طرز تهیه انواع دلمه + دستور پخت 14 مدل دلمه متفاوت

طرز تهیه انواع دلمه + دستور پخت 14 مدل دلمه متفاوت


منبع: تالاب

1

1402/10/9

11:33


احتمالا تهیه کردن دلمه از بیرون میتواند جذابیت هاي‌ بسیار زیادی را برای شـما داشته […]

طرز تهیه انواع دلمه + دستور پخت 14 مدل دلمه متفاوت

احتمالا تهیه کردن دلمه از بیرون میتواند جذابیت هاي‌ بسیار زیادی را برای شـما داشته باشد. در صورتی کـه شـما هم علاقه مند هستید تا غذای خودرا از مراکز تهیه غذا باکیفیت تهیه کنید. ما دراین مقاله از مجله  تالاب طرز تهیه دلمه، این غذای خوشمزه ایرانی را برای شـما بیان می‌کنیم و نکاتی مهم را در خصوص طرز تهیه انواع دلمه تبریزی ؛ گوجه فرنگی ؛ فلفل دلمه اي، سیب زمینی، بادمجان ؛ کلم و برگ مو را برای شـما بیان کنیم.

 

طرز تهیه انواع دلمه

دلمه یکی از غذا هاي بسیار خوشمزه ایرانی اسـت کـه امروزه افراد زیادی علاقه مند بـه یادگیری طرز تهیه ان هستند. طرز تهیه دلمه یکی از موضوعات بسیار جذاب در آشپزی اسـت کـه قطعا هر بانوی ایرانی علاقه مند بـه یادگیری تمام این فوت و فن ها اسـت تا بتوانند با تمام مواد در معرض بـه عنوان یک غذای مجلسی و خوشمزه برای مهمانی ها و دورهمی هاي‌ خود این غذای خوشمزه را تهیه کنند .پس با ما همراه باشید با مقاله طرز تهیه انواع دلمه .

 


مطالب مشابه: طرز تهیه دلمه مرغ و برنج غذایی متنوع و خوش طعم


 

1. دلمه برگ مو با رب انار

دلمه برگ مو با رب انار

اگر بـه دنبال طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه و مجلسی با طعمی فوق‌العاده هستید، پیشنهاد ما «دلمه برگ مو با رب انار» اسـت. این دلمه طعمی ملس و بسیار خوش طعم دارد و درست کردن ان بسیار راحت اسـت. برای تهیه دلمه برگ مو با رب انار، ابتدا برنج را خیس کنید. اگر از کنسرو برگ مو استفاده می کنید حتما برگ موها را بـه مدت 2 تا سه ساعت در آب بخیسانید. برگ مو هاي کنسروی نمک زیادی دارند و شور هستند. پس مراقب نمک مایه دلمه باشید. بعد از این مدت برگ موها رابا آب بشورید ودر یک آب کش کنار بگذارید تا آبشان گرفته شود. 

 

2. دلمه برگ مو شیرازی

دلمه برگ مو شیرازی

یکی از خوشمزه‌ترین انواع دلمه برگ مو متعلق بـه شهر شیراز اسـت. هر چند کـه طرز تهیه دلمه برگ مو شیراز شباهت زیادی بـه سایر دلمه‌ها دارد اما بـه هرحال در روش سنتی طرز تهیه دلمه برگ مو یا «دلمه برگ رِز شیرازی» از سبزی‌ها و چاشنی‌هاي‌ خاصی استفاده میشود و از همین رو این غذا در دسته محبوب‌ترین انواع دلمه برگ مو قرار میگیرد.

 

در نخستین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو بـه روش شیرازی باید برنج را بشویید و با مقداری آب و نمک بخیسانید. سپس بـه سراغ لپه بروید. بعد از شستن لپه‌ها ان‌ها را داخل یک ظرف بریزید ودر آب بخیسانید. اینکار موجب می شود تا لپه سریع‌تر پخته شود و نفخ ان گرفته شود.

 

3. دلمه بادمجان

دلمه بادمجان

اگر بـه دنبال طرز تهیه انواع دلمه‌هاي‌ خاص و خوشمزه هستید، پس بهتر اسـت «دلمه بادمجان» را امتحان کنید. دلمه بادمجان یک دلمه خوشمزه و مجلسی اسـت کـه میتوانید ان را بـه روش‌هاي‌ متفاوتی آماده کنید.

 

طیف موادی کـه در طرز تهیه دلمه بادمجان می توانید استفاده کنید ان قدر گسترده اسـت کـه میتوانید ان را بـه هر شکل و طعمی کـه دوست دارید، آماده کنید. در طرز تهیه دلمه بادمجان میتوانید هم از بادمجان قلمی و هم از بادمجان دلمه‌اي استفاده کنید و نگران دانه‌دار بودن ان نباشید چون قرار اسـت داخل ان را خالی کنید. برای درست کردن این دلمه بهتر اسـت پوست دلمه‌ها را نگیرید چون تا حدی باعث حفظ شکل و شمایل دلمه بادمجان خواهند شد.

 

4. دلمه گوجه فرنگی

دلمه گوجه فرنگی

دلمه‌ها در فهرست غذا هاي ما ایرانی‌ها تنوع زیادی دارند و با مواد مختلفی پر میشوند. میتوان انواع دلمه را بـه عنوان یک پیش غذا یا غذای سبک مجلسی در مهمانی‌ها هم تهیه کرد. یکی از انواع دلمه‌هاي‌ محبوب، «دلمه گوجه فرنگی» اسـت کـه موادی مثل لپه، برنج، سبزیجات معطر و … داخل دلمه ریخته و باهم پخته می شوند. طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی هم بـه دیگر دلمه‌ها مثل دلمه بادمجان و دلمه برگ مو شبیه اسـت ولی باید اصول مربوط بـه این غذا را رعایت کرد.

 

5. دلمه سیرابی

دلمه سیرابی

«دلمه سیرابی» غذای محلی مردم خرم‌آباد و بخشی از مردم خوزستان از جمله شهر دزفول اسـت کـه در گویش محلی بـه ان «سغدو» میگویند. البته این دلمه در شهر های مختلف ایران هم طبخ می شود. این غذا بـه دو شکل درست میشود، نوع اول کـه قرمز رنگ اسـت و مواد دلمه را داخل سیرابی می‌ریزند و می‌دوزند. در شکل دیگر، سیرابی با برنج، آلو، شوید و روغن حیوانی پخته میشود و رنگ ان بـه واسطه زردچوبه و حذف رب‌ گوجه‌فرنگی، زرد اسـت.

 


 مطالب مشابه:طرز تهیه دلمه کباب


 

6. دلمه پیاز

دلمه پیاز

اگر با طرز تهیه انواع دلمه آشنایی داشته باشید، یقیناً درست کردن «دلمه پیاز» نیز برایتان راحت خواهد بود. دستور پخت انواع دلمه پیاز شباهت زیادی بـه سایر دلمه‌ها دارد. در مرحله اول طرز تهیه دلمه پیاز یا دلمه پیاز سفید مانند همه ی دستور های تهیه دلمه، باید برنج و لپه را نیم‌پز کنید تا نفخ نداشته باشد ودر مدت زمان کمتری بپزد. البته این مواد را باید در قابلمه‌هاي‌ جدا نیم‌پز کنید. قبل از نیم‌پز کردن این مواد، باید هر کدام را در ظرفی جدا برای یک شب بخیسانید.

 

7. دلمه مرغ با پنیر

دلمه مرغ با پنیر

«دلمه مرغ» از جمله غذا هاي با مرغ مغذی و کامل اسـت کـه طرز تهیه ان همزمان زیادی نمی برد. بنابر این می توان این غذا را بـه سادگی آماده کرد ودر وعده غذایی روزانه قرارداد. در دستور پخت دلمه مرغ میتوانید بنا بـه دلخواه خود از گوشت سینه مرغ و یا ران مرغ استفاده کنید. با این حال استفاده از گوشت سینه مرغ کمی ساده‌تر اسـت.

 

در مرحله اول از طرز تهیه دلمه مرغ، اگر از گوشت سینه مرغ استفاده می کنید، گوشت مرغ را روی یک تخته کاملاً باز کنید. سپس با یک بیفتک‌کوب گوشت را کاملاً پهن و نازک کنید. توجه داشته باشید تا اندازه‌ نازکی گوشت مرغ بـه حدی باشد کـه پاره نشود. اگر از ران مرغ استفاده میکنید، ابتدا استخوان‌هاي‌ ران را جدا کرده و سپس پس ان رابا بیفتک‌کوب بکوبید. وقتی گوشت کاملاً نازک شد ان را کنار بگذارید.

 

8. دلمه کلم برگ مجلسی تبریزی

دلمه کلم برگ مجلسی تبریزی

در طرز تهیه انواع دلمه کلم برگ کـه در دسته محبوب‌ترین دلمه‌هاي‌ خانگی قرار دارد، از برگ کلم سفید یا کلم پیچ استفاده می شود. برای درست کردن دلمه برگ کلم مجلسی تبریزی ابتدا باید دریک قابلمه مناسب مقداری آب بریزید تا بـه دمای جوش برسد سپس یک قاشق چای‌خوری نمک بـه ان اضافه کنید. لپه‌ها را هم در مقداری آب بپزید اما مراقب باشید له نشوند.

 

برنج را هم بپزید و وقتی دانه برنج یک ترک در وسطش برداشت ان را آب کش کنید. در فاصله بـه جوش آمدن آب قابلمه، برگ‌هاي‌ کلم سفید یا کلم سفید را جدا کنید و تمیز با آب سرد و نمک بشورید. وقتی آب داخل قابلمه بـه جوش آمد برگ‌هاي‌ کلم را داخل آب جوش بیندازید تا کمی نرم شوند.

 

9. دلمه فلفل دلمه‌ای

دلمه فلفل دلمه‌ای

طرز تهیه «دلمه فلفل دلمه‌اي مجلسی» یکیدیگر از محبوب‌ترین رسپی‌هاي‌ دلمه اسـت کـه بـه دلیل رنگ‌هاي‌ جذابی کـه فلفل دلمه‌اي دارد، تنوع بی‌نظیری بـه ظرف غذای شـما می‌بخشد. برای درست کردن مایه دلمه فلفل دلمه‌اي شکم پر ابتدا باید یک عدد پیاز را نگینی خرد کنید ودر روغن تفت دهید تا طلایی شوند.

 

گوشت چرخ کرده را اضافه کنید «اگر می خواهید فلفل دلمه‌اي شکم پر رابا مرغ درست کنید از سینه مرغ مکعبی و ریز خرد شده یا چرخ کرده مرغ، چرخ کرده بوقلمون، شترمرغ یا سویا خیس خورده استفاده کنید». گوشت و پیاز رابا هم تفت دهید و وقتی کـه رنگ گوشت عوض شد، ادویه‌ها و یک قاشق رب گوجه فرنگی اضافه کنید. رب و ادویه‌ها رابا گوشت خوب تفت دهید تا طعم خامی ان‌ها گرفته شود. 

 

10. دلمه کدو حلوایی

دلمه کدو حلوایی

یکی از غذا هاي خوشمزه‌اي کـه ماده اصلی ان را کدو حلوایی تشکیل میدهد، «دلمه کدو حلوایی» یا «دلمه کدو تنبل شکم‌پر» اسـت. این غذا را هم در قابلمه و هم با استفاده از فر میتوانید تهیه کنید. همانگونه کـه می دانید دستور پخت انواع دلمه شباهت زیادی بـه هم دارد، اما بـه هرحال رعایت برخی فوت و فن‌ها میتوانید بـه شـما کمک کند تا در نهایت دلمه لذیذتری را آماده کنید.

 

در نخستین مرحله از طرز تهیه دلمه کدو حلوایی باید مواد ان را آماده کنید. پیش از هر چیز لپه را از قبل خیس کرده و چند مرتبه آب ان را عوض کنید. برنج را در مقداری آب ‌نمک خیس کنید.لپه را دریک ظرف مناسب با مقداری آب بپزید. برنج را در مقداری آب بجوشانید. لپه و برنج را آب کش کنید و کنار بگذارید.

 

قسمت بالای کدو حلوایی یا کدو تنبل را برش دهید و تخم کدو را خارج کنید. داخل کدو تنبل را دارچین، زنجبیل، آبلیمو و کره بمالید و مزه‌دار کنید. روی کدو حلوایی را کره بمالید. کدو را در فویل آلومینیومی بپیچید و بـه مدت 20 دقیقه در طبقه وسط فر با دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید.

 

11. دلمه کینوا

دلمه کینوا

کینوا یا «خاویار سبز» مدت زمان زیادی نیست کـه در ایران بـه عنوان یک ماده خوراکی پر از فایده و سالم شناخته شده اسـت. آشپزی کردن با دانه‌هاي‌ این گیاه مفید برای رژیم لاغری و افرادی کـه گیاهخوار هستند، بیشتر از سایرین اهمیت دارد. شـما می توانید در طرز تهیه انواع دلمه مخلوط بـه جای گوشت از کینوا استفاده کنید ودر نهایت یک دلمه سالم و بدون گوشت طبخ کنید.

 

12. دلمه برگ مو اصفهانی

دلمه برگ مو اصفهانی

«دلمه برگ مو اصفهانی» یکی از خوش‌طعم‌ترین و البته متفاوت‌ترین انواع دلمه برگ مو اسـت. در طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی برای طعم دادن بـه دلمه از ترکیب خرما و کشمش نیز استفاده میشود.

 

دلمه برگ مو اصفهانی برای علاقه‌مندان بـه مزه‌هاي‌ شیرین و ملس، یک انتخاب فوق‌العاده دوست‌داشتنی اسـت. طعم این دلمه بـه دلیل وجود خرما، کشمش و مقداری شکر رو بـه شیرین اسـت و این موضوع موجب شده تا مزه متفاوتی نسبت بـه دلمه سایر شهرها داشته باشد.

 

13. دلمه برگ مو گیاهی

دلمه برگ مو گیاهی

برای کسانی کـه رژیم بدون گوشت را دنبال می کنند یا گیاه‌خوار هستند، دلمه برگ مو با سویا یا با حبوبات و برنج انتخاب مناسبی اسـت. همچنین برای طعم‌دار کردن دلمه‌ها، چاشنی‌هاي‌ متفاوتی بـه کار میروند کـه ترش، شیرین یا ملس هستند.

 

14. دلمه برگ مو ترکیه‌ای

دلمه برگ مو ترکیه‌ای

«دلمه برگ مو ترکیه‌اي» کـه در زبان ترکی بـه «یالانجی دولما» هم مشهور اسـت، جزو غذاها یا پیش غذا هاي محبوب ترک‌ها، در تمام دنیا اسـت. در بین دلمه‌هاي‌ موجود هم دلمه با برگ مو طرفداران بیشتری دارد و البته بـه عنوان یک غذای فصلی هم شناخته میشود.

 

یعنی درست کردن این دلمه طبق معمولً متعلق بـه زمانی اسـت کـه برگ‌هاي‌ درخت انگور، سبز یا بـه اندازه کافی بزرگ می شوند. البته میتوانید برای تهیه دلمه برگ مو، در دیگر فصل‌ها از برگ‌هاي‌ کنسرو شده مو استفاده کنید.

 


مطالب مشابه: دلمه نخود و سبزیجات خوشمزه و لذیذ


 

در پایان

دلمه یکی از خوراکی‌هاي‌ مخصوص ناحیه خاورمیانه و مناطق اطراف ان مانند بالکان، قفقاز، روسیه و آسیای مرکزی می باشد. کلمه دلمه یک کلمه ترکی و بـه معنی “پُرشده” اسـت. دلمه تنوع بسیار زیادی دارد و میتوان ان را استفاده از برگ انگور، فلفل دلمه، کدو، پیاز، کلم برگ، گوجه فرنگی و بادمجان تهیه کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو