چند ترفند ساده برای براق کردن ظروف استیل

چند ترفند ساده برای براق کردن ظروف استیل


منبع: آرگا

1

1402/10/8

20:01


ظروف استیل یکی از کاربردی ترین تجهیزات آشپزخانه به شمار می روند. تمیز و براق کردن ظروف استیل کار خیلی ساده ای می باشد. در این مطلب با ترفندهای جالبی در این باره آشنا خواهید شد.

ظروف استیل به علت شفافیت و درخشندگی یکی از زیباترین و کاربردی ترین ظروف در آشپزخانه به شمار می روند. ولی بعد از مدتی استفاده ممکن است کدر و تیره رنگ شوند. در این مطلب قصد داریم شما را با راهکارهای براق کردن ظروف استیل آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

راهکارهای براق کردن ظروف استیل

یکی از مهمترین علل محبوبیت استیل یا فولاد ضد زنگ در بازار وجود مزیت های بارز این آلیاژ فلزی می باشد. بزرگترین مزیت استیل طول عمر و دوام آن بوده و به سختی دچار زنگ زدگی یا خوردگی می گردد. با نگاهی به اطراف منزل انواع وسایل و ظروف را مشاهده که از استیل ساخته شده اند. به عبارتی امروزه استیل برای ساخت انواع ظروف آشپزخانه، قاشق و چنگال، سینک و … مورد استفاده قرار می گیرد.

      

یکی از مشکلاتی که در استفاده طولانی مدت برای ظروف استیل ایجاد می شود، کدر و تیره شدن آن ها می باشد. از این رو تصمیم گرفتیم در این مطلب پیرامون روش براق کردن ظروف استیل راهکارهایی را بیان نماییم. این ظروف به علت شفافیت و درخشندگی زیاد از کاربردی ترین وسایل آشپزخانه به شمار می روند.

قبل از اشاره به این راهکارها به چند نکته زیر دقت نمایید:

  • پیش از هر چیزی باید دانست برای آن که ظروف استیل همیشه ظاهر درخشان و تمیزی داشته باشند، بایستی بعد از شستشو آن ها را به خوبی با یک پارچه میکروفایبر تمیز کنید. این کار از ایجاد لکه روی ظروف استیل جلوگیری و ظاهر درخشانی به آن ها می دهد.

  • به خاطر داشته باشید که استفاده از اسفنج سفت یا سیم ظرفشویی برای تمیز کردن ظروف استیل مناسب نبوده و این کار سبب ایجاد خط و خش هایی روی سطح استیل می گردد. همچنین ظاهر آن را به تدریج کدر می کند. برای شستن ظروف استیل بایستی همیشه از شوینده های ملایم و یک اسفنج نرم استفاده کرد.
  • به منظور جلوگیری از سیاه شدن ظروف استیل هرگز از سفید کننده استفاده نکنید. زیرا این مواد حاوی کلر هستند و لایه محافظ ظروف استیل را از بین می برند و باعث تغییر رنگ ظرف استیل می شود.
  • دقت کنید که از آب سرد برای تمیز کردن ظروف استیل داغ استفاده نکنید. این کار سبب تغییر شکل ماهیتابه و خراب شدن آن می گردد.

  • استفاده از مواد شیمیایی برای تمیز کردن ظروف استیل مناسب نیست. از این رو بهتر است حتما پس از استفاده از این ظروف، آن ها را در آب قرار داده تا اثر غذا و سوختگی روی ظرف باقی نماند. بعد با استفاده از یک شوینده ملایم و یا یکی از مواد طبیعی که برای تمیز و براق کردن ظروف استیل استفاده می شود، آن را شستشو دهید.
  • از جمله بهترین روش های برق انداختن ظروف استیل استفاده از اسپری های مخصوص استیل می باشد که در بازار وجود دارد. می توانید کمی از تمیز کننده را روی یک پارچه اسپری و سپس شروع به تمیز کردن ظرف استیل با آن نمایید.

براق کردن لوازم استیل منزل

براق کردن لوازم استیل با روش های مختلفی امکان پذیر است. بسته به شرایط و موقعیت خود می توانید یکی از این روش ها را انتخاب کنید:

جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین روشی ساده و موثر برای تمیز کردن لکه و آثار سوختگی روی ظروف استیل محسوب می شود. در صورتی که سطح ظرف استیل سیاه شده یا درون آن به علت سوختگی تیره شده باشد، می توانید کمی جوش شیرین روی ظرف بریزید. بعد آن را با اسفنج نرم تمیز کنید.

تقریبا برای هر چیزی می توان از جوش شیرین استفاده کرد. با جوش شیرین خمیر درست کرده  اجازه دهید چند دقیقه ای روی سطح مدنظر باقی بماند. بعد به کمک پارچه آغشته به سرکه سفید و سپس یک پارچه مرطوب با آب آن را تمیز کنید. در نهایت توسط پارچه میکروفایبر آن را خشک نمایید.

این روش برای لکه های سرسخت و آلودگی های سنگین مناسب تر می باشد. برای اثربخشی بیشتر نیاز است حداقل ۲۴ ساعت از تجهیزات استیل استفاده نکنید.

سرکه و جوش شیرین

ترکیب سرکه و جوش شیرین روش عالی دیگری برای براق کردن وسایل استیل به شمار می رود. این روش به ویژه برای درخشان شدن سینک آشپزخانه خیلی موثر است. برای این کار دو قاشق غذاخوری جوش شیرین روی سطح سینک یا ظرف استیل خشک مدنظر بریزید.

بعد با یک پارچه مرطوب جوش شیرین را در تمام سطح آن پخش نمایید. در ادامه سرکه را روی سینک یا ظرف ریخته و ده دقیقه ای صبر نمایید. پس از این زمان همه سطح را شستشو داده و خوب خشک کنید.

روغن لیمو

برای براق سازی ظرف استیل و رفع آثار چربی و بقایای مواد غذایی ابتدا ظرف مدنظر را با شوینده ملایم و یک اسفنج نرم شستشو دهید. بعد ظرف را خوب خشک کنید. سپس کمی روغن لیمو روی یک پارچه خشک بریزید و آن را روی کل سطح ظرف استیل پخش سازید. در پایان ظرف را با پارچه میکروفایبر تمیز کنید تا روغن کاملا از سطح استیل پاک شود.

روغن بچه و مایع ظرفشویی

استفاده از روغن بچه و مایع ظرفشویی در تمیز و براق کردن ظروف استیل نیز تا حدودی موثر است. مایع ظرفشویی استیل را از هر نوع روغن، اثر انگشت و گرد و غبار روی سطوح پا کرده و روغن بچه باعث جلا بخشیدن به ظرف می شود. یک پارچه نخی را مرطوب کرده و مقداری مایع ظرفشویی روی آن بریزید. سپس لوازم استیل را با آن تمیز کنید.

بعد از پاک شدن هر گونه آلودگی سطح مدنظر را با یک حوله تمیز خشک کنید. بعد چند قطره روغن بچه روی پارچه خشک دیگری ریخته و بعد از چند دقیقه سطح مورد نظر را با روغن جلا دهید. این کار یک روکش صیقلی ایجاد می کند.

سرکه سفید و روغن زیتون

سرکه سفید یکی از بهترین پاک کننده ها به شمار می رود. این ماده یک حلال قوی است و در صورت تغییر رنگ استیل در اثر حرارت می توان از آن به منظور جلا بخشیدن استفاده کرد. سرکه سفید را روی پارچه میکروفایبر ریخته یا مستقیما روی ظرف استیل اسپری کنید و بعد از چند دقیقه آن را تمیز کنید.

این کار را تا موقعی که دیگر کثیفی باقی نماند تکرار کنید. در نهایت پارچه تمیز را به کمی روغن زیتون آغشته و در جهت بافت سطح را جلا بخشید. اگر روغن زیتون باقی ماند، با پارچه تمیز آن را پاک کنید.

الکل یا شیشه پاک کن

بیشتر افراد از جرم باقی مانده یا اثر انگشت روی ظروف و سطوح استیل شکایت دارند. استفاده از الکل و شیشه پاک کن برای براق نمودن آن ها موثر است. شیشه پاک کن یا الکل را روی پارچه خشک اسپری و به صورت یکنواخت با حرکات دایره ای اعمال کنید.

مایع شیشه پاک کن را مستقیما روی لوازم استیل اسپری نکنید زیرا این کار سبب ایجاد آثار و بقایای بیشتر می گردد اما اسپری الکل و باقی ماندن یکی دو دقیقه خوب است. این کار را تا جایی تکرار که دیگر اثر انگشت یا جرم باقی نماند و بعد سطح مدنظر را کاملا شسته و با حوله خشک کنید.

روزنامه

این روش جالب را با چند روزنامه خشک مچاله شده می توانید انجام دهید که ساده و کم هزینه است. به این ترتیب با روزنامه مچاله شده ظروف یا سطوح استیل مورد نظر را محکم تمیز کرده تا درخشان گردد.

آرد

ممکن است برای شما جالب باشد که از آرد به عنوان براق کننده استیل نام می بریم. آرد برای تمیز کردن چربی یا کثیفی مناسب نیست و باید دانست این کار از روش های مرسوم پرداخت کاری استیل می باشد. آرد به سادگی به عنوان لایه بردار عمل نموده و همه بخش های کدر را از بین می برد.

کافی است آرد را بدون این که مایع مثل آب به آن اضافه شود، روی سطح مورد نظر پاشیده تا کاملا پوشانده شود. بعد از یک پارچه نرم استفاده و با حرکات دورانی یا رفت و برگشتی در جهت بافت سطح تا هنگامی که سطح مدنظر درخشان شود ادامه دهید.

روغن زیتون

برای استفاده از روغن زیتون ابتدا ظرف را با شوینده ملایمی شستشو و سپس خوب خشک کنید. بعد کمی روغن زیتون روی پارچه ریخته و آن را روی کل سطح استیل پخش کنید. در نهایت ظرف استیل را با پارچه میکروفایبر تمیز تا براق و درخشان گردد.

خمیر دندان

استفاده از خمیر دندان راهکار بی نظیری برای براق کردن کتری و ظروف استیل به شمار می رود. آنزیم های موجود در آن سبب از بین رفتن خط و خش سطوح استیل می گردد. برای تمیز کردن ظروف مقداری خمیردندان حاوی سیلیس را روی سطح استیل ریخته بعد با پارچه به خوبی روی سطح استیل کشیده و در نهایت ظرف را شسته و خوب خشک کنید.

نمک و لیمو

یک روش عالی دیگر برای تمیز کردن پشت قابلمه و جلای ظروف استیل استفاده از لیمو و نمک می باشد. برای این کار آب لیمو را روی کل سطح ظرف ریخته بعد کمی نمک روی آن بپاشید. چند دقیقه ای صبر کرده بعد مقداری نمک روی ظرف بپاشید و با استفاده از یک اسفنج یا پارچه نرم شروع به تمیز کردن ظرف نمایید. در نهایت آن را خوب آبکشی و سپس خشک کنید.

سس گوجه فرنگی

سس گوجه فرنگی نیز می تواند بهترین راهکار برای براق کردن بدنه سماور یا سطوح ظروف استیل باشد. اسیدیته سس گوجه فرنگی می تواند موجب براق و درخشان شدن سطح ظرف استیل گردد. برای این کار مقداری سس روی سطح ظرف ریخته و چند دقیقه ای صبر نمایید سپس ظرف را بشویید.

می توان کمی سس یا رب گوجه را با آب ترکیب کرد. بعد ظرف استیل را درون قابلمه بزرگی قرار داده و ده دقیقه در ترکیب آب و سس جوشاند. در نهایت ظرف را خوب آبکشی و خشک کنید.

از چه موادی برای تمیز کردن ظروف استیل استفاده نشود؟

از مواد زیر در تمیز و براق کردن ظروف و سطوح استیل نباید استفاده شود:

  • پاک کننده های با پایه بر کلر
  • پاک کننده های فر
  • سیم ظرف شویی، برس فلزی یا اسفنج خشن
  • آب لوله کشی سنگین که می تواند املاح و لکه های آب باقی بگذارد.

همچنین می توانید برای آشنایی با نحوه براق کردن ظروف برنجی و تمیز کردن ظروف مسی کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو