کانادا در سال 2024 در کمتر از 6 ماه به ایرانیان اقامت دائم میدهد!

منبع: روزانه

1

1402/10/10

00:11


هر زمان که بحث کیفیت زندگی مطرح می شود، کشور کانادا به طور منظم در صدر تمام کشور های جهان قرار می گیرد. مهاجرت به کانادا که همواره دغدغه ی …

هر زمان که بحث کیفیت زندگی مطرح می شود، کشور کانادا به طور منظم در صدر تمام کشور های جهان قرار می گیرد.

مهاجرت به کانادا که همواره دغدغه ی بسیاری از ما ایرانیان بوده، در سال 2024 بسیار آسان تر از سال های قبل می باشد.

چرا که به دلیل کمبود نیروی کار ماهر و نیمه ماهر در این کشور، اداره مهاجرت کانادا شرایط ویژه ای را برای جذب مهاجران به وجود آورده است. برنامه اکسپرس اینتری کانادا در سال گذشته میلادی بهترین و پرطرفدار ترین مسیر ممکن برای اخذ اقامت دائم این کشور بود و اطمینان می رود که این موضوع در سال 2024 نیز به همین صورت ادامه پیدا کند.

در سال گذشته، 89 هزار متقاضی موفق به دریافت اقامت دائم کانادا از طریق این برنامه شدند که آماری حیرت انگیز بود. ما در این مقاله قصد داریم شما را با این پروسه ی مهاجرتی محبوب آشنا کنیم و به این موضوع بپردازیم که چرا این برنامه می تواند بهترین و سریعترین راه رسیدن شما به اقامت دائم و شهروندی کشور کانادا باشد.

اخذ اقامت دائم و شهروندی کشور کانادا با رویال اپلای

اقامت دائم کشور کانادا یا همان Permanent Residency که به طور مختصر به آن PR می گویند، بیانگر این است که آن شخص خارجی می تواند بدون محدودیت در کشور کانادا اقامت داشته باشد و از تمام حقوق شهروندان این کشور نیز برخوردار باشد. تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا تنها در نداشتن پاسپورت است و به غیر از این موضوع، هیچ تفاوتی بین مقیم دائم و شهروند کانادایی وجود ندارد.

پاسپورت و شهروندی کانادا تنها به مقیمان دائمی که 3 سال از 5 سال را در کشور کانادا زندگی کرده اند، اعطاء می شود. این امر بیانگر این است که اولین مرحله برای اخذ پاسپورت و شهروندی کشور کانادا، اخذ اقامت دائم این کشور است.

اقامت دائم کانادا از راه ها و برنامه ی مختلفی که اداره مهاجرت این کشور برای جذب مهاجران و مدیریت جمعیت این کشور قرار داده، انجام می گیرد. در حال حاضر می توان تمام برنامه ها و پروسه های اقامتی کشور کانادا را در سه دسته، طبقه بندی کرد: 1) پروسه های خانوادگی 2) پروسه های کاری و بیزینسی 3) پناهندگی.

از میان 3 مسیر گفته شده، 2 مسیر اخذ اقامت دائم کانادا از طریق پیوست به اعضای خانواده و پناهندگی به این کشور، موضوع مورد بحث امروز ما نمی باشد. تمرکز ما بر روی پروسه های کاری ای بوده که می توانند منجر به اقامت دائم کانادا برای فرد خارجی شوند.

از میان تمام پروسه هایی که زیر مجموعه ی کار و یا سرمایه گذاری در کشور کانادا می باشند، بدون شک بهترین، سریعترین و یکی از کم هزینه ترین پروسه های اخذ اقامت دائم، برنامه اکسپرس اینتری یا Express Entry کانادا می باشد.

این برنامه در پاسخ به کمبود نیروی کار ماهر و نیمه ماهر کشور کانادا توسط اداره مهاجرت این کشور در سال 2015 میلادی آغاز شد. هدف اصلی این برنامه جذب نیروی کار مورد نیاز کانادا، در کوتاه ترین و کمترین زمان ممکن است و در این برنامه، افراد واجد الشرایط می توانند، در مدت زمانی بسیار کوتاه ( کمتر از یکسال )، اقامت دائم کشور کانادا را برای خود، همسر و فرزندان زیر 22 سالشان، اخذ کنند.

یکی از معتبر ترین موسسات حال حاضر در ایران که به صورت تخصصی بر پروسه های اقامتی و مهاجرتی کشور کانادا فعالیت دارد، موسسه مهاجرتی رویال اپلای می باشد. این موسسه با داشتن بیش از 10 سال سابقه موفق در اخذ اقامت دائم و PR کشور کانادا برای ایرانیان می تواند بهترین پروسه را متناسب با شرایط هر فرد، در کمترین زمان ممکن به نتیجه برساند.

از برنامه اکسپرس اینتری کانادا چه می دانیم؟

برنامه اکسپرس اینتری که یک برنامه مهاجرتی فدرال در کشور کانادا است، از ابتدای سال میلادی 2015 آغاز شد تا کانادا بتواند از افراد خارجی برای جبران کمبود نیروی کار خود، بهره ببرد. اکسپرس اینتری به معنای ورود سریع بوده و یکی از اصلی ترین مزیت های این پروسه، سرعت رسیدگی بالای آن به پرونده ها می باشد.

اکسپرس اینتری یک برنامه امتیازی بوده که در آن افراد خارجی بر اساس معیار های مختلفی همچون سن، تحصیلات، سابقه کار، سطح زبان و موارد دیگر ارزیابی شده و امتیاز دریافت می کنند. معمولا و به طور منظم هر دو هفته یکبار بسته به سیاست های اداره مهاجرت، تعدادی از افرادی که بالاترین امتیاز را دارند انتخاب شده و برای آن ها دعوتنامه ای جهت سفر به کانادا و اخذ اقامت دائم این کشور، صادر می گردد.

3 مسیر کلی در برنامه اکسپرس اینتری وجود دارد. 1) برنامه تجربه کانادایی CEC 2) برنامه فدرال اسکیل ورکر FSW و 3) برنامه فدرال اسکیل ترید FST.

برنامه تجربه کانادایی مربوط به آن دسته از افرادی است که در کشور کانادا مدتی را کار کرده اند و حداقل 1 سال سابقه کار در این کشور را دارند. در دو برنامه دیگر که اسکیل ورکر یا اسکیل ترید فدرال می باشد، داشتن سابقه کار کانادایی مورد نیاز نمی باشد.

نحوه ی ارزیابی و امتیاز دهی متقاضیان در برنامه اکسپرس اینتری کانادا

همانطور که گفتیم اکسپرس اینتری یک پروسه امتیازی است و در آن افراد بر اساس معیار های مختلف ارزیابی شده و امتیاز دریافت می کنند. متقاضیان بر اساس امتیازشان رتبه بندی شده و منتظر انجام دراو (Draw) یا همان قرعه کشی هدفمند می شوند. در برنامه فدرال اسکیل ورکر متقاضیان باید در ابتدا 67 امتیاز را در امتیاز دهی فدرال اسکیل ورکر کسب کنند تا بتوانند وارد برنامه اکسپرس اینتری شوند. در 2 مسیر دیگر این مرحله وجود ندارد.

امتیاز افراد برای پروسه اکسپرس اینتری از طریق سیستم جامع رتبه بندی یا CRS محاسبه می شود. امتیاز متقاضیان در سیستم جامع رتبه بندی از 1200 محاسبه شده و بر اساس 5 معیار اصلی می باشد. 1) مهارت ها 2) تحصیلات 3) سطح زبان ( انگلیسی یا فرانسوی ) 4) سابقه کار 5 ) عوامل دیگر.

شرایط سنی برای برنامه اکسپرس اینتری

یکی از فاکتور های مهمی که سهم زیادی از امتیازتان را به خود اختصاص می دهد و قابل تغییر نیست، سن می باشد. این پروسه محدودیت سنی ندارد اما سن متقاضی می تواند تا 20% امتیاز او را تشکیل دهد. این یکی از مواردی است که قابل تغییر نیست و به همین دلیل توصیه می شوید که اگر قصد دارید از این پروسه اقدام کنید، زمان را از دست ندهید.

کمترین امتیاز سن برای متقاضیان زیر 18 سال و بالای 45 سال بوده که صفر می باشد و بیشترین امتیاز را متقاضیان بین 20 تا 29 سال دریافت می کنند که برای متقاضی مجرد، 110 و برای متقاضی متاهل 100 می باشد.

تاثیر مجرد یا متاهل بودن بر امتیازات برنامه اکسپرس اینتری

در برنامه اکسپرس اینتری، همسر فرد متقاضی نیز به عنوان همراه در پرونده شخص قرار می گیرد و در برخی موارد نیز ارزیابی می گردد.

در اغلب معیار های ارزیابی متقاضیان، افراد مجرد امتیاز بیشتری را نسبت به افراد متاهل به خود اختصاص می دهند. از سوی دیگر در برخی از معیار ها همچون تحصیلات و سطح زبان، همسر متقاضی نیز ارزیابی شده و می تواند امتیاز او را افزایش دهد. به عنوان مثال اگر همسر متقاضی مدرک لیسانس داشته باشد، 10 امتیاز به امتیاز او اضافه می گردد.

تحصیلات مورد نیاز برای شرکت در اکسپرس اینتری

یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیر گذار در امتیاز متقاضیان برنامه اکسپرس، سطح تحصیلات آن ها می باشد. برای افراد مجرد، داشتن دیپلم 30 امتیاز، لیسانس 120 امتیاز، فوق لیسانس 135 امتیاز و دکترا 150 امتیاز دارد. برای متقاضیان متاهل نیز، دیپلم 28 امتیاز، لیسانس 112 امتیاز، فوق لیسانس 126 امتیاز و دکترا 140 امتیاز خواهد داشت.

همانطور که گفتیم تحصیلات همسر متقاضی نیز در این بخش محاسبه شده و می تواند به امتیاز او اضافه گردد. مدرک لیسانس 8 امتیاز، فوق لیسانس 10 امتیاز و دکتری نیز 10 امتیاز خواهد داشت.

مساله بسیار مهمی که در این بخش وجود دارد، داشتن تحصیلات و مدارک دانشگاهی از موسسات آموزش کشور کانادا است.

تحصیل در کانادا در مقاطع دانشگاهی می تواند بین 15 تا 30 امتیاز به شخص اضافه کند. این یعنی اگر فرد یک دوره ی تحصیلی را در کشور کانادا گذرانده باشد و مدرک دانشگاهی از این کشور دریافت کرده باشد، می تواند شانس خود را برای اخذ اقامت دائم کانادا از طریق این برنامه افزایش دهد.

سطح زبان مورد نیاز برای برنامه اکسپرس اینتری

همانطور که گفتیم، سطح زبان متقاضیان بخشی از امتیاز آن ها در این برنامه شامل می شود. از آنجاییکه دو زبان انگلیسی و فرانسوی هر دو زبان های رسمی کشور کانادا می باشند، داشتن مهارت در هر کدام از این زبان ها برای متقاضیان اخذ اقامت دائم کانادا، ضروری است. متقاضیان باید مدرک معتبر بین المللی ای همچون IELTS یا CELPIP از خود ارائه دهند.

حداقل سطح زبان مورد نیاز برای ورود به برنامه فدرال اسکیل ورکر، CLB 7 در زبان انگلیسی و NCLC 7 در زبان فرانسوی برای هر 4 مهارت زبان می باشد. CLB و NCLC که معیار های زبان کشور کانادا است، شاخصی برای ارزیابی سطح زبان افراد خارجی می باشد. در معیار CLB دو آزمون IELTS و CELPIP مورد تایید بوده که هر دو آن ها باید از نوع جنرال باشند. در معیار NCLC نیز که مربوط به زبان فرانسوی می باشد، دو آزمون TEF و TCF آزمون های مورد نیاز برای اثبات این مهارت است.

CLB 7 که همان حداقل مهارت زبان مورد نیاز برای ورود به برنامه اکسپرس اینتری است معادل اخذ آیلتس 6.0 در هر 4 مهارت این آزمون می باشد. داشتن آیلتس 6.0 در هر بخش این آزمون می تواند 16 امتیاز را در آن بخش به فرد اختصاص دهد. به بیانی دیگر متقاضی (مجرد) با داشتن نمره 6.0 در هر بخش آزمون آیلتس جنرال، 68 امتیاز را به خود اختصاص می دهد. هر سطح زبان و نمره ی آیلتس متقاضی بالاتر باشد، امتیاز بیشتری را اخذ خواهد کرد.

حداکثر امتیازی که متقاضی مجرد می تواند از این بخش به خود اختصاص دهد، 136 بوده و این امتیاز برای متقاضی متاهل 128 می باشد. همسر متقاضیان متاهل نیز می توانند با ارائه مدرک زبان تا حداکثر 20 امتیاز را به امتیاز متقاضی اضافه کنند. نکته دیگر حائز اهمیت در این بخش، داشتن مهارت زبان در زبان فرانسوی می باشد. در این بخش نیز متقاضیان می توانند با ارائه مدرک زبان فرانسوی TEF یا TCF، تا 24 امتیاز را به خود اختصاص دهند.

برای اطلاع از نحوه دقیق امتیاز دهی در بخش زبان و دیگر بخش های برنامه اکسپرس اینتری، می توانید با کارشناسان موسسه مهاجرتی رویال اپلای تماس بگیرید.

تاثیر سابقه کار در اکسپرس اینتری

از آنجاییکه برنامه اکسپرس اینتری برای جذب نیروی کار متخصص و نیمه متخصص به وجود آمده است، داشتن سابقه کار یکی از مواردی است که برای متقاضیان این برنامه ضروری بوده و بخشی از امتیازشان را شامل می شود. در تمام مسیر های زیر مجموعه برنامه اکسپرس اینتری، داشتن سابقه کار مرتبط، ضروری می باشد. محاسبه امتیاز مربوط به این بخش کمی سخت تر و پیچیده تر از بخش های دیگر بوده و در اینجا تنها برخی از این موارد آورده شده اند.

در برنامه تجربه کانادایی، متقاضی باید حداقل 1 سال سابقه کار تمام وقت و یا معادل آن بصورت پاره وقت را در کشور کانادا داشته باشد. در برنامه فدرال اسکیل ورکر نیز داشتن حداقل 1 سال سابقه کار ضروری می باشد. در مسیر فدرال اسکیل تریدز متقاضی باید حداقل 2 سال سابقه کار تمام وقت یا معادل آن به صورت پاره وقت را از خود ارائه دهد.

داشتن تنها یک سال سابقه کار در کشور کانادا 40 امتیاز برای متقاضی مجرد خواهد داشت. حداکثر امتیاز سابقه کار کانادایی برای افراد مجرد 80 و برای افراد متاهل 70 بوده که با داشتن سابقه کار 5 سال یا بیشتر در این کشور قابل اخذ می باشد. کار در کانادا یکی از راه های افزایش امتیاز در برنامه اکسپرس اینتری بوده و طبق آمار و گزارشات منتشر شده متقاضیانی که سابقه کار در کانادا را دارند، شانس و امتیاز های به مراتب بالاتری را در این برنامه به خود اختصاص می دهند.

امتیاز بخش سابقه کار خارجی ( خارج از کشور کانادا ) بستگی به سطح زبان متقاضی دارد به طوریکه اگر سطح زبان فرد CLB 9 باشد دو برابر امتیاز بیشتری را نسبت سطح زبان CLB 7 اخذ خواهد کرد. 1 یا 2 سال سابقه کار 13 امتیاز و 3 سال یا بیشتر 25 امتیاز برای متقاضی ای که CLB 7 می باشد، خواهد داشت. این امتیاز ها برای هنگامی که فرد CLB 9 داشته، به ترتیب 25 و 50 می باشد.

از طرفی اگر شخص سابقه کار کانادایی و خارجی را به صورت همزمان داشته باشد، می تواند با داشتن 2 سال سابقه کار کانادایی و 3 سال سابقه کار خارجی، 50 امتیاز دیگر نیز به امتیاز خود اضافه کند.

یکی از نکات مهم در بخش سابقه کار این است که سابقه کاری که این افراد از خود ارائه می دهند باید مرتبط با تحصیلات آن ها باشد.

بهترین راه افزایش امتیاز در اکسپرس اینتری

علاوه بر موارد ذکر شده، عوامل دیگر نیز در امتیاز متقاضیان تاثیر گذار است. عواملی چون داشتن بستگان مقیم دائم یا شهروند کانادا، داشتن جاب آفر و پیشنهاد شغلی از کارفرمای کانادایی و انتخاب توسط یک استان یا منطقه در کانادا از دیگر عوامل تاثیر گذار بر امتیاز متقاضیان است.

متقاضی با داشتن جاب آفر یا همان پیشنهاد کار از یک کارفرمای کانادایی می تواند تا 200 امتیاز دریافت کند و شانس خود را بطور قابل توجهی افزایش دهد. اخذ 200 امتیاز کار چندان راحتی نیست. برای مثال شما با داشتن دکتری 150 امتیاز دریافت خواهید کرد و یا داشتن 5 سابقه کار در کشور کانادا تنها 80 امتیاز برای شما خواهد داشت. از طرفی اخذ جاب آفر از یک شرکت و کارفرمای کانادایی کار راحتی نخواهد بود چرا که این جاب آفر باید مجوز LMIA را داشته باشد.

می توان گفت که بدون شک یکی از بهترین راه هایی که می تواند در زمانی کوتاه امتیاز بسیار زیادی را به متقاضی دهد، گرفتن یک جاب آفر و پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی است.

موسسه ی رویال اپلای با داشتن بیش از 10 سال سابقه در امور مهاجرتی کشور های کانادا و آمریکا از معدود موسساتی است که می تواند شما را در این مسیر همراهی کند و اقامت دائم کانادا را در کمترین زمان ممکن برای شما و خانوداتان اخذ کند.

حداقل امتیاز لازم برای شرکت در برنامه اکسپرس اینتری

برای شرکت در برنامه اکسپرس اینتری از طریق مسیر فدرال اسکیل ورکر، به شرطی که 67 امتیاز لازم مرحله اول را کسب کرده باشید، هیچ محدودیتی در حداقل امتیاز نخواهید داشت یعنی متقاضیان می توانند با داشتن کمتر از 300 امتیاز نیز در این برنامه ثبت نام کنند.

اما در برنامه اکسپرس، مفهومی تحت عنوان حداقل امتیاز یا Cut-off Point وجود داشته که هر بار پس از انجام دراو یا همان قرعه کشی هدفمند ( انتخاب متقاضیانی که بالاترین امتیاز ها را دارند ) تعیین شده و گزارش داده می شود. بر این اساس تمام افرادی که در دراو انجام شده امتیازشان بالاتر از Cut-off Point بوده، انتخاب شده و دعوت نامه دریافت کرده اند. این امتیاز، متغیر بوده و به عوامل زیادی بستگی دارد اما می توان گفت که در حال حاضر اگر شما امتیازی بالاتر از 450 دارید، شانس خوبی برای دریافت دعوت نامه و اخذ اقامت دائم کانادا خواهید داشت.

به طور کلی 3 نوع دراو و قرعه کشی هدفمند در برنامه اکسپرس وجود دارد، که عبارتند از:

  1. همه برنامه ها: این نوع دراو، بدون در نظر گرفتن 3 مسیر یاد شده این برنامه انجام گرفته و همه ی افراد شانس برابر دارند. معمولا اکثر دراو های انجام شده به این صورت بوده و اغلب امتیاز حداقلی Cut-off بالاتری را نسبت به دیگر دراو ها خواهند داشت.
  2. برنامه محور: در این نوع دراو، بسته به تصمیم اداره مهاجرت کانادا، انتخاب افراد تنها در یکی از 3 مسیر زیر مجموعه اکسپرس اینتری صورت گرفته و معمولا حداقل امتیاز پایین تری را به خود اختصاص می دهد. به عنوان مثال دراو ای که در برنامه تجربه کانادایی انجام می شود تنها مختص افرادی است که سابقه کار در کشور کانادا دارند.
  3. مهارت محور: این دراو، در دسته های مهارتی تعیین شده انجام می شود و تنها متقاضیانی که آن تخصص یا مهارت را دارند، جزء افراد واجد الشرایط قرار می گیرند. به عنوان مثال افرادی که مهارت در زبان فرانسه دارند و یا افرادی که شغلشان در حوزه ی بهداشت و درمان می باشد.

سخن پایانی رویال اپلای

برنامه اکسپرس اینتری کانادا در حال حاضر سریعترین و پرطرفدار ترین راه اخذ اقامت دائم کشور کانادا است و انتظار می رود این روند تا سال میلادی 2024 ادامه پیدا کند. راه حل دولت کانادا برای جبران کمبود نیروی کار ماهر و نیمه ماهر خود از طریق جذب مهاجران خارجی باعث شده تا در سال جاری 90 هزار متقاضی از طریق این برنامه، اقامت دائم کانادا را اخذ کنند. همانطور که گفتیم سن یکی از مهم ترین فاکتور های این برنامه بوده و از به دلیل افزایش تعداد متقاضیان این برنامه، رقابت سخت تر شده و حداقل امتیاز مورد نیاز افزایش خواهد یافت. این دو موضوع از مهم ترین دلایلی است که چرا نباید زمان را برای شرکت و ثبت نام در برنامه اکسپرس اینتری از دست داد. اگر می خواهید اطلاعات کاملی را در خصوص اخذ اقامت دائم و شهروندی کشور زیبای کانادا از طریق برنامه اکسپرس اینتری کسب کنید، حتما به وبسایت موسسه مهاجرتی رویال اپلای RoyalApply.com مراجعه کنید و این فرصت استثنائی را از دست ندهید.

شرکت مهاجرتی رویال اپلای

تلفن تماس: ۲۲۴۰۹۱۹۱-۲۲۴۰۸۱۸۱-۲۲۴۰۷۱۷۱

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو