فواید ظروف مسی و مزایای آشپزی در این ظروف

فواید ظروف مسی و مزایای آشپزی در این ظروف


منبع: آرگا

185

1398/10/13

14:38


فواید ظروف مسی که از زمان های قدیم اغلب افراد با آن آشنا بودند و برای طبخ غذاهای خود از آن استفاده می کردند و در این مقاله سعی داریم تا شما را با فواید و مزایای فراوان این ماده حیاتی برای بدن آشنا کنیم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید ظروف مسی برای سلامتی بدن بسیار مناسب هستند و از فواید ظروف مسی می توان به پخش کردن حرارت در تمامی قسمت های غذا اشاره کرد که این موضوع باعث طبخ بهتر غذا و در نهایت جا افتادن بهتر غذا خواهد شد.

آشنایی با فواید ظروف مسی در آشپرخانه:

از آنجایی که ظروف غذا یکی از مهم ترین وسایل در خانه محسوب می شوند و در خانه برای خوردن و نوشیدن بدان نیاز داریم به همین خاطر توصیه می شود که از وسایلی استفاده کنید که سلامتی شما را حفظ نماید. بهتر است بدانید که مردم در طول دهه های مختلف انواع متفاوتی از ظروف تولید کردند که واقعا برای سلامتی بدن موثر هستند و در مقابل نیز هستند معدود ظروفی که حاوی مواد شیمیایی،سمی و جیوه می باشند و می توانند سلامت انسان را تهدید نمایند.

آشنایی با فواید ظروف مسی

ظروف مسی

همانطور که می دانید مس یک ماده معدنی لازم و حیاتی برای بدن می باشد زیرا این ماده باعث شکل گیری گلبول های قرمز در بدن خواهند شد و همچنین به سلامت رگ های خونی،سیستم ایمنی بدن،استخوان ها و اعصاب کمک شایانی خواهد کرد.به طور کلی مس در انواع خاصی از مواد غذایی مصرفی توسط افراد مثل غلات کامل،سیب زمینی و میوه های خشک شده و سبزیجات یافت می شود و اکثریت انسان ها مقدار مس مورد نیاز خود را در طول روز دریافت خواهند کرد اما توجه داشته باشید که مقدار لازم مس برای بدن هر انسان متفاوت خواهد بود و بسته به سن،جنس و وضعیت سلامتی او می باشد.به همین منظور بر اساس مطالعاتی که انجام شده به این نتیجه رسیده اند که مقدار لازم مس برای یک انسان بالغ و بالای ۱۹ سال ۹۰۰ میکروگرم می باشد و البته توجه داشته باشید که مصرف مقدار بیش تر باعث سمی شدن بدن خواهد شد.

همانطور که آگاه هستید اغلب مردم زمان های قدیم از فواید ظروف مسی استفاده می کردند و همواره نیز سرحال و سالم بودند و به طور کلی می توان گفت که ظروف مسی بهترین ظروف برای پخت و پز شناخته شده اند زیرا مس یون موجود در خود را آزاد خواهد کرد و این یون برای سلامتی بدن بسیار مفید می باشد و همچنین این یون اضافات را نیز دفع خواهد کرد.

استفاده از مس برای حفظ سلامتی بدن

فواید ظروف مسی برای سلامتی:

از آنجایی که مس نقش بسیار مهمی در حفظ و مراقبت از سلامتی انسان دارد در ادامه به بیان مزیت های استفاده از ظروف مسی بر سلامت افراد پرداخته ایم:

کاهش علائم آرتروز:

از آنجایی که مس خاصیت ضد التهابی دارد می تواند در کاهش علائم آرتروز موثر باشد. همچنین شما می توانید از دستبندها و لوازمی که با مس ساخته شده اند نیز برای درمان این مشکل استفاده نمایید. به طور کلی مس می تواند به عنوان یک درمان خانکی برای درمان آرتروز مورد استفاده قرار گیرد.

افزایش انرژی:

همانطور که می دانید نگهداری از آب درون یک ظرف مسی می تواند آن را غنی تر سازد و در نهایت سیستم عضلانی را تقویت نماید. به همین منظور توصیه می شود که صبح پس از بیدار شدن مقداری از این آب بنوشید زیرا متابولیسم موجود در مس باعث افزایش انرژی و شادابی شما خواهد شد.

افزایش انرژی با مصرف مس موجود در مواد غذایی

رنگ چشم و مو:

از آنجایی که مس یک ماده لازم برای رنگدانه تیره طبیعی محسوب می شود به پوست و چشم ها رنگ خواهد داد. توجه داشته باشید که ملانین توسط ملانوسیت و تنها در حضور آنزیمی به نام تیروزینار تولید خواهد شد. مصرف مکمل های موجود درون مس می تواند از خاکستری شدن موها جلوگیری نماید اما اغلب افراد این موضوع را نادیده خواهند گرفت ولی بایستی بدانید که مس یک ماده بسیار مناسب برای جوان تر دیده شدن شما محسوب می شود. مس همچنین در ثابت نگه داشتن رنگ چشم ها مفید خواهد بود و می تواند در زیبایی چشم های شما تاثیرگذار باشد.

بافت های همبند:

همانطور که منوجه شدید مس یک ماده مغذی لازم برای بدن است که نقش مهمی در سنتر میلین،ملانین و هموگلوبین ایفا می کند. این ماده به صورت مستقیم در تولید الاستین نقش دارد و از غلاف میلین اطراف عصب ها نیز محافظت خواهد کرد. همچنین این ماده برای رفع چین و چروک های صورت نیز مفید خواهد بود.

تشکیل سلول های قرمز خون:

توجه داشته باشید که وجود مس در بدن برای تشکیل گلبول های خون بسیار مهم و حیاتی می باشد و همچنین مس مسئولیت جذب کارآمد آهن از منابع غذایی را بر عهده دارد.

فواید ظروف مس برای سلامتی بدن

واکنش های آنزیمی:

بهتر است بدانید که مس یک عنصر به همراه کوفاکتور در آنزیم های مختلف می باشد که در اغلب واکنش های بیولوژیکی داخل بدن نقش دارد و این آنزیم ها نیز تنها در حضور مس عملکرد خوب و مساعدی از خود نشان خواهند داد. توجه داشته باشید که اگر آنزیم ها واکنشی از خود نشان ندهند متابولیسم در بدن کندتر عمل خواهد کرد و باعث آسیب به سیستم مغز خواهد شد.

خواص آنتی باکتریایی:

بر اساس مطالعاتی که بر روی ظروف مسی انجام شده به این نتیجه رسیده اند که مس می تواند روند رشد باکتری ها را در بدن متوقف کند و در نهایت از بین ببرد. همچنین از دیگر فواید ظروف مسی می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از هدر رفتن انرژی مازاد برای مبارزه با عفونت ها اشاره نمود.

سیستم ایمنی بدن:

بهتر است بدانید که مس به عنوان یک درمان زخم ها مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند به درمان بیماری هایی مثل کم خونی بپردازد و همین امر موجب می شود تا بدن سریع تر و بهتر با بیماری ها مبارزه نماید.

تقویت سیستم ایمنی بدن با پختن غذا درون ظروف مس

غده تیروئید:

جالب است بدانید که مس فاقد تاثیر در عملکرد غده تیروئید نمی باشد ولی توجه داشته باشید که وجود مس اضافی در بدن باعث خواهد شد که غده تیروئید از عملکرد خود باز بماند به همین خاطر توصیه می شود که سطح متعادلی از مس در بدن بایستی وجود داشته باشد در غیر این صورت فعالیت های انجام شده متعادل نخواهند بود و درنهایت ممکن است با علائمی مثل کم کاری تیروئید و یا پرکاری آن مواجه شوید.

کاهش کلسترول:

بر اساس مطالعاتی که بر روی مزایای ظروف مسی انجام شده به این نتیجه رسیده اند که مس می تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد و در مقابل به افزایش کلسترول خوب در بدن بپردازد. از دیگر خواص ظروف مسی می توان به کاهش حملات قلبی و بیماری های قلبی و عروقی اشاره کرد.

فواید ظروف مسی با پختن غذا درون آن

نکاتی مربوط به استفاده از ظروف مسی:

  • فواید ظروف های مسی از قدیم به دلیل قله اندود شدن آن مورد استفاده قرار می گیرد و از آن برای طبخ غذاهای مختلف استفاده می کنند.
  • توصیه می شود که پیش از استفاده از ظرف مسی یک ابر نم دار بردارید و با خاکستر زغال داخل آن بکشید با انجام این کار دوام سفیدی داخل ظرف را بیشتر خواهید کرد.
  • همچنین توصیه می شود که از سرکه و نمک برای تمیز کردن سطح بیرونی مس استفاده نمایید.
  • بهتر است قبل از استفاده از ظرف مسی داخل آن شیر بریزید و بعد آن را خالی نمایید با انجام این کار ظرف را صدعفونی کرده اید.
  • توصیه می شود که اگر قصد طبخ غذا با ظروف مسی را دارید از شعله ملایم برای پختن آن استفاده نمایید.
  • اگر ظرف مسی را بدون اینکه چیزی داخلش باشد بر روی حرارت قرار دهید قلع آن خواهد سوخت به همین خاطر توصیه می شود که اول آب و یا غذای خود را درون آن بریزید و بعد بر روی شعله قرار دهید.

در پایان پیشنهاد می کنیم با کلیک بر روی لینک مقابل با روش های تمیز کردن ظروف مسی نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو