طرز تهیه عدس پلو با مرغ، غذای بسیار خوشمزه و سنتی!

منبع: نکته چی

1

1402/10/9

23:28


طرز تهیه عدس پلو با مرغ عدس پلو با مرغ از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که به روشی متفاوت با مواد …

طرز تهیه عدس پلو با مرغ

طرز تهیه عدس پلو با مرغ, طرز تهیه عدس پلو با مرغ و رب , طرز تهیه عدس پلو با مرغ ریش ریش , فیلم طرز تهیه عدس پلو با مرغ , طرز تهیه عدس پلو با مرغ و شوید , طرز تهیه عدس پلو با مرغ بدون کشمش , طرز تهیه عدس پلو با مرغ و کشمش , طرز تهیه عدس پلو با مرغ برای 4 نفر , طرز تهیه عدس پلو با مرغ سرخ شده

عدس پلو با مرغ از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که به روشی متفاوت با مواد اولیه در دسترس و متنوعی درست می‌شود، عدس پلو با مرغ برای پذیرایی و مهمانی‌ها بسیار شیک و مناسب است، این غذای خوش طعم که طرفداران زیادی دارد خیلی راحت درست می‌شود. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه عدس پلو با مرغ در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.

مواد لازم مقدار مواد
مرغ با استخوان یا بی استخوان به مقدار لازم
پیاز خلالی شده ۱ عدد
زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
پولبیبر و پودر کاری به مقدار لازم
چوب دارچین یک تکه کوچک
رب گوجه فرنگی ( اختیاری) به مقدار کم
زعفران دم کرده غلیظ به مقدار دلخواه
برنج آبکش سده به مقدار لازم
عدس آبکش شده به مقدار لازم
کشمش تفت داده شده و پیاز داغ برای تزئین به مقدار لازم

طرز تهیه عدس پلو با مرغ

مرحله ۱: دم کردن زعفران

ابتدا مقداری زعفران را داخل یک ظرف کوچک بریزید، کمی آب جوش به آن اضافه کنید، در ظرف را بگذارید، اجازه دهید تا زعفران خوب دم بکشد و غلیظ شود، مقدار زعفران بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد و هرچه مقدار آن بیشتر باشد طعم مرغ بهتر می‌شود.

مرحله ۲: خیس کردن و پختن عدس‌ها

سپس مقداری عدس را که از شب قبل یا از چند ساعت قبل در آب خیس کرده‌اید، در یک قابلمه بریزید، مقداری آب روی آن بگیرید، قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید، اجازه دهید تا عدس‌ها به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزند و بافت آن‌ها نرم شود.

مرحله ۳: خرد کردن و تفت دادن پیازها

بعد پیاز را پوست بگیرید، بشورید، به شکل خلالی و باریک برش بزنید سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید، روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود بعد از آن پیازهای برش داده شده را در روغن بریزید، تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی رنگ شود.

مرحله ۴: سرخ کردن تکه‌های مرغ

سپس تکه‌های مرغ را که به دلخواه خودتان می‌توانید از ران یا سینه مرغ استفاده کنید داخل تابه بریزید، با پیازها تفت دهید تا خوب سرخ شوند، بعد از آن یک چوب دارچین هم در تابه بیندازید سپس در تابه را ببندید و اجازه دهید تا مرغ‌ها آب بیندازند و خوب سرخ شوند.

مرحله ۵: اصافه کردن نمک به مرغ‌ها

چند دقیقه بعد از این که مرغ‌ها سرخ شدند، آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر آن‌ها هم سرخ و طلایی رنگ شود، وقتی هر دو طرف مرغ‌ها خوب سرخ شد، در تابه را بردارید و مقداری نمک به آن اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند و نمک به خورد مرغ‌ها برود.

مرحله ۶: اصافه کردن ادویه‌ها به مواد و تفت دهدن آن‌ها

ادویه‌ها را که شامل زردچوبه، پودر کاری و فلفل سیاه است را با توجه به ذائقه خودتان به مقدار دلخواه به مرغ‌ها اضافه کنید، کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود و به خورد مرغ‌ها برود با توجه به ذائقه خودتان می‌توانید مقدار ادویه‌ها را کم و زیاد کنید.

مرحله ۷: اضافه کردن رب گوجه فرنگی و زعفران دم کرده به مواد

بعد مقداری رب گوجه فرنگی در تابه بریزید، تفت دهید تا بوی خامی رب گوجه گرفته شود و رب گوجه در تابه رنگ باز کند، وقتی که رب گوجه فرنگی خوب تفت داده شد و رنگ آن کمی تغییر کرد، زعفران دم کرده را روی مرغ‌ها بریزید و مخلوط کنید.

مرحله ۸: جوشاندن آب و ریختن نمک در آن

وقتی همه مواد خوب با هم مخلوط شدند، تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید سپس در یک قابلمه مقداری آب بریزید، قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند، بعد کمی نمک به آن اضافه کنید، هم بزنید و با آب مخلوط کنید.

مرحله ۹: جوشاندن برنج‌ها در آب

سپس برنج را که از شب قبل یا از چند ساعت قبل در آب و نمک خیس کرده‌اید در قابلمه بریزید، اجازه دهید تا برنج‌ها در آب جوش به مدت تقریباً ۶ تا ۷ دقیقه بجوشند، برنج‌ها باید کمی از حالت خامی خارج شوند، قد بکشند و به حالت نیم پز درآیند.

مرحله ۱۰: ابکش کردن برنج و مخلوط کردن با عدس پخته شده

بعد از آن قابلمه را از روی حرارت بردارید و برنج‌ها را آبکش کنید، سپس عدس پخته شده را داخل برنج آبکش بریزید و با هم مخلوط کنید، بعد در یک قابلمه مقداری روغن بریزید به دلخواه خودتان می‌توانید کف قابلمه ته دیگ سیب زمینی بیاندازید.

مرحله ۱۱: ریختن برنج و عدس و مرغ‌ در قابلمه

سپس مقداری از مخلوط برنج و عدس را در کف قابلمه بریزید، بعد روی آن مقداری زعفران دم کرده غلیظ بریزید و پخش کنید، سپس مقداری ادویه پلویی به آن اضافه کنید، ادویه را روی برنج پخش کنید، بعد از آن مرغ‌های سرخ شده را روی برنج بریزید.

مرحله ۱۲: اصافه کردن زعفران دم کرده و ادویه پلویی روی برنج

بعد از آن دوباره یک لایه برنج و عدس روی مرغ‌ها بریزید مقداری هم زعفران دم کرده غلیظ بعد ادویه پلویی بریزید، به همین ترتیب ادامه دهید، لایه آخر برنج را بریزید زعفران دم کرده غلیظ روی آن بریزید و پخش کنید، مقداری هم ادویه پلویی روی برنج‌ها بریزید.

مرحله ۱۳: پختن و دم انداختن عدس پلو با مرغ

سپس در قابلمه را ببندید، اجازه دهید تا برنج و عدس‌ها به مدت تقریباً یک ساعت کاملاً بپزند و دم بکشند بعد از این زمان قابلمه را از روی حرارت بردارید، کنار بگذارید تا از حرارت اولیه آن کم شود بعد برای دورچین عدس پلو، مقداری پیاز داغ درست کنید.

مرحله ۱۴: خرد کردن و سرخ کردن پیاز

بعد پیازها را پوست بگیرید، به شکل نگینی و ریز خرد کنید در یک تابه مقداری روغن بریزید، روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود سپس پیازها را در تابه بریزید و تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی رنگ شوند بعد پیازهای سرخ شده را از داخل تابه خارج کنید.

مرحله ۱۵: تفت دادن کشمش‌ها و ریختن عدس پلو با مرغ در ظرف مناسب

سپس مقداری کشمش را که پاک کرده‌اید داخل همان تابه بریزید با روغن داغ کمی تفت دهید تا از حالت خامی خارج شوند، تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا کمی از حرارت آن کم شود، بعد از آن عدس پلو با مرغ را داخل یک ظرف مناسب بریزید.

مرحله ۱۶: تزئین عدس پلو با مرغ

سپس تکه‌های مرغ را به دلخواه و با سلیقه خودتان یا لابلای برنج قرار دهید یا روی برنج به شکل مناسب بچینید، می‌توانید تکه‌های مرغ را دور تا دور ظرف برنج بچینید، بعد روی عدس پلو با مرغ را با پیاز داغ و کشمش تفت داده شده فراوان تزئین کنید. در آخر عدس پلو با مرغ را به عنوان یک غذای خوش طعم و پرطرفدار برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با سالاد، ترشی، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو