داکسی سایکلین چیست و موارد استفاده آن

منبع: اوما

184

1398/11/5

21:54


داکسی سایکلین چیست و موارد استفاده آن

نام علمی دارو : داکسی سیکلین یا داکسی سایکلین - Doxycycline

گروه دارویی: داروهای آنتی بیوتیک


 داکسی سایکلین چیست؟

این دارو برای درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی، از جمله عفونت هایی که باعث آکنه می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو همچنین برای جلوگیری از مالاریا استفاده می شود. این دارو به عنوان یک آنتی بیوتیک تتراسایکلین شناخته می شود. این دارو با توقف رشد باکتری ها کار می کند. موارد تجویزی داکسی سایکلین:

  • عفونت کلامیدیا دستگاه تناسلی- ادراری
  • سوزاک و سفلیس
  • درمان جوش صورت
  • تب مالت
  • اسهال مسافران

این آنتی بیوتیک فقط عفونت های باکتریایی را درمان می کند. این دارو برای عفونت های ویروسی (مانند سرماخوردگی، آنفولانزا) اثر نخواهد کرد. مصرف هر گونه آنتی بیوتیکی در زمانی که نیازی به آن نیست، باعث می شود این آنتی بیوتیک در آینده بر عفونت ها تاثیرگذار نباشد [1].

اشکال دارویی:

کپسول: 50 میلی گرم و 100 میلی گرم

قرص روکشدار: 100 میلی گرم

نحوه مصرف داکسی سایکلین

نحوه مصرف داکسی سایکلین

- این دارو بهتر است به صورت خوراکی و با معده خالی، حداقل 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا، معمولا 1 یا 2 بار در روز، مصرف شود. این دارو را با یک لیوان پر از آب (8 اونس / 240 میلی لیتر) مصرف کنید. 

- این دارو را 2 تا 3 ساعت قبل یا بعد از مصرف هر محصول حاوی آلومینیوم، کلسیم، آهن، منیزیم، روی یا بیسموت ساسالسی سیلات مصرف کنید. بعضی از نمونه ها شامل آنتی اسیدها، محلول دی انواسین، کویناپریل، ویتامین ها / مواد معدنی، محصولات لبنی (مانند شیر، ماست) و آب غنی از کلسیم است. این محصولات با داکسی سایکلین تداخل ایجاد می کنند و مانع از جذب کامل دارو توسط بدن می شوند.

- هنگام استفاده از این دارو برای جلوگیری از مالاریا، این دارو معمولا یک بار در روز مصرف می شود. دوز اول این دارو را 1 تا 2 روز قبل از سفر مصرف کنید. در مناطقی که مالاریا دارد به صورت روزانه این قرص را مصرف کنید. پس از بازگشت به خانه، باید این دارو را برای 4 هفته مصرف کنید. اگر نتوانستید دوره داکسی سایکلین را به اتمام برسانید، با پزشک خود صحبت کنید.

- اگر از فرم مایع این دارو استفاده می کنید، بطری را قبل از هر بار استفاده تکان دهید. دوز دقیق را با استفاده از دستگاه اندازه گیری خاص / قاشق خاص اندازه گیری کنید. از قاشق خانگی برای اندازه گیری استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز دارو به درستی اندازه گیری نشود.

- دوز دارو براساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان تعیین می شود. برای کودکان، دوز ممکن است براساس وزن تعیین می شود. برای بهترین اثر، این آنتی بیوتیک را در فاصله زمانی مناسب مصرف کنید. برای کمک به یادآوری دارو، هر روز این دارو را در یک زمان خاص مصرف کنید.

- این دارو را تا اتمام مقدار تجویز شده مصرف کنید، حتی اگر بعد از چند روز علائم ناپدید شوند. متوقف کردن این دارو در ابتدا ممكن است باعث رشد باكتری ها شود كه ممكن است منجر به بازگشت عفونت شود.
اگر وضعیت شما همچنان ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، به پزشک خود بگویید [2].

چرا بعد از خوردن قرص داکسی سایکلین نباید دراز کشید؟

اگر ناراحتی معده دارید، این دارو را با غذا یا شیر مصرف کنید. با این حال، اگر داکسی سایکلین را با غذا یا شیر مصرف کنید ممکن است اثر نکند. بنابراین در خصوص مصرف آن با پزشک مشورت کنید. حداقل 90 دقیقه بعد از مصرف دارو دراز نکشید زیرا PH دارو خیلی کم است و اگر به سمت مری بازگردد و در مری باز شود می تواند باعث ایجاد التهاب و زخم در مری شود.

دوره مصرف داکسی سایکلین

نحوه مصرف داکسی سایکلین در بالغین: 100 میلی گرم (یک قرص 100 یا کپسول)، هر 12 ساعت یک بار استفاده می شود.

نحوه مصرف داکسی سایکلین در کودکان بالای 8 سال و وزن کمتر از 45 کیلوگرم: روز اول درمان 4.4 میلی گرم بر کیلوگرم هر 12ساعت یک بار از راه خوراکی استفاده می شود. سپس روزانه 2.2 تا 4.4 میلی گرم بر کیلوگرم هر 12 ساعت استفاده می شود.

در مورد کودکان با وزن بیشتر از 45 کیلوگرم، دوزاژ مانند بالغین است[3].

عوارض قرص داکسی سایکلین

ناراحتی معده، اسهال، تهوع یا استفراغ ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشت یا بدتر شد، به سرعت به پزشک یا داروساز خود بگویید. به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است و می داند مزایای این دارو بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند. اگر عوارض جانبی جدی دارید به پزشک بگویید، از جمله:

  • درد در هنگام قورت دادن/ دل درد
  • علائم مشکلات کلیه (مانند تغییر مقدار ادرار)

داروهای تتراسایکلین مانند داکسی سایکلین به ندرت باعث افزایش شدید فشار داخل جمجمه می شوند (فشار خون داخل جمجمه ای-IH). خطر این عوارض جانبی برای زنان سنین باروری بیشتر از افرادی است که اضافه وزن دارند و یا در گذشته دارای IH بوده است. اگر IH پیشرفت کند، معمولا پس از قطع دارو داکسی سایکلین متوقف می شود؛ با این حال، احتمال از بین رفتن دائمی بینایی یا کوری وجود دارد. در صورت وجود علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • پسردرد مداوم / شدید
  • تغییرات دید (مانند تاری دید / دو بینی، کاهش بینایی، کوری ناگهانی)
  • تهوع و استفراغ مداوم

 

عوارض قرص داکسی سایکلین

این دارو به ندرت باعث ایجاد یک بیماری شدید روده (اسهال مرتبط با کلستریدیوم دیفیسل) به علت نوع باکتری مقاوم می شود. این وضعیت ممکن است در طول درمان یا هفته ها یا ماهها پس از توقف درمان رخ دهد. اگر علائم زیر را دارید، از داروهای ضد اسهال یا داروهای ضد افسردگی استفاده نکنید زیرا ممکن است اثرات این محصولات را بدتر کند. در صورت پیشرفت این علائم، به پزشک خود مراجعه کنید:

  • اسهال مداوم
  • درد شکم یا گرفتگی شکم
  • خون / مخاط در مدفوع

استفاده از این دارو برای دوره های طولانی یا تکراری ممکن است باعث ایجاد بثورات دهانی یا عفونت جدید مخمر واژینال شود. اگر بثورات سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژن یا سایر علائم جدید را مشاهده کردید، با پزشک خود مشورت کنید. واکنش بسیار حساس آلرژیک به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم یک واکنش شدید آلرژیک شدید به پزشک مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

  • تبی که از بین نمی رود
  • تورم گره های لنفاوی جدید
  • یا خارش
  • بثورات
  • خارش / تورم (به خصوص صورت / زبان / گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفس

فهرست بالا لیست کامل عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر اثرات دیگری را که در بالا ذکر نشده است را دارید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید. از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید و در هنگام خارج شدن از منزل از لباس محافظ استفاده کنید. در صورت بروز آفتاب سوختگی و یا تورم یا قرمزی چشم ها، به پزشک خود اطلاع دهید [4].

کودکان زیر 8 سال ممکن است نسبت به عوارض جانبی داکسی سایکلین، به خصوص تغییر رنگ دندان حساس باشند. تغییر رنگ دندان ها در کودکان و بزرگسالان جوان نیز رخ می دهد. در مورد خطرات و مزایای این دارو با پزشک صحبت کنید.

تاثیر داکسی سایکلین بر پریود

مصرف داکسی سایکلین با سیکل های قاعدگی ارتباطی نداشته است و به عنوان یک آنتی بیوتیک از گروه تتراسایکلین ها می باشد.

داکسی سایکلین برای عفونت واژن

داکسی سایکلین (کپسول داکسی سایکلین ۵۰ یا ۱۰۰) یا (قرص داکسی سایکلین ۱۰۰) در درمان عفونت های ناشی از ارگانیسم های حساس کاربرد دارد. از داکسی سایکلین در عفونت های کلامیدیا تراکوماتیس دستگاه تناسلی-ادراری؛ اورتریت غیر گونوکوکی و عفونت های بدون عارضه اورتال (عفونت های ارداری)، اندوسرویکال (عفونت های داخل رحمی) و رکتال استفاده می شود.

داکسی سایکلین 100 برای جوش

داکسی سایکلین برای درمان آکنه در افرادی که نسبت به اریترومایسین و تتراسایکلین حساسیت دارند و یا به درمان پاسخ نداده اند تجویز می شود. گرچه داکسی سایکلین نیز می تواند سبب ایجاد حساسیت به نور حتی بیشتر از تتراسایکلین به خصوص در صورت مصرف طولانی مدت شود.

داکسی سایکلین در بارداری

در بارداری گروه D است و به خصوص در نیمه دوم بارداری ممنوع است [5].

داکسی سایکلین در شیردهی

این دارو به شیر مادر منتقل می شود و نیمه عمر 14 تا 17 ساعت دارد و مصرف آن در شیردهی توصیه نمیشود. برای جزئیات بیشتر پیش از شیردهی با دکتر خود مشورت کنید

چه داروهای دیگری با داکسی سایکلین تداخل دارند؟

اگر پزشک به شما دستور داده است که از این دارو استفاده کنید، از هر گونه تداخلات احتمالی دارو آگاهی دارد. قبل از مشورت با پزشک یا داروسازی دارویی را شروع، متوقف یا تغییر دوز ندهید [6]. تداخلات شدید داکسی سایکلین عبارتند از:

  • آیتورتین
  •  کراتینوسیت ها / فیبروبلاست های کشت شده آلوژنیک در کلاژن گاو
  •  فلیبانسرین
  •  lomitapide
  •  ترتینوئین

داکسی سایکلین و قرص ضد بارداری

مصرف همزمان داکسی سایکلین با قرص های ضد بارداری باعث می شود اثر قرص های ضد بارداری کاهش یابد، بنابراین خانم هایی که تحت درمان با این دارو هستند و از روش جلوگیری با قرص های ضد بارداری استفاده می کنند، باید این نکته را مورد توجه قرار دهند.

 قبل از استفاده از این محصول، به پزشک یا داروساز خود در خصوص تمام محصولاتی که استفاده می کنید بگویید. فهرستی از تمام داروهای مصرفی را با خود داشته باشید و لیست را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. در صورتی که سوالی دارید از پزشک بپرسید.

1-Sloan B, Scheinfeld N. The use and safety of doxycycline hyclate and other second-generation tetracyclines. Expert Opin Drug Saf. 2008 Sep;7(5):571-7. 

2- David A. Barbie and Brian K. Kennedy. Doxycycline: new tricks for an old drug. Impact Journals, LLC

3-Cunha BA, Sibley CM, Ristuccia AM. Doxycycline. Ther Drug Monit. 1982;4(2):115-35.

4-Bryant SG1, Fisher S, Kluge RM. Increased frequency of doxycycline side effects. Pharmacotherapy. 1987;7(4):125-9.

5- Ruby Cross, Clare Ling and Daniel H. Paris. Revisiting doxycycline in pregnancy and early childhood – time to rebuild its reputation. Taylor & Francis

6-Foroodi F, Duivenvoorden WC, Singh G. Interactions of doxycycline with chemotherapeutic agents in human breast adenocarcinoma MDA-MB-231 cells. Anticancer Drugs. 2009 Feb;20(2):115-22.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو