در ساخت مرمرهای پارتنون از طراحی های پیچیده استفاده شده بود

منبع: همگردی

3

1402/8/2

19:36


ایسنا/ براساس آخرین گزارشات منتشر گشته، در ساخت مرمرهای پارتنون از طراحی های پیچیده استفاده شده بود.

گروهی از باستان شناسان به این نتیجه رسیده اند که مجسمه های باستانی و مشهور به «مرمرهای پارتنون» در ابتدا با رنگهای مختلف رنگ آمیزی شده بودند. براساس مقاله ای که اخیرا در ژورنال «آنتیکیتی» منتشر شده، نکته قابل توجه درباره یافته های جدید این است که حتی قسمتهای پشتی مجسمه ها نیز رنگ آمیزی شده بود، به صورتی که رنگها و طرحهای بکار رفته در پشت مجسمه ها پس از نصب آنها دیگر قابل مشاهده نبوده است.

قدمت این مجسمه ها که در ابتدا برای تزئین «پارتنون» معبدی برای «آتنا» ایزدبانوی یونانیان باستان ساخته شده بود، به قرن پنجم پیش از میلاد باز می گردد.

این مرمرها از سال 1816 میلادی در «موزه بریتانیا» واقع در لندن نگهداری شده اند و استرداد آنها به یونان موضوع کشمکش چندین ساله بوده است.

با اینکه رنگ به ندرت روی آثار باستانی باقی می ماند، اما از مدتها قبل این فرضیه مطرح شده بود که مرمرهای «پارتنون» با رنگهای سرزنده و روشن رنگ آمیزی شده بودند. با این وجود بررسی ها و تحقیقات قبلی هیچ اثری از رنگ دانه روی این مجسمه ها پیدا نکرده بود.

اکنون محققان موفق شده اند با استفاده از فناوری تصویربرداری دیجیتالی این مجسمه های 2500 ساله را در مقیاس میکروسکوپی بررسی کنند. نتیجه از انتظارات فراتر رفت و مقدار قابل توجهی از رنگ روی این مجسمه ها پیدا شد.

از جمله قابل توجه ترین مورد این یافته ها، به کشف مقدار زیادی از رنگ آبی مصری روی 11 مورد از مجسمه های پایه دار و یک مجسمه انسان میتوان اشاره کرد.

علاوه بر این رگه های کوچکی از رنگ دانه های سفید و بنفش روی این مجسمه ها پیدا شد.

محققان از دلایل احتمالی تصمیم آتنی ها برای رنگ آمیزی مجسمه های معبد «آتنا» به زیباتر کردن آنها و کمک به مشخص شدن این مجسمه ها از فاصله دور اشاره کرده اند.

در ساخت مرمرهای پارتنون از طراحی های پیچیده استفاده شده بود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو