معروف ترین غارهای ایران با تصاویر؛ 20 غار شگفت انگیز زیبا در کشور

منبع: تاپ ناز

3

1402/10/2

22:23


غارها نتیجه حل شده سنگ ها توسط جریان آب یا ذوب شدن یخ ها هستند. غار یکی از زیباترین و هیجان انگیزترین پدیده های طبیعی در هر جای دنیا است.در …

معروف ترین غارهای ایران با تصاویر؛ 20 غار شگفت انگیز زیبا در کشور

غارها نتیجه حل شده سنگ ها توسط جریان آب یا ذوب شدن یخ ها هستند. غار یکی از زیباترین و هیجان انگیزترین پدیده های طبیعی در هر جای دنیا است.در کشور ایران حدود ۲۵۰۰ غار وجود دارد و هر کدام از آن ها ویژگی های منحصر به فردی دارند. تنوع و زیبایی های غارهای ایران به قدری است که غارنوردان زیادی از نقاط مختلف جهان برای غارنوردی به ایران سفر می کنند. در این مقاله معروف ترین غارهای ایران را به صورت کامل معرفی می کنیم. اگر به غارنوردی علاقه دارید و به دنبال ماجراجویی و غارهای هیجان انگیز می گردید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

غار چال نخجیر دلیجان

غار چال نخجیر دلیجان

غار چال نخجیر یکی از زیباترین و معروف ترین غارهای ایران است که در نزدیکی منطقه نخجیر در شرق دلیجان قرار دارد. این غار در سال 1367 بر اثر یک انفجار در نزدیکی دهانه آن کشف شد. سن این غار بین 16 تا 34 میلیون سال تخمین زده می شود و متعلق به دوره سوم زمین شناسی است. غار چال نخجیر ظاهری برفی و یخ زده دارد اما این ها یخ و برف نیستند؛ بلکه رسوبات آهکی هستند که شکل های مختلفی را به وجود می آورند. حدود 95 درصد از بدنه غار رسوبات آهکی و باقی آن سنگ می باشد. به دلیل عدم امکان تابش نور خورشید به داخل غار و آهکی بودن آن هیچ موجود زنده ای در آن زندگی نمی کند.

غار کتله خور زنجان

غار کتله خور زنجان

غار کتله خور یکی از بزرگ ترین غارهای ایران است که شامل 7 طبقه است و 5 طبقه از آن شناسایی شده است. اما فقط 1 طبقه از آن قابل بازدید است که به سه بخش متمایز فرهنگی، ورزشی و تفریحی تقسیم شده است. این غار حدود 1300 سال پیش کشف شده است و جنس این غار از آهک است. غار کتله خور در استان زنجان و شهر گم آب قرار دارد. علت نام گذاری این غار این است که به کوه های کوتاه در زنجان، کتل می گویند و این غار در یکی از این کوه ها قرار دارد. خور هم مخفف خورشید است، بنابراین به آن غار کتل خور می گویند.

غار سهولان مهاباد

غار سهولان مهاباد

یکی از مهم ترین و معروف ترین غارهای ایران، غار سهولان مهاباد است که بعد از غار علیصدر دومین غار آبی ایران محسوب می شود. این غار دو دهانه دارد و دمای آن بین 10 تا 13 سانتی گراد متغیر است. قدمت غار سهولان به دوره دوم زمین شناسی، یعنی دوره کرتاسه بر می گردد. سهولان به معنای یخبندان است و به دلیل این که تعداد زیادی کبوتر در این غار زندگی می کنند، بین مردم محلی به نام “کونه کبوتر” یا “کونه مالان” یعنی لانه کبوتر نیز شناخته می شود. نام کوهی که غار سهولان در آن قرار گرفته است نیز کوته کبوتر است.

غار علیصدر همدان

غار علیصدر همدان

غار علیصدر بزرگترین غار آبی جهان است که در 75 کیلومتری شمال غربی همدان قرار دارد. ارتفاع این غار از سطح دریا به 2180 متر می رسد. در غار علیصدر رشته های آبی و دریاچه های زیادی وجود دارد و زلالی آب غار به قدری است که شما می توانید تا عمق چند متری از آن را با چشم غیر مسطح ببینید. قدمت این غار به میلیون ها میلیون سال پیش و به دوره ژوراسیک بر می گردد. ارتفاع آب در بعضی از بخش های غار به 14 متر می رسد، به همین دلیل مسیر این غار را فقط باید با قایق طی کنید. به دلیل عدم وجود نور کافی در این غار، محل مناسبی برای زندگی جانوران نیست و هنگام بازدید از آن باید چراغ قهوه داشته باشید. تنها موجوداتی که در این غار پیدا می شوند، تک سلولی ها و جلبک ها هستند.

مطلب مشابه: مکان‌های دیدنی همدان؛ جاهای گردشگری و تفریحی این شهر زیبا

غار کافر قلعه شیروان

غار کافر قلعه شیروان

این غار یکی از متفاوت ترین غارهای ایران است که در شیروان واقع شده است. در گذشته در این غار عتیقه ها و کتیبه هایی پیدا شده است. سنگ چین ها و دیواره های سنگی در این غار وجود دارد و در زمان قدیم از آن به عنوان مکانی برای پناهندگان استفاده می کردند.

غار یخ مراد در گچسر

غار یخ مراد در گچسر

غار یخ مراد در میانه جاده چالوس و در نزدیکی گچسر قرار دارد و یکی از خاص ترین و پر پیچ و خم ترین غارهای ایران محسوب می شود. در این غار فسیلی از گونه نرم تنان دریایی به نام کاردتیا شناسایی شده است که به دوره سوم زمین شناسی تعلق دارند و طبق گفته کارشناسان، این غار حدود 50 میلیون سال پیش در زیر دریا به وجود آمده است. اما برخی معتقدند که کشف این غار به دوره دوم زمین شناسی بر می گردد. قندیل ها، دریاچه های یخ زده و ستون های این غار بسیار معروف هستند و گردشگران زیادی را به خود جلب می کنند.

غار خفاش در ایلام

غار خفاش در ایلام

غار خفاش یک غار کوچک در منطقه دهلران، در شهر ایلام است که فقط یک کیلومتر با چشمه های آب گرم دهلران فاصله دارد. این غار به خاطر این که میلیون ها خفاش در آن زندگی می کنند بسیار مورد توجه قرار گرفته است. انسان ها چندین سال پیش، هنگامی که غارنشینی در بین انسان ها هنوز رواج داشت از این غار استفاده می کردند. اما با گذشت زمان به تدریج خفاش ها به جای انسان ها در این محل سکونت کردند. هنگام غروب آفتاب، خفاش ها به صورت دسته جمعی از این غار خارج می شوند و منظره ای بسیار جذاب را به وجود می آورند.

غار امجک در اراک

غار امجک در اراک

غار امجک یکی از غارهای زیبا در شهر تفرش در استان مرکزی است که یک غار فنی است و دهانه ورودی بسیار تنگ و ناپیدایی دارد. اگر از دهانه این غار عبور کنید وارد دنیای شگفت انگیزی می شوید، دنیایی که مهارت و شجاعت غارنوردان حرفه ای را به چالش می کشد. این غار در بلندای دره ای به نام دره سلطان و در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا قرار دارد. غار امجک جزو غارهای عمودی است و دارای 4 تالار با ارتفاع بیش از 10 متر است و در آن انواع رسوبات زیبای آهکی مانند چکیده، چکنده، رسوبات گل سنگی و موجوداتی مانند خفاش و موش دیده می شود.

غار یخی چما در چهار محال و بختیاری

غار یخی چما در چهار محال و بختیاری

غار یخی چما یکی از جاهای دیدنی چلگراد است. این غار زیبا در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد و در فصل تابستان بسیار دیدنی است. غار چما بزرگ ترین منبع آب شیرین کشور است. در مسیر رسیدن به غار یخی چما، حدود 12 کیلومتر راه خاکی پیش روی شما است و در این راه احتمالا شاهد سیاه چادرهای عشایر خواهید بود و می‌توانید از صنایع دستی و محصولات غذایی آن ها خرید کنید. این غار در نزدیکی امامزاده «آقاسید» و در مقابل دشتی به همین نام قرار دارد. رودخانه کم عمق منتهی به غار چما، مسیر اصلی رسیدن به دهانه مسطح این غار یخی است و از زیباترین مناظر استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

غار دوسر یزد

غار دوسر یزد

یکی دیگر از غارهای معروف و شگفت انگیز ایران، غار دوسر یزد است. این غار بزرگ ترین تالار زیر زمینی ایران محسوب می شود. علت نام گذاری این غار، قرار گرفتن آن در بین دو قله یا قرار داشتن دو سنگ بزرگ در بالای دهانه غار است. در این غار جانورانی مانند کبوتر، خفاش و شاپرک های زیبایی زندگی می کنند.

در کف غار سنگ های ریز و درشتی وجود دارد که نشان دهنده ریزش قسمت هایی از غار است. هنوز هم بخش هایی از این غار ناشناخته باقی مانده است. این غار همچنان قطبی مهم برای پژوهش محسوب می شود و تحقیقات بسیاری درباره آن انجام می شود. غارنوردان در حال تلاش هستند تا نقشه برداری کاملی از آن انجام دهند.

مطلب مشابه: بهترین جاهای دیدنی شهر یزد | جاذبه های گردشگری و تاریخی

غار زینگان در ایلام

غار زینگان در ایلام

غار زینگان در واقع تنگه ای است که از دو طرف باز است و بیش از یک کیلومتر طول دارد. غار زینگان در 25 کیلومتری جنوب غربی ایلام در شهر مهران، در میان یک دشت بزرگ در نزدیکی روستای صالح آباد قرار دارد. احتمالا فضای تنگ بین کوه و شباهت دیواره های آن به غار باعث شده است که به آن غار زینگان بگویند. همچنین به دلیل قرار گرفتن این غار در دشتی گرمسیری و هوای بسیار خنک و مطبوع داخل آن، به آن غار بهشت هم می گویند. قندیل های طبیعی، دهلیزهای آبگیر و آب جاری در میان مسیر باعث زیبایی بیشتر این غار شده اند.

غار قوری قلعه در کرمانشاه

غار قوری قلعه در کرمانشاه

غار قوری قلعه بزرگ ترین غار آبی خاورمیانه و طولانی ترین غار ایران است که حدود 65 میلیون سال قدمت دارد. این غار در استان کرمانشاه قرار دارد و دارای فضای زیبا و جاذبه های طبیعی است. این غار حدود 12 کیلومتر طول و 3140 متر عمق دارد. دلیل نام گذاری این غار این است که در زمان ساسانیان این غار نزدیک به قلعه ای بوده است که شبیه به قوری بوده است.

این غار از چند تالار با نام های تالار مریم، تالار بلور، تالار کوهان شتر و … تشکیل شده است. در زمان گذشته، تا قبل از این که انسان آن را کشف کند مهره داران زیادی در این غار زندگی می کردند. در غار قوری آثار مهمی از دوران عصر سنگ، ساسانی و تعدادی آثار با خط پهلوی میانه دیده می شود. دمای این غار در طول سال بین 7 تا 11 درجه سانتی گراد متغیر است.

مطلب مشابه: مکان های گردشگری کرمانشاه و حاهای دیدنی تفریحی و تاریخی کرمانشاه با عکس

غار سنگ شکنان در فارس

غار سنگ شکنان در فارس

غار سنگ شکنان یکی از بزرگ ترین غارهای دستکند جهان است. این غار در 3 کیلومتری شهر جهرم و در نزدیکی دشتی با نام دشت قلات قرار دارد. غار سنگ شکنان یک غار مصنوعی یا دستکند است که آن را چندین سال پیش با ابزارهای بسیار ساده در دل کوه حفر کرده اند. غار سنگ شکنان 350 متر طول، 150 متر عرض و صدها ستون مختلف دارد. هر چه به انتهای غار نزدیک می شوید، ارتفاع آن کمتر می شود و در نهایت ارتفاع آن به کمتر از یک متر می رسد.

مطلب مشابه: آرامگاه حافظ؛ حقایق خواندنی در مورد آرامگاه حافظ و عکس های زیبا از آرامگاه حافظ

غار رود افشان در تهران

غار رود افشان در تهران

غار رود افشان که در استان تهران قرار دارد، یکی دیگر از معروف ترین غارهای ایران است که برای رسیدن به آن باید از مسیر فیروز کوه عبور کنید. بعد از روستای سید آباد و نیم ساعت پیاده روی، به دهانه غار می رسید. دهانه این غار حدود 20 متر ارتفاع دارد و طول آن به 29 متر می رسد. درون غار تاریکی متلق وجود دارد و برای دیدن داخل آن حتما باید چراغ قوه همراه خود داشته باشید.

مطلب مشابه: زیباترین مکان های دیدنی اطراف تهران؛ 21 نقطه گردشگری در اطراف پایتخت

غار آبی دانیال در مازندران

غار آبی دانیال در مازندران

غار آبی دانیال از جمله زیباترین غارهای ایران است که در مازندران قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از یک مسیر جنگلی و دیدنی عبور کنید. این غار یکی از غارهای آبی و رودخانه ای ایران محسوب می شود که در رشته کوه البرز قرار دارد. غار دانیال، دومین غار بزرگ رودخانه ای ایران بعد از غار قوری کرمانشاه محسوب می شود. طول این غار 2158 متر و عمق آن 74.2 متر است.

ارتفاع سقف در قسمت های مختلف غار بسیار متغیر است و از 0.5 تا 50 متر تغییر می کند. آب زلال درون غار از چشمه های کوچک و جویبارها سرچشمه می گیرد. دمای آب در همه فصل های سال 17 درجه سانتی گراد است. جریان رودخانه جاری در غار از ابتدای ورود به آن تا قسمت انتهایی مشاهده می شود و عمق آن در بخش های مختلف غار متفاوت است. اگر به دنبال هیجان و ماجراجویی هستید، حتما از غار دانیال بازدید کنید.

مطلب مشابه: مکان های دیدنی مازندران و جاهای دیدنی آن برای گردشگران شمال با عکس

غار نمکدان قشم

غار نمکدان قشم

غار نمکدان قشم یکی از عجیب ترین غارهای ایران است. این غار برای ثبت عکس های یادگاری عجیب و خاص بسیار مناسب است. وقتی که وارد این غار می شوید، احساس می کنید که وارد یک تونل برفی بزرگ شده اید، اما این ها برف نیستند. بلکه لایه های نمک هستند که روی دیواره های غار دیده می شوند. غار نمک در بین کوه های نمک قشم قرار دارد. وجود نمک فراوان در این غار باعث می شود تا افرادی که دچار مشکلات تنفسی هستند، بهبود پیدا کنند.

مطلب مشابه: حقایق و دانستنی های جالب در مورد قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس

غار ایوب در کرمان

غار ایوب در کرمان

غار ایوب یکی از معروف ترین و بزرگ ترین غارهای ایران است که در بالای یک کوه قرار گرفته است و دهانه آن بسیار بزرگ است. این غار در 35 متری دو راهی جوزم واقع شده است. غار ایوب در اثر انفجار فواره های آتشفشانی و فرسایش طی هزاران سال مختلف به وجود آمده است. دهانه این غار 80 متر و طول آن 60 متر است. غار ایوب در گذشته محل زندگی مردم بوده است و بر اساس تخمین باستان شناسان، در حال حاضر آثار باقی مانده آن به دوره اشکانیان بر می گردد. وقتی که داخل غار بایستید و به بیرون نگاه کنید، منظره بسیار زیبایی از شهر دهج می بینید.

مطلب مشابه: جاهای گردشگری کرمان و مکان های دیدنی و زیبای این شهر

غار پرآو در کرمانشاه

غار پرآو در کرمانشاه

کوه پرآو با ارتفاع 3357 متر از سطح دریا، به عنوان یکی از بلندترین کوه های کرمانشاه در 12 کیلومتری شمال شرق کرمانشاه در کنار روستای چالآبه قرار دارد. در ارتفاع 3050 متری این کوه، عمیق ترین و صعب العبورترین غار ایران واقع شده است. پرآو غاری به طول 1450 متر و عمق 750 متر است که در میان کوه طاق بستان و کوه بیستون و در جنوب منطقه ای به نام میدان پرآو قرار گرفته و با قله شیخ علیخان یا قله پرآو فقط حدود 300 متر فاصله دارد. در این غار 26 حلقه چاه وجود دارد و عمیق ترین آن ها، چاه شماره 16 با عمق 42 متر است.

غار شاپور در فارس

غار شاپور در فارس

غار شاپور یکی دیگر از معروف ترین غارهای ایران است که جاذبه های طبیعی و جاذبه های تاریخی زیادی دارد. این غار در انتهای تنگ چوگان استان فارس و 4 کیلومتری شهر بیشاپور کازرون قرار دارد. قدمت غار شاپور به چند میلیون سال قبل بر می گردد. در بخش ورودی این غار، مجسمه بزرگ شاپور اول، پادشاه دوره ساسانی دیده می شود که حدود 6 متر طول دارد. یکی دیگر از جاذبه های این غار، ستونی است که در ابتدای در ورودی قرار دارد و به 1700 سال پیش تعلق دارد. دهانه این غار 30 متر طول و 15 متر ارتفاع دارد. در فضای باغ نیز می توانید کنده کاری ها و کتیبه های مختلف تاریخی را ببینید.

غار کرفتو در کردستان

غار کرفتو در کردستان

یکی از معروف ترین و بزرگترین غارهای باستانی ایران، غار کرفتو است که در فاصله 67 کیلومتری شهر دیواندره در استان کردستان قرار دارد. قدمت این غار آهکی به میلیون ها سال قبل بر می گردد. از نظر زمین شناسی این غار به دوران مزوزوئیک بر می گردد. بر اساس نظر کارشناسان، این غار محل زندگی انسان بوده است و در آن اتاق، دالان، راهرو و … وجود دارد. آثار قدیمی به خط یونانی در غار وجود دارند. طبق داستان های حماسی، این غار متعلق به هرکول، یکی از خدایان یونان باستان است.

سخن پایانی

در ایران غارهای زیاد و متنوعی وجود دارد که هر کدام از آن ها بسیار دیدنی و منحصر به فرد هستند. اکتشاف غارها و عبور از فضاهای تاریک و ترسناک تجربه ای بسیار هیجان انگیز و ماجراجویانه است و برای همیشه در خاطر شما می ماند. بنابراین این تجربه به یاد ماندنی را از دست ندهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو