افسردگی زنان پس از زایمان، از بقیه کمک بگیرید

منبع: نی نی بان

91

1398/10/27

14:55


اگر احساس غمگینی مداوم و عدم علاقه به انجام دادن اموری که تا قبل از آن به راحتی انجام می‌دادید برای بیش از دو هفته ادامه بیابد و در عملکرد روزانه‌تان اختلال ایجاد کند، به آن بیماری افسردگی اساسی گفته می‌شود.
شهین لنگری، کارشناس گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان این مساله گفت: اگر نسبت به افسردگی پس از زایمان واکنش موثری صورت نگیرد و اقدام به موقع درمان انجام نشود، می‌تواند سلامت مادر و نوزاد را تهدید کند.
وی با بیان اینکه افسردگی پس از زایمان بسیار شایع است، اظهار داشت: از هر 6 زنی که نوزادی را به دنیا می‌آورند، یک زن مبتلا به این مشکل می‌شود. کاهش سطح انرژی، کاهش توان تمرکز، اضطراب و بیقراری، کاهش یا افزایش میزان خواب، احساس بی ارزشی یا پوچی، احساس ناامیدی، احساس گناه و افکار خودکشی، آسیب به خود، تحریک پذیری و زود از کوره در رفتن، کاهش یا افزایش اشتها و... از علائم افسرگی بعد از زایمان هستند.
این روانشناس با تاکید بر اینکه افسردگی پس از زایمان قابل درمان است، خاطرنشان کرد: علائم این بیماری می‌تواند به شکل احساس درماندگی، گریه‌های طولانی و بی‌دلیل، احساس عدم دلبستگی به نوزاد و احساس ناتوانی در مراقبت و حمایت از نوزاد نیز ظاهر شود. برای درمان افسردگی پس از زایمان ممکن است دارو توسط روانپزشک تجویز شد یا درمان‌های روانشناختی یا ترکیبی از دو روش صورت پذیرد. بسیاری از داروهای ضد افسردگی را نیز می‌توان در دوره شیردهی با تجویز روانپزشک مصرف کرد.
لنگری با هشدار اینکه اگر افسردگی بعد از زایمان درمان نشود، ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها همراه فرد باقی بماند که بر رشد و تربیت فرزند نیز تاثیرگذار است، تصریح کرد: در صورت امکان افراد مبتلا باید با مادران دیگری که در شرایط مشابهی بوده‌اند صحبت کرده و از توصیه و تجربه‌های آنها بهره گیرند و در این شرایط با نزدیکان درباره احساسات و مشکلات خود گفت‌وگو کرده و از آنها کمک و مشورت بخواهند. مادرانی هم که افکار خودکشی یا آسیب به خود یا نوزادشان را دارند، باید فوری به روانپزشک مراجعه کنند.
وی همچنین با بیان اینکه مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان باید هم از نوزاد و هم از خودشان مراقبت کنند، گفت: این افراد باید سعی کنند تا ارتباط خود را با خانواده و اطرافیان حفظ کنند و زمان زیادی را در کنار آن ها بگذرانند. با این وجود در این شرایط مادران باید فرصتی را برای گذراندن زمان خود در فضای باز بگذارند که پیاده‌روی همراه با نوزاد برای سلامت هر دو طرف بسیار مهم است.

چه کارهایی را میتوانم برای برطرف کردن مشکل در خانه انجام دهم؟
- هنگامی که فرزندتان خواب است شما نیز استراحت کنید.
- از خانواده و همسترتان بخواهید در انجام امور به شما کمک کنند.
- برای بیرون رفتن با دوستان خود و همسرتان وقت اختصاص دهید.
- از احساساتتان به همسر و خانوادتان صحبت کنید و با آنها در میان بگذارید.
- با سایر مادران صحبت کرده و از تجربیات آنها استفاده کنید.
- بعد از زایمان تغییرات بزرگ و اساسی در زندگیتان ایجاد نکنید زیرا میتواند باعث بروز استرس بیش از اندازه شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو