نحوه کشیدن دنده معکوس

منبع: ساعد نیوز

1

1402/10/1

08:41


به عمل کم کردن دنده، دنده معکوس میگویند.در ادامه این مطلب از ساعد نیوز نحوه صحیح انجام دنده معکوس را بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

هنگام رانندگی با خودروهای دنده‌ای، مدام باید دنده خودرو را با توجه به میزان سرعت و دور موتور خودرو تنظیم کنیم. زمانی که سرعت و دور موتور خودرو افزایش می‌یابد، دنده را نیز افزایش می‌دهیم که به این کار دنده کشی می‌گویند. در طرف مقابل زمانی که سرعت و دور موتور خودرو کاهش می‌یابد، باید دنده را کاهش دهیم، در این صورت نیز از اصطلاح دنده معکوس استفاده می‌شود. به عنوان مثال تغییر دنده 3 به 4 را دنده کشی و تغییر دنده 2 به 1 را دنده معکوس می‌نامند.

دنده معکوس از دنده دو به دنده یک

هر گاه بنا به دلایلی سرعت اتومبیل شما در سربالایی، سرعت گیر یا دست انداز آنقدر کم شود که به زیر ده کیلومتر (محوطه ی ایست) برسد متوجه می شوید که اتومبیل شما با دنده ی دو کشش ندارد همان موقع گاز را قطع کنید و کلاج را تا ته فشار دهید و دسته دنده را از دو به یک منتقل کنید و مجددا بعد از بالا رفتن از سربالایی و یا رد شدن از سرعت گیر یا دست انداز اگر محوطه ی جلو اتومبیل شما باز بود مجددا گاز را پر کرده و دسته دنده را از یک به دو منتقل کنید لازم به توضیح است در هنگام تردد در معابر شهری مخصوصا در راه بندانها و مناطق پر ترافیک شاید مجبور شوید بارها دنده کشی از یک به دو و دنده معکوس از دو به یک را انجام دهید و این یک امر طبیعی در رانندگی می باشد.

دنده معکوس از دنده سه به دنده دو

هرگاه بنا به دلایلی سرعت شما در سربالایی، ترمز زدن ،سرعت گیر و غیره به زیر 30 کیلومتر در ساعت کاهش پیدا کرد در یک واحد زمانی گاز را قطع کنید و دسته دنده را از سه به دو منتقل کنید و سپس مثل دنده دو به یک، کلاج را به آرامی رها کنید و پدال گاز را فشار دهید .و مجددا بعد از رد شدن از سربالایی یا سرعت گیر در صورت نبودن مانعی جلو اتومبیل شما و باز بودن مسیر مجددا گاز دنده ی دو را پر کرده و دنده را به سه منتقل کنید.

دنده خودرو

سخن پایانی

دنده کشی و دنده معکوس از اصول اولیه در آموزش رانندگی است که در هنگام رانندگی به صورت مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.لازم به ذکر است دنده کشی از سه به چهار و از چهار به پنج و معکوس کردن آنها مثل دنده ی یک به دو و دو به سه میباشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو