عملیات طاقت فرسای ترک کردن سیگار

منبع: آسان طب

143

1398/5/6

16:35


ترک کردن سیگار کار سختی نیست. ولی به شرطی که آگاهی های لازم در این زمینه را کسب کنید. سیگار کشیدن ریه شما را نابود میکند، همچنین دیگران با دید بدی به شما نگاه می کنند. بوی سیگاری که شما می کشید نه تنها دیگران را آزار می دهد بلکه به ریه آنها هم اسیب می رساند. پس سعی کنید از همین الان سیگار کشیدن را ترک کنید. در این بخش از مجله پزشکی آسان طب درباره ترک کردن سیگار اطلاعاتی را تقدیم می کنیم.

ترک کردن سیگار

وابستگی به سیگار و ترک سیگار

در سال ۱۹۰۲، جیمز باکانان دوک شرکت دخانیات بریتانیا آمریکا را بنیاد نهاد که در آن سوی اقیانوس رقیب معتبری به نام دخانیات سلطنتی را داشت. در این زمان که یک دهه تا تولید خودروهای فورد مدل تی باقی مانده بود، دوک برای نخستین بار محصولی تولید کرده بود که در سطح دنیا توزیع می‌شد و جهانی‌سازی سیگار توسط وی بنیان‌گذاری شد.

سیگار برگ بریده یا خردکردهٔ توتون که معمولاً در کاغذ نازک پیچیده شده‌است که برای «کشیدن دود» آن بکار می‌رود. سیگار به این معنی را فرنگی‌ها سیگارت می‌گویند و در اصطلاح آنها به آنچه ما سیگار برگ میگوئیم، سیگار اطلاق می‌شود. طرز استفادهٔ آن این طور است که یک طرف آن را آتش می‌زنند و از طرف دیگر (که معمولاً فیلتر یا مُشتوک دارد) دود را به درون ریه‌ها می‌کشند (پُک زدن). نیکوتین موجود در دود تنباکو سبب مسمومیت خفیف و بروز حالت سرخوشی کوتاه‌مدت می‌شود. سیگار را با پیچیدن تنباکو در کاغذ سیگار که کاغذ نازکی است درست می‌کنند و یا در بیشتر موارد، سیگارهای آماده دارای نام تجاری ساخت کارخانه‌های تولید سیگارت را خریداری می‌کنند.

آنچه باعث وابستگی به سیگار در بین افراد مختلف می شود، وجود ترکیبی به نام نیکوتین در سیگار است.

علی رغم خطرات استعمال سیگار بر روی سلامتی، هزارن نفر در سراسر دنیا سیگار میکشند. اگرچه بسیاری هم سعی در ترک آن دارند، تحقیقات نشان داده است که در بیشتر موارد این کوشش بی فایده است. چرا که معمولاً بعد از مدتی که از ترک سیگار گذشت، بدن دوباره آن را طلب خواهد کرد و به همین دلیل دوباره سیگار کشیدن آغاز میشود. آنچه باعث این وابستگی در بین افراد میشود، وجود ترکیبی به نام نیکوتین در سیگار است.

عملکرد ترک کردن سیگار

مانند سایر داروها، هنگامی که فردی سیگار میکشد، نیکوتین در بدن شروع به رشد کرده و شخص مصرف کننده بعد از مدتی به نیکوتین معتاد میشود. هنگامی که بدن به نیکوتین عادت کرد، بعد از ترک آن، بدن آن را بیشتر از قبل طلب می کند. بدن به این حالت تا زمانی که کل نیکوتین از آن خارج شود، ادامه میدهد.

زمان ترک کردن سیگار

اگر چه بیشتر نیکوتین مصرفی (در حدود 90درصد) به سرعت توسط کبد متابولیز شده و توسط کلیه خارج میشود، اما مقدار باقیمانده برای مدت زمان شش تا هشت ساعت بعد از مصرف سیگار در جریان خون باقی میماند. بنابراین، مدت زمانی که نیکوتین در خون شما باقی میماند، به مقدار نیکوتین وارد شده به بدن بستگی دارد. بسته به تعداد سیگار مصرف شده در هر روز، درصد نیکوتین خون شما متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

علائم و نشانه های ترک سیگار چیست؟

تاثیرات ترک کردن سیگار

ترک کردن سیگار

به طور میانگین، یک عدد سیگار حدود 1 میلی گرم نیکوتین وارد بدن میکند. بنابراین هر چه سیگار بیشتری مصرف کنید، مقدار نیکوتین بیشتری وارد بدن خواهد شد. به عبارت دیگر، مقدار سیگار مصرف شده با مقدار نیکوتین وارد شده به بدن رابطه مستقیم داشته و هرچه بیشتر سیگار بکشید، نیکوتین مدت زمان بیشتری در بدن میماند.

اهمیت موضوع ترک کردن سیگار

اگر شما فردی هستید که به صورت تفننی سیگار میکشید، نیکوتین مدت زمان کمتری در بدن شما باقی میماند. در هر حال، افرادی که سیگار زیاد میکشند، برای مثال روزانه یک پاکت یا بیشتر، نشانه های نیکوتین میتواند در سیستم جریان خون برای حداقل 30 روز بعد از مصرف سیگار هم باقی بماند. البته این برای افرادی است که تصمیم به ترک سیگار بگیرند.

ملاحظات ترک کردن سیگار

اگر چه مقدار بسیار کمی از نیکوتین حتی بعد از اینکه فرد سیگار خود را ترک کرد در بدن باقی خواهد ماند، اما راه هایی وجود دارد که به وسیله آن میتوان روند پاک سازی بدن از نیکوتین را تسریع بخشید. اگر میخواهید سم حاصل از مصرف سیگار را از بدن خارج کنید، آب بهترین درمان برای شما خواهد بود. آب متابولیستم بدن را بالا میبرد. ورزش یکی دیگر از راه های مفید است که روند پاک سازی را حتی سریعتر از آب انجام میدهد. بنابراین، فقط با خوردن آب و ورزش میتوانید به بدن کمک کنید که از شر نیکوتین خلاص شود.

دخانیات، جنین و مادر و کودک

آنچه مسلم است این است که زنان باردار نباید از تنباکو و مشتقات آن استفاده کنند. تنباکو دارای مواد مضر بسیار خطرناکی برای جنین است و حتی میتواند موجب مرگ و سقط جنین شود.

چگونه بعد از ترک سیگار ریه های خود را تقویت کنیم؟

آنچه مهم است این است که هر وقت تصمیم به ترک سیگار گرفتید، بهترین کار ممکن را انجام داده اید.

بعد از ترک سیگار، بدن چقدر زمان برای ترمیم نیاز دارد؟

نیکوتین موجود در سیگار نوعی ماده محرک به شمار میرود که بعد از ترک، بدن به آن واکنش نشان میدهد. البته نیاز بدن به این ماده چند روز پس از ترک وسوسه انگیز است چرا که بعد از مدت زمانی، بدن به شرایط عادت می کند.

ترک کردن سیگار دغدغه بسیاری از افراد است. این را صریحا بگویم که اگر شخصی واقعا درک کند که سیگار برای سلامتی خودش و خانواده اش چه خطراتی دارد از همین الان نیت میکند و ان را ترک میکند.

ولی متاسفانه همه فکر میکنن که این شعار است و قضیه اینجورها هم که می گویند نیست.

دود سیگار برای شماو اطرافیان شما عین زهر است. یک نوع خودکشی به تمام معنا. حال دیگر انتخاب با شماست.

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو