فاجعه ایی که بازار خودرو را وارد شوک کرد!!

فاجعه ایی که بازار خودرو را وارد شوک کرد!!


2

1402/10/7

21:06


فاجعه ایی که بازار خودرو را وارد شوک کرد!!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

این در حالیست که در ۹ ماهه سال گذشته تعداد ۲۴۷ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۷ میلیون و ۵۱۳ هزار دلار وارد کشور شده بود.

با وجود آمار ترخیص نزدیک به ۴۳۰۰ دستگاه خودرو سوال مهمی که در این بین وجود دارد این است که تا کنون چند دستگاه از خودروهای وارد شده، فرآیند پلاک و شماره‌گذاری را طی کرده‌اند و از آن مهم تر، تا کنون چند خودرو به ثبت نام‌کنندگان این خودروها تحویل شده است؟

برای پاسخ به این سوال، لازم است تا به بررسی فرآیند "ترخیص تا شماره‌گذاری (پلاک)" خودروهای وارداتی بپردازیم.

۱- فرآیند تخصیص ارز جهت واردات خودرو: بررسی‌ها نشان می‌دهد، ارز واردات خودرو، از طریق ارز حاصل از صادرات اشخاص ( ارز صادرات خود و غیر ) است. نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که در رویه تامین ارز واردات خودرو از محل صادرات غیر، فرآیند تخصیص، تامین ارز و فرآیند دریافت گواهی ثبت آماری بانک مرکزی (کد ساتا) عملا فرآیندی زمان بر است و بین ۳ الی ۴ ماه طول می‌کشد.

به بیانی دیگر در این رویه وارداتی، تنها شرکت‌هایی که حداقل از ۳ تا ۶ ماه پیش اقدام به ثبت نمایندگی برای واردات کرده‌اند می‌توانند کد ساتا را دریافت و فرآیند ترخیص خودرو از گمرک را تا انتها طی کنند، به عبارت دیگر شرکت‌های جدیدی که قصد واردات دارند باید این فرآیند ی ۶ ماهه را طی کنند.

۲- مدارک مورد نیاز برای ترخیص: دیگر نکته‌ای که در خصوص ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک وجو دارد، اخذ مجوزهای استاندارد ۸۵ گانه ی مرتبط با خودرو است.

 البته نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است بعد از مطرح شدن برخی حواشی در خصوص رسوب خودرو در گمرکات و بنادر با ورود معاون اول رئیس‌جمهوری رویه سهل گیرانه تری درخصوص دریافت مجوزها صورت گرفت. به این ترتیب با همکاری سازمان ملی استاندارد در خصوص ترخیص خودروهای وارداتی تسهیلات قابل توجهی در خصوص استاندارهای ۸۵ گانه لحاظ شده است.

بازار خودرو

بر این اساس پیگیری‌ها نشان می‌دهد هم اکنون تنها خودروهایی که استاندارد آلایندگی را کسب نکرده‌اند اجازه ی ترخیص از گمرکات را نخواهند داشت.

۳- مشکلات خرید خودرو توسط واردکنندگان: از طرفی دیگر نکته‌ای که به نظر می‌رسد می‌تواند به عنوان آخرین عامل برای وضعیت فعلی خودروهای وارداتی مطرح شود، وجود چالش‌ها و مشکلاتی است که مقابل واردکنندگان در حوزه تامین خودرو وجود دارد که البته در این خصوص بایستی شفاف‌سازی بیشتری صورت گیرد.

تاکنون معدود خودروی وارداتی پلاک و تحویل داده شده است

لازم به ذکر است طبق اخبار رسمی تاکنون که ماه‌ها از واردات خودرو می‌گذرد، نسبت به خودروهای ترخیص شده تعداد بسیار محدودی پلاک و به خریدار آن تحویل داده شده است. به عبارت دیگر تاکنون تعدادی خودرو نیز فرآیند ترخیص تا شماره‌گذاری ( پلاک شدن ) را طی کرده‌اند اما هنوز به خریداران آنها تحویل داده نشده است. مسئولان دولتی در این خصوص تاکید دارند که رفتارهای تجاری از عوامل مرتبط با تاخیر در تحویل خودروهای پلاک شده به متقاضیان است.

البته نکته‌ای که وجود دارد این است که وزارت صمت باید در مورد خودروهایی که فرآیند ترخیص تا شماره‌گذاری را طی کرده‌اند شفاف‌سازی کند تا آمار دقیق این خوردوها مشخص شود.

پژو پارس XU۷P سال ، به ۵۲۵ میلیون تومان رسید و امروز با افزایش ۵ میلیونی به ۵۳۰ میلیون تومان رسیده است. 

بازار خودرو

همچنین پژو پارس ELX-TU۵ در بازار به ۶۵۵ میلیون تومان رسید و امروز با افزایش ۵ میلیونی به ۶۶۰ میلیون تومان رسیده است.

همچنین پژو پارس LX مدل ۱۴۰۰ در بازار به ۶۰۵ میلیون تومان رسید و امروز با افزایش ۱۰ میلیونی به ۶۱۵ میلیون تومان رسیده است.

قیمت کارخانه پژو پارس

قیمت کارخانه خودروهای پژوپارس نیز از ۲۷۵ میلیون ۳۳۳ میلیون تومان متغیر است.

قیمت این پژو پارس XU۷P سال سفارشی در نمایندگی ۳۰۹ میلیون تومان است.

قیمت پژو پارس LX مدل ۱۴۰۲ در نمایندگی هم ۳۳۳ میلیون تومان است.

همچنین قیمت پژو پارس XU۷P سال در نمایندگی ۲۹۴ میلیون تومان است.

حیدر مرادی گفت: پس از دستور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر گسترش خدمات ارائه شده به هنرمندان بر روی هنر کارت از جمله تسهیلات خرید خودرو و تاکید مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، با شرکت های مختلف خودرویی وارد مذاکره شدیم و در مرحله اول با یکی از این خودروسازان به توافق رسیدیم و تلاش داریم طی مذاکره با سایر خودرو سازان نیز ارائه تسهیلات ویژه برای هنرمندان، نویسندگان، روزنامه نگاران و فعالان قرآن و عترت را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این طرح با همکاری کرمان موتور، تسهیلات ویژه‌ای برای هنرمندان در نظر گرفته شده، تصریح کرد: فروش خودرو JAC J۴ با اقساط ۱۲ ماهه، ۱۸ ماهه، ۲۴ ماهه، ۳۶ ماهه و ۴۸ ماهه و با نرخ بهره بسیار کم، از صفر تا ۱۲ درصد، انجام خواهد شد.

او با تأکید بر اینکه تعداد خودروهای عرضه‌شده در این طرح بسیار محدود است، یادآور شد: افراد دارای هنرکارت» تنها تا روز جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ فرصت دارند تا درخواست خود را از طریق نشانی https://honarcard.com ثبت کنند.

بازار خودرو

مدیرعامل شرکت مهان اندیشان آکام (هنرکارت) همچنین با اشاره به مزایای این طرح خاطرنشان کرد: در طرح استثنایی فروش اقساطی خودرو JAC J۴ ویژه اصحاب فرهنگ و هنر، سعی شده تا جای ممکن شرایط خرید خودرو برای این عزیزان تسهیل شود. برای مثال، پیش پرداخت خرید خودرو بسیار کمتر از خرید از نمایندگی‌ها در نظر گرفته شده و کسانی که خرید اقساطی ۱۲ ماهه را انتخاب کنند، از پرداخت سود معاف هستند. همچنین، قیمت تمام‌شده خرید این خودرو نیز کمتر از نرخ بازار است./اقتصاد 100

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو