راه‌های کاهش کمردرد در بارداری

منبع: ساعد نیوز

2

1402/10/4

19:21


کمردرد از اتفاقات شایع در دوران بارداری است که در برخی موارد بسیار آزاردهنده است. گاهی این دردها ناشی از آسیب مهرها بوجود میاید و گاها ناشی از گرفتگی عضلات و عروق است. اما راه هایی وجود دارد که می تواند باعث کاهش و تسکین درد کمر در بارداری شود. با ساعدنیوز همراه باشید تا در خصوص راه های کاهش کمردرد در دوران بارداری بیشتر آشنا شوید.

درد کمر در دوران بارداری می‌تواند به عوامل مختلفی مانند تغییرات آناتومیک، استرس روانی، فشار به عصب سیاتیک، تغییرات هورمونی و افزایش وزن مربوط باشد. تغییرات هورمونی مانند افزایش هورمون پروژسترون و هورمون ریلکسین می‌تواند باعث شل شدن عضلات و رباط‌های نزدیک لگن شود و در نتیجه کمردرد ایجاد کند. همچنین افزایش وزن در طول بارداری می‌تواند فشار بیشتری به نقاط مختلف بدن و به ویژه به نقاط حمایت کننده کمر وارد کند و باعث کمردرد شود. دو الگوی مشترک کمردرد در دوران بارداری دیده می‌شود، یکی درد کمر در مهره‌های پایین کمری و دیگری درد پشت لگن که برخی از زنان علائم و نشانه‌های هر دو نوع درد را تجربه می‌کنند. بااین حال، در اغلب موارد می­‌توان از کمردرد دوران بارداری جلوگیری کرد و یا آن را تسکین داد.
برای کاهش کمردرد در بارداری، می‌توان از روش‌هایی مانند استراحت کردن، ورزش منظم، تمرین پوزیشن بدنی خوب، اجتناب از خوابیدن روی شکم و استفاده از کفش مناسب استفاده کرد. همچنین، انجام ورزش‌هایی مانند یوگا و مدیتیشن می‌تواند باعث آرامش روحی مادران باردار شود و آن‌ها را از استرس و اضطراب و کمر درد ناشی از بارداری رهایی بخشد. در صورت نیاز، مراجعه به پزشک متخصص نیز توصیه می‌شود. در ادامه به چند روش موثر برای تسکین و کاهش کمردرد در بارداری اشاده شده است.

کمردرد بارداری

راه‌های کاهش کمردرد در بارداری

حالت مناسب ایستادن

با رشد جنین، مرکز ثقل به سمت جلو حرکت می­‌کند. بنابراین برای پرهیز از خم شدن، به سمت عقب خم ­می­‌شوید که به عضلات کمر فشار می­‌آورد و باعث کمردرد حین بارداری می­‌شود. بنابراین اصول زیر را مد نظر داشته باشید :

  • صاف بایستید

  • قفسه­ سینه را بالا نگه دارید

  • شانه‌­ها را به سمت عقب نگه دارید

  • زانوها را قفل نکنید

هنگام ایستادن، پاها را تا اندازه­‌ای که برایتان راحت است باز نگه دارید تا از اسکلت بدن به­‌خوبی حمایت کند. اگر مجبورید مدت طولانی بایستید، یک پا را روی پله­ کوتاه بگذارید و هر چند وقت یک بار استراحت کنید. توجه به حالت نشستن هم بسیار مهم است. صندلی باید از کمر شما محافظت کند. می­‌توانید یک بالشت کوچک پشت خود بگذارید.

پوشیدن لباس مناسب

کفش پاشنه کوتاهی بپوشید که به­‌خوبی گودی کف پا را پوشش می­‌دهد (کفش صاف نپوشید). از پوشیدن کفش پاشنه­‌بلند بپرهیزید زیرا تعادلتان را به‌هم می­زند و باعث می­شود بیفتید. همچنین بهتر است کمربند بارداری استفاده نمایید. با این که تحقیق پیرامون تاثیر کمربند بارداری محدود است اما بعضی زنان از تاثیر آن راضی هستند.

خم شدن هنگام بلند کردن اشیاء به حالت درست

برای بلند کردن اشیای کوچک، چمباتمه بزنید و فشار را روی پا بگذارید. از کمر به پایین خم نشوید. همچنین ظرفیت و محدودیت‌های خود را بشناسید. درصورت نیاز درخواست کمک کنید.

خواب به پهلو

هنگام استراحت شبانه به پهلو بخوابید، نه به پشت. یک یا هردو زانو را خم کنید. بین زانو، زیر شکم و پشت کمر بالشت بگذارید. خوابیدن به پشت نه تنها باعث تشدید درد کمر می شود بلکه باعث کاهش جریان خون در بدن جنین می گردد. اگر عادت به خوابیدن به پشت دارید بهتر است زیر زانوهای خود یک بالش قرار دهید و هر 10 دقیقه به پهلو بچرخید.

استفاده از کمپرس آب گرم، سرد یا ماساژ

با این­که شواهد مبنی بر میزان تاثیر این روش‌­ها محدود است، ماساژ یا قرار دادن کمپرس آب گرم یا سرد روی کمر موثر واقع می‌شود. توجه داشته باشید که از قرار دادن کمپرش آب گرم بر روی شکم خود جلوگیری کنید.

فعالیت جسمی در طول روز

فعالیت جسمی منظم باعث تقویت شدن عضلات کمر می­‌شود و می‌­تواند کمردرد دوران بارداری را تسکین دهد. با هماهنگی پزشک خود، فعالیت­‌های آهسته، مانند پیاده­‌روی یا ورزش آبی، را امتحان کنید. فیزیوتراپ هم می­‌تواند روش‌­های کششی و تمریناتی را به شما آموزش دهد که مفید واقع می­‌شود.
حرکات کششی کمر نیز موثر است. دست‌­ها، زانو و سر را در امتداد کمر قرار دهید. شکم را داخل ببرید و کمی پشتتان را خم کنید. چند ثانیه صبر کنید و بعد شکم و کمر را رها کنید (در تمام مراحل کمر را تا جایی که می‌­توانید صاف نگه دارید). دست‌کم 10 بار این تمرین را تکرار کنید. حرکات یوگا نیز تاثیر زیادی بر سلامت جسم و کاهش درهای کمر در دوران بارداری دارد.

استفاده از تراپی­‌های تکمیلی برای کاهش کمردرد

بعضی تحقیقات نشان می­‌دهد طب سوزنی در تسکین کمردرد در دوران بارداری موثر است. روش کایروپراکتیک نیز برای بعضی خانم­‌ها تسکین­‌دهنده بوده است. حتما به کسی که طب سوزنی یا کایروپراکتیک را انجام می‌­دهد بگویید که باردار هستید.

سخن پایانی

اگر در دوران حاملگی دچار کمردرد شدید هستید یا کمردرد شما بیشتر از دو هفته ادامه دارد، با متخصص زنان مشورت کنید. او می­‌تواند داروهایی مانند استامینوفن تجویز کند یا روش‌­های دیگر را پیشنهاد دهد. یادتان باشد کمردرد در دوران بارداری می­‌تواند نشانه­ زایمان زودهنگام یا عفونت مجرای ادرار باشد. اگر کمردرد همراه با خونریزی واژن، تب یا سوزش هنگام ادرار است، فورا به لیست پزشک فوق متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو