براق کردن برنج و ظروف برنجی با روش های خانگی

براق کردن برنج و ظروف برنجی با روش های خانگی


منبع: آرگا

4

1402/3/29

00:40


به طور معمول افرادی که به ظروف کلاسیک و خاص علاقه مند بوده مسلما استفاده از ظروف برنجی در لیست انتخاب های آن ها جای می گیرد چرا که این ظروف به دلیل ظاهر براق و چشمگیری که داشته بسیار زیبا و منحصر به فرد می باشند ولی برای ماندگاری بهتر این ظروف بایستی نسبت به روش های براق کردن برنج آشنایی کامل داشته باشید تا همواره از این طریق ظاهر زیبای آن ها را حفظ نمایید.

یکی از انواع ظروف کاربردی و زیبا که از زمان های گذشته مورد استفاده قرار گرفته می شده ظروف برنجی بوده که همچون دیگر وسایل و ظروف پس از مدتی استفاده ظاهری نامناسب گرفته و کدر و تیره می شوند، در نتیجه برای کارایی بهتر و استفاده مجدد از آن ها احتیاج به بازسازی و جلاکاری داشته تا رنگ و رو و جلوه ای براق و درخشان به خود بگیرند. از این رو تصمیم داریم در این مطلب برای یادگیری شما عزیزان به بررسی روش های براق کردن برنج بپردازیم.

نحوه برق انداختن ظروف برنجی

روش های کاربردی براق کردن برنج

به طور کلی می توان گفت ظروف برنجی طرفداران مخصوص به خود را داشته و از فواید و مزایای فراوانی برخوردار بوده که همین امر باعث شده افراد به عنوان یک عنصر دکوراتیو در دکوراسیون منزل خود و یا برای کاربردهای دیگر از این مدل ظروف استفاده نمایند. اما باید اشاره داشت که با گذر زمان و در اثر عوامل مختلفی امکان دارد ظروف مورد نظر خاصیت و زیبایی اولیه خود را از دست بدهند که برای این کار احتیاج به روش های موثر براق کردن برنج و ترفندهای خاص در این زمینه دارید تا بتوانید عیوب آن ها را برطرف کرده و به روز اول استفاده برگردانید.

شیوه های برق انداختن ظروف برنجی

فلز برنج که نام دیگر آن آلیاژ برنج بوده از تلفیق دو فلز مس و روی حاصل می شود. این فلز خاصیت هر دو فلز مس و روی را هم شامل می شود. به عنوان مثال عواملی همچون گذشت زمان، اسید های ضعیف محیطی و آب می توانند به سادگی سبب تیره شدن و عوض شدن رنگ فلز مورد نظر گردند.

به طور معمول در صنعت برای برطرف شدن رنگ تیره و جلا دادن فلز برنج از ترکیبات شیمیایی استفاده می گردد. این ترکیبات برای انجام این کار دارای محلول هایی از اسید سولفوریک، اسید استیک و آب هستند. این ابزار مورد نظر گرد و خاک و چربی را می گیرند و در گذر زمان تغییر رنگ داده و تیره می شوند.

در صورتی که وسایل برنجی خود را مصرف نکنید با گذشت زمان و در معرض اکسیژن رنگ آن ها عوض می شود. از این رو بهتر است که شیوه های تمیزکاری فلز برنج را بیاموزید. پیش از برق انداختن وسایل برنجی آن را مورد بررسی قرار دهید. پاک کردن فلز برنج پروسه دشواری نبوده چرا که آن از فلزات سخت می باشد. ولی فراموش نکنید که چنانچه سطح آن را با موادی از جنس زبر و سخت بپوشانید موجب خراشیدگی آن می شود.

راهکارهای جلا دادن ظروف برنجی

در ابتدا برای پاکسازی فلز برنج آن را مورد سنجش قرار دهید. تعیین کنید که وسیله مورد نظر به طور کامل از فلز برنج ساخته شده یا فقط دارای روکش برنجی می باشد. چون برای برق انداختن وسیله ای با پوشش برنجی لازم است با ملایمت بیشتری برخورد کنید زیرا آن سریعا خط خورده می شود. در ادامه یک سری از بهترین ترفند های جلا دادن وسایل برنجی را شرح داده ایم.

استفاده از نمک و لیمو

در این شیوه ابتدا لیمو را از وسط به دو نیمه کنید و مقداری نمک روی سطح آن بریزید. با استفاده از نیمه ای از لیمو سطح ظرف مورد نظر را آغشته نمایید. در پایان با کمک یک پارچه نرم آن را تمیز کنید. اگر مایل هستید می توانید آن را با استفاده از آب نیز مورد شستشو قرار دهید.

شیوه های جلا دادن وسایل برنجی

روش آب و صابون

با استفاده از این شیوه می توانید ترکیبی از صابون و آب تهیه نموده و وسیله را درون آن بگذارید و اجازه دهید به مدت چند دقیقه در محلول قرار بگیرد و در آخر وسیله را با دستمال میکروفایبر پاک کنید. توجه داشته باشید که این روش را با آب گرم انجام دهید.

استفاده از خمیر های طبیعی

در این شیوه می توانید سطح ظرفتان را با تهیه نمودن خمیر های طبیعی پاک کنید. ظرفی را با کمی از جوش شیرین پر کرده و بعد مقداری آب لیموی طبیعی در آن بریزید تا خمیری حاصل شود. در ادامه سطح ظرفتان را با خمیر به دست آمده پولیش کنید. بگذارید خمیرتان در مدت زمان ۳۰ دقیقه روی ظرف قرار بگیرد و در انتها آن را با آب شستشو دهید.

نوع دیگری از خمیر که می توانید آن را به طور طبیعی به دست آورید از ترکیبات آرد، سرکه و نمک تهیه می شود. مواد مورد نظر را ترکیب کرده و روی سطح ظرف پولیش داده و یک ساعت به آن زمان دهید و در آخر ظرف را شستشو دهید.

روش های براق کردن برنج

به کار بردن سس کچاپ

با استفاده از سس کچاپ سطح ظرفتان را آغشته کنید و بگذارید تا یک ساعت روی آن قرار گیرد. بعد از آن ظرف را شستشو داده و آن را خشک نمایید. ترکیبات حاصل از گوجه فرنگی مثل سس کچاپ اسیدی بوده و می توانید برای براق کردن برنج از آنها بهره گیرید.

نحوه جلا دادن وسایل برنجی

بهره گیری از خمیر دندان جهت برق انداختن وسایل برنجی

شیوه ای دیگر که استفاده از آن موجب برق انداختن نمای ظرفتان می شود به کار بردن خمیر دندان غیر ژله ای است. در این روش در آغاز ظرفتان را با صابون و آب شستشو داده و به خوبی آبکشی کرده و خشک نمایید. بعد از آن مقداری از خمیر دندان را بر روی پارچه ای ریخته و با استفاده از آن سطح ظرف را پوشش دهید. در آخر ظرف را شسته و کاملا خشک نمایید. با این کار نمای ظرف برنجی خود از حالت تیرگی در آورده و مجددا آن را براق می کنید.

به کار بردن سرکه گرم

روشی دیگر از پاکسازی ظروف برنجی به منظور رفع لکه های تیره روی آن این است که می توانید سرکه گرم را مورد استفاده قرار دهید. جهت این کار باید ۴ الی ۵ قاشق غذا خوری سرکه را تا جایی که حرارت آن قابلیت تحمل را داشته باشد گرم نمایید. بعد از آن پد پنبه ای یا پارچه ای را با سرکه آغشته کرده و روی سطح ظرف مالیده تا لکه ها از بین بروند. در پایان نیز ظرف را شستشو داده و خشک کنید.

روش کاربردی برق انداختن ظروف برنجی

لیمو ترش و جوش شیرین

از آسان ترین و تاثیرگذارترین شیوه های براق کردن برنج به کار گیری لیمو ترش می باشد. جهت این کار آب لیمو ترش را گرفته و داخل ظرفی بریزید. در ادامه چند قاشق جوش شیرین به آن افزوده و ترکیب را به خوبی مخلوط کنید تا به شکل خمیر در بیاید. با استفاده از دستکش سطح ظرفتان را با خمیر پوشانده و آن را خوب مالش دهید. پس از پایان یافتن کار ظرفتان را شسته و بگذارید تا خشک شود.

شیوه های براق کردن برنج

محلول پاکسازی ویژه وسایل برنجی

برای رفع عوض شدن رنگ ظرفتان و برق انداختن ظروف کهنه از پولیش های ویژه وسایل برنجی استفاده نمایید. به کار گیری این براق کننده ها بسیار آسان می باشد. کمی از آن را روی پارچه ریخته و با استفاده از آن به پاک کردن ظرفتان بپردازید. در آخر نیز ظرفتان را شسته و به خوبی خشک کنید.

استفاده از ماست

تمیز کردن فلز مورد نظر با ماست از آسان ترین شیوه های تمیزکاری آن است. زیرا ماست دارای اسید لاکتیک بوده که قادر است کدری و جرم را از سطح آن تمیز کند. فلز را به طور کامل از ماست پوشانده و منتظر بمانید تا کاملا خشک شود. سپس با استفاده از آب آن را به خوبی شسته و با دستمال خشک کنید.

آب و مایع ظرف شویی

براق کردن برنج با این شیوه بسیار مفید و تاثیرگذار می باشد. در این روش سینک ظرفشویی را آکنده از آب نمایید و سپس چند قاشق مایع ظرف شویی در آب بریزید. در ادامه مایع ظرف شویی و آب را مخلوط کرده و ظرفتان را داخل آن بگذارید. اکنون می توانید با به کار کیری از یک مسواک یا پارچه سطح ظرفتان را پاکسازی کنید. در پایان ظرفتان را آبکشی کنید و فورا خشک نمایید.

 

شیوه برق انداختن ظروف برنجی

ضمن سپاس و قدردانی از همراهی شما عزیزان تا پایان این مطلب، در صورت تمایل به یادگیری نکات و ترفندهای خانه داری بیستر می توانید از مطالبی همچون تمیز کردن ظروف مسی و تمیز کردن سینک گرانیتی دیدن نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو