هشدار آماده‌باش به امدادگران جنوب شرق برای زلزله و سیل ‏

55

1398/10/17

20:02


هشدار آماده‌باش به امدادگران جنوب شرق برای زلزله و سیل ‏

سلامت نیوز:معمولا حادثه‌ تصادف خودروی سواری با ‏تریلی و واژگونی اتوبوس غم‌انگیزترین‌‏‎ها هستند. شاید هر چند ماه یک حادثه برای اتوبوس داشته باشیم اما معمولا ماهی دو بار ‏حادثه تصادف یک خودروی سواری با تریلی را داریم، اگر بخواهم از ترجیح حرف بزنم، ترجیح ما هلال‌احمری‌ها این است که ‏هفته‌ها در آماده‌باش کامل باشیم و به خانه نرویم اما خبری از یک تصادف به ما اعلام نشود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ، زمستان که می‌شود معمولا روزهای شلوغ هلال‌احمری‌ها هم از راه می‌رسد، برف و باران حوادث جاده‌ای را که در ‏حالت عادی هم کم نیستند، چندین برابر می‌کند و در این بین استان‌هایی که جاده‌هایشان پرحادثه هستند روزهای پرکاری دارند.

‏خراسان جنوبی یکی از این استان‌هاست. استانی که جمعیت هلال‌احمر آن در چند روز گذشته دایم در حالت آماده‌باش بوده است. ‏داستان از زلزله صبح پنجشنبه شروع شد و با آماده‌باش برای وقوع سیلاب در پی بارندگی‌های شدید ادامه پیدا کرد. مدیرعامل ‏جمعیت هلال‌احمر، معاون امدادونجات و یکی از امدادگران مستقر در مرکز کنترل یا همان ‏EOC‏ در گفت‌وگو با «شهروند» از حال ‏و روز امدادی خراسان جنوبی گفتند. ‏


روزهای آماده‌باش هلال‌احمر خراسان‌جنوبیمحمد رحیم شهریاری، رئیس جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی از پرکارترین مدیران هلال‌احمری در هفته اخیر بود. استانش در ‏هفته اخیر زلزله، تصادف، بارندگی شدید و هشدار جدی برای سیلاب را تجربه کرده است. مرکز زلزله چند روز پیش خراسان ‏رضوی بود اما پایگاه‌های امدادی خراسان جنوبی به منطقه نزدیک‌تر بودند و نیروها خیلی سریع برای ارزیابی به مناطق زلزله‌زده ‏اعزام شدند.

شهریاری به «شهروند» می‌گوید: «بلافاصله پس از وقوع زلزله منطقه سنگان آماده‌باش داشتیم، حدود ٦٥تیم و ٢٦٠‏امدادگر در زلزله آماده باش بودند که این آماده‌باش برای زلزله تاروز جمعه بود.» ‏هنوز داستان زلزله تمام نشده بود که سازمان هواشناسی به هلال‌احمر هشدار داد بارندگی‌ها ممکن است در خراسان جنوبی به ‏سیلاب منجر شود و همین دلیلی شد برای آماده‌باش بعدی امدادگران در این استان.

به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر خراسان ‏جنوبی، آماده‌باش جدید از روز شنبه آغاز شد و ٤٠ تیم امدادی با ١٦٠ امدادگر درباره بحث بارندگی و سیلاب ‏در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفتند.شهریاری تأکید می‌کند که تا روز دوشنبه بارندگی‌ها مشکلی ایجاد نکرده بود، با این حال نیروهای جمعیت هلال‌احمر ‏در آماده‌باش کامل هستند.

به گفته او بنا بر آخرین آماری که بر روی سامانه ثبت شده است در خراسان جنوبی ١٦٠٠ امدادگر در ‏حال خدمت‌رسانی هستند. ‏همچنین خراسان جنوبی از استان‌هایی بود که در سه ماه نخست‌سال ٩٨ درگیر وقوع سیل بود. منطقه تپه‌طاق در طبس، دورو در ‏شهرستان سربیشه و تعدادی از روستاهای درمیان در این سیل شرایط سختی داشتند.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر ‏امدادرسانی در این سیل شرایط سختی داشت. او می‌گوید در همین سیل یک مورد واژگونی اتوبوس را در شب داشتیم که عملیات ‏نجات ١١سرنشین آن کار بسیار سختی بود، اما خوشبختانه تلفات جانی نداشت. ‏


امدادگران ماموریت قبلی‌شان تمام نشده وارد آماده‌باش جدید شدندحمزه اسعدزاده، معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی قدردان زحمات امدادگرانش است می‌گوید: «در ‏هفته گذشته بحث وقوع زلزله در استان مجاور را داشتیم که شهرستان‌های معین آن قاین و زیرکوه در خراسان جنوبی ضمن اینکه ‏خودشان درگیر بودند برای ارزیابی به مرکز اصلی زلزله اعزام شدند.

خوشبختانه این زلزله خسارت جانی یا مصدوم ‏نداشت.» ‏ او ادامه می‌دهد: «پس از وقوع زلزله، ٢٦ پایگاه ثابت و سیار، تیم امداد هوایی، تیم واکنش سریع و تیم‌های آنست به حالت آماده‌باش ‏درآمدند. حدود ٤٠ ساعت تیم‌ها در آماده‌باش کامل بودند و امدادگران ما آمادگی کامل برای خدمت‌رسانی داشتند.» ‏خراسان جنوبی از استان‌هایی است که حوادث جاده‌ای زیادی را تجربه می‌کند.

معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر این ‏استان می‌گوید: «در فاصله آماده‌باش‌های این چند روز حوادث جاده‌ای، در گل‌و لای ماندن و واژگونی خودروها را هم داشتیم و ‏اطلاعیه جدید که از سازمان هواشناسی و ستاد مدیریت بحران آمد برای مقابله با سیلاب احتمالی مجدد به نیروها اعلام آماده‌باش ‏دادیم و امدادگران ماموریت قبلی‌شان تمام نشده وارد آماده‌باش جدید شدند.» ‏

به گفته اسعدزاده، هلال‌احمری‌ها در ٢٢پایگاه ثابت، تیم‌های واکنش سریع، آنست و پایگاه‌های موقت امداد زمستانه شبانه‌روز ‏در آماده‌باش هستند و در هر پایگاه متناسب با خودرویی که موجود است چهار یا پنج نفر امداد و نجاتی آموزش‌دیده حضور دارند که اگر ‏حادثه‌ای اتفاق بیفتد به‌عنوان تیم پیشرو حسب موقعیت مکانی حادثه اعزام می‌شوند و اگر نیاز بود تیم‌های پشتیبان هم قطعا وارد عمل ‏خواهند شد.

‏او معتقد است هلال‌احمر امسال در خراسان جنوبی‌ سال شلوغ و پرکاری داشته است و می‌گوید: «قطعا نهادهای دیگر هم زحمات ‏زیادی می‌کشند و قدردان هستیم، اما نوع کار جمعیت هلال‌احمر متفاوت است. هلال‌احمر حوادث را در شهر، جاده، روستا، ‏کوهستان و کویر پوشش می‌دهد و هر جا که حادثه‌ای اتفاق می‌افتد از سیل و زلزله گرفته تا آوار و برف، هلال‌احمری‌ها حضور پیدا ‏می‌‌کنند و برایشان اولویت، نجات جان انسان‎هاست.‏»


در ‏EOC‏ سرعت عمل برایمان حرف اول را می‌زند ‏مصطفی ابراهیمی که ٦‌سال است امدادگر جمعیت هلال‌احمر در خراسان جنوبی است این روزها در نیروی مرکز کنترل یا همان ‏EOC‏ فعال است. او مرکز کنترل را مغز متفکر هلال‌احمر می‌داند و می‌گوید: «تا حادثه‌ای اتفاق می‌افتد ما نخستین کسانی هستیم که از ‏آن مطلع می‌شویم، سرعت عمل برایمان حرف اول را می‌زند و در لحظه باید اطلاع‌رسانی درست را انجام دهیم.‏»

او درباره تعداد نیروهای حاضر در مرکز کنترل و نحوه فعالیت‌شان ادامه می‌دهد: «معمولا سه نفر در مرکز کنترل شیفت هستیم و ‏یک نفر هم به‌عنوان مدیر با ما همراه است. دو نفر اپراتورند و مسئول گرفتن تماس از مردم برای حوادث و گرفتن آمار از ‏پایگاه‌های خودمان در کل خراسان جنوبی. فرد دیگر هم بر اعزام نیروها تمرکز دارد و اینکه امدادگران کدام پایگاه باید به ‏محل حادثه اعزام شوند تا عملکرد بهتری داشته باشند.»

‏ابراهیمی هفته‌ای که گذشت را از شلوغ‌ترین هفته‌های امدادی خراسان جنوبی می‌داند و می‌گوید: «در یک هفته اخیر تماس زیاد ‏داشتیم،‌ علاوه بر زلزله حوادث جاده‌ای هم هلال‌احمر را درگیر کرده بود. متاسفانه زمانی که برف و بارندگی می‌شود تردد در ‏جاده‌های استان آسان نیست و حتما باید از راهداری کمک گرفت.

نیروهای جمعیت هلال‌احمر هم باید در تمام جاده‌ها حضور داشته ‏باشند، به همین دلیل تماس‌های ما هم بالا می‌رود. حالا علاوه بر اینها این روزها بعضی روستاها هم درگیر آب‌گرفتگی می‌شوند که ‏باید تیم‌های ارزیاب و در صورت نیاز نیروهای امدادی اعزام شوند.» ‏ این امدادگر جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی تأکید می‌کند که در کل در فصل مسافرت و فصل‌هایی که بارندگی زیاد است ‏تماس‌های دریافتی ما هم زیاد می‌شود و در توضیح غم‌انگیزترین تماس‎ها ادامه می‌دهد:

«معمولا حادثه‌ تصادف خودروی سواری با ‏تریلی و واژگونی اتوبوس غم‌انگیزترین‌‏‎ها هستند. شاید هر چند ماه یک حادثه برای اتوبوس داشته باشیم اما معمولا ماهی دو بار ‏حادثه تصادف یک خودروی سواری با تریلی را داریم، اگر بخواهم از ترجیح حرف بزنم، ترجیح ما هلال‌احمری‌ها این است که ‏هفته‌ها در آماده‌باش کامل باشیم و به خانه نرویم اما خبری از یک تصادف به ما اعلام نشود.» ‏

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو