آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟ | از انیمه شمشیر غریبه تا بازی عادلانه

آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟ | از انیمه شمشیر غریبه تا بازی عادلانه


منبع: زومجی

2

1402/9/28

17:20


آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟ | از انیمه شمشیر غریبه تا بازی عادلانه

در این هفته از مجموعه مقالات «آخر هفته چه فیلمی ببینیم؟» به سراغ سه اثر متفاوت و جذاب رفته‌ایم. در ابتدا انیمه‌ای را همراه‌با دوستداران این جهان جذاب به تماشا می‌نشینیم. انیمه‌ای که با داستان ساده‌ی خود توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند و تا انتها او را مشتاق نگه می‌دارد. بعد از آن سری به سینمای آلمان می‌زنیم و فیلمی از کریستین پتزولد را می‌بینیم. فیلمی که با لحن سرد همیشگی آثار این فیلمساز همراه است. و در انتها به‌سراغ اثری جدید و تازه از سال ۲۰۲۳ خواهیم رفت. درامی روانشناسانه که تماشاگر را با کشمکش‌هایی درونی همراه می‌کند.

ناناشی در حال نگاه کردن در انیمه شمشیرزن غریبه

انیمه شمشیر یک غریبه

انیمه Sword of The Stranger

  • کارگردان: ماساهیرو آندو
  • سال انتشار: ۲۰۰۷

خلاصه داستان: شمشیرزنی مرموز با یک پسربچه و سگ‌اش همراه می‌شود تا به ازای دریافت پول از آن‌ها محافظت کند.

شمشیر غریبه یکی از انیمه‌های جذاب ژاپنی است که بعد از اکران توانست توجه منتقدان را به خود جلب کند و جایزه آسیا پاسیفیک را ببرد. داستان از این قرار است که کودکی به‌نام کوتارو به‌همراه سگ‌اش توبیمارو از مهلکه‌ای جان سالم بدر می‌برند. آن‌ها سرانجام به معبدی پناه می‌برند، چراکه جنگجویان چینی برای اجرای یک مراسم آیینی به‌دنبال کوتارو هستند؛ آن‌ها می‌خواهند از خون او اکسیر جاودانگی بسازند. در این بین ناناشی رونینی با گذشته‌ای مبهم با آن‌ها همراه می‌شود تا ازشان محافظت کند. شمشیرزن غریبه داستانی همراه‌با تعلیق و اضطراب است. پیرنگی مبنی بر تعقیب‌وگریز که با صحنه‌هایی از قتل، شکنجه و کشتار همراه می‌شود.

ناناشی رونین مرموزی که قبول می‌کند تا کوتارو را به‌جای امنی ببرد، توسط گذشته‌ی دردناک‌اش تسخیر شده است. او قسم خورده تا دیگر شمشیراش را از غلاف بیرون نیاورد، به‌همین دلیل با شمشیر وصل‌شده به نیام می‌جنگد. او همانند قهرمانان وسترن، گذشته‌ای تلخ دارد و متعلق به هیچ جائی نیز نیست. درواقع او حتی اسمی نیز ندارد و ناناشی به‌معنای جنگجویانی است که در نبردهای گذشته‌ خود رها شده‌اند. شمشیرزن غریبه داستانی درباره رستگاری است، ناناشی با کمک به کوتارو گذشته خود را پاک می‌کند و از طلسم آن رها می‌شود. او برای کمک به این کودک شمشیر خود را از غلاف بیرون می‌کشد و برخلاف گذشته خود مسیر درست را انتخاب می‌کند.

شمشیر یک غریبه انیمه‌ای جاده‌ای است که راوی یک دوستی غیرمنتظره می‌شود. روابط بین شخصیت‌ها بسیار جذاب و عالی از آب درآمده‌اند و ماساهیرو آندو به‌خوبی توانسته به توبیمارو شخصیتی جذاب ببخشد و رابطه‌اش با کوتارو را خیلی عمیق توسعه دهد. شمشیر غریبه با اینکه داستانی نسبتا ساده، تکراری و کلاسیک دارد و در چشم مخاطب نیز آشنا می‌آید اما به‌خاطر پرداخت خوب قصه و کارکترهای کاریزماتیک‌اش توانسته تماشاگر را تا انتها پای خود بنشاند. این انیمه یکی از انیمه‌های دلنشین ژاپنی است که با لحن خاص خود ایده‌هایی از دوستی، فداکاری، محبت و رستگاری را به‌نمایش درمی‌آورد.


دوست اوندین در حال شنا در فیلم اوندین

فیلم اوندینه

فیلم Undine

  • کارگردان: کریستین پتزولد
  • بازیگران: پائولا بیر
  • سال انتشار: ۲۰۲۰

خلاصه داستان: اوندینه تاریخدانی است که در برلین زندگی می‌کند. او بعد از اینکه مورد خیانت قرار می‌گیرد باید طبق افسانه‌ها کاری را انجام دهد.

اوندینه یک ملودرام فانتزی است که اولین اکران خود را در جشنواره فیلم برلین تجربه کرد، جائی که پائولا بیر توانست جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن را ببرد. کریستین پتزولد که یکی از کارگردانان مطرح و صاحب سبک سینمای آلمان است و در کارنامه‌اش آثاری با مضامین سیاسی یافت می‌شود با ساخت اوندینه به‌سمت اثری عمدتا عاشقانه اما عمیق رفته است. شخصیت‌های پتزولد همگی‌شان در دنیایی بی‌رحم گم شده‌اند و گمگشتگی یکی از ایده‌های اصلی در پرداخت شخصیت‌های این فیلمساز است. در این فیلم نیز آدم‌های پتزولد گویی نیست شده‌اند و در جهانی با خصوصیاتی غریب رها شده‌اند. داستان از این قرار است که اوندینه وقتی که مورد خیانت شریک عاطفی‌اش قرار می‌گیرد باید طبق افسانه‌ها از او انتقام بگیرد و او را بکشد.

اوندین که براساس رمان قرن نوزدهمی فریدریش فوکو ساخته شده است، اثری فانتزی است که به‌طرزی جذاب، اسطوره را به دنیایی مدرن می‌آورد و از تلفیق افسانه‌ی پری دریایی اوندینه و زندگی عاشقانه‌ی انسان‌های امروزی به روایتی تراژیک می‌رسد. رئالیسم جادویی که در این اثر وجود دارد، به شکل زیبایی پرداخت شده است و تماشاگر را با خود همراه می‌کند. درواقع مرز باریک بین رویا و واقعیت فیلم چیزی نیست که بشود به‌راحتی از آن عبور کرد و همین نوع پرداخت است که به اثر جذابیتی خیره‌کننده می‌بخشد. اتفاقات غیرواقعی در دنیایی واقعی، فانتزی، عاشقانه، ایده‌های تراژیک و انتقام عناصر قابل تاملی در این اثر هستند که می‌توان بهشان دل خوش کرد.

اوندینه شبیه بیشتر آثار آلمانی با لحنی سرد همراه است و این حس را نیز تا آخر به بازیگرش انتقال می‌دهد. بازی‌ها، نوع کارگردان و پالت‌های رنگی استفاده شده در اثر همگی در نوع خود بسیار هوشمندانه پیش می‌روند و می‌توانند درکنار عناصر سبک روایی، توجه تماشاگر را به خود جلب کنند.


امیلی و لوک و در حال حرف زدن در فیلم بازی عادلانه

فیلم بازی عادلانه

فیلم Fair Play

  • کارگردان: کلوئی دومون
  • بازیگران: فیبی داینور
  • سال انتشار: ۲۰۲۳

خلاصه داستان: زوجی نزدیک مراسم عروسی‌شان دچار مشکلاتی می‌شوند و همه‌ی برنامه‌هایشان بهم می‌خورد.

بازی عادلانه درامی روانشناختی است که داستان زندگی زوجی را روایت می‌کند. این فیلم که برای اولین‌بار در جشنواره ساندنس به‌نمایش درآمد، توانست توجه منتقدان را به خود جلب کند و از نظر برخی آن‌ها عنوان یکی از فیلم‌های خوب ۲۰۲۳ را به‌دست آورد. امیلی و لوک در حال برنامه‌ریزی برای مراسم عروسی‌شان هستند که به یکباره طوفانی از راه می‌رسد و همه چیز را بهم می‌زند. در ابتدا قرار است لوک در محیط کار ترفیع بگیرد اما بعد از مدت زمان کوتاهی این ترفیع نصیب امیلی نامزد او می‌شود. تا زمانی‌که لوک فکر ترفیع در سرش می‌گذرد همه چیز خوب و عالی است اما زمانی‌که امیلی جای او می‌نشیند، حسادت‌های لوک برانگیخته می‌شود.

بازی عادلانه تصویری تکان‌دهنده از نگاه همیشگی مردان به زنان است. فیلم نشان می‌دهد که حتی اگر در جهانی مدرن زندگی کنیم باز نیز ناخودآگاه مردان آن‌ها را رها نمی‌کند و تصوراتشان را تغییر نمی‌دهد. گویی هزاران سال طول می‌کشد که مردان به ترفیع گرفتن زنان رضایت دهند و آن‌ها را بالاتر از خودشان ببینند. امیلی از پیشرفت لوک خوشحال می‌شود و تمام سعی‌اش را برای ترفیع گرفتن او انجام می‌دهد اما در عوض لوک نمی‌خواهد امیلی بالاتر از او باشد و با مردان هم‌صحبت شود. Fair Play، نمایشی عریان از ذات واقعی زن و مرد و روابط بین این دو جنس است.

درواقع این فیلم لباسی مدرن بر تن افکار لوک می‌پوشد و فیلمساز داستانی بسیار قدیمی را در جهانی بسیار جدید و نو روایت می‌کند. کشمکش‌های درونی فیلم همگی برای تماشاگری که با این دنیا در ارتباط است، آشناست و به‌خوبی می‌تواند احساسات دو شخصیت اصلی قصه را درک کند. بازی عادلانه درنهایت به مبارزه‌ی خواسته‌های زنان در دنیای جدید و توقعات مردان و دیدشان به این خواسته‌ها که از ناخودآگاه‌شان نشات می‌گیرد، می‌رسد. فیلم با لحن سرد خود و اضطرابی که در پلان‌هایش در جریان است، به‌نمایشی دلنشین می‌رسد.



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو