اطلاعات کاملی درباره روتین پوست؛ روش های روتین و مراقبت از پوست در روز و شب

منبع: تاپ ناز

1

1402/10/11

12:29


روتین پوست مهم ترین و بهترین کاری است که فرد برای مراقبت از خود انجام می دهد. پوست مهم ترین و حساس ترین قسمت بدن می باشد. این قسمت حیاتی …

روتین پوست مهم ترین و بهترین کاری است که فرد برای مراقبت از خود انجام می دهد. پوست مهم ترین و حساس ترین قسمت بدن می باشد. این قسمت حیاتی و مهم تمامی مشکلات و بیماری های درونی را نمایان می سازد. امروزه با افزایش آلودگی هوا و مصنوعی شدن انواع خوراکی ها پوست بیشتر از هر زمان دیگری در معرض خطر می باشد.

اطلاعات کاملی درباره روتین پوست؛ روش های روتین و مراقبت از پوست در روز و شب

به همین دلیل مراقبت از پوست و داشتن روتین مناسب پوستی برای همه افراد به امری لازم تبدیل شده است. همه افراد لازم است قسمتی از روزمرگی خود به مراقبت از پوست اختصاص دهند. پوست علاوه بر زیبایی اولین پل دفاعی بدن نیز می باشد و مراقبت و نگهداری از آن ضروری است. هر فرد باید برنامه و فعالیت های خاص خود را داشته باشد زیرا پوست افراد با هم متفاوت است.

اطلاعات کاملی درباره روتین پوست؛ روش های روتین و مراقبت از پوست در روز و شب

روتین پوست چیست؟

داشتن روتین پوستی مناسب امروزه با در نظر گرفتن شرایط زندگی افراد بسیار رواج یافته است. انجام این کار یک پیشنهاد زیبایی و درمانی می باشد. هرگز نمی توان جلوی گذر زمان و تغییرات مربوط به آن را گرفت. اما می توان با انجام فعالیت های خاصی تاثیر آن را به حداقل رساند.

انجام دادن مراقبت های پوستی جنس و سن خاصی ندارد و به همه افراد پیشنهاد می شود. حتی کودکان نیز باید رویه مراقبت پوستی خاص خود را داشته باشند. استفاده از محصولات و مراقبت های پوستی به سن و نوع پوست افراد بستگی دارد.

به طور کلی مراقبت های سنین پایین بیشتر مربوط به ضد آفتاب می باشد. این امر در سنین نوجوانی بر رفع جوش ها متمرکز می شد. در زمان های جوانی بیشتر افراد به شفافیت، روشن کنندگی، رفع لک و جای جوش فکر می کنند. در نهایت مراقبت های پوستی سنین بالاتر مربوط به جوانسازی و شاداب نگه داشتن پوست می شود.

اولین روتین پوست برای افراد

همه افراد در تمامی سنین باید یک روتین پوست اولیه داشته باشند. این روتین شامل موارد بسیار ساده ای می باشد که برای همه افراد واجب و ضروری است. بسیاری از افراد وقت کافی برای انجام مراقبت های ویژه و خاصی برای پوست خود ندارند.

علاوه بر این به دلیل عدم وجود مشکل خاصی در پوست خود به آن بی توجه اند. اما باید این افراد حتما روتین اولیه را انجام دهند. زیرا پوست برای همیشه سالم و زیبا باقی نمی ماند و نیاز به مراقبت دارد.

روتین اولیه شامل تمیز نگه داشتن پوست و مراقبت های سطحی می باشد. افراد برای انجام آن بهتر است هر صبح، بعد از آرایش و زمانی که از بیرون به خانه بر می گردند پوست خود را بشویند. قدم بعدی برای اجرای آن استفاده از ضد افتاب می باشد. ضد آفتاب مهم ترین مراقبت پوستی است که برای تمامی سنین پیشنهاد می شود. استفاده از ضد آفتاب به فصل و زمان خاصی خلاصه نمی شود و اهمیت آن دائمی است. قدم بعدی در این مراقبت مرطوب کننده و آبرسان است. لازم است افراد بعد از هر بار شست و شوی صورت از مرطوب کننده یا آبرسان مخصوص پوست خود استفاده نمایند.

مطلب مشابه: روتین پوست خشک؛ مراقبت از پوست خشک در روز و شب و مراحل روتین آن

روتین پوست اصلی و گسترده

اطلاعات کاملی درباره روتین پوست؛ روش های روتین و مراقبت از پوست در روز و شب

روتین پوست معمولا انجام اقدامات و فعالیت هایی می باشد که برای سالم نگه داشتن پوست مورد استفاده قرار می گیرند. هیچوقت برای انجام این روتین دیر یا زود نیست. افراد می توانند هر زمان که بخواهند موارد مربوط به آن را آغاز کنند. روتین اصلی و گسترده پوست به دو قسمت روز و شب تقسیم می شود.

مراقبت های روزانه معمولا به مراقبت و پیشگیری از آسیب های احتمالی اختصاص دارد. زیرا در طول روز پوست در معرض آلودگی ها، نور خورشید و موارد این چنینی قرار دارد که به آن آسیب می رسانند. در طول شب نیز آسیب های وارد شده در طول روز رفع و ترمیم می شود. در طول شب به دلیل نبود اشعه های مضر و آرامش پوست زمان مناسبی برای لایه برداری می باشد.

روتین پوست در روز

برای انجام روتین پوست در روز باید موارد زیر انجام شود.

پاک کننده بر پایه روغن

پاک کننده ها معمولا دو حالت مبتنی بر آب یا روغن دارند. پاک کننده های روغنی برای حل کردن روغن های است که در سطح پوست به وجود آمده اند. این روغن را باید برای از بین بردن آلودگی هایی که در سطح شب ایجاد شده اند استفاده می شود. این مرحله اولین مرحله انجام روتین در صبح می باشد.

پاک کننده بر پایه آب

رحله دوم روتین روزانه پاک کننده مبتنی بر آب می باشد. این پاک کننده ها دارای سورفاکتانت می باشند. این مواد به آب این اجازه را می دهند که کثیفی ها و عرق های روی پوست شسته شوند. علاوه بر این هر آنچه که توسط پاک کننده های مبتنی بر روغن جمع آوری شده با این پاک کننده تمیز می شود.

تونر

تونر ها برای پاکسازی پوست استفاده می شوند. این کار را از طریق آبرسانی و از بین بردن سلول های مرده انجام می دهند. علاوه بر این تمامی کثیفی های باقی مانده به صورت عمقی پاکسازی می شود. تونر ها معمولا بر پایه الکل ساخته می شوند. پایه الکل برای از بین بردن آلودگی های چرب بسیار مناسب می باشد.

سرم آنتی اکسیدان

سرم ها غلظت بسیار بالایی از مواد را دارند. سرم ها بر پایه آنتی اکسیدان هستند و از پوست در مقابل آسیب های مربوط به رادیکال های آزاد محافظت می نماید. ویتامین های ای و سی آنتی اکسیدان های متداول و معروف هستند. این ویتامین ها برای بهبود بافت پوست و استحکام آن استفاده می شود. کافئین، چایی سبز و رسوراترول ها نیز از دیگر موارد آنتی اکسیدانی مفید هستند.

مطلب مشابه: بهترین روتین روزانه پوست چرب | مراحل روتین پوستی کامل برای پوست های چرب

درمان  لکه

افرادی که بر روی پوست خود لکه دارند باید به دنبال یک محصول ضد التهابی برای از بین بردن آن بگردند. بعد از رفع التهابات می توان به فکر رفع جای آن بود. هر چیزی که زیر پوست باشد در طبقه بندی کیست قرار می گیرد. عفونت درون کیست ها باید به وسیله ی محصول مناسب تخلیه شوند. همچنین با کمک کرم ها و محصولات لایه بردار جای آن ها از بین برود.

کرم دور چشم

دور چشم ها همیشه نازک تر و ضعیف تر از سایر قسمت های صورت می باشند. علاوه بر این با بالاتر رفتن سن این قسمت ها دچار پف، چین و چروک می شوند. استفاده از کرم دور چشم مناسب می تواند تیرگی و چروک های این ناحیه را از بین ببرد. اما باید توجه داشت که نمی توان این موارد را به طور کامل از بین برد. تنها می توان از به وجود آمدن آن جلوگیری نمود یا علائم آن را کاهش داد.

روغن صورت سبک

روغن هایی که برای صورت استفاده می شوند بهتر است سبک باشند. روغن های سبک بهتر جذب پوست می شوند. این روغن ها حتما باید قبل از مرطوب کننده استفاده شوند. روغن ها در زمان خشکی پوست و کم آبی بسیار مفید می باشند.

مرطوب کننده

بعد از روغن تراپی بهتر است از مرطوب کننده استفاده شود. مرطوب کننده خشکی پوست را درمان و آن را نرم می کند. این کرم ها برای پوست های چرب و مختلط نیز مناسب می باشند. اما بهتر است برای این پوست ها از مایع و ژل به جای مرطوب کننده استفاده شود. ترکیب هایی برای مرطوب کننده ها مناسب اند گلیسیرین، سر امید ها و آنتی اکسیدان ها می باشند.

ضد آفتاب

استفاده از کرم ضد آفتاب حیاتی ترین مرحله روتین می باشد. استفاده از ضد آفتاب خطر ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش می دهد. علاوه بر این می تواند علائم پیری را نیز کاهش می دهد. پزشکان معمولا ضد آفتاب هایی با پی اس اف سی درصد را پیشنهاد می دهند.

مطلب مشابه: مراقبت از پوست نوجوانان و نکات روتین مراقبتی برای دختران و پسران جوان

روتین پوست در شب

روتین پوست در شب شامل موارد زیر می باشد.

پاک کننده آرایشی بر پایه روغن

با استفاده از یک روغن مناسب می توان چربی های سطح پوست و مواد آرایشی را پاک کرد. پوست در حالت کلی چربی تولید می کند. در هنگام آرایش نیز پوست چرب تر و کثیف تر از حالت معمول می باشد. این روغن ها می توانند مواد چرب را در خود حل و از روی پوست پاک می کنند.

پاک کننده بر پایه آب

پاک کننده هایی که مبتنی بر آب هستند به کثیفی ها و آرایش روی پوست واکنش می دهند. این پاک کننده ها همراه با آب صورت را شسته و تمیز می کنند. بهتر است این پاک کننده طبق پوست و نوع آن انتخاب شود.

لایه بردارها

ماسک لایه بردار، خاک رس و اسکراب ها سلول های مرده سطح پوست را از بین می برند. علاوه بر این منافذ پوست را نیز پاکسازی می کند. این لایه بردار ها چربی پوست را کنترل می کنند. استفاده از این موارد در شب ها توصیه می شود. زیرا پوست بعد از آن نازک شده و لازم است استراحت کند. علاوه بر این لایه برداری با خاک رس و اسکراب ها کمک می کند تا دیگر موارد پوستی به راحتی جذب شوند.

تونر های آبرسان

مرحله بعدی روتین در شب استفاده از یک تونر مناسب می باشد. علاوه بر این باید از مواد مرطوب کننده ای مانند گلیسیرین و اسید لاکتیک استفاده شود. لایه بردار ها رطوبت پوست را می گیرند پس لازم است که با آبرسان و مرطوب کننده رطوبت پوست تقویت شود.

اسید درمانی

آغشته کردن پوست صورت به اسید به اعتقاد بسیاری از افراد مناسب نیست. اما تمیز کردن این پوست با این مواد می تواند گردش سلولی را تقویت کند. اسید سالیسیلیک مرطوب کننده و ضد آکنه می باشد. این مواد روند درمانی بسیار مناسبی برای پوست هستند. استفاده از این مرحله در طول زمان پوست را روشن و شفاف می کند.

مطلب مشابه: روش های پیشگیری از پیری زودرس؛ علائم و دلایل پیری زودرس پوست

اسناس و سرم

سرم ها مواد لازم و مغذی را به صورت مستقیم به پوست می رسانند. برای پوست های خشک ویتامین E بسیار مناسب می باشد. افرادی که دارای پوست تیره و کدر شده هستند می توانند از آنتی اکسیدان هایی مانند عصاره چای سبز استفاده کنند. همچنین افرادی که مستعد جوش هستند می توانند از ویتامین سی یا رتینول استفاده کنند.

ماسک آبرسان یا سرم

محصولات مراقبتی گاهی می توانند منافذ پوست را مسدود کنند. اما سرم های آبرسان این مشکل را ندارند. علاوه بر این می توانند رطوبت واقعی را به پوست برگردانند. همچنین برای پوست های خشک بسیار مناسب می باشند.

کرم دور چشم شبانه

کرم دور چشم شبانه می تواند مشکلات به وجود آمده دور چشم را رفع کند. علاوه بر این از به وجود آمدن آن ها نیز جلوگیری می کند. کرم دور چشم های شبانه بهتر است دارای آنتی اکسیدان ها و پپتید ها باشند.

روغن صورت

در این مرحله باید از روغن های مخصوص شبانه استفاده شود. این روغن ها مناسب انواع پوست علی الخصوص پوست های خشک و بی آب می باشد. شب ها بهترین زمان برای استفاده از روغن های غلیظ می باشد. این روغن ها منجر به شفافیت و براق شدن پوست می شود.

ماسک خواب

ماسک خواب آخرین مرحله روتین پوستی می باشد. استفاده از آن مهم ترین مرحله نیز می باشد. این ماسک باعث می شود که تمام مواد استفاده شده بر روی پوست تثبیت شود. علاوه بر این حاوی مواد مرطوب کننده نیز می باشد که پوست را شاداب می کند.

دلایل اهمیت داشتن روتین پوست

روتین پوست منظم کمک زیادی به زیبایی و سلامتی افراد می کند. روتینی که استفاده می شود تاثیر آن تا سال ها برای پوست ماندگار می باشد. در ادامه دلایلی که لازم است افراد روتین مناسب پوست داشته باشند توضیح داده شده است.

داشتن پوست شاداب و سالم

افراد برای داشتن پوستی شاداب و سالم باید مراقبت ها و کار های لازم را انجام دهند. برای سالم ماندن پوست ابتدا باید آلودگی های آن رفع شود. سپس مواد مغذی و سالم به پوست برسد.

متفاوت بودن پوست افراد

جنس پوست افراد متفاوت می باشد. هر فردی برای مراقبت از پوست خود باید از موارد مناسب و مخصوصی استفاده کند. موارد مختلفی هستند که بر پوست های متفاوت اثر می گذارند. این موارد باید شناسایی و رفع شوند.

پیشگیری بهتر از درمان

فرد با داشتن روتین مناسب خود می تواند از پیری، چین و چروک، لک و تیره شدن پوست جلوگیری کنند. هر یک از این موارد در صورت بروز مشکلات خاصی را برای فرد به جود می آورد. علاوه بر این رفع این موارد در صورت وجود هزینه های بسیاری برای افراد دارد.

افزایش اعتماد به نفس

افرادی که پوست زیبا و سالمی دارند از اعتماد به نفس بالایی نیز برخوردارند. داشتن ظاهر بی نقص و زیبا آرزوی همه افراد می باشد. با داشتن روتین مناسب تا حدی می توان به این آرزو دست یافت.

از بین رفتن سلول های مرده

در گذر زمان لایه های سطحی پوست از بین می روند و سلول های جدید جایگزین می شوند. این سلول های مرده باید به طور کامل از بین بروند. زیرا در صورت ماندگاری بر روی پوست بر ظاهر آن تاثیر می گذارد.

مطلب مشابه: تاثیر استرس بر پوست؛ آثار منفی استری از التهاب پوست تا نازک شدن آن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو