آموزش تحلیل تکنیکال پیشرفته

منبع: نمکستان

100

1398/12/2

12:52


در این مقاله با اصول مقدماتی در سری آموزش تحلیل تکنیکال آشنا می شوید. در اینجا تلاش شده مفاهیم و اصطلاحات پایه در تحلیل تکنیکال بطور ساده آموزش داده شود. پس با ما همراه باشید.

در آموزش بورس و تحلیل تکنیکال تا حدی با تحلیل تکنیکال آشنا شدید. در این مقاله قصد داریم به آموزش تحلیل تکنیکال بپردازیم. در تحلیل تکنیکال به منظور پیش بینی روند قیمت سهام در آینده، رفتار و حرکات قیمت در گذشته بررسی می گردد. این تحلیل برای هر نوع شاخص، سهام یا کالا قابل استفاده است.

در این مقاله با اصول مقدماتی در سری آموزش تحلیل تکنیکال آشنا می شوید. در اینجا تلاش شده مفاهیم و اصطلاحات پایه در تحلیل تکنیکال بطور ساده آموزش داده شود. پس با ما همراه باشید.

ترند یا روند قیمت در تحلیل تکنیکال

بدون شک، یکی از مفاهیم اصولی در آموزش تحلیل تکنیکال، مفهوم ترند یا روند قیمت است. هدف از تمام ابزارهای تکنیکال مانند الگوها، حمایت و مقاومت و سایر موارد، کمک در اندازه گیری روند قیمت به وجود آمده اند. ترند درواقع جهت حرکت یک بازار است که معمولا به سه شکل نمایان می شود.

شناسایی ترند بسیارمهم است تا بتوان هم جهت با آن ترید کرد. این را در ذهن خود ثبت کنید: «ترند دوست شماست و ترید کردن در خلاف جهت آن مانند شنا کردن در خلاف جهت جریان رودخانه است».

ترند یا روند قیمت در تحلیل تکنیکال

انواع ترند در تحلیل تکنیکال

سه نوع ترند در بازار وجود دارد: ۱- ترند رو به بالا یا صعودی ۲- ترند رو به پایین یا نزولی ۳- افقی یا خنثی. یعنی در عمل، دو ترند وجود دارد و ترند افقی درواقع وجود یک ترند نامشخص (Side Way) در بازار است.

روند صعودی به صورت موج های رو به بالا مشاهده می شود. روند نزولی، شامل موج ها و حفره های رو به پایین است. ترند افقی نیز شامل موج ها در جهت مستقیم است. تشخیص اهمیت این سه روند بسیار حائز اهمیت است.

طول ترند

در آموزش تحلیل تکنیکال، علاوه بر جهت ترند، روش دیگر بررسی ترند، بررسی طول ترند است. ترند صرف نظر از هر جهتی که داشته باشد معمولا طول متفاوتی دارد. طول ترند به سه دسته تقسیم می شود: ترند کوتاه مدت، ترند میان مدت، ترند بلندمدت.همچنین در تحلیل تکنیکال استفاده از آموزش پین بارها کمک زیادی به موفقیت در آن میکند.

ترند بلندمدت به ترندی می گویند که حداقل به مدت یک سال ادامه دارد. ترند میان مدت معمولا یک تا سه ماه ادامه دارد. ترندی که کمتر از یک ماه ادامه داشته باشد ترند کوتاه مدت است.

ترند کوتاه مدت ممکن است هم در ترند میان مدت و هم در ترند بلندمدت اتفاق بیفتد. همچنین ترند بلندمدت ممکن است حاوی تعدادی ترند میان مدت نیز باشد. نکته مهم درمورد طول ترند این است که ترندهای بلندمدت قطعا مهمتر از ترندهای کوتاه مدت هستند.

خطوط ترند

خطوط ترند

در آموزش تحلیل تکنیکال، خطی که جهت ترند را بطور واضح نشان می دهد، خط ترند نامیده می شود. این خط در تشخیص تغییر ترند نیز استفاده می شود.

کانال های قیمت

حالتی که دو خط موازی را به چارت اضافه می کنیم نشان دهنده کانال قیمت است. در این حالت، خط بالایی نشان دهنده بالاترین قیمت ها و خط پایینی نشان دهنده پایین ترین قیمت ها است.

کانال قیمت ممکن است نزولی، صعودی یا افقی باشد. تریدرها درصورت مشاهده یک کانال قیمت، منتظر تغییر قیمت در محدوده کانال هستند. درصورتی که قیمت از کانال خارج شود، احتمال یک حرکت شدید در آن جهت وجود دارد. خطوط کانال معمولا سطح حمایت و مقاومت را نیز نشان می دهند.

یکی از مفاهیم دیگر که اهمیت زیادی در تحلیل تکنیکال دارد، حمایت و مقاومت است. در ادامه به بررسی این مفاهیم می پردازیم.

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

حمایت و مقاومت نیز از مفاهیم مهم  در آموزش تحلیل تکنیکال هستند. حمایت (Support) و مقاومت (Resistance)‌ نقاط مهمی را ارائه می دهند که محل تقاطع نیروهای عرضه و تقاضا است. عرضه و تقاضاها مدام به سمت تغییر پیش می روند ولی معمولا نسبت برتری یکی بر دیگری خیلی زیاد نیست. زیرا اگر چنین شود قیمت فقط در یک جهت حرکت خواهد کرد.

این دو مورد مدام در حال رقابت با یکدیگر هستند. این حقیقت در نمودار قیمت به این شکل است که قیمت بطور معمول بین خطوط حمایت و مقاومت در نوسان است. خروج قیمت از میان این دو خط، با احتمال کمتری رخ می دهد.

آموزش تحلیل تکنیکال پیشرفته

خط حمایت

سطح قیمتی که در آن تقاضا به اندازه ای قوی است که مانع افزایش سقوط قیمت می شود، سطح  حمایت نامیده می شود. در سطح حمایت معمولا خریداران اشتیاق بیشتری برای خرید دارند. تمایل فروشندگان به فروش، در این سطح کمتر است.

از اتصال نقاط حمایت در یک راستا، خط حمایت پدید می آید. اگر قیمت در زیر این خط قرار گیرد یعنی فشار فروشندگان افزایش می یابد. تا زمانی که قیمت در زیر خط حمایت قرار نگیرد و کمتر از میزان قبلی نشود، خریداران تمایلی به خرید ندارند.

خط مقاومت

در آموزش تحلیل  تکنیکال، سطح قیمتی که در آن فروش به اندازه ای قوی است که مانع افزایش قیمت می شود، سطح مقاومت نامیده می شود. در سطح مقاومت معمولا خریداران تمایل کمتری برای خرید دارند. اما تمایل فروشندگان به فروش، در این سطح افزایش می یابد.

از اتصال نقاط مقاومت در یک راستا، خط مقاومت پدید می آید. اگر قیمت در بالای این خط قرار گیرد یعنی تمایل به خرید افزایش و انگیزه برای فروش کمتر می شود. تا زمانی که قیمت در بالای خط حمایت قرار نگیرد و بیشتر از میزان قبلی نشود، فروشندگان تمایلی به فروش ندارند. همچنین پیشنهاد میشود آموزش کندل استیک را نیز کامل یاد بگیرد چون کمک شایانی در تحلیل تکنیکال میکند

ادامه مفاهیم آموزش تحلیل تکنیکال، در مقالات بعدی خدمت شما دوستان عزیز ارائه می گردد. امیدواریم این مقاله شروع مناسبی برای آموزش تحلیل تکنیکال برای شما باشد.پیشنهاد میکنیم برای یادگیری روان آموزش بورس حتما انیمیشن های جذاب بورس را ببینید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو