نگاهی به جنجال های این روزهای سلبریتی ها در فضای مجازی ؛ محبوبیت یا تنها معروفیت، مساله این است!

منبع: آسمونی

115

1398/4/8

12:08


نگاهی به جنجال های این روزهای سلبریتی ها در فضای مجازی

محبوبیت یا تنها معروفیت، مساله این است!

پست اختصاصی آسمونی
نقد از نرگس خرقانی

دیرزمانی رسانه های تصویری خلاصه شده بود در روزنامه ها و مجلات. حتی تلویزیون هم مدت زیادی نبود که وارد ایران شده و آن هم در شکل محدود و تنها در حد چند کانال دولتی تلویزیونی. بنابراین منابع اطلاع رسانی جمعی برای مردم بسیار محدود بود. حتی ویدئو هم در دوره حکمرانی اش رسانه ای برای اطلاع رسانی به شمار نمی رفت.

با این حال این اطلاع رسانی های محدود تا سالها و تقریبا تا اواخر دهه 70 خورشیدی ادامه داشت. اما از اواخر این دهه ابتدا با ظهور ماهواره و سپس اینترنت این فضا به شدت تحت الشعاع قرار گرفت.

به نظر می رسید این رسانه های جدید شبیه به سیلی است که به ناگاه به مخاطب ایرانی هجوم آورده و همه آن مناسبات قدیم را به هم ریخته است.
البته در این میان ماهواره نتوانست رسمیت لازم را بیابد اما اینترنت روز به روز در میان عامه مردم طرفداران بیشتری یافت. ابتدا وبلاگ نویسی و چت های اینترنتی مد شدند و بعد هم شبکه های اجتماعی جهانی.
با تمام این تفاسیر استفاده از این امکانات اینترنتی تنها محدود به طبقه عمدتا متوسط رو به بالای شهری  بود، خصوصا در شهرهای بزرگتر و پرجمعیت تر رواج بیشتری داشت وهنوز آن شکل عام خود را نیافته بود.

اما وسایل ارتباط جمعی که هر روز به شکل جدیدی وارد بازار می شوند، این بار در قالب اپلیکیشن های موبایلی روانه بازار شدند. موبایل های هوشمند که قابلیت های سرگرم کننده زیادی دارند در میان عامه مردم خیلی سریع فراگیر شدند و بر خلاف وبلاگ و شبکه های اجتماعی که نیاز به استفاده از لب تاب یا کامپیوترهای خانگی دارند این اپلیکیشن ها به راحتی در دسترس همه بودند و استفاده از آنها نیز بسیار سهل و آسان.

به طوری که حتی کودکان و میانسالان که در گذشته کمتر جذب شبکه های اجتماعی می شدند نیز به این اپلیکیشن ها دسترسی پیدا کردند و دیگر در هر شهر و روستا یا هر کوی و برزنی می شد افرادی را درگیر این اپلیکیشن ها دید.
این روند از حدود 5 سال پیش رشد بسیار سریعی داشته است. به همین دلیل بسیاری از چهره های مشهور شبکه های اجتماعی را راهی جدید برای ارتباط با مخاطب یافتند. در حالی که در گذشته مهمترین راه آگاهی مخاطبان از اوضاع بازیگران و یا خواننده های مورد علاقه شان تنها رسانه های کاغذی و در شکلی محدود در تلویزیون بود. اینبار افراد زیادی می توانستند ارتباط دو طرفه با این چهره های مشهور داشته باشند و پایین پست های این چهره های مشهور به اصطلاح کامنت بگذارند.
مردم عادی می توانستند خیلی سریع تر و بدون واسطه از حال و احوال این چهره ها یا به قولی سلبریتی ها آگاه شوند. این موضوع باعث دیده شدن بیشتر این افراد در میان مردم شد.

بسیاری از سلبریتی ها از این اپلیکشن های موبایلی و خصوصا اینستاگرام، استقبال خوبی کردند. چون حس می کردند با این رسانه های جدید دیگر از رسانه های سنتی و قدیمی بی نیاز شده اند. در حالی که در زمانی نه چندان دور همین افراد برای مطرح شدن و دیده شدن می بایست یک روزنامه یا مجله با آنها گفتگو داشته باشد اما آنها به مرور ترجیح دادند که همه چیز را از طریق صفحه های خودشان بگویند. حتی رسانه های سنتی و قدیمی تر از قبیل روزنامه و مجلات و شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای نیز چاره ای نداشتند که صفحات این سلبریتی ها را به عنوان مهمترین منابع اطلاعاتی خود قرار دهند!
دراین آشفته بازار رسانه ها، به نظر می رسد که این رسانه های جدید هستند که پیروز این نبرد نفس گیر شده اند و البته سلبریتی ها خوشحال تر از گذشته که دیگر نیازی به رسانه های سنتی ندارند!

اما این همه ماجرا نیست. به نظر می رسد این شهرت چندین برابر و مطرح شدن بیش از گذشته، تاوانی هم دارد. فضای عریان شبکه های اجتماعی موبایلی همانقدر که یک سلبریتی را به عرش می برد می تواند به فرش هم برساند.
نمونه هایش را اینروزها بسیار می توان دید و هر روز یک فیلم و یا یک عکس یا حتی یک نوشته یک چهره مشهور موسوم به سلبریتی، می تواند جنجال آفرین باشد! خیلی اوقات نیز این جنجال ها باعث تخریب این افراد می شود.

در واقع عصر ارتباطات همانقدر که می تواند جذابیت داشته باشد گاهی نیز دردسر ساز است. اینطور به نظر می رسد که دیگر هیچ حریم خصوصی برای این چهره ها وجود ندارد.حتی گاهی یک گفتگوی قدیمی و دوباره باز نشر شده در شرایط خاصی از جامعه می تواند باعث خشم عمومی علیه آن فرد مشهور شود و به ناگاه او و همه حیثیتش را از سکه بیاندازد.
در واقع فضای این روزهای اینترنت آنقدر بی رحم شده است که به این سادگی ها نمی توان از تیغ تند انتقادات و قضاوتها گریخت و در این میان هیچ سلبریتی در امان نیست.

به نظر می رسد که چهره های مشهور با این رسانه های جدید و کسب فالوئرهای میلیونی بیش از اینکه محبوب باشند فقط مشهور هستند و این شهرت هم گاهی به مانند آوار می تواند بر سرشان خراب شود!

پست اختصاصی آسمونی
نقد از نرگس خرقانی

0/5 ( 0 نظر )


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو