تلاش هند برای بازگرداندن مجسمه برنزی/ فروش اثر دزدی در حراج ساتبیز!

منبع: ایران آرت

119

1398/12/5

15:00


دولت هند از موزه‌ای در انگلیس خواست یک مجسمه برنزی را که گفته می‌شود در سال‌های ۱۹۶۰ از معبدی در هند ربوده شد، به این کشور بازگرداند.

ایران آرت، موزه اشمولین (Ashmolean) دانشگاه آکسفورد در سال ۱۹۶۷ این مجسمه را که مربوط به سده پانزدهم و تندیس سنت تیرومانکای آلوار (Saint Tirumankai Alvar) است، در حراجی ساتبیز خریداری کرد. کمیسیون عالی هند در لندن چندی پیش در درخواستی رسمی از انگلیس خواست این اثر ۶۰ سانتی متری را به دهلی نو تحویل دهد. گمان می رود که این مجسمه در سال های ۱۹۶۰ از معبدی در ایالت تامیل نادو هند ربوده شده باشد.

سخنگوی کمیسیون عالی هند در لندن به روزنامه هنر گفت: گزارش پلیس از ایالت تامیل نادو نشان می دهد که مجسمه اصلی ربوده و با یک مجسمه تقلبی جایگزین شده و اثر به سرقت رفته همان اثری است که اکنون در موزه اشمولین نگهداری می شود.

به گزارش ایرنا، در همین حال، موزه اشمولین به مقام های هندی در مورد اصل بودن مجسمه  توضیحاتی داد و همین مساله باعث شد تا دهلی نو خواستار پس گرفتن اثر شود.

سخنگوی کمیسیون عالی هند در لندن از موزه اشمولین بابت برداشتن گام هایی در این زمینه قدردانی و ابراز امیدواری کرد که موزه های دیگر نیز اقدام مشابهی در مورد آثار مسروقه اتخاذ کنند.

موزه‌های حکومت‌های استعماری همچون بریتانیا، آلمان، فرانسه و آمریکا، مملو از آثاری هنری از کشورهای آفریقایی و آسیایی است که یا نمایش عمومی دارند یا در کنج انبار این موزه‌ها خاک می‌خورند.

هزاران جمجمه، اسکلت، قطعات استخوانی و حتی سرهای محافظت شده بومیان در موسسات غربی نگهداری می‌شوند، آثاری که هرگز به نمایش درنخواهند آمد.

براساس ارزیابی کارشناسان، ۹۰ درصد از آثار هنری آفریقا در خارج از این قاره است و این آثار مجسمه‌ها، تخت‌های پادشاهی و نسخ خطی را شامل می‌شود. حال کشورهای استعمارشده به طور روزافزونی خواستار بازگرداندن آثار هنری و باستانی چپاول شده‌شان هستند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو