مهرشهر کرج | یکی از لوکس ترین مناطق استان البرز

منبع: تاپ تراول

2

1402/9/27

07:49


مهرشهر که در استان البرز قرار دارد، تا سال ۱۳۷۲ شهری جدا از کرج محسوب می‌شد. شهرداری مهرشهر که…

مهرشهر که در استان البرز قرار دارد، تا سال ۱۳۷۲ شهری جدا از کرج محسوب می‌شد. شهرداری مهرشهر که اکنون بخشی از مناطق ۳ و ۴ کرج است، این منطقه را اداره می‌کرد. مهرشهر کرج که در بخش غربی کرج قرار داشته، منطقه‌ای وسیع با پنج فاز است که به ‌عنوان یکی از مناطق مهم استان البرز شناخته می‌شود و از آزادراه کرج – قزوین تا انتهای بلوار انقلاب امتداد دارد. در این راهنما بیشتر با این منطقه آشنا خواهیم شد.

 مهرشهر شامل چه بخش‌ هایی است؟

فازهای ۱، ۲ و ۳ مهرشهر کرج که امروزه به بلوار شهرداری معروف بوده، توسط دو جاده کمربندی و بلوار انقلاب محصور شده است. جاده کمربندی مهرشهر از فاز ۴ شروع و تا بلوار شهرداری، انقلاب و انتهای کاخ شمس ‌آباد امتداد می‌یابد. از بلوارهای قابل ‌توجه مهرشهر می‌توان به گل‌های شرقی و غربی، زرهبان و… اشاره کرد. محله‌هایی مانند حسین ‌آباد، آق‌تپه در بلوار ولیعصر، کیان مهر، زنبق، ولیعصر، گلستان و فاز ۵ به بافت متنوع مهرشهر کمک می‌کنند.

تاریخچه مهرشهر کرج

تاریخچه مهرشهر در کرج به دوران پهلوی بازمی‌گردد که با ساخت کاخ مرمر در این منطقه مشخص شد. در آن زمان بلوارهایی به نام‌های چهاربندی و انقلاب در محوطه ویلایی نزدیک کاخ ساخته شده بودند که نام مهرشهر را به وجود آوردند. فاز ۴ و بلوار گل‌ها پس از انقلاب به مهرشهر اضافه شده‌اند. مهرشهر در سال‌های اولیه متشکل از ویلاهای بزرگ و پراکنده بوده که اطراف آن را باغ‌های سیب احاطه کرده بودند. باغ‌هایی مانند باغ سیب که به دستور شمس پهلوی برای بهبود آب‌وهوا ایجاد شده بود، از هر طرف وجود داشتند. در سال ۱۳۷۸ تعداد ویلاها افزایش یافته و ساخت‌وساز در دسترس عموم قرار گرفت.

مهرشهر کرج

مهرشهر کرج؛ امروز

مهرشهر کرج امروزی ترکیبی از زندگی ویلایی با مجتمع‌های آپارتمانی است و ویلاهای تاریخی جای خود را برای آپارتمان‌های سه تا پنج ‌طبقه باز می‌کنند. با این‌ حال فضای کلی شهر جذابیت ویلا مانند خود را حفظ کرده است. همچنین پس از ادغام مهرشهر با کرج، ساخت آپارتمان‌های این منطقه در شمال آن آغاز گردید. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کاخ مرمر را در سال‌های پس از انقلاب مصادره کرد.

با تبدیل ‌شدن مهرشهر به بخشی از کرج، مجوز ساخت آپارتمان صادر گردید که منجر به تخریب بسیاری از ویلاهای تاریخی شد. مهرشهر واقع در مناطق ۴ و ۱۲ کرج یکی از محله‌های مجلل این منطقه به شمار می‌رود.

ساختار معماری مهرشهر کرج

ساختار معماری خانه‌های منطقه ۱۲ که به شهرداری نیز معروف است، قدیمی بوده و بسیاری از خانه‌ها فاقد اصول شهرسازی هستند. باتوجه ‌به اینکه اکثر این خانه‌ها تحت قراردادهای غیررسمی قرار دارند، دولت باید تسهیلاتی را برای بازسازی به ساکنان و صاحبان املاک ارائه دهد. مهرشهر قبل از ادغام با کرج دارای ویلاهای متعددی بوده که به آپارتمان‌های چندطبقه تبدیل شده‌اند. برخی از این آپارتمان‌ها در این منطقه سبک‌های معماری مجلل و متمایز را به نمایش می‌گذارند و فضای ویلا مانند را حفظ می‌کنند. بخش شرقی نسبت به قسمت غربی مهرشهر دارای محیطی بهتر ساخته شده است و در نتیجه ارزش ملک بالاتری دارد. محله‌های مجلل مهرشهر شامل فازهای ۱، ۲، ۳ و ۴ می‌شوند که از نظر ظرافت و کلاس در میان ‌محله‌های مختلف مهرشهر خودنمایی می‌کنند.

خرید در مهرشهر کرج

برای خرید، مهرشهر کرج مراکز تجاری زیادی مانند رویال، مرکز تجاری پارس، مرکز خرید توسکا و مرکز خرید مبنا را در خود جای داده است. این مراکز طیف وسیعی از گزینه‌های مجلل و شیک را برای ساکنان فراهم می‌سازند که نیازهای مختلف را برآورده می‌کنند. علاوه‌بر این ساکنان می‌توانند برای تامین نیازهای اولیه به بازار روزانه میوه و تره‌بار در بلوار ارم مراجعه نمایند.

جاذبه ‌ها و امکانات در مهرشهر کرج

مهرشهر نه ‌تنها به‌دلیل زندگی مجلل خود شناخته شده است، بلکه جاذبه‌های قابل ‌توجهی مانند باغ سیب وسیع را نیز در اختیار دارد که وسعت آن به ۳۵۰ هکتار می‌رسد و به هوای پاک این منطقه کمک می‌کند. از دیگر نقاط تفریحی که مردم از مناطق مختلف کرج به‌طور مرتب از آن بازدید می‌کنند، می‌توان به کاخ مرمر، امامزاده طاهر و برج رونیکا اشاره کرد.

از مناطق تفریحی مهرشهر می‌توان به پارک وسیع هامون با وسعت 3 هکتار با محیطی سرسبز و چشم‌اندازی مناسب برای فعالیت‌های مختلف ورزشی و بازی کودکان اشاره کرد. سایر مراکز تفریحی در نقاط مختلف مهرشهر مانند پارک مرمر، پارک زنبق و پارک باغ فدک هر کدام زیبایی منحصربه‌فرد خود را دارا هستند. با وجود جاده‌ها و بلوارهای وسیع، مهرشهر کرج با درختان و فضای سبز تکمیل شده و جذابیت زیبایی‌شناختی آن را افزایش می‌دهد. از خیابان‌های کلیدی مهرشهر می‌توان خیابان آزادی، ولیعصر و امیرکبیر را نام برد.

قیمت خانه ‌ها در مهرشهر

قیمت‌گذاری خانه‌ها و املاک در مهرشهر کرج براساس عواملی مانند قدمت خانه، متراژ و سایر ملاحظاتی که باتوجه ‌به موقعیت مکانی آن تعیین می‌شوند، متفاوت است.

مهرشهر کرج

امکانات درمانی

از امکانات درمانی مهرشهر کرج می‌توان به بیمارستان ثارالله حسین ‌آباد و بیمارستان ارم در بلوار ارم به همراه کلینیک تخصصی شهید محمد حاجی‌زاده در باغ گل‌ها اشاره کرد.

سکونت در مهرشهر

برای سکونت، فازهای ۲ و 3 گزینه‌های بهینه هستند. در حالی‌ که فاز 1، معروف به خیابان چمن، برای سرمایه‌گذاری‌های تجاری از دیگر فازها متمایز است. فاز ۴ با وجود مسکن ارزان‌قیمت نیز قابل ‌توجه است.

موسسات آموزشی

مهرشهر کرج موسسات آموزشی متعددی از جمله مدارس دولتی و غیرانتفاعی را در برمی‌گیرد و گزینه‌های مختلفی را برای ساکنان فراهم می‌کند. در حال حاضر مهرشهر فاقد دسترسی مستقیم به مترو است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دسترسی به این منطقه از طریق مترو، به منابع تکمیلی مراجعه نمایید.

دیدنی ‌های مهرشهر کرج

مهرشهر دارای جاذبه‌های گردشگری مانند کاخ مرمر، یک مکان تاریخی مهم پیش از انقلاب است. این منطقه در کرج همچنین دارای جاذبه‌ها و بناهای تاریخی متعددی بوده که آن را به مقصدی مطلوب برای فعالیت‌های تفریحی تبدیل کرده‌اند. اگر قصد کاوش در این محله زیبا را دارید، در ادامه با ما همراه باشید تا تعدادی از بهترین جاذبه‌های آن را معرفی کنیم.

باغ سیب

باغ سیب مهرشهر که قبلاً به‌صورت مزارع پراکنده بوده، به پناهگاهی سرسبز تبدیل شده که آب‌وهوای منطقه را بهبود می‌بخشد. این مکان که به باغ سیب شمس شهرت دارد، به‌ عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری کرج شناخته می‌شود. این باغ ۳۴۰ هکتاری که در نزدیکی کاخ مرمر قرار داشته دارای درختان سیب، گلابی، هلو، گردو و گیلاس است. متاسفانه ۳۵ هکتار از این باغ خشک شده که بر لزوم حفظ و نگهداری برای جلوگیری از بین‌ رفتن شکوه باغ تاکید دارد.

کاخ مرمر

کاخ مرمر مهرشهر کرج که برای شمس ساخته شده و یک اقامتگاه سازگار با آب‌وهوا است، معماری استثنایی را توسط طراحان مشهور آمریکایی به نمایش می‌گذارد. فضای بیرونی که شبیه به یک سفره ماهی بوده، دریاچه کوچکی را در برمی‌گیرد که سه طرف کاخ را احاطه کرده است. طراحی کلی معماری آن با ساختار سقف مارپیچ و با نورگیرهای مرواریدی شکل، آن را به یکی از باارزش‌ترین و پیچیده‌ترین سازه‌های ایران مبدل ساخت.

این کاخ دارای بخش‌های مختلفی از جمله تالار بار طلایی، دفتر شخصی شمس، تالار پذیرایی، سینما، سالن بیلیارد، استخر، آب‌نما و مکانی برای نگهداری پرندگان کمیاب است. این کاخ که زمانی شمس و خانواده وی تا سال ۱۳۵۷ در آن زندگی می‌کردند، اکنون برای مرمت و دسترسی عموم به سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تعلق دارد.

پارک هامون

پارک هامون با وسعت ۳ هکتار با گل‌های زیبا و حوض بزرگی که گونه‌های مختلف ماهی را در خود جای‌ داده، خودنمایی می‌کند. طراحی معماری منحصربه‌فرد آن که در آن همه بخش‌ها در یک سطح نیستند، به جذابیت آن می‌افزاید. آب‌نمای موزیکال با استفاده از نورهای مخفی، موسیقی و حرکات آب، منظره شبانه فوق‌العاده‌ای را خلق می‌نماید. با امکانات اضافی مانند زمین ‌بازی کودکان، زمین اسکیت، شهر کتاب و سایت شطرنج، هامون پارک به مکانی عالی برای گردهمایی‌های خانوادگی یا دوستان تبدیل شده است.

امامزاده طاهر

امامزاده طاهر، بنای مذهبی برجسته‌ای که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد؛ مسیر بزرگراه کرج – قزوین را بعد از پل مهرشهر زیبا می‌کند. این امامزاده با وسعت ۶ هکتار محل استراحت چهره‌های سرشناسی چون احمد شاملو و غلامحسین بنان بوده است.

سینمای فارسی

سینما پرشین، یک سالن نمایش خصوصی در بلوار ارم که در سال ۱۳۹۴ با چهار سالن نمایش تاسیس شد، محبوبیت زیادی در مهرشهر کرج کسب کرده و با ۵۲۶ صندلی، به جایگاه بسیار خوبی در بین سینماها دست یافت. همچنین این مکان تجربه سینمایی رضایت‌بخشی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

پارک های منطقه ۴ مهرشهر

مهرشهر که به دو منطقه ۴ و ۱۲ تقسیم شده است، پارک‌های زیبایی را در هر منطقه به نمایش می‌گذارد. منطقه ۴ پارک‌هایی مانند پارک شهرک دریا، پارک شهروند و پارک میلاد را در خود جای داده است.

پارک های منطقه ۱۲ مهرشهر

منطقه ۱۲ پارک‌هایی مانند پارک بهاران، پارک زنبق و پارک باغ فدک را در خود جای ‌داده که هر کدام جذابیت‌های منحصربه‌فرد خود را دارند.

سخن پایانی

مهرشهر کرج به لوکس بودن خود میان افراد ساکن استان البرز و حتی مکانی برای تفریح آخر هفته اهالی ساکن تهران معروف شده است. کاوش در کوچه‌ها، مناطق زیبا و جاذبه‌های مهرشهر با ترکیبی متنوع از طبیعت، تاریخ و فضاهای تفریحی نوید تجربه‌ای به ‌یادماندنی را می‌دهد. سه فاز 1، 2 و 3 این منطقه که به نام باوار شهرداری شناخته می‌شود، از جمله محله‌های مجلل به شمار می‌روند. باغ سیب، کاخ مرمر، پارک هامون و… از دیدنی‌های این شهر به حساب می‌آیند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو