لیست بهترین فیلم با موضوع مادر ایرانی ؛ نگاهی بر مقام مادر در سینمای ایران

لیست بهترین فیلم با موضوع مادر ایرانی ؛ نگاهی بر مقام مادر در سینمای ایران


منبع: پلازا

1

1402/10/14

21:24


لیست بهترین فیلم با موضوع مادر ایرانی ؛ نگاهی بر مقام مادر در سینمای ایران

فیلم با موضوع مادر ایرانی معمولا به جهت تکریم مقام بلند مادر ساخته می‌شود و در سینمای ایران نیز به دلیل بالا بودن مقام مادران این امر بسیار دیده می‌شود. حال قصد داریم در این مقاله سری به بهترین فیلم های مادرانه ایرانی بزنیم.

مادر یکی از دو والد برای به دنیا آوردن فردی جدید به زمین است و او را به دلیل اینکه فرزند خود را نه ماه کامل در بطن حمل می‌کند، واسطه خلقت می‌دانند. اما این مقام صرفا به دلیل اینکه مادر فرزندی را به دنیا می‌آورد به دست نمی‌آید؛ بلکه فداکاری‌ها و زحماتی که یک مادر برای فرزند خود از کودکی تا بزرگسالی انجام می‌دهد دلیل این مقام بالا هستند.

در سینمای ایران به جهت تکریم مقام مادر و نشان دادن گوشه‌ای از فداکاری‌های او، فیلم‌های سینمایی مختلفی ساخته شده‌اند که بسیار تاثیرگذار هستند. در ادامه مقاله پیش رو پلازا قصد داریم لیست بهترین فیلم با موضوع مادر ایرانی را به شما معرفی کنیم.

فهرست مطالب:

بهترین فیلم های با موضوع مادر ایرانی

در ادامه قصد داریم شما را با 12 عنوان از بهترین فیلم‌های ایرانی درباره مادر آشنا کنیم.

1. فیلم مادر ؛ مادر مرد. از بس که جان ندارد

فیلم با موضوع مادر ایرانی

  • سال ساخت: 1368
  • کارگردان: علی حاتمی
  • بازیگران: رقیه چهره‌آزاد، محمدعلی کشاورز، فریماه فرجامی، امین تارخ، حمید جبلی، اکبر عبدی و جمشید هاشم‌پور
  • مدت زمان: 108 دقیقه

بدون شک این فیلم یکی از بهترین فیلم های با موضوع مادر ایران به کارگردانی زنده‌یاد حاتمی است که توانست سیمای عجیب و مقدسی از مادر را به مخاطبان نشان دهد. مادر برنده دو سیمرغ بلورین برای زنده‌یاد رقیه چهره آزاد و اکبر عبدی شد و همچنین عبدالله اسکندری برای گریم این فیلم، سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی را دریافت کرد. مادر روایت پیرزنی رها شده در سرای سالمندان است که در روزهای پایانی عمرش به خانه آمده اما هنوز هم عطر مادرانه حضورش می‌تواند فرزندان مشغول و خانواده از هم پاشیده‌اش را به روز اول بازگرداند.

2. فیلم مادرم گیسو

بهترین فیلم های مادرانه ایرانی

  • سال ساخت: 1374
  • کارگردان: سیامک شایقی
  • بازیگران: رضا کیانیان، یاسمین ملک نصر، مهتاج نجومی و داوود اسدی
  • مدت زمان: 104 دقیقه

برخلاف حاتمی، سیامک شایقی قصد نداشت یک چهره دراماتیک و مقدس از مادر به تصویر بکشد و به سراغ نشان دادن یک چهره روز از مادر رفت. اما آیا ماهیت مادر بودن در این اثر تغییر کرد؟ پاسخ خیر است. داستان این عنوان از فیلم های درباره مادر ایرانی حول محور مردی به نام منوچهر می‌گردد که با وجود داشتن فرزند، پس از سال‌ها که از فوت همسرش گذشته، تصمیم به ازدواج مجدد با زنی به نام گیسو می‌گیرد و زندگی روی دیگری را به مرد نشان می‌دهد.

3. فیلم مهر مادری ؛ از لیست فیلم با موضوع مادر ایرانی

بهترین فیلم های با موضوع مادر ایران

  • سال ساخت: 1376
  • کارگردان: کمال تبریزی
  • بازیگران:فاطمه معتمدآریا، حسین سلیمانی، جمشید اسماعیل‌خانی و محمدرضا داوودنژاد
  • مدت زمان: 90 دقیقه

کمال تبریزی با مهر مادری، بی‌شک یک فیلم برای روز مادر عالی ساخت تا بیننده را با جنبه‌های جدیدی از زنانگی و مادری آشنا کند. داستان حول محور مینا فهیمی یک مددکار در کانون اصلاح و تربیت پسران می‌گردد که پسرکی به نام مهدی با گذشته‌ای تلخ ارتباط عاطفی عمیقی با او پیدا می‌کند. مهدی مینا را همچون مادر از دست رفته خود می‌بیند و از او درخواست دارد تا فرزند واقعی‌اش باشد. اما آیا مهر مادری بر مینا غلبه می‌کند یا به وظایفش به عنوان یک مددکار اجتماعی متعهد می‌ماند؟

4. فیلم من ترانه 15 سال دارم

فیلم های درباره مادر ایرانی

  • سال ساخت: 1380
  • کارگردان: رسول صدرعاملی
  • بازیگران: ترانه علیدوستی، مهتاب نصیرپور، حسین محجوب و میلاد صدرعاملی
  • مدت زمان: 100 دقیقه

ترانه یکی از کم‌سن‌ترین مادرها در یک فیلم است که توانست علیرغم سن کم خود، تاثیرگذار شود. ترانه علیدوستی برای ایفای این نقش توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن و صدرعاملی بهترین کارگردانی را دریافت کند. این فیلم از دو حیث چالش‌برانگیز و مهم بود. اول اینکه به دخترهای جوان هشدار می‌داد تا در سنین پایین احساسی نباشند و زندگی خود را بر پایه قول‌های زودگذر نسازند. دومین مسئله نشان دادن این مسئله بود که یک مادر در هر سنی مادر است و برای زندگی فرزندش با تمام وجود تلاش می‌کند.

داستان این اثر از بهترین فیلم های مادرانه ایرانی درباره دختری 15 ساله به نام ترانه است که پسری به نام‌ امیرحسین قصد ازدواج با او را دارد. امیرحسین از خانواده‌ای شناخته‌شده است اما پسری سربه‌راه نیست و صیغه‌ای محرمیت‌ بین آنها خوانده می‌شود. پس از مدتی امیرحسین ترانه را رها می‌کند، در حالی که دختر باردار است. حال او که هنوز به درستی وارد دنیای زنانگی نشده، چگونه یک مادر خوب باشد؟

5. فیلم مهمان مامان ؛ یک مادر فراموش نشدنی از زنده یاد مهرجویی

بهترین فیلم ها درباره مادر ایرانی

  • سال ساخت: 1383
  • کارگردان: داریوش مهرجویی
  • بازیگران: گلاب آدینه، پارسا پیروزفر، امین حیایی، حسن پورشیرازی، نسرین مقانلو، ملیکا شریفی‌نیا و علیرضا جعفری
  • مدت زمان: 103 دقیقه

مهمان مامان از بهترین فیلم‌های ایران درباره مادر است که به کارگردانی زنده‌یاد مهرجویی ساخته شد و ژانری کمدی دارد. علیرغم اینکه این فیلم عناصر طنز زیادی دارد اما گلاب آدینه به حق و تمام و کمال یک مادر ایرانی را به تصویر کشیده است. مادری فرشته‌‌گون که همیشه نگران است و تمام سعیش این است که آبروداری کند. این اثر برنده سیمرغ بهترین فیلم جشنواره فجر شد و داستان مادری را روایت می‌کند که مهمانی به خانه‌اش آمده و با کمک فرزندان و همسرش، سعی در آبروداری کردن دارد. این در حالی است که در خانه آنها چیز زیادی برای پذیرایی نیست.

6. فیلم گیلانه ؛ از لیست فیلم با موضوع مادر ایرانی

بهترین فیلم‌های ایران درباره مادر

  • سال ساخت: 1383
  • کارگردان: رخشان بنی‌اعتماد، محسن عبدالوهاب
  • بازیگران: فاطمه معتمدآریا، بهرام رادان، باران کوثری، ژاله صامتی و شاهرخ فروتنیان
  • مدت زمان: 90 دقیقه

گیلانه عنوان بعدی لیست بهترین فیلم های مادرانه ایرانی است که به دست رخشان بنی‌اعتماد و محسن عبدالوهاب ساخته شد. این اثر برنده سیمرغ بهترین چهره پردازی و جایزه ویژه هیئت داوران شد و خانم معتمدآریا برای ایفای این نقش توانست نامزد سیمرغ شود. گیلانه روایت مادری دلسوز و فداکار است که در کوران جنگ، جگر گوشه‌اش به جنگ رفته و وقتی در وضعیتی جگرسوز نزد او برمی‌گردد، تمام تلاشش را برای نگهداری از پسرش می‌کند. ننه گیلانه نماد تمامی زنان فداکار و مادران سوخته‌دل زمان جنگ ایران و عراق است.

7. فیلم میم مثل مادر

بهترین فیلم‌های ایرانی درباره مادران

  • سال ساخت: 1385
  • کارگردان: رسول ملاقلی‌پور
  • بازیگران: گلشیفته فراهانی، جمشید هاشم‌پور، حسین یاری، سحر دولتشاهی و علی شادمان
  • مدت زمان: 90 دقیقه

میم مثل مادر جز فیلم های مادر و فرزندی ایرانی محسوب می‌شود که در زمان انتشار خود تاثیر عمیقی بر روی مخاطبان گذاشت. هنوز هم وقتی آهنگ معروف مادر این فیلم پخش می‌شود، بغض عجیبی به دل مخاطب می‌اندازد. میم مثل مادر نماینده اسکار ایران در سال 2007 بود و داستان زنی به نام سپیده را روایت می‌کند که در دوران جنگ ایران و عراق دچار تاثیرات شیمیایی شده است. او باردار می‌شود و پس از اینکه سپیده و همسرش درباره معلولیت فرزندشان به دلیل شیمیایی می‌شنوند، همسرش او را ترک می‌کند. سپیده تنها و غمگین تصمیم می‌گیرد تا فرزندش را به تنهایی بزرگ کند.

8. فیلم من مادر هستم

فیلم های مادر و فرزندی ایرانی

من مادر هستم عنوان بعدی فهرست بهترین فیلم‌های ایرانی درباره مادران محسوب می‌شود. این بار فریدون جیرانی مادری را در یک موقعیت جدید قرار داده و به مخاطب معرفی می‌کند. من مادر هستم جنجال‌های زیادی در پی اکران خود داشت اما یکی از بهترین فیلم های درباره تجاوز ایرانی محسوب می‌شود که مخاطب را آگاه می‌سازد.

داستان این اثر درباره زن و شوهری به نام نادر و ناهید است که باهم اختلاف دارند و می‌خواهند جدا شوند. در این میان دختر آنها آوا، ضربه زیادی از این ماجرا دیده است. نادر یک دوست به نام سعید دارد که در میان این گرفتاری‌ها خود را به آوا نزدیک کرده و به او تعرض می‌کند. آوا در حالی که از این مسئله جنون به او دست می‌دهد، سعید را می‌کشد اما ناهید با فهمیدن حقیقت، خودش قتل را به گردن می‌گیرد.

9. فیلم بوسیدن روی ماه ؛ از لیست‌ فیلم با موضوع مادر ایرانی

فیلم برای روز مادر

  • سال ساخت: 1390
  • کارگردان: همایون اسعدیان
  • بازیگران: شیرین یزدان‌بخش، رابعه مدنی، مسعود رایگان، صابر ابر و شبنم مقدمی
  • مدت زمان: 83 دقیقه

بوسیدن روی ماه به کارگردانی و نویسندگی همایون اسعدیان ساخته شد و جز آثار تحسین شده این لیست است. این فیلم دو مادر را به تصویر می‌کشد که سال‌های زیادی را در انتظار فرزندان خود منتظر نشسته‌اند. سادگی و بی‌آلایشی فیلم که غم نهانی را در خود دارد، چهره‌ای از انتظار بی‌پایان مادران را به تصویر می‌کشد. داستان این اثر از بهترین فیلم ها درباره مادر ایرانی حول محور بانویی به نام احترام السادات می‌گردد که سال‌هاست منتظر فرزندش که به جبهه رفته است و هر روز به بنیاد شهید برای یافتن نشانی از او سرمی‌زند تا اینکه یک روز خبر جدیدی به احترام السادات می‌رسد…

10. فیلم شیار 143

فیلم با موضوع مادر ایرانی

شیار 143 از آن دسته فیلم‌هاست که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و تا به امروز یکی از بهترین ساخته‌های نرگس آبیار محسوب می‌شود‌. این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد و مریلا زارعی برای ایفای نقش در آن توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کند. شیار 143 اگرچه داستانی تکراری را روایت می‌کند اما به حدی تاثیرگذار است که شما نیز همراه با شخصیت اصلی درد دوری و بی‌خبری از فرزندی عزیز که در بجبوحه جنگ روزی رفته و هرگز بازنگشته را حس خواهید کرد.

11. فیلم شب اول هجده سالگی

فیلم های مادر و فرزندی ایرانی

  • سال ساخت: 1397
  • کارگردان: حامد تهرانی
  • بازیگران: ژاله صامتی، بهنوش بختیاری، علیرضا استادی و مهدی حسینی نیا
  • مدت زمان: 93 دقیقه

شب اول هجده سالگی از جمله بهترین فیلم های مادرانه ایرانی است که با تمام وجود می‌توان آن را درک کرد. مادری را در فیلم می‌بینیم که زخم عمیقی بر دل خود دارد و هیچ مرحمی به جز گرفتن تقاص او را آرام نخواهد کرد. داستان این فیلم عجیب است. قصه حول محور مادری می‌گردد که دختر جوانش را بر اثر یک حادثه تلخ از دست داده و حال قصد دارد به هر روشی شده، حکم قصاص را برای قاتل بگیرد. اما چون قاتل دخترش مرد است، او باید مبلغی را به عنوان مابه‌التفاوت به خانواده قاتل بدهد. بنابراین تمام تلاشش را برای جور کردن این پول می‌کند اما حقیقتی درباره قاتل او را تکان می‌دهد…

12. فیلم سرهنگ ثریا ؛ از لیست فیلم با موضوع مادر ایرانی

بهترین فیلم‌های ایران درباره مادر

  • سال ساخت: 1401
  • کارگردان: لیلی عاج
  • بازیگران: ژاله صامتی، حمیدرضا محمدی، وحید آقاپور، دیبا زاهدی و سلیمه رنگزن
  • مدت زمان: 102 دقیقه

سرهنگ ثریا آخرین عنوان این لیست و جدیدترین آن است. این اثر به عنوان اولین فیلم بلند لیلی عاج، برنده سیمرغ بلورین گوهرشاد و دیپلم افتخار اولین فیلم در جشنواره فجر شد. داستان سرهنگ ثریا روایت مادری است که فرزندش در چنگال گروه منافقین در پادگان اشرف اسیر شده و او باید تمام تلاشش را برای نجات فرزندش انجام دهد.

سخن نهایی

در این مقاله با معرفی و بررسی بهترین فیلم‌های درباره مادر ایرانی همراه شما بودیم و سعی کردیم عناوین متنوعی را برای شما عنوان کنیم. مقام مادر آنقدر والاست که هرچه از آن‌ بگوییم کم است. امیدواریم تمام مادران زنده سلامت و شاداب باشند و روح مادران از دست رفته، غرق در رحمت شود. به نظر شما بهترین فیلم با موضوع مادر ایرانی کدام عنوان است؟ لطفا دیدگاه‌های خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید. از همراهی شما متشکریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو