آزمایش بارداری چیست و چگونه انجام می‌شود؟

آزمایش بارداری چیست و چگونه انجام می‌شود؟


منبع: ساعد نیوز

1

1402/10/4

23:22


آزمایش تشخیص بارداری با مشاهده یکسری علائم خاص در بدن خانم تجویز می‌شود تا در صورت مثبت بودن نتیجه آن، مراقبت‌های بعدی برای او پیشنهاد شود. تشخیص بارداری از دو طریق خون و ادرار قابل انجام هست. با ساعدنیوز همراه باشید تا با آزمایش بارداری و نحوه انجام آن آشنا شوید.

آزمایش بارداری راهی برای تعیین باردار بودن شماست. اگر تست بارداری شما مثبت باشد به این معنی است که باردار هستید. اگر آزمایش منفی باشد، به این معنی است که شما باردار نیستید. از همان ابتدای بارداری، بدن شما شروع به تغییراتی برای حمایت از سلول‌هایی می کند که به کودک شما تبدیل می شوند. یکی از مواردی که خیلی سریع اتفاق می افتد، تولید HCG است. اگر باردار هستید، بدن شما شروع به تولید HCG بیشتری می‌کند. پس از کاشت تخمک بارور شده در رحم – حدود شش تا 10 روز پس از لقاح – سطح HCG شما شروع به افزایش می کند. آزمایش‌های بارداری به دنبال هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) در خون یا ادرار فرد می‌گردند که فقط در طول بارداری در بدن او ایجاد می‌شود. تست‌های بارداری خانگی که از ادرار فرد استفاده می‌شود رایج ترین نوع آن است. در صورت استفاده صحیح، تست‌های بارداری خانگی 99 درصد دقیق هستند. اگر در زمان مناسب برای تست بارداری اقدام کنید، هر دو روش ادرار و خون نتایج قابل اعتمادی را به شما ارائه خواهند داد.

انواع تست بارداری

انواع مختلفی از روش تست حاملگی و آزمایش بارداری وجود دارد. هر کدام از این آزمایشات نکات مثبت و منفی خود را دارند و احتمال قطعیت آن‌ها لزوماً صددرصد نیست. در اولین روز پس از قطع عادت ماهیانه، نتایج آزمایش بارداری از بیشترین میزان دقت برخوردار هستند. البته بهترین کار این است که حداقل یک هفته پس از قطع عادت ماهیانه منتظر بمانید، تا نتایج آزمایشات تا با کمترین میزان خطا همراه باشد. آزمایش بارداری از طریق نمونه خون و ادرار انجام می‌شود.

تست بارداری در منزل

در انواع تست بارداری در خانه،‌ میزان هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) موجود در ادرار بررسی می‌شود. این هورمون تنها در مدت زمان بارداری قابل اندازه‌گیری است. ماده شیمیایی موجود در نوار آزمایش، پس از قرار گرفتن در معرض این هورمون تغییر رنگ می‌دهد. زمان انتظار، با توجه به نوع آزمایش تغییر می‌یابد. برای جواب تست بارداری خانگی تقریبا به مدت 10 دقیقه باید منتظر بمانید. برای اطمینان بیشتر توصیه می‌شود، آزمایش بارداری خانگی را حداقل دوبار انجام دهید. زود یا دیر انجام دادن آزمایش بارداری می‌تواند منجر به نتایج اشتباه شود.

هنگام انجام تست بارداری خانگی باید به چند نکته توجه داشته باشید، از جمله:

  • در صورت امکان از اولین ادرار صبحگاهی خود استفاده کنید. این زمانی از روز است که سطوح HCG شما متمرکزترین و به راحتی قابل تشخیص است. اگر این کار را در زمان دیگری از روز انجام می دهید، سعی کنید مطمئن شوید که ادرار شما حداقل به مدت سه ساعت در مثانه شما بوده است.

  • قبل از انجام تست بارداری مقدار زیادی مایعات ننوشید. این می تواند سطح HCG شما را رقیق کند (رقیق کند).

  • تاریخ انقضا روی بسته را بررسی کنید.

  • قبل از شروع آزمون، دستورالعمل های ارائه شده به همراه آزمون را به طور کامل بخوانید و هر مرحله را دقیقاً دنبال کنید.

تشخیص بارداری آزمایش ادرار

تشخیص بارداری آزمایش ادرار

تشخیص بارداری با آزمایش ادرار

تست بارداری با ادرار را می‌توانید در مراکز درمانی انجام دهید. دقت این آزمایش بارداری مانند آزمایش بارداری خانگی است. برای اینکه آزمایش با کمترین میزان خطا همراه باشد، می‌‌توانید با پزشک در مورد زمان ارائه نمونه مشورت کنید. بهترین نمونه، ادرار صبحگاهی است که می‌تواند بیشترین غلظت هورمون HCG را دارا باشد. برای انجام این تست لازم نیست ناشتا باشید.

تشخیص بارداری با آزمایش خون

آزمایش خون بارداری را باید در مراکز درمانی انجام دهید. یک آزمایشگاه تشخیص پزشکی، با انجام آزمایش خون، وضعیت هورمون HCG را می‌سنجد. آزمایشات خون، برای تعیین حاملگی به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند:
آزمایش خون HCG کیفی : هدف این تست، بررسی میزان تولید HCG در بدن است. بدین ترتیب یک پاسخ ساده بله یا خیر راجع به باردار بودن فرد حاصل می‌شود.

آزمایش خون HCG کمی: هدف این تست، تعیین دقیق میزان HCG در بدن است. برای تشخیص ناهنجاری تریزومی 21

تشخیص بارداری با آزمایش خون

آزمایش خون hCG علاوه بر تائید بارداری برای موارد زیر نیز انجام می شود:

  • سن تقریبی جنین را مشخص می کند.

  • بارداری غیرطبیعی، مانند حاملگی خارج از رحم را تشخیص می دهد.

  • سقط جنین بالقوه را تشخیص می دهد.

  • به عنوان غربالگری برای نشانگان داون بکار می رود.

چه زمانی تست بارداری انجام دهیم؟

اگر فکر می کنید ممکن است باردار باشید، بهتر است یک آزمایش انجام دهید و مطمئن شوید. تست‌های بارداری خانگی می‌توانند در تشخیص زودهنگام بارداری متفاوت باشند. در بسیاری از موارد، ممکن است 10 روز پس از لقاح، از یک آزمایش خانگی نتیجه مثبت بگیرید. برای نتیجه دقیق‌تر، منتظر بمانید تا بعد از اتمام قاعدگی خود آزمایش بدهید. به یاد داشته باشید، اگر آزمایش را خیلی زود انجام دهید، حتی اگر باردار هستید، ممکن است منفی باشد. اگر آزمایش منفی دادید و بعد پریود نشدید، آزمایش دیگری بدهید.
یک نکته مهم در مورد بهترین زمان انجام تست بارداری را به یاد داشته باشید. هورمون HCG پس از لقاح در بدن وجود دارد. بسیاری از زنان آخرین رابطه جنسی را برای باردار بودن در نظر می‌گیرند، به همین دلیل با خطا مواجهه می‌شوند. هر رابطه جنسی نمی‌تواند منجر به لقاح شود. اگر قاعدگی منظمی دارید و حالا یک هفته از آن گذشته است، شاید زمان آن رسیده است که به سراغ آزمایش بارداری بروید، در غیر اینصورت، باید حداقل یک تا دو هفته بعد از رابطه جنسی صبر کنید. اگر باردار هستید، ایجاد سطح قابل تشخیص HCG زمان می برد. این کار معمولاً 7 تا 12 روز پس از لقاح طول می‌کشد. اگر تست در روزهای ابتدایی سیکل قاعدگی انجام شود، ممکن است نتیجه نادرستی دریافت کنید.
سوال مهم بعدی این است که تست بارداری چه موقع از روز باید انجام شود؟ اگر به بارداری خود مشکوک هستید در هر ساعتی از روز می‌توانید آزمایش بارداری را انجام دهید. حالا سوال مهمتر این است که جواب تست بارداری چقدر طول می‌کشد؟ پاسخ تست تنها چند ساعت پس از نمونه‌گیری در اختیار شما قرار می‌گیرد.

تست بارداری

با مشاهده کدام علائم تست بارداری دهیم؟

  1. تاخیر در قاعدگی : تاخیر در قاعدگی، از مهمترین علائم بارداری است. سیکل قاعدگی معمولا 28 روزه است. اگر بیش از یک ماه از آخرین قاعدگی شما گذشته است، بهتر است تست بارداری بدهید. فراموش نکنید گاهی اوقات استرس، رژیم غذایی، ورزش یا برخی شرایط پزشکی ممکن است قاعدگی را به تاخیر بیندازند.

  2. گرفتگی عضلات : لانه‌گزینی می‌تواند احساسی شبیه کرامپ‌های (گرفتگی) قاعدگی ایجاد کند. در ابتدای بارداری، ممکن است این ناراحتی را احساس کرده و فکر کنید که قاعدگی نزدیک است اما پس از آن دیگر قابل مشاهده نیست.

  3. درد سینه ها : در بارداری سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون بالا می‌رود. این هورمون‌ها برای حمایت از رشد کودک تغییراتی در بدن ایجاد می‌کنند. سینه‌ها به دلیل افزایش جریان خون دردناک می‌شوند و بزرگتر به نظر می‌رسند. همچنین امکان دارد نوک پستان صدمه ببیند و رگ‌ها در زیر پوست تیره به نظر برسند. از آنجا که بسیاری از زنان در روزهای منتهی به پریود ناراحتی پستان را نیز تجربه می کنند، این علامت همیشه نشان دهنده بارداری نیست.

  1. تغییر خلق و خو و حالات طبیعی : همراه با کرامپ و درد پستان، بارداری در اوایل می‌تواند باعث موارد زیر شود:

  • حالت تهوع

  • بیزاری از غذا

  • خستگی

  • تکرر ادرار

با گذشت زمان، این عوارض ممکن است قبل از اینکه سطح HCG در اواخر سه ماهه اول کاهش یابد، تقویت شوند. شما خودتان را می‌شناسید، بنابراین به بدن خود توجه کنید. علائم جسمی غیرمعمول می‌تواند شما را وادار به انجام تست بارداری کند.

  1. پیشگیری از بارداری ناموفق : قرص‌های ضد بارداری، کاندوم و سایر انواع وسایل پیشگیری از بارداری 100 درصد از بارداری محافظت نمی‌کنند. به عبارت دیگر، صرفنظر از اقداماتی که انجام می‌دهید، همیشه احتمال بارداری وجود دارد.

خطا یا نقص انسانی نیز می‌تواند منجر به بارداری ناخواسته شود.در صورت قصور در مصرف این قرص‌ها، ​​از هر 100 زن، 9 زن باردار می‌شوند. کاندوم می‌تواند پاره و یا به طور نادرست استفاده شود. سالانه ​​از هر 100 زنی که برای پیشگیری از بارداری به کاندوم اعتماد می‌کنند، تقریباً 18 مورد باردار می‌شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو