مروری بر مهمترین کشف های باستان شناسی 2023

مروری بر مهمترین کشف های باستان شناسی 2023


منبع: همگردی

2

1402/10/4

12:06


ایسنا/ این خبر پیرامون مروری بر مهمترین کشف های باستان شناسی 2023 برای شما نگارش شده است.

کشف یک نانوایی در پمپئی

کشف یک نانوایی در پمپئی

باستان شناسانی که در ویرانه های باستانی «پمپئی» واقع در ایتالیا مشغول کاوش بودند، بقایای یک نانوایی را کشف کردند، که از حیوانات و برده ها برای اداره آن استفاده میشد. کاوشگران به صراحت این مکان را به عنوان یک «نانوایی زندان» توصیف کرده اند که در آن کارگران برده و الاغ ها محبوس می شدند و برای آسیاب کردن غلات مورد نیاز برای تهیه نان مورد استفاده قرار می گرفتند.

اتاق این نانوایی در فضای داخلی یک ساختمان مسکونی بزرگ ساخته شده است. در بخشی از اتاق پنجره های کوچکی وجود داشته که با نرده های آهنین پوشانده شده بودند و فقط نور کمی میتوانست وارد این فضای تاریک شود. حیوانات و بردگان همیشه همزمان در این اتاق شلوغ حضور داشتند. بردگان باید بر الاغ ها نظارت می کردند، آرد را جمع آوری می کردند و غلات تازه را به سیستم آسیاب اضافه می کردند تا کار بدون مکث ادامه داشته باشد.

کشف سکونتگاه اشراف زادگان در یک شهر باستانی مکزیکی

کشف سکونتگاه اشراف زادگان در یک شهر باستانی مکزیکی

براساس مقاله مروری بر مهمترین کشف های باستان شناسی 2023 باید بدانید که کاوش باستان شناسان در محوطه «چیچن ایتزا» متعلق به مردم مایا که در مکزیک واقع شده است، به کشف بقایای مجموعه ای از سازه ها منجر شد که گمان می رود بخشی از یک مجموعه مسکونی متعلق به عالی رتبگان شهر باستانی «چیچن ایتزا» باشد که در قرن پنجم میلادی تأسیس شد. این مجتمع یک طاق ورودی، «خانه حلزون ها» و «خانه ماه» را شامل می شود.

کشف شهر 1800 ساله در مصر

کشف شهر ۱۸۰۰ ساله در مصر

باستان شناسان مصری یک شهر کامل یک هزار و 800 ساله متعلق به دوران رومی را در قلب شهر «اقصر» واقع در کشور مصر کشف کردند. قدمت این شهر که در سال 2023 کشف شده است، به قرن دوم و سوم میلادی باز می گردد و قدیمی ترین و مهمترین شهری است که تاکنون در کرانه شرقی «اقصر» کشف شده است.

چندین ساختمان مسکونی به همراه دو برج کبوتر و تعدادی کارگاه آهنگری در این شهر کشف شده است. محققان درون این کارگاه ها مجموعه ای از ظرف ها، ابزارها و سکه های رومی از جنس برنز و مس کشف کردند.

این اکتشاف از این نظر نادر محسوب می شود که بیشتر یافته های باستان شناسی اقصر در بخش غربی آن صورت می گیرد. در این بخش از اقصر «دره پادشاهان» واقع شده است.

مروری بر مهمترین کشف های باستان شناسی 2023

کشف یک مجسمه دیگر موآی

کشف یک مجسمه دیگر موآی

«جزیره ایستر» که بیشتر از سه هزار کیلومتر با ساحل شیلی فاصله دارد، خانه بیش از یک هزار تندیس سنگی با سرهای عظیم است که قرنها پیش توسط بومیان این جزیره ساخته شده اند و این مکان را به یکی از مقاصد مشهور جهان و یکی از مکانهای فهرست میراث جهانی یونسکو تبدیل کرده اند و در سال 2023 یک مورد دیگر از این مجسمه ها کشف شد.

براساس مقاله مروری بر مهمترین کشف های باستان شناسی 2023 باید بدانید که بلندترین این مجسمه ها 10 متر طول دارد. وزن این مجسمه ها به طور میانگین بین 3 تا 5 تن است، اما وزن سنگین ترین آنها به 80 تن می رسد. با اینکه مجسمه ای که اخیرا کشف شده است در مقایسه با سایر مجسمه های «موآی» کوچکتر است اما این نخستین مجسمه «موآی» محسوب می شود که در بستر خشکیده دریاچه کشف شده است.

کشف کاخ 4500 ساله در عراق

کشف کاخ ۴۵۰۰ ساله در عراق

باستان شناسان با کاوش در عراق بقایای یک کاخ سلطنتی سومری و مجموعه معبدی را در شهر باستانی «گیرسو»، واقع در استان «ذی قار» کشور عراق کشف کردند.

گمان می رود این کاخ 4500 ساله کلید اطلاعات بیشتر در مورد یکی از نخستین تمدن های شناخته شده را در برگرفته باشد.

گیرسو یکی از نخستین شهرهای شناخته شده در تاریخ بشر است که توسط سومریان باستان ساخته شد. سومریان باستان در فاصله 3500 تا 2000 سال قبل از میلاد نوشتن را اختراع کردند، نخستین شهرها را ساختند و نخستین قوانین حقوقی را ایجاد کردند. این شهر باستانی نخستین بار 140 سال پیش کشف شد اما در این مکان غارت و حفاری های غیر قانونی صورت گرفته است.

این کشف در نتیجه «پروژه باستان شناسی گیرسو»، صورت گرفته است که در سال 2015 به رهبری موزه بریتانیا و توسط موزه گتی مستقر در لس آنجلس راه اندازی شد.

در کنار کشف کاخ و الواح، معبد اصلی متعلق به «نینجیرسو» (Ninĝirsu) ایزد سومری نیز شناسایی شد.

کشف یک خانه بی نظیر

کشف یک خانه بی نظیر

باستان شناسان با کاوش در ایتالیا بقایای یک عمارت رومی مجلل را در نزدیکی «کولوسئوم» کشف کرده اند که در آن موزائیک «بی نظیری» از صدف، مرمر و سنگهای قیمتی ساخته شده است.

در این موزائیک سه کشتی سوار بر موج به مقصد یک شهر ساحلی حرکت می کنند. براساس سایر عناصر به تصویر کشیده شده در این موزائیک میتوان احتمال داد که مالک این خانه بیش از دو هزار ساله پیروز یک نبرد بوده است.

قدمت این ساختمان به فاصله نیمه دوم قرن دوم پیش از میلاد و اواخر قرن یکم پیش از میلاد باز می گردد و وزیر فرهنگ ایتالیا با انتشار بیانیه ای درباره کشف این بنا آن را «یک گنجینه اصیل» عنوان کرد. اتاق اصلی این عمارت به شکل یک سالن ضیافت ساخته شده و بیشتر در ماههای فصل تابستان مورد استفاده قرار می گرفته است.

مالک این عمارت یک اشراف زاده و به احتمال زیاد یک سناتور بوده که به لطف لوله های سربی بین دیوارهای پرنقش و نگار میهمانانش را با «بازی های آبی تماشایی» سرگرم می کرده است.

کشف غافلگیر کننده شی وایکینگی در حیاط خانه

کشف غافلگیر کننده شی وایکینگی در حیاط خانه

یک خانواده نروژی که برای پیدا کردن یک گوشواره گمشده، حیاط پشتی خانه خود را بررسی می کردند، آثار تاریخی متعلق به عصر وایکینگ ها را کشف کردند.

باستان شناسان با بررسی این آثار تاریخی به این نتیجه رسیدند که قدمت این سنجاق سینه ها به قرن نهم میلادی باز می گردد. با توجه به اینکه آثاری از طلا روی این سنجاق سینه های برنز دیده می شود، میتوان احتمال داد که این اشیاء در ابتدا طلاکاری شده بودند.

به گفته باستان شناسان، این سنجاق سینه ها احتمالا بخشی از اشیائی بودند که در محل دفن یک زن قرار داده شده بودند. سنجاق سینه ها اغلب در گورهای متعلق به عصر آهن وایکینگ ها کشف می شوند.

یکی از این سنجاق سینه ها به شکل بیضی ساخته شده و سنجاق سینه دوم دایره ای شکل است.

کشف گردنبند طلا توسط یک جوینده گنج

کشف گردنبند طلا توسط یک جوینده گنج

فردی با استفاده از دستگاه فلزیاب موفق شد زنجیر و آویزی تاریخی از جنس طلا کشف کند، که گمان می رود به یکی از خاندان های سلطنتی بریتانیا تعلق داشته است.

این گردنبند یک آویز و زنجیر بزرگ خیره کننده متعلق به اوایل دودمان «تودور» است که از جنس طلا ساخته شده و با میناکاری تزئین شده است. روی آویز این گردنبند، نماد و حروف نخست نامهای «هنری هشتم» و نخستین همسر او «کاترین آراگون» نقش بسته است.

آویز قلب شکل این گردنبند به زنجیری متشکل از 75 حلقه طلا به وزن 300 گرم متصل شده که روی آویز بوته ای نقش بسته است که رُز «تودور» و یک انار به عنوان نماد کاترین را به تصویر می کشد. در سمت دیگر آویز نیز حروف H و K نقش بسته اند.

کشف ابوالهول خندان

کشف ابوالهول خندان

کاوش باستان شناسان در معبد «دندرا»، واقع در استان «قنا» در مصر به کشف مجسمه ابوالهول دوران رومی و بقایای یک عبادتگاه منجر شد.

باستان شناسان معتقدند چهره خندان این مجسمه ممکن است تصویرگر صورت «کلودیوس» امپراتوری رومی باشد که قلمرو روم را در فاصله 41 تا 54 میلادی به شمال آفریقا گسترش داد. این مجسمه بسیار کوچکتر از ابوالهول عظیم الجثه ای است که با ارتفاع 20 متر در نزدیکی اهرام جیزه قرار دارد. باستان شناسان همچنین یک تخته سنگ مربوط به دوران رومی با نوشته های «دموتیک» و «هیروگلیف» پیدا کردند.

عبادتگاهی که از جنس سنگ آهک شامل یک سکوی دولایه و یک حوض خشتی گلی کشف شده، به دوران بیزانس مربوط است.

کشف تماشاخانه نرون

کشف تماشاخانه نرون

ویرانه های «تماشاخانه نرون»، تماشاخانه سلطنتی که در متون روم باستان به آن اشاره شده است، اما پیش تر هیچ شواهدی از آن پیدا نشده بود، در سال 2023 زیر باغ یک هتل در حال ساخت واقع در نزدیکی «واتیکان» کشف شد.

نام این سالن تئاتر از «نرون کلاودیوس سزار آگوستوس ژرمانیکوس» گرفته شده است که از سال 54 پس از میلاد تا زمان مرگش در سال 68 به عنوان امپراتور روم فعالیت کرد. مقامات کشف این تماشاخانه را که درست در شرق شهر واتیکان قرار دارد، «استثنایی» توصیف کرده اند. این تماشاخانه احتمالاً همان جایی بود که «نرون» در آن شعر تمرین می کرد و تماشاگر اجراهای موسیقی بود.

کاوشگران انواع آثار باستانی را که در میان ویرانه های این بنا پراکنده شده بودند نیز کشف کردند. از جمله این آثار تاریخی به هفت جام نفیس قرون وسطایی، دیگ و خمره های سفالی، ظروفی برای پخت نان، چندین سکه، شانه های ساخته شده از استخوان و قطعات متعددی از آلات موسیقی میتوان اشاره کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو