علی‌رغم دستور رئیس‌جمهور مبنی بر انتقال مرکز دفع و پردازش پسماند آرادکوه، استاندار تهران با اعلام این خبر که مشکل بوی نامطبوع در محدوده فرودگاه امام خمینی (ره) رفع شد دستور بالاترین مقام اجرایی کشور را وتو کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، دی ماه سال گذشته بوی نامطبوعی تهران را فراگرفت و در پی ارزیابی‌های صورت گرفته چندین منشاء برای آن مشخص شد که یکی از آنها مرکز دفع و پردازش پسماند آرادکوه بود. در همان زمان رئیس‌جمهور در خصوص مرکز آرادکوه دستور انتقال آن را صادر کرد.


یکی از کانون‌های انتشار بو در تهران آرادکوه است
کیومرث کلانتری مدیرکل محیط زیست استان تهران پس از اعلام گزارش شناسایی کانون‌های انتشار بو اظهار کرده بود که حدود ۲۸ کانون آلاینده در شهرستان‌های مختلف استان تهران از جمله رباط کریم و اسلامشهر شناسایی شدند و ۲۵ کانون آلاینده به‌طور کامل رفع آلایندگی کردند و تنها حدود سه مورد از آن‌ها هنوز مشکلات زیست محیطی دارند. این سه کانون عبارت از مرکز دفع پسماند آراد کوه، فاضلاب شهری اسلامشهر و واوان و مجتمع دام پروری دام‌گستر.
اما در این میان رضا عبدلی مدیرعامل وقت سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران منشاء این بوی نامطبوع را آرادکوه ندانسته و عنوان کرده بود که اگر این بو ناشی از پسماندهای آرادکوه بود، باید ابتدا در مناطق جنوبی این بو احساس می‌شد.


علی‌رغم اظهارنظرمدیرکل محیط زیست استان تهران مبنی بر نقش آرادکوه در ایجاد آلودگی زیست محیطی، مدیران شهرداری تهران این موضوع را انکار می‌کردند تا این‌که در پیگیری‌های انجام شده نسبت به وضعیت این مرکز دفع پسماند، سازمان حفاظت محیط زیست به‌دلیل توسعه شهر تهران و گسترش حریم‌ها، آرادکوه را فاقد استاندارد لازم برای ادامه فعالیت دانست.


آرادکوه ظرفیت پذیرش ۷ تا ۱۰ هزار تن زباله را ندارد
پیام جوهرچی اظهار کرد: در ایجاد مرکز آرادکوه ضوابطی همچون فاصله از مراکز مسکونی، آب‌های زیرزمینی و رودهای سطحی را رعایت کرده بود ولی امروز با گسترش مناطق جنوب تهران، آرادکوه استانداردها را رعایت نمی‌کند.
وی با بیان این‌که آرادکوه روزانه حدود ۷ تا ۱۰ هزار تن پسماند پذیرش می‌کند، گفت:‌ آرادکوه برای دریافت این ظرفیت زباله تعبیه نشده و در حال حاضر مطالعات گسترده‌ای در این خصوص در ارتباط با سطح ایستایی آب زیرزمینی، نقطه‌یابی و راه‌های دسترسی به آن می‌بایست مورد توجه است.
این گفتگو تقریباً ۷ ماه پس از دستور رئیس جمهور مبنی بر انتقال این مرکز دفع و پردازش پسماند صورت گرفت.


شورای شهر تهران نمی‌خواهد هزینه جدیدی را بر پایتخت تحمیل کند
با وجود دستور رئیس جمهور و نظر صریح سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر انتقال این مرکز اما مدیریت شهری پایتخت هر بار به بهانه‌ای از تأخیر آن سخن به‌میان می‌آورند و گویا حاضر نیستند در نیمه دوم فعالیت دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران نسبت به این امر اقدام کنند.
زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با لزوم بررسی بیشتر و تأخیر در روند این تصمیم به خبرنگار آنا گفت: در بررسی عوامل انتشار بوی نامطبوع در شهر تهران منابع مختلفی مورد بررسی قرار گرفت که آرادکوه یکی از این منابع بود و صرف بحث نسبت به انتقال آن کفایت نمی‌کند و نیازمند بررسی بیشتری است.
اما در تازه‌ترین اظهارنظر شهرداری تهران، مدیرعامل مدیریت پسماند شهرداری تهران با صراحت بر هزینه‌بر بودن فرآیند انتقال آرادکوه سخن به‌میان آورد و این بهانه را توجیحی بر زمان‌دار بودن این اقدام عنوان شد.


تأمین تجهیز سایت جایگزین آرادکوه به اندازه یک‌سال بودجه شهرداری است
صدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این خصوص گفت: تجهیز سایت جدید به‌عنوان جایگزین آرادکوه بودجه‌ای به اندازه بودجه یکسال شهرداری می‌خواهد و فاصله گرفتن آن از شهر تهران نیز هزینه جابجایی را افزایش خواهد داد.
البته وی در گفتگو با خبرنگار آنا در ادعایی جدید عنوان کرد که جانمایی مکان جایگزین مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه دو سال زمان می‌برد و در این میان سازمان حفاظت محیط زیست می‌بایست زمینی را با مشخصاتی همچون نفوذناپذیری، دوری از مکان مسکونی، قرار داشتن در محدوده شهری و مکان‌یابی در جهت جریان باد غالب خلاف جهت محیط شهری را پیگیری و به ما تحویل دهد.
اظهارات مدیریت شهری پایتخت بار دیگر مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست را به واکنش واداشت مبنی بر این‌که بنابر وظیفه قانونی شهرداری تهران موظف به تبعیت از قانون است.


شهرداری تهران باید به وظیفه قانونی خود عمل کند
حسن پسندیده مدیر کل دفتر پسماند سازمان محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۲ قانون مدیریت پسماند، وزارت کشور مکلف است محل‌های مناسب را برای دفع مدیریت پسماندها بر اساس ضوابط زیست‌محیطی، مطالعه کرده و به تأیید سازمان حفاظت محیط زیست برساند.


وی با بیان این‌که در گام نخست می‌بایست مطالعات اولیه در مورد محل‌هایی که برای دفع پسماندهای شهری انتخاب ‌شود، گفت: این وظیفه قانونی وزارت کشور و به تبع آن، شهرداری‌ها (هیچ استثنائی هم وجود ندارد) مکلف هستند که این مطالعات را انجام دهند. اگر قرار و تصمیم بر این است که فعالیت سایت آرادکوه متوقف شده و به مکان جدیدی منتقل شود، این به هر ترتیب تصمیم مقامات عالی کشور و قابل احترام است و باید بر اساس آن، سازمان‌هایی که مسئولیت به عهده‌شان است، برنامه‌های اجرایی خودشان را مدون کنند.
مدیر کل دفتر پسماند سازمان محیط زیست در ارتباط با مدت زمان دو ساله‌ای که مدیرعامل مدیریت پسماند شهرداری تهران برای مکان‌یابی محل جدید سایت آرادکوه اذعان کرد: به‌نظر من موضوع را نباید خیلی سخت و پیچیده کرد زیرا ضوابط و معیارهایی که انتخاب می‌شود کاملاً مشخص است و از طرف دیگر با توجه به رشد و توسعه تکنولوژی و از طرف دیگر هم مطالعات جامعی که در دهه‌های اخیر در حوزه‌های مختلف آب و خاک کشور انجام شده دو سال زمان برای انجام مطالعات مکان‌یابی اصلاً توجیه منطقی ندارد.


مشکل بوی نامطبوع در محدوده فرودگاه امام خمینی (ره) رفع شد
نکته جالب توجه، اظهارات اخیر انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران بود که به‌نظر فصل‌الخطاب ادعای شهرداری تهران برای تأخیر بیشتر در اجرای طرح انتقال آرادکوه بود که در اظهاراتی گفت: دو صنعت در اطراف فرودگاه بین‌المللی موجود بود که اخیراً تصفیه‌خانه فاضلاب آن به بهره‌‌برداری رسیده و فاز دوم تصفیه خانه اسلامشهر نیز مراحل نهایی خود را طی می‌کند.
وی افزود: واحدهای دام‌گستر نیز تسهیلاتی ارائه شده تا نسبت به تصفیه‌خانه‌ای اقدام کنند، بنابراین دیگر مشکلی در محدوده فرودگاه بین‌المللی در خصوص انتشار بوی نامطبوع نداریم.
در این میان چند نکته مطرح است نخست این که سرپیچی از دستور بالاترین مقام اجرایی کشور آن هم از سوی یک نهاد اجرایی در پایتخت خود می‌تواند فتح البابی برای عدم تمکین در سایر استان‌ها در حوزه های مختلف باشد.
نکته دیگر این‌که با اظهارنظر استاندار دست شهرداری تهران برای اعمال تأخیر بیشتر در فرآیند انتقال آرادکوه همچنان تداوم خواهد داشت و مشخص نیست آیا انجام این پروژه به عمر این دوره مدیریت شهری خواهد رسید یا خیر؟


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو