بازی با کودک نوپا از 12 تا 20 ماه (1)

منبع: نی نی بان

119

1398/9/19

20:11


نی نی بان: اولین مطلب از بسته بازی های دوتایی با نوپا، به شما می گوید چه بازی ها و سرگرمی هایی برای بچه های 12 تا 20 ماهه مناسب است.
 

بازی های مادر و نوپا، از 12 تا 20 ماه

 
12 تا 16 ماهگی
 
1. سفر به زندگی
وانمود کنید که عروسک مورد علاقه فرزندتان، واقعی و عضوی از خانواده است. او را راه ببرید، کنار فرزندتان توی تخت خواب بخوابانید یا وادارش کنید که اطراف اتاق برقصد و شادی کند. این عروسک را در همه فعالیت های روزمره فرزندتان دخالت دهید. حرف زدن درباره این عروسک و کارهایی که می کند مهارت های زبانی کودک را تقویت می کند و اگر با استفاده از این احساسات منفی و مثبت را بازنمایی کنید، می توانید تفاوت این عواطف را به کودک بیاموزید و به افزایش قدرت خلاقیت او کمک کنید.
 
2. مرا هل بده، مرا بکش
اگر کودک تان خود را می کشد و برای راه رفتن تلاش می کند، با بازی مرا هل بده، مرا بکش به او کمک کنید تا زودتر راه بیفتد. برای انجام این بازی از یک شیء قابل حرکت مانند صندلی کودک یا جعبه پر از اسباب بازی های نرم استفاده کنید. وقتی کودک لبه های این شیء را گرفته، شما طرف دیگر آن را محکم نگه دارید. حالا به آرامی آن شیء را به سمت خودتان بکشید تا کودک را تشویق کنید به سمت جلو قدم بردارد. به مرور او شروع به هل دادن آن شیء می کند و شما باید کمی بیشتر آن را به سمت خودتان بکشید. این بازی اعتماد به نفس کودک را برای راه رفتن تقویت می کند.
 
3. کف زدن شادمانه 
کودک نوپای شما در این سن و سال می تواند به راحتی دست خود را باز نگه دارد اما ممکن است کمی طول بکشد تا بتواند به طور مستقل و بدون کمک شما دست بزند. یکی از راه های بسیار ساده برای سرگرم کردن نوپا در این مرحله دست زدن شادمانه است. دست های او را نگه دارید و کمکش کنید با ریتم یک آهنگ کودکانه دست بزند یا اجازه دهید که موقع دست زدن دست های شما را نگه دارد. او را روی زانوهایتان بنشانید، جوری که صورتش به سمت شما باشد حالا یک شعر کودکانه بخوانید و به کمک هم دست بزنید. این بازی ساده مهارت های زبانی کودک را تقویت کرده و باعث می شود هماهنگی دست و چشم هایش افزایش پیدا کند. 
 
4. چه کسی اینجا قایم شده؟ 
کودک شما که در دوره نوزادی عاشق بازی دالی موشه بوده حالا در نوپایی از اینکه بتواند ورژن ساده تری از قایم باشک را بازی کند، حسابی لذت خواهد برد. به عنوان مثال می توانید صبح ها به نوبت زیر ملحفه ها قایم شده و بعد همدیگر را پیدا کنید یا توی حمام برای قایم شدن از یک حوله بزرگ استفاده کنید. وقتی قرار است شما فرزندتان را پیدا کنید، سعی کنید زود سر اصل مطلب نروید. دست هایش را لمس کنید و بگویید: «این چیه؟! نکه یک دست پیدا کردم» و...
این بازی به فرزند نوپای شما می آموزد که اگر چیزی را نبیند معنی اش این نیست که آن چیز به خصوص دیگر وجود ندارد. شما می توانید این بازی را اینجوری بازی کنید که کودک را توی یک حوله بزرگ بپیچید و سریع او را به اتاق دیگری ببرید وقتی کودک حوله را کنار می زند و خودش را در یک مکان جدید پیدا می کند، حسابی سر ذوق می آید.
 
5. سحر و جادوی صدا
بازی با کلمات آگاهی نسبی به کودک می دهد تا با انواع و اقسام کلمات آشنا شود. از طرف دیگر به او اعتماد به نفس استفاده از کلمات جدید را می بخشد. برای کودک کتابی در مورد ماشین ها بخوانید و از خودتان صدای ماشین در بیاورید و یا داستانی درباره حیوانات برایش بخوانید و صدای جانوران مختلف را تقلید کنید. بازی هایی را انجام دهید که با تقلید صدا و ایجاد صداهای مختلف همراه است و شعرهای مورد علاقه کودک را با ریتم های متفاوت برایش بخوانید. این بازی هم برای کودک جذاب است و هم مهارت های زبانی اش را تقویت می کند.
 
16 تا 20 ماهگی
 
1. مهمانی چای
در یک روز آفتابی، یک دست سرویس چای خوری پلاستیکی از میان اسباب بازی های فرزندتان جدا کنید و آن را توی بالکن یا حیاط بچینید. حالا یک قوری پر آب هم دم دست کودک قرار دهید و وانمود کنید که به مهمانی چای آمده اید. البته انتظار نداشته باشید که یک مهمانی چای واقعی باشد و انتظار ریخته شدن چندین و چند لیوان آب روی زمین و... را داشته باشید. ولی اصلا جا نزنید. این بازی هم سرگرم کننده است و هم توانایی کودک برای نظم و ترتیب بخشیدن به اشیای دور و برش را به چالش می کشد. علاوه بر این با این بازی می توانید نکات زیادی را در مورد آب و خصوصیات آن به کودک بیاموزید مثلا اینکه آب همیشه به سمت پایین جاری می شود نه بالا.
 
2. خانه سازی 
این بازی نیاز به تمرکز زیادی از جانب کودک نوپا دارد بنابراین زمانی این بازی را انجام دهید که کودک سرحال باشد. از بلوک های کوچک پلاستیکی برای درست کردن الگوهای کوچک مانند مربع های دو در دو یا مستطیل استفاده کنید. به او نشان دهید که چطور می تواند حرکت شما را تقلید کند و خودش آن شکل خاص را بسازد. این بازی به تقویت مهارت حل مسئله در کودکان کمک می کند.
 
3. آن را به طرف من بغلتان 
توپ های پلاستیکی محبوب ترین اسباب بازی ها برای کودکان نوپا هستند. توپ فنری بهتر است بیرون از خانه نگه داشته شود، اما توپ های نرم از جنس فوم برای محیط داخلی خانه مناسب است. البته وقتی فرزندتان با این توپ ها بازی می کند باید چهار چشمی مراقبش باشید، چون بچه ها در این سن و سال علاقه عجیبی دارند که هر چیزی به دست شان می دهید بچشند.
بهترین بازی توپی برای کودکان نوپا خود از نسخه آسان بازی «این توپ را بگیر» است. برای انجام این بازی کودک را روی زمین بنشانید و خودتان هم در مقابل او بنشینید و توپ را به سمت هم قل بدهید. این بازی به افزایش قدرت عضلانی کودک و همچنین افزایش هماهنگی دست و چشم او کمک می کند.
 
4. مجموعه ساز جوان 
دست در دست هم توی پارک قدم بزنید و چیزهایی که توجه کودک را به خودش جلب می کند جمع کنید از برگ یا شاخه گیاه گرفته تا یک تکه سنگ کوچک. البته اگر کودکتان وسط کار همه سبدش را خالی کرده و دوباره بازی را شروع کرد اصلا تعجب نکنید. بچه ها در این سن عاشق جمع کردن خر و پرت هستند تا بعد بتوانند آن ها را خالی کنند. این بازی هم حرکات دست کودک را تقویت می کند و هم چابکی او را افزایش می دهد.
 
اگر می خواهید درباره بازی با نوپا بیشتر بدانید، ادامه مطالب این بسته را در این صفحه بخوانید. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو