جرم گیری ماشین لباسشویی؛ زمان مناسب جرمگیری و انواع روش های آن

منبع: روزانه

2

1402/10/13

09:32


ماشین لباسشویی یکی از لوازم پرکاربرد در منزل است که معمولاً در هفته چند بار با توجه به تعداد نفرات خانواده و نیازهای ایشان، از آن استفاده می شود. اما …

ماشین لباسشویی یکی از لوازم پرکاربرد در منزل است که معمولاً در هفته چند بار با توجه به تعداد نفرات خانواده و نیازهای ایشان، از آن استفاده می شود. اما آیا می دانید که این وسیله پرکاربرد و ضروری، به دلیل تماس با لباس های کثیف و مرطوب، مستعد جذب میکروب ها و رسوبات مختلف می شود؟ اگر مدتی است که بعد استفاده از ماشین لباسشویی، لباس هایتان بوی نامطبوع می گیرند، نگران نشوید؛ زیرا ماشین لباسشویی شما خراب نشده بلکه نیاز به رسوب زدایی و جرم گیری دارد.

جرم گیری ماشین لباسشویی، سبب عملکرد بهتر ماشین لباسشویی و از بین بردن بوی نامطبوع لباس ها می شود. این عمل، اقدامی ساده و کم هزینه است و تاثیر بسزایی در از بین بردن بوی دستگاه و عملکرد بهتر آن دارد. قسمت های مختلف ماشین لباسشویی مانند محفظه پودر، بدنه داخلی و فیلتر ها به مرور زمان دچار رسوب و جرم می شوند. در این شرایط باید دستگاه را به وسیله مواد و روش های مختلف، جرمگیری کرد تا کیفیت شستشوی لباس ها کاهش پیدا نکند.

جرمگیری ماشین لباسشویی کار نسبتا آسانی است و شما می توانید در خانه به راحتی آن را انجام دهید. در این مقاله قصد داریم تا به چگونگی جرم گیری ماشین لباسشویی و روش های مختلف آن بپردازیم. با ما همراه باشید. 

جرم گیری ماشین لباسشویی؛ زمان مناسب جرمگیری و انواع روش های آن

رسوب آهک چیست؟

 رسوب آهک، باقیمانده گچی، سخت و سفید موادی مانند منیزیم و کلسیم است که بعد از تبخیر آب، باقی می مانند. معمولا در آب هایی که برای شرب و شستشو، استفاده می شوند، مقداری کلسیم و منیزیم وجود دارد. حتی در آب های سطحی نیز این مواد وجود دارند؛ به همین دلیل می توان گفت تمام آب های جهان، حاوی مقداری منیزیم و کلسیم هستند. کلسیم موجود در آب، بیشتر از نوع کربنات کلسیم است که ما آن را به شکل برفک در آبگرمکن، کتری، اطراف شیرآلات یا وسایل برقی که با آب سروکار دارند مانند ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی، مشاهده می کنیم.

به آبی که غلظت مواد معدنی منیزیم و کلسیم در آن زیاد باشد، آب سخت گفته می شود؛ به همین دلیل اگر آب منطقه ای که در آن زندگی می کنید، آبی سخت از نظر متخصصان فنی باشد، تشکیل رسوبات در لوازم خانگی، دور از انتظار نیست.

زمان جرم گیری ماشین لباسشویی 

همانطور که می دانید ماشین لباسشویی فضایی مرطوب دارد که بعد از مدتی به دلیل ماندن طولانی مدت لباس های مرطوب در محفظه یا جذب آلودگی لباس ها، دچار رسوب و جرم می شود. تجمع رسوب و جرم در ماشین لباسشویی باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن و کاهش کیفیت شستشوی لباس ها می شود؛ بنابراین اگر لباس ها بعد از شستن، بوی نامطبوع می دهند و به طور کامل تمیز نمی شوند یا اینکه بوی نامطبوع از محفظه ماشین لباسشویی ساطع می شود، به این معنی است که ماشین لباسشویی تان به جرم گیری نیاز دارد.

جرم گیری ماشین لباسشویی سبب افزایش کیفیت شستشوی لباس ها، از بین رفتن بوی بد و جلوگیری از آلرژی مخصوصا در نوزادان و کودکان می شود.

مطلب مشابه: رفع بوی بد ماشین لباسشویی و پیدا کردن منبع بود نامطبوع

چگونگی جرم گیری ماشین لباسشویی 

اجزای مختلف ماشین لباسشویی ممکن است بعد از گذشت چند مدت، دچار رسوب و جرم شوند؛ بنابراین باید هر چند وقت یک بار آن ها را جرمگیری کنید. برای ضدعفونی کردن درب ماشین لباسشویی می توانید از مواد شوینده یا سرکه و اسفنج استفاده کنید. برای تمیز کردن محفظه ماشین لباسشویی نیز می توانید از مواد جرم گیر یا سرکه و مسواک استفاده کنید. بقیه قسمت های ماشین لباسشویی نیز نیاز به جرم گیری دارند که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت. 

بدنه ماشین لباسشویی 

گاهی ممکن است بوی نامطبوع ماشین لباسشویی به دلیل تجمع باکتری های محیطی بر بدنه ماشین لباسشویی باشد. برای تمیز کردن بدنه ماشین لباسشویی، ابتدا آن را از برق بکشید تا خطری تهدیدتان نکند. سپس با استفاده از مواد ضدعفونی، اسفنج و دستکش سطوح مختلف آن را تمیز کنید.

جا پودری

اگر از محفظه ماشین لباسشویی بوی نامطبوعی به مشام می رسد، نشان دهنده این است که محفظه دچار رسوب شده است. با تجمع جرم و رسوبات حاصل از مواد شوینده در محفظه ماشین لباسشویی، محلی برای تکثیر و تولید قارچ ها و باکتری ها فراهم می شود و باعث ایجاد بوی نامطبوع و در نتیجه تمیز نشدن لباس ها بعد از شستن خواهد شد. همچنین ممکن است سبب ایجاد حساسیت در افرادی که آلرژی دارند و نوزادان نیز گردد. برای تمیز کردن محفظه ماشین لباسشویی، جا پودری را از آن خارج و به کمک محلول ضدعفونی کننده و یک مسواک تمیز کنید.

لاستیک درب

قسمت لاستیک درب ماشین لباسشویی، محلی برای تجمع انواع رسوبات، باقی مانده مواد شوینده، باکتری ها و کپک است و تمیز کردن آن کاری دشوار است. برای ضدعفونی کردن لاستیک درب، می توانید از اسفنج و سرکه استفاده کنید. بهتر است بعد از هر بار شست و شو، لاستیک درب را به وسیله یک پارچه تمیز خشک کنید.

فیلتر

یکی از آلوده ترین قسمت های ماشین لباسشویی، فیلتر آن است که محل تجمع پرزهای لباس می باشد. برای تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی، به سراغ دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی بروید و طبق دستورالعمل آن، فیلتر دستگاه را جدا کنید. سپس زباله های فیلتر را خالی کرده و به وسیله مواد جرم گیر و مسواک، آن را ضدعفونی کنید.

محفظه دیگ

محفظه دیگ ماشین لباسشویی، به دلیل تماس مستقیمی که با لباس ها دارد، منشاء اصلی جذب باکتری ها و بوی نامطبوع است و نسبت به دیگر قسمت های دستگاه، به جرمگیری بیشتری نیاز دارد. محفظه دیگ را می توانید به وسیله انواع محلول های شیمیایی و طبیعی مانند قرص و پودر جرمگیر یا جوش شیرین و سرکه، ضدعفونی کنید.

جرم گیری ماشین لباسشویی؛ زمان مناسب جرمگیری و انواع روش های آن

جرمگیری ماشین لباسشویی به وسیله محلول سرکه و جوش شیرین

یکی از بهترین و ارزان ترین روش های رسوب زدایی و جرمگیری محفظه ماشین لباسشویی، استفاده از محلول سرکه و جوش شیرین است. محلول سرکه و جوش شیرین، محلولی بسیار قوی است که می تواند در زمانی کوتاهی، تمام میکروب ها را از بین ببرد.

برای درست کردن این محلول ضدعفونی، نصف پیمانه جوش شیرین را در آب مخلوط کرده و آن را درون محفظه ماشین لباسشویی بریزید. سرکه را نیز به اندازه چهار برابر محلول جوش شیرین و آب، به محفظه، اضافه کنید. سپس ماشین لباسشویی را روشن کرده تا طبق روال همیشگی، شروع به کار کند. بعد از اینکه ماشین لباسشویی خاموش شد، محفظه و درب آن را با اسفنج به طور کامل خشک کنید.

این روش ضدعفونی کننده قوی، تمام رسوبات و باکتری های حفره دیگ را از بین خواهد برد. از این روش می توانید ماهی یک بار یا به صورت یک ماه در میان، برای تمیز کردن ماشین لباسشویی خود، استفاده کنید. بعد از ضدعفونی کردن، ماشین لباسشویی شما بازدهی بیشتری خواهد داشت و می تواند در زمان کوتاه تری لباس ها را تمیز کند.

جرمگیری با سرکه و آمونیاک

از قدرت جرمگیری سرکه و آمونیاک معمولا برای تمیز کردن درب و لاستیک های ماشین لباسشویی، استفاده می شود. قبل از شروع جرمگیری لباسشویی با ابن روش، ابتدا مطمئن شوید که به آمونیاک آلرژی یا حساسیت نداشته باشید؛ اگر به آمونیاک حساسیت دارید، حتما برای انجام این کار از دستکش و ماسک استفاده کنید.

برای جرمگیری، یک ظرف آب گرم را آماده کرده و نصف لیوان سرکه و دو قاشق چایی خوری آمونیاک به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. بعد از حل شدن مواد، یک دستمال تمیز را به محلول آغشته کنید و اقدام به جرمگیری ماشین لباسشویی نمایید. این کار بهتر است ماهی یک بار یا دو ماهی یک بار انجام شود.

مطلب مشابه: آموزش تمیز کردن فیلتر انواع ماشین لباسشویی

جرم گیری ماشین لباسشویی؛ زمان مناسب جرمگیری و انواع روش های آن

رسوب زدایی با قرص جرمگیر

گاهی استفاده از پودر های لباسشویی بی کیفیت و نامرغوب نیز باعث ایجاد رسوب و جرم، در ماشین لباسشویی و قسمت های دیگر آن می شوند؛ به طوری که به سادگی نمی توان آن را تمیز کرد. از طرفی دیگر به دلیل رطوبت و چرک لباس ها، ماشین لباسشویی ممکن است دچار رسوب و جرم شود که همین امر سبب می شود تا لباس، بعد از شستن به خوبی تمیز نشوند و بوی نامطبوعی به خود بگیرند.

یکی از روش های ساده و بی دردسر برای تمیز کردن قسمت هایی از لباسشویی که به آن دسترسی نداریم، استفاده از قرص های جرمگیر است. این قرص ها را می توان به راحتی از فروشگاه های مختلف خریداری و برای تمیز کردن ماشین لباسشویی از آن ها استفاده کرد. برای گرفتن نتیجه بهتر، می توانید دو عدد از این قرص ها را در ماشین لباسشویی قرار دهید تا همه اجزای دستگاه به صورت کامل، جرم گیری شوند. جرمگیری ماشین لباسشویی به وسیله قرص جرمگیر، نسبت به دیگر روش های رسوب زدایی راحت تر است و وقت کمتری از شما خواهد گرفت.

توجه داشته باشید که برخی از قرص های جرمگیر موجود در بازار قوی تر هستند و برای لباسشویی های بزرگ، کاربرد دارند؛ پس در هنگام خرید این قرص ها به سایز لباسشویی خود دقت داشته باشید. قبل از استفاده از قرص های جرمگیر، اطمینان حاصل کنید که ماشین لباسشویی کاملا خشک است و بعد قرص جرمگیر را در محفظه قرار دهید و دستگاه را روی ۶۰ دقیقه دور کند، تنظیم کنید و اجازه دهید تا لباسشویی به آرامی جرمگیری شود.

البته توجه باشید که عمل جرمگیری لباسشویی به وسیله قرص، باید تحت دمای بالا انجام گیرد؛ به همین دلیل قبل از شروع، دمای دستگاه را تنظیم کنید. تنظیم کردن دمای ماشین لباسشویی باعث عملکرد بهتر قرص می شود، علاوه بر این، در دمای بالا جرم ها راحت تر از بین می روند. اما دما نباید به حدی بالا باشد که سبب آسیب به ماشین لباسشویی شود. جرمگیری ماشین لباسشویی به وسیله قرص، بهتر است ماهی یک بار انجام شود تا دستگاه به صورت مرتب تمیز بماند. 

جرم گیری ماشین لباسشویی؛ زمان مناسب جرمگیری و انواع روش های آن

رسوب زدایی با پودر جرمگیر

یکی دیگر از روش های جرمگیری ماشین لباسشویی استفاده از پودر جرمگیر است. درست است که این روش ممکن است به دستگاه لباسشویی شما آسیب برساند، اما قدرت فوق العاده ای در پاکسازی رسوبات و جرم های آن دارد. از این پودر ها معمولا برای لباسشویی هایی اتوماتیک استفاده می شود.

با استفاده از پودر جرمگیر می توانید به راحتی قسمت های لاستیکی ماشین لباسشویی را شستشو و جرمگیری کنید. استفاده از این پودرها بسیار راحت است و قدرت تمیزکنندگی بسیار بالایی دارند. پودرهای جرمگیر با از بین بردن آنزیم ها و سختی آب، جرم ها و چربی های موجود در ماشین لباسشویی را می شکافند و آن ها را از بین می برند. نکته مهمی که در هنگام استفاده از این پودرها باید به آن توجه کرد، این است که نباید بیشتر از یک بار در ماه از آن ها برای جرمگیری استفاده کرد؛ زیرا ممکن است به لباسشویی شما آسیب جدی وارد کنند.

مطمئنا هیچ کس دوست ندارد که در این اوضاع اقتصادی، متحمل پرداخت هزینه های اضافی شود. بیشترین قسمت هایی از دستگاه که ممکن است در اثر استفاده از پودر آسیب بینند، پلاستیک و لاستیک های ماشین لباسشویی هستند. برای استفاده از پودر جرمگیر باید دو تا شش پیمانه از پودر را در محفظه لباسشویی بریزید و تنظیمات آن را روی ۶۰ دقیقه دور کند، تنظیم کنید. بهتر است که دمای دستگاه نیز روی آب گرم تنظیم شود. 

مطلب مشابه: شستن پتو با ماشین لباسشویی؛ اصول شستشوی پتو با ماشین لباسشویی

جرمگیری ماشین لباسشویی با پودر و قرص 

در ماشین لباسشویی های اتوماتیک، می توان برای جرمگیری و رسوب زدایی دستگاه، از قرص و پودر استفاده کرد. قرص و پودر جرمگیر، به راحتی رسوبات ماشین لباسشویی را از بین برده و سختی آب را کاهش می دهند. برای تمیز کردن ماشین لباسشویی به وسیله قرص و پودر با هم، باید به آخرین زمان جرمگیری دستگاه توجه کنید. اگر بیشتر از سه ماه از آخرین باری که دستگاه را جرمگیری کرده اید، گذشته است، باید دو عدد قرص را همراه با پنج پیمانه پودر جرمگیر درون محفظه قرار دهید.

سپس ماشین لباسشویی را روی ۶۰ دقیقه دور کند، در دمای متعادل روشن کنید. اما اگر لباسشویی خود را مرتب تمیز می کنید، دیگر نیازی به استفاده از مواد زیاد نیست و می توانید از یک عدد قرص و دو پیمانه پودر جرمگیر برای تمیز کردن دستگاه خود استفاده کنید. از مزیت های جرمگیری ماشین لباسشویی به وسیله پودر و قرص می توان به از بین بردن سختی آب، از بین بردن باکتری ها، جرمگیری المنت ماشین لباسشویی، از بین بردن بوی نامطبوع لباس ها، کاهش زمان شستشو و از بین بردن آهک و رسوبات لوله ها و محفظه دیگ اشاره کرد.

برخی افراد تصور می کنند که در صورت استفاده از قرص و پودر های جرمگیر، دیگر ماشین لباسشویی، به مراقبت خاصی نیاز ندارد، در صورتی که چنین نیست. این مواد تنها باکتری ها و جرم های غیرقابل مشاهده و ریز را از بین می برند و نمی توانند اشیاء دیگری که ممکن است در جیب های لباس ها وجود داشته باشند را برطرف سازند؛ بنابراین در هنگام شستن لباس ها، باید مراقب ورود اشیاء خارجی به فیلتر باشید.

جرم گیری ماشین لباسشویی؛ زمان مناسب جرمگیری و انواع روش های آن

جرمگیری با وایتکس

در پاسخ به این سوال که آیا می توان از وایتکس برای رسوب زدایی و جرمگیری ماشین لباسشویی استفاده کرد یا خیر؟ باید بگوییم که استفاده از وایتکس برای تمیز کردن ماشین لباسشویی به خود فرد، بستگی دارد. بهتر است بدانید که وایتکس یک ضدعفونی و گندزدای قوی است و خاصیت اسیدی بسیار بالایی دارد.

اگر دیگ ماشین لباسشویی و دیگر قسمت های فلزی آن به صورت مداوم در معرض وایتکس قرار گیرند، حتما دچار زنگ زدگی خواهند شد. پس بهتر است که تا حد امکان برای شستن لباس ها و همچنین جرمگیری ماشین لباسشویی، از وایتکس استفاده نکنید؛ اما اگر برای جرمگیری از وایتکس استفاده کردید، حتما درب آن را کاملا باز بگذارید تا بوی وایتکس از بین برود.

توصیه هایی مهم برای رسوب زدایی و جرمگیری ماشین لباسشویی

فضای مرطوب می تواند به شدت مستعد جذب انواع کپک ها و باکتری ها باشد؛ به همین دلیل برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع و تجمع باکتری ها بعد از هر استفاده از ماشین لباسشویی، تا چند ساعت درب آن را باز بگذارید تا رطوبت محفظه به طور کامل خشک شود. سعی کنید به جای استفاده از مایع های شوینده، بیشتر از پودرهای شستشو استفاده کنید؛ زیرا معمولا مایع درون محفظه باقی می ماند و کامل شسته نمی شود.

برای جرمگیری ماشین لباسشویی، حتما از آب داغ(60 تا 90 درجه) استفاده کنید تا رسوبات و باکتری ها، کاملا از بین بروند. تا حد امکان اجازه ندهید که لباس مرطوب، برای مدت زمان طولانی درون ماشین باشد و سریع اقدام به شستن آن ها کنید. اگر در خانه نوزاد یا کودک دارید، بهتر است با فاصله زمانی کمتری، جرمگیری کنید. بعد از هر بار شستشوی لباس ها، درب لباسشویی و لاستیک آن را با یک پارچه تمیز خشک کنید تا از تجمع باکتری ها در آن جلوگیری شود.

مطلب مشابه: روش صحیح استفاده از ماشین لباسشویی دوقلو (معرفی انواع مارک این دستگاه)

آموزش رسوب زدایی و جرمگیری ماشین لباسشویی 

همان طور که گفتیم، برای رسوب زدایی و جرمگیری ماشین لباسشویی می توان از مواد مختلفی مانند پودر رسوب زدایی، قرص جرمگیر، سرکه و جوش شیرین و… استفاده کرد. برای جرمگیری ماشین لباسشویی هر کدام از این مواد که در دسترستان است را درون ماشین لباسشویی انداخته و به آن آب داغ اضافه کنید. سپس مثل روال همیشگی، دستگاه را روشن کنید.

بعد از خاموش شدن ماشین لباسشویی، داخل آن را به وسیله اسفنج خشک کنید. به همین راحتی می توانید در خانه، ماشین لباسشویی خود را جرمگیری و رسوب زدایی کنید. سعی کنید برای رسوب زدایی ماشین لباسشویی بیشتر از پودر لباسشویی استفاده کنید تا مایع لباسشویی؛ زیرا مایع ممکن است درون دستگاه باقی بماند. همچنین بعد از هر بار شستن لباس ها، درب دستگاه را باز بگذارید تا رطوبت درون آن به طور کامل خشک گردد.

جرم گیری ماشین لباسشویی؛ زمان مناسب جرمگیری و انواع روش های آن

سخن پایانی 

ماشین لباسشویی یکی از اصلی ترین و مهم ترین وسایل موجود در منزل است. از این دستگاه معمولا به صورت روزانه یا به صورت چند روز یک بار استفاده می شود؛ به همین دلیل به مراقبت و تمیز کاری دائمی نیاز دارد تا از اتلاف وقت و صرف هزینه های گزاف برای تعمیرات، جلوگیری شود. ماشین لباسشویی به دلیل کار با آب و مواد شوینده، حداکثر شش ماه یک بار، نیاز به جرم گیری و رسوب زدایی دارد.

البته تعداد و فاصله زمانی رسوب زدایی، به سختی آب منطقه مورد نظر نیز بستگی دارد. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که سختی آب آن محل زیاد است، باید هر دو سه ماه یک بار ماشین لباسشویی خود را جرم گیری کنید. رسوب زدایی و جرمگیری ماشین لباسشویی سبب افزایش سرعت و کیفیت شستشو لباس ها و افزایش طول عمر ماشین لباسشویی خواهد شد؛ به همین دلیل جرمگیری مداوم ماشین لباسشویی، نوعی صرفه جویی در وقت و هزینه است. رسوب زدایی برای همه برندهای لباسشویی مانند ال جی، سامسونگ، اسنوا، پاکشوما و هر برند دیگری، یکسان است و می توانید از روش های گفته شده، برای تمیزکردن ماشین لباسشویی استفاده کنید.

مطلب مشابه: رفع زنگ زدگی ماشین لباسشویی به روش های مختلف

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو