چه غذاهایی باعث بروز جوش های صورت می شوند؟

چه غذاهایی باعث بروز جوش های صورت می شوند؟


منبع: تالاب

1

1402/10/11

15:58


غذا بـه تنهایی نمیتواند عامل ایجاد جوش باشد. در واقع ژنتیک، سبک زندگی و تغییرات […]

چه غذاهایی باعث بروز جوش های صورت می شوند؟

غذا بـه تنهایی نمیتواند عامل ایجاد جوش باشد. در واقع ژنتیک، سبک زندگی و تغییرات هورمونی هم دراین وضعیت نقش دارند. اما بعضی از مواد غذایی بـه بدتر شدن جوش‌هاي‌ صورت کمک می کنند. ما دراین قسمت از مجله تالاب برای شـما همراهان عزیز لیستی از غذاهایی کـه باعث جوش زدن می شوند را منتشر کرده ایم.

 

جوش یا همان آکنه چیست ؟

جوش یا همان آکنه چیست ؟

پاسخ بـه این پرسش حتی توسط دانشمندان نیز بـه خوبی درک نشده اسـت اما از آنجا کـه هیچ درمانی به طور قطعیت برای این مشکل وجود ندارد در مرحله اول جلوگیری از بروز آکنه بسیار معقول به نظر می رسد. آکنه بـه عنوان یک نوع بیماری تلقی می شود کـه بر غدد پوست تاثیر گذاشته و بـه منافذ ان نفوذ میکند. زمینه ایجاد این مشکل در تمام افراد وجوددارد پس باید بـه غذایی کـه میخورید توجه بیشتری داشته باشید.

 

دلایل بروز جوش صورت

ایجاد انواع جوش پوستی میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما رایج ‌ترین این دلایل عبارتند از:

 


مطالب مشابه: چی میخورم که جوش میزنم؟


 

1. بسته شدن منافذ پوست:

بسته شدن منافذ پوست

یکی از عوامل مهم ایجاد آکنه تجمع چربی، سلول‌هاي‌ مرده، آلودگی و میکروب در منافذ پوست اسـت. بـه همین دلیل برای افراد دارای پوست چرب دو بار در روز و برای افراد دارای پوست خشک یکبار در روز شست و شوی صورت لازم اسـت.

 

2. تغییرات هورمونی:

تغییرات هورمونی

افراد در سنین مختلف و بـه خصوص خانم‌ها در دوره‌هاي‌ متفاوت زندگی خود تغییرات هورمونی زیادی را تجربه میکنند. عادت ماهانه، بارداری و زایمان از جمله این موقعیت‌ها اسـت.

 

3. استرس:

استرس

هیچ بخشی ازبدن از تأثیر این عامل مخرب در امان نمی ماند. پوست هم بـه همین شکل در اثر استرس دچار عارضه‌هایي مانند آکنه و جوش می شود. حتما خودتان هم متوجه شده‌اید کـه با قرار گرفتن در موقعیت‌هاي‌ استرس‌زا بـه سرعت جوش‌هایي در گوشه و کنار صورتتان ایجاد می شود. نظارت استرس از راه ورزش و یوگا بهترین راه برای برطرف شدن این عارضه اسـت.

 

4. بیماری‌ها و فرآیندهای درمانی:

بیماری‌ها و فرآیندهای درمانی

گاهی جوش نشانه بیماری یا اثرات استفاده از دارو و درمان‌هاي‌ خاص اسـت. بنابر این لازم اسـت در آن گونه مواقع شرایط خودرا بـه درستی بررسی کرده و با یک متخصص پوست مشورت کنید.

 

5. ژنتیک:

ژنتیک

هرروز کـه می‌گذرد دانشمندان مستندات تازه‌اي از نقش ژنتیک در سلامت بخش‌هاي‌ مختلف بدن کشف می کنند. پوست‌ مستعد جوش گاهی ریشه در ژنتیک شـما داشته و ناگزیر اسـت.

 

چند ماده غذایی که باعث آکنه می‌شوند

متخصصان می گویند کاهش مصرف برخی از غذاها و محدود کردن ان‌ها در افرادی کـه مستعد ابتلا بـه آکنه هستند باعث میشود پوست سالم‌تری داشته باشند. در ادامه بـه معرفی چند ماده غذایی کـه باعث آکنه میشوند می پردازیم.

 

1. محصولات لبنی

محصولات لبنی

محصولات لبنی مثل شیر، پنیر و ماست باعث افزایش سطح انسولین در بدن شده ودر نهایت ممکن اسـت بـه ایجاد آکنه منجر شوند. یک فرضیه در مورد این موضوع این اسـت کـه شیر حاوی اسید آمینه‌هاي‌ خاصی اسـت کـه بـه کبد دستور می دهد تا انسولین بیشتری تولید کند.

 

این افزایش تولید انسولین می تواند بـه بروز آکنه یا تشدید ان منجر شود. یک نکته مهم در مورد شیر کـه خیلی بـه ان توجه نمی شود این اسـت کـه شیر بدون چربی، احتمال بروز آکنه را افزایش میدهد. متخصصان می گویند شیر بدون چربی حاوی هورمون‌هاي‌ رشد گاو اسـت. این هورمون‌ها در شیر گاو حل م ي‌شوند و زمانی کـه شیر فاقد چربی باشد، ان‌ها هم حل نشده باقی می مانند.

 

باقی ماندن این هورمون‌ها در بدن یکی از عوامل ایجاد یا تشدید آکنه اسـت. کسانی کـه بـه شدت نسبت بـه لبنیات حساسند و جوش میزنند، بهتر اسـت برای درمان جوش صورت بـه جای این محصولات، شیر بادام یا شیر جوی دو سر را جای گزین کنند. ضمنا مصرف محصولات پروبیوتیک هم دراین افراد بسیار مفید اسـت. چون ترکیبات پروبیوتیک، ضد التهاب هستند و با تقویت باکتری‌هاي‌ مفید روده مانع از مساعد شدن شرایط برای رشد و گسترش آکنه می شوند.

 

2. غذاهای قندی

غذاهای قندی

افزایش مصرف قند ممکن اسـت بر سطح قندخون و تولید انسولین در بدن تاثیر بگذارد. وقتی کربوهیدرات‌ها بـه طور کامل تصفیه شوند، سرعت جذب ان‌ها در بدن افزایش یافته و باعث بالا رفتن سریع سطح قند در جریان خون میشود.

 

انسولین، هورمون‌هاي‌ آندروژن را فعال کرده و بـه رشد سلول‌هاي‌ جدید ایجاد کننده آکنه کمک خواهد کرد. نوشابه و سایر نوشیدنی‌هاي‌ شیرین هم میتوانند با بالا بردن قندخون، بـه توانایی کلاژن‌سازی پوست آسیب برسانند و زمینه را برای آسیب پوستی و رشد آکنه ایجاد کنند.

 

ناسالم بودن خوراکی‌هاي‌ شیرین بر کسی پوشیده نیست؛ اما یکی از ویژگی‌هاي‌ آسیب‌زای شیرینی‌ها برای پوست، ایجاد التهاب در بدن اسـت کـه می تواند بروز آکنه را تشدید کند. جای گزین کردن این خوراکی‌ها با محصولات فاقد قند یا دارای قندهای طبیعی و ارگانیک می تواند تا حد زیادی بـه سلامتی بدن از جمله پوست کمک کند.

 

وقت ان اسـت کـه شکلات‌هاي‌ پر زرق و برق و نوشیدنی‌هاي‌ قندی خودرا با شکلات‌هاي‌ تلخ سرشار از آنتی اکسیدان و آبمیوه‌هاي‌ طبیعی جای گزین کنید. البته نباید فراموش کنید کـه زیاده‌روی در مصرف همین خوراکی‌هاي‌ سالم هم می تواند باعث مشکلاتی برای سلامتی شـما شود!

 

3. موز

موز

در بین میوه‌ها، موز دارای بیشترین شاخص گلیسمی اسـت. پس مصرف بیش از حد ان در افرادی کـه مستعد ابتلا بـه آکنه هستند مضر اسـت و باعث تشدید ان خواهد شد. اما نباید فراموش کنیم کـه این میوه خوشمزه فوائد زیادی برای سلامتی دارد.

 

پس بـه هیچ وجه ان را حذف نکنید و با کاهش مقدار مصرف روزانه، هم از خواص بی‌نظیر ان بهره ببرید و هم پوست شادابی داشته باشید جای گزین کردن موز با میوه‌هایي مثل گیلاس کـه شاخص گلیسمی پایینی دارند هم یک راهکار خوب برای سلامت پوست اسـت.

 


مطالب مشابه: جلوگیری و درمان جوش صورت با روش طبیعی و سریع


 

4. غذاهای نشاسته‌ای

غذاهای نشاسته‌ای

برخی تحقیقات نشان می دهند کـه غذا هاي دارای شاخص گلیسمی بالا می توانند برای پوست بدن بسیار مضر باشند. خوردن غذا هاي حاوی شاخص گلیسمی بالا مثل نان سفید، ماکارونی، برنج و سایر کربوهیدرات‌هاي‌ فرآوری و تصفیه شده باعث افزایش شدید قندخون و انسولین میشود کـه با آکنه مرتبط اسـت. بـه طور کلی، همه ی غذا هاي تصفیه شده سفید مثل پاستا کـه دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند، قند زیادی در جریان خون آزاد میکنند.

 

افزایش این ماده باعث آسیب بـه بسیاری از اندام‌هاي‌ بدن از جمله پوست می شود. جای گزین کردن غذا هاي کاملا فرآوری نشده مثل برنج قهوه‌اي و… میتواند بـه سلامتی عمومی بدن و داشتن پوستی سالم و درخشان کمک کند. این محصولات مقادیر بیشتری از ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن را هم بـه ان وارد کرده و بـه تقویت و سلامت دستگاه گوارش هم کمک می کنند.

 

5. نوشیدنی‌های کافئین‌دار

نوشیدنی‌های کافئین‌دار

علاوه بر شکر و کربوهیدرات‌هاي‌ تصفیه شده، کافئین هم نقش مهمی در بروز آکنه دارد. متخصصان می گویند این مواد باعث افزایش سطح کورتیزول در بدن می شوند. کورتیزول هورمون استرس اسـت و زمانی کـه بدن تحت فشار زیادی قرار دارد، ترشح میشود. افزایش هورمون کورتیزول میتواند باعث تولید بیش از حد چربی در بدن و ایجاد جوش شود.

 

افرادی کـه بـه شدت نسبت بـه مصرف قهوه حساسند و بروز آکنه در ان‌ها تشدید میشود، بهتر اسـت چای و قهوه سبز را جای گزین ان کنند. اگرچه این محصولات هم دارای کافئین هستند اما میزان ان خیلی کمتر بوده و آنتی اکسیدان موجود در ان‌ها میتواند بـه تقویت ایمنی و سلامت بدن کمک کند.

 

6. فست فود

فست فود

هر رژیم غذایی سرشار از چربی، کالری و کربوهیدرات میتواند با ایجاد یا تشدید آکنه مرتبط باشد. بـه عقیده متخصصان، اکثر فست فودها کـه حاوی ترکیبات غذایی فرآوری شده هستند، ناسالم‌اند و ارزش غذایی برای بدن ندارند. یکی از مهم ترین عوارض مصرف این مواد غذایی، افزایش التهاب در بدن اسـت کـه ایجاد آکنه را بـه دنبال دارد. خوردن بیش از حد غذا هاي پرچرب بر گردش خون هم تاثیرات منفی خواهد داشت.

 

این مسئله می تواند منجر بـه التهاب پوست و پف کردن صورت هم بشود. اعتقاد بر این اسـت کـه خوردن غذا هاي حاوی مقادیر فراوان پنیر، از جمله انواع پیتزا باعث تشدید آسیب‌هاي‌ پوستی می شوند. اگر عادت بـه مصرف فست فودها دارید بهتر اسـت بـه تدریج مصرف ان‌ها را کاهش داده و یا غذا هاي سالم‌تری مثل پاپ کورن و پیتزا و ساندویچ‌هاي‌ خانگی و کم چرب را جای گزین ان‌ها کنید.

 

7. تنقلات شور

تنقلات شور

مصرف خوراکی‌هاي‌ حاوی نمک زیاد مثل چیپس، پفک و انواع سس‌ها میتواند مقدار زیادی نمک را بـه صورت ناگهانی بـه بدن وارد کند. این موضوع منجر بـه احتباس آب در بدن و افزایش التهاب می شود کـه ریسک ایجاد اکنه در پوست را هم افزایش خواهد داد.

 

8. چربی‌های امگا 6

چربی‌های امگا 6

اسیدهای چرب امگا 6 با تشکیل آکنه و افزایش التهاب پوست ارتباط دارند. بـه نظر می رسد عدم تعادل اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 در بدن باعث التهاب و آکنه در پوست شده و یا ان‌ها را بدتر کنند. یکی از خوراکی‌هاي‌ حاوی اسیدهای چرب امگا 6؛ سس مایونز اسـت.

 

البته بسیاری از روغن‌هاي‌ گیاهی مثل سویا، ذرت و… هم حاوی این نوع اسید چرب هستند کـه مصرف متعادل ان‌ها مشکلات جدی ایجاد نمی کند. ترکیب این روغن‌ها با اسیدهای چرب امگا 3 میتواند ویژگی‌هاي‌ ضد التهابی ان‌ها را کاهش دهد.

 

9. فرآورده‌های سویا

فرآورده‌های سویا

استفاده از محصولات حاوی سویا یک راه خوب و رایج برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن بـه‌ویژه در بین گیاهخواران اسـت. اما مصرف بیش از حد ان میتواند منجر بـه افزایش آکنه در پوست شود. متخصصان میگویند درصورت حساسیت بـه این ماده غذایی میتوانید پروتئین مورد نیاز خودرا از طریق آجیل‌هاي‌ دیگری مثل بادام و بادام زمینی و شیر تهیه شده از ان‌ها بـه دست آورید.

 

10. پودر پروتئین وی

پودر پروتئین وی

این پودر یک مکمل محبوب در رژیم غذایی برخی افراد اسـت کـه میتواند منجر بـه تشکیل آکنه شود. این محصول، منبعی غنی از اسیدهای آمینه لوسین و گلوتامین اسـت. این اسیدهای آمینه بـه نوبه خود تولید سلول‌هاي‌ پوست را تسریع کرده ودر نتیجه، منجر بـه ایجاد آکنه می شوند.

 

11. میوه‌های خشک

میوه‌های خشک

میوه‌ها بهترین منبع تامین انواع ویتامین‌ها و موادمعدنی مورد نیاز بدن هستند و باید در رژیم غذایی روزانه مورد استفاده قرار گیرند. اما همه ی حالت‌هاي‌ میوه باهم یکسان نیستند. در حالی کـه میوه‌هاي‌ طبیعی کامل حاوی مقادیر کافی قند طبیعی هستند، این مقدار قند در انواع خشک و آب ان‌ها غلیظ‌تر شده و میتواند باعث افزایش قندخون شود.

 

مصرف بیش از حد میوه خشک و آب میوه‌ها باعث افزایش تولید چربی در بدن و التهاب می شود کـه می تواند با بروز آکنه مرتبط باشد. توصیه ما بر قطع مصرف ان‌ها نیست؛ اما بهتر اسـت در شرایطی کـه امکان مصرف میوه تازه را دارید، ان‌ها را استفاده کرده ودر مواقع لزوم مثل سفر، محل کار و… مقدار کمی میوه خشک یا آبمیوه طبیعی میل کنید.

 

12. الکل

الکل

درمان جوش صورت

مصرف بیش از حد نوشیدنی‌هاي‌ الکلی میتواند بر فعالیت هورمون‌ها تاثیر بگذارد و باعث جوش زدن پوست شود. البته تحقیقات دیگری هم روی این نظریه کـه الکل می تواند بر سطوح استروژن و تستوسترون تاثیر بگذارد، در حال انجام اسـت. عدم تعادل در سطح این هورمون‌ها یکی از عوامل بروز یا تشدید آکنه و سایر بیماری‌هاي‌ پوستی اسـت.

 

بالا رفتن سطح این هورمون‌ها منجر بـه تولید سبوم میشود. این ماده میتواند منافذ روی پوست را مسدود و آکنه ایجاد کند. ضمنا نوشیدنی‌هاي‌ الکلی، ادرار آور هستند و با خارج کردن آب ازبدن، باعث دهیدراته شدن ان و خشکی پوست می شوند. این مسئله هم احتمالا محرکی برای تشدید و ایجاد آکنه خواهد بود.

 


مطالب مشابه: چرا پیشانی ام جوش میزند؟ «+راهکار خانگی»


 

در پایان

بـه جز این مواد غذایی، بعضی از حساسیت‌هاي‌ غذایی هم در برخی افراد باعث آکنه می شوند. البته این موارد عمومیت ندارند ودر افراد مختلف متفاوت خواهند بود. میتوان گفت التهابی کـه منجر بـه تولید آکنه می شود، ممکن اسـت با برخی از واکنش‌هاي‌ آلرژیک نسبت بـه غذاها تشدید شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو