نادر رنجبر دانشجوی کارشناسی ارشد معماری کشتی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه این ربات در قالب یک کار گروهی با دانشجویان مهندسی دریا دانشگاه صنعتی شریف انجام شده است، افزود: ربات بازرسی بدنه کشتی طراحی شده به بدنه کشتی می‌چسبد و عملیات تصویربرداری از بدنه کشتی را انجام می‌دهد، این ربات می‌تواند تا عمق ۴۰ متری آب نفوذ کند یعنی فشار چهاربار را می‌تواند تحمل کند.

وی بیان کرد: به خاطر قوانین جدید سازمان‌های جهانی نیاز است که بدنه کشتی‌ها مدام به لحاظ آسیب‌های ظاهری بررسی شوند، خزه‌هایی که به بدنه کشتی می‌چسبند  باعث افزایش نیروی مقاومت می‌شوند. بنابراین نیاز است که بدنه کشتی‌ها بررسی شود، این ربات می‌تواند این کار را انجام دهد و گزارشی از وضعیت بدنه کشتی را به مالک کشتی ارایه دهد.

رنجبر افزود: نحوه چسبیدن ربات به بدنه کشتی از طریق آهن‌رباهایی صورت می‌گیرد که به روی شنی قرار دارند و اتصال ربات را به کشتی برقرار می‌کنند.

وی ادمه داد: این ربات در حال حاضر به صورت یک طرح ارایه و نمونه اولیه آن ساخته شده و در حال تست است. مراحل تست آن رو به پایان است و می‌تواند به صورت انبوه تولید شود.

رنجبر با اشاره به اینکه تا به حال کار بررسی بدنه کشتی از طریق غواصی و تصویربرداری انجام می‌شده است، افزود: اما از این به بعد می‌توانیم با استفاده از این ربات به صورت رباتیک و کاملا مکانیزه این کار را انجام دهیم.

وی گفت: نمونه خارجی این ربات وجود دارد و چند شرکت خارجی محدود این کار را انجام می‌دهند اما در ایران هنوز به صورت رباتیک این کار انجام نشده است. این ربات علی رغم اینکه بهره گرفته از ربات‌های موجود است اما کاملا نوین است زیرا معمولا این نوع تکنولوژی‌ها را در اختیار سایرین قرار نمی‌دهند. ما خودمان توانستیم با استفاده از اطلاعات خود در قالب یک پروژه دانشگاهی از دانشگاه شریف آن را طراحی کنیم و بسازیم.

رنجبر ادامه داد: این ربات قادر است به بدنه همه کشتی‌ها بچسبد، از آنجایی که بدنه کشتی‌ها فولادی است بنابراین از طریق آهن‌ربا به بدنه کشتی می‌چسبد و محدویتی ندارد.

وی یادآور شد: این ربات دارای قابلیت امکان اتصال ماژول‌های خزه‌زدایی واتر جت و تست‌های ضخامت سنجی اولتراسونیک است و دارای نرم افزار کاملا بومی برای کنترل ، موقعیت‌یابی و مشاهده آنلاین ربات است. همچنین مجهز به دوربین با قابلیت دید در آب کدر است و قابلیت اتصال به بدنه‌های فولادی با شعاع انحنای بیش از ۱.۵ متر ( بدنه کشتی، جکت، خطوط لوله دریایی )، قابلیت سرویس به تمامی خطوط کشتیرانی و موسسات رده‌بندی به منظور بازرسی‌های دوره‌ای شناورها و سکوهای فرا ساحلی، بازرسی پایه توربین‌های بادی فراساحلی را دارد.