منبع: پلازا

1

1402/12/8

12:13


بیوگرافی خسرو شکیبایی؛ اسطوره‌ای جاودان در هنر بازیگری

خسرو شکیبایی از بازیگران مولف کشورمان به شمار می رود که بدون شک تکرار نشندنی است. در این مقاله از وب‌سایت پلازا با بیوگرافی خسرو شکیبایی همراه شما مخاطبان محترم هستیم.

شکیبایی با بازی در نقش حمید هامون برای همیشه در تاریخ سینمای ما ماندگار شد. این بازیگر توانا و بسیار مستعد یکی از هنرمندان بسیار تاثیرگذار در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون ایران است که با صدایی خاص و منحصر به فرد خیلی زود در قلب مردم نفوذ کرد. وی در کارنامه هنری خود در آثار فاخری چون هامون، بانو، سارا، کیمیا، پری، سرزمین خورشید و بسیاری از آثار دیگر به یک بازیگر مولف در سینمای ما مبدل شد. چنانچه شما مایلید تا با ابعاد پنهان در زندگینامه خسرو شکیبایی بیشتر آشنا شوید، در ادامه مقاله پیش‌رو با ما همراه باشید.

اطلاعات شخصی خسرو شکیبایی

  • نام و نام خانوادگی: خسرو شکیبایی (Khosrow Shakibai)
  • تاریخ تولد: 7 فروردین 1323
  • محل تولد: خیابان مولوی تهران
  • نام والدین: احمد شکیبایی، فریده خاتمی
  • پیشه: بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون- فیلمنامه‌نویس-صداپیشه-دکلمه‌خوان
  • نقش‌های شاخص: حمید هامون در فیلم هامون، صفا و اسد در فیلم پری، سید حسن مدرس در سریال مدرس، مراد بیگ در سریال روزی روزگاری، رضا صباحی در سریال خانه سبز
  • شروع فعالیت هنری: سال 1342 در سن 19 سالگی با نمایشی به کارگردانی مرحوم عباس جوانمرد
  • تحصیلات: کارشناسی رشتهٔ بازیگری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران
  • قد خسرو شکیبایی: 175 سانتی‌متر
  • وضعیت تاهل: متاهل
  • همسر خسرو شکیبایی: تانیا جوهری بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون (طلاق)- پروین کوشیار (1387-1360)
  • تعداد فرزندان: یک دختر به نام پوپک (بازیگر، دوبلور و گوینده رادیو) متولد 1350 از ازدواج اول، یک پسر به نام پوریا (بازیگر) متولد 1362 حاصل ازدواج با پروین کوشیار
  • تاریخ درگذشت خسرو شکیبایی: ساعت 5 صبح جمعه 28 تیرماه 1387 در سن 64 ساگی
  • علت در گذشت: سرطان کبد
  • خویشاوندان: الیزا جوهری بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر (خواهرزن سابق)، مرحوم کامیار شکیبایی بازیگر (بردارزاده)

زندگی خصوصی خسرو شکیبایی

در این بخش از مقاله بیوگرافی خسرو شکیبایی با زندگی شخصی از زمان تولد، روابط کاری‌ و خانوادگی تا لحظه درگذشت این هنرمند فقید سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان همراه شما مخاطبان محترم پلازا هستیم‌.

کودکی شکیبایی تا جوانی

کودکی خسرو شکیبایی تا نوجوانی

آقای شکیبایی در هفتمین روز از ماه فروردین سال 1323 و در اوایل فصل سرسبز بهار این سال در خیابان مولوی تهران به دنیا آمد. در شناسنامه‌اش خسرو به ثبت رسید، اما خانواده و نزدیکان، او را محمود صدا می‌کردند. پدرش احمد شکیبایی مردی مذهبی و مومن بود که درجه سرگردی در ارتش داشت. وی به خاطر خواندن نماز شب و گذاشتن ریش که در ارتش برای آن مقطع زمان خلاف قوانین بود از درجه سرگردی هرگز ارتقا نیاف. متاسفانه سال 1337 خسرو در سن 14 سالگی، پدرش را بر اثر سرطان از دست داد و تمام تکیه گاه وی مادرش شد.

خسرو شکیبایی پیش ورود به عرصه تئاتر در حرفه‌های چون خیاطی، کانال سازی و آسانسورسازی مشغول به کار شد. وی سال 1342 زمانی که 19 ساله بود فعالت هنری خود در تئاتر را آغازنمود. او پس از مدتی فعالیت در این عرصه به زنده‌یاد عباس جوانمرد، معرفی شد و بدین طریق به صورت کاملاً حرفه‌ای بازیگر تئاتر شد. شکیبایی تحصیلات آکادمیک خود را در مقطع کارشناسی رشتهٔ بازیگری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به اتمام رساند.

ازدواج با تانیا جوهری

خسرو شکیبایی در سن 19 سالگی فعالیت هنری خود در حوزه نمایش را آغاز نمود. وی در سال 1348 با تانیا جوهری (مهر‌آزاد جوهری) آشنا شد که پس از مدتی با هم ازدواج کردند. آن‌ها در چندین نمایش با هم همکاری نمودند و ثمره زندگی مشترک‌شان دختری به نام پوپک متولد 1350 است. اما زندگی شکیبایی و جوهری چندان دوام نیاورد و آن‌ها از یکدیگر جداد شدند و پوپک همراه مادرش زندگی کرد.

ازدواج با تانیا جوهری

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، پوپک دختر خسرو شکیبایی در رادیو گویندگی می‌کرد و در انجمن گویندگان جوان هم به عنوان دوبلور مشغول بود، اما متاسفانه در دی ماه سال 1389 همسرش طی حادثه‌ای از دست داد و از آن به بعددیگر نتوانست فعالیتی در این عرصه داشته باشد.

با عکسی از پوپک شکیبایی در کنار مادرش تانیا جوهری برای مراسم تشیع پیکر خسرو شکیبایی به ادامه مقاله می‌پردازیم.

پوپک شکیبایی

از دواج با پروین کوشیار

خسرو شکیبایی چند سال پس از طلاق از تانیا جوهری، در تاریخ 9 تیر 1360 با خانم پروین کوشیار ازدواج کرد، که ثمره زندگی مشترک آن‌ها یک پسر به نام پوریا است.

پوریا شکیبایی متولد 19 مرداد 1362 در تهران است که کارشناسی رشته تربیت بدنی خود را از داشنگاه سیدنی استرالیا گرفت. او اولین‌بار در سن 10 سالگی به واسطه پدرش صداپیشگی را تجربه نمود و حالا پس از درگذشت خسرو شکیبایی به حرفه بازیگری اشتغال دارد.

از دواج با پروین کوشیار

درگذشت خسرو شکیبایی

خسرو شکیبایی (Khosrow Shakibai) متاسفانه مدت‌ها از عارضه دیابت و سرطان کبد رنج می‌برد در ساعت 5 صبح جمعه 28 تیرماه1387 در سن 64 سالگی در اثر ایست قلبی در بیمارستان پارسیان تهران دار فانی را وداع گفت و پیکر وی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا آرام گرفت.

درگذشت خسرو شکیبایی

مراسم تشیع پیکر این هنرمند فقید بعد از بازیگر محبوبی چون زنده‌یاد فردین، یک از پرجمعیت‌ترین مراسم خاکسپاری در کشور بود. در ادامه با عکسی از این بازیگر در کنار مرحوم محمدعلی فردین این بخش از مقاله بیوگرافی خسرو شکیبایی را به اتمام می‌رسانیم.

فردین و شکیبایی

زندگی شغلی خسرو شکیبایی

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، شکیبایی فعالیت هنری خود را از سال 1342 با حوزه نمایش آغاز نمود. وی در 19 سالگی برای نخستین‌بار روی صحنه تئاتر حاضر شد و پس از مدتی به زنده‌یاد عباس جوانمرد، معرفی شد و بدین طریق وارد حرفه‌ بازیگری در عرصه نمایش شد. از جمله نمایش‌هایی که شکیبایی در آن‌ها به نقش‌آفرینی پرداخته، می‌توان به سنگ و سرنا، همه پسران من، شب بیست و یکم و بیا تا گل برافشانیم اشاره نمود.

زندگی شغلی خسرو شکیبایی

ورود به سینما

خسرو شکیبایی در سال 1353 برای نخستین بار با فیلم کوتاه و ۱۶ میلی‌متری کتیبه به کارگردانی مرحوم فریبرز صالح بازیگری مقابل دوربین را تجربه نمود.

پس از انتقلاب 57، سال 1360 بازی شکیبایی برای نمایش شب بیست و یکم توجه مسعود کیمیایی را به خود معطوف کرد و برای ایفای نقش کوتاه جمال در فیلم خط قرمز انتخاب شد. این اثر سینمایی به نویسندگی  و کارگردانید کیمیایی بر اساس شب سمور نوشته بهرام بیضایی، ساخته شد. داستان فیلم خط قرمز درباره یک مأمور ساواک به نام امانی است که با زنی به نام لاله ازدواج می‌کند. در حوادث انقلاب برادر لاله به دست مأموران ساواک می‌افتد و امانی فرمان قتل او را می‌دهد. طولی نمی‌کشد که لاله به واسطه کمک اطلاعاتی که جمال دوست برادرش در اختیار وی می‌گذارد، به ساواکی بودن شوهرش پی می‌برد و او را مورد بازخواست قرار می‌دهد. در این اثر سینمایی بازیگران دیگری چون سعید راد، زنده‌یاد فریماه فرجامی، اکبر معززی، سعید امیر سلیمانی، سعید پیردوست، جمشید هاشم پور، مرحوم علی ثابت، مرحوم جلال پیشواییان و زنده‌یاد ایرن زازیانس به ایفای نقش پرداختند.

ورود به سینما

شکیبایی در سال 1362 با نقش شنبه یرای فیلم دادشاه مقابل دوربین مرحوم حبیب کاووش قرار گرفت. وی در این اثر سینمایی بازهم کنار سعید راد مقابل دوربین قرار گرفت و بازی درخشانی از خود ارائه داد. این فیلم روایتی از زندگی دادشاه کمال (میردادشاه) یک زمین‌دار و کشاورز روستایی بلوچ است که اوایل دهه 30 خورشیدی در بلوچستان علیه دولت مرکزی ایران، اقدام به قیامی مسلحانه نمود. از دیگر بازیگران فیلم دادشاه می‌توان به مرحوم  جعفر والی، آهو خردمند، شهرام گلچین، اسداله بیات، داریوش ایران‌نژاد، عنایت‌الله شفیعی، مرحوم فرهاد محبت، محمود بصیری، سعید امیرسلیمانی، زنده‌یاد سیروس گرجستانی و جمشید هاشم‌پور اشاره کرد.

شکیبایی در فیلم دادشاه

شکیبایی پس از این فیلم در آثاری چون صاعقه، دزد و نویسنده، رابطه، شکار، ترن و عبور از غبار به ایفای نقش پرداخت.

خسرو شکیبایی در آثار داریوش مهرجویی

زنده‌یاد داریوش مهرجویی، خسرو شکیبایی را در تئاتری از هایده حائری دید و وی را برای بازی در نقش حمید هامون انتخاب کرد. فیلم هامون اثری اجتماعی و سورئالیستی در سینما محسوب می‌شود که سال 1368 توسط مرحوم مهرجویی ساخته شد. نقش حمید هاون در این اثر سینمایی به واسطه بازی بی نظیر شکیبایی خیلی زود به تاثیرگذارترین و محبوب‌ترین کاراکترهای سینمای ایران مبدل شد.

مجلهٔ فیلم طی نظرسنجی‌ که سال 1383 برگزار نمود، این شخصیت به‌ عنوان ماندگارترین شخصیت تاریخ سینمای ایران انتخاب گردید. در  فیلم هماون بازیگرانی دیگری که جملگی در قیدحیات نیستند نظیر عزت‌الله انتظامی، حسین سرشار ، جلال مقدم، فتحعلی اویسی، توران مهرزاد، امرالله صابری، نادر رجب پور، صدیقه کیانفر، آنیک شفرازیان و بیتا فرهی به ایفای نقش پرداختند.

خسرو شکیبایی در آثار داریوش مهرجویی

همکاری شکیبایی با مهرجویی پس از هامون در آثار دیگری چون بانو، سارا، پری، دختردایی گمشده و میکس ادامه یافت.

مراد بیگ در سریال روزی روزگاری

خسرو شکیبایی در سال 1370 با نقش مراد بیگ برای سریال روزی روزگاری در قاب تلویزیون ظاهر شد. وی پس از این سریال در آثار چون سمک عیّار، خلیل ده مرده، لحظه و مدرس به ایفای نقش پرداخته بود. اما حضور وی در سریال روزی روزگاری با بازی درخشانی که داشت شهرت را دو چندان نمود. بیان شیوا و صدای گرم شکیبایی در نقش مراد بیگ توجه مخاطبان زیادی را به استعداد این بازیگر توانمند معطوف نمود. این سریال در زمان خود به یکی از آثار پربیننده تلویزیونی مبدل شد که در آن بازیگرانی چون محمود پاک‌نیت، ژاله علو، مرحوم جمشید لایق، محمد فیلی، زنده‌یاد حسین پناهی، شهره سلطانی، محمود جعفری، گوهر خیراندیش، مرحوم جمشید اسماعیل‌خانی، مرحوم منوچهر حامدی، صدرالدین حجازی، مرحوم بهروز مسروری و زنده‌یاد پرویز پورحسینی حضور داشتند.

مراد بیگ در سریال روزی روزگاری

شکیبایی در خانه سبز

بدون شک یکی از آثار تلویزیونی که بسیاری از نسل‌ها به آن خاطره دارند، سریال پرمخاطب خانه سبز کاری از بیژن بیرنگ و مرحوم مسعود رسام است. این مجموعه  تلویزیونی در سال 1375 ساخته شد که در آن خسرو شکیبایی نقش یک وکیل به نام رضا صباحی را به عهده داشت. تیتراژ ابتدایی سریال خانه سبز با صدای گرم شکیبایی پخش می‌شد که جذابیت اثر را دو چندان می‌کرد. بازی درخشان و تاثیرگذار خسرو شکیبایی در این نقش مهر تاییدی بر استعداد بالای وی در عرصه بازیگری محسوب می‌شود.

در مجموعه تلویزیونی خانه سبز بازیگران دیگری چون مهرانه مهین ترابی، رامبد جوان، آتنه فقیه نصیری، زنده‌یاد داریوش اسدزاده، مرحوم حمیده خیرآبادی، اکرم محمدی، آرش نادی، فرخ نعمتی، مرحوم مهین شهابی، فخرالدین صدیق شریف و اسماعیل محرابی به ایفای نقش پرداختند.

شکیبایی در خانه سبز

تئاترهای خسرو شکیبایی

همان‌طور که در ابتدای مطالب عنوان نمودیم، خسرو شکیبایی از سن 19 سالگی در سال 1342 فعالیت هنری خود در عرصه نمایش را آغاز نمود. زنده‌یاد هادی اسلامی در عرصه تئاتر برای خودش گروه نمایشی تحت عنوان جاوید راه انداخت که شکیبایی برای اولین‌بار در آن بازی روی صحنه را تجربه کرد. وی طی مصاحبه‌ای شکیبایی که در یکی از آخرین گفتگوهای خود که سال 1387 انجام داد، در مورد همکاری و دوستی‌اش با مرحوم هادی اسلامی چنین اذعان کرد:

در دبیرستان به کارهای نمایشی علاقه داشتم و در نمایش‌هایی هم در همان مموقع بازی کردم. ولی فعالیت رسمی من در عرصه‌ هنر نمایش مربوط به زمانی است که با زنده‌یاد هادی اسلامی آشنا شدم. وی مردی وارسته و قابل احترامی بود که به کارهای نمایشی بسیار عشق می‌ورزید و زندگی خودش را فدای این هنر ناب کرد. او وقتی مرا دید و از میزان علاقه‌ام به هنر نمایش آگاه شد، از من خواست تا به گروهش بپیوندم.

در سال 1347 مرحوم اسلامی نمایش زیر گذر لوطی صالح را روی صحنه برد که در آن علاوه بر خودش، بازیگرانی دیگری چون خسرو شکیبایی، حسین خانی بیک، نصرت دست مردی، مرحوم سیروس گرجستانی، مرحوم مهری مهرنیا به ایفای نقش پرداختند.

نمایش زیر گذر لوطی صالح

درخشان آن‌ها توجه زنده‌یاد عباس جوانمرد، سرپرست گروه هنر ملی را به خود معطوف کرد که به دنبال نمود. اسلامی و شکیبایی نیز این دعوت را پذیرفتند و بدین شکل گروه دوم هنر ملی هم شکل گرفت.

  • سنگ و سورنا (‌‌خانم پرتوی)
  • ‏ ‏بنگاه تئاترال (علی نصیریان) تهران، تالار سنگلج ‏
  • میرزاکمال‌الملک (خلیل موحد دیلمقانی)‏
  • زخمه (ن. محمود رهبر) (اجرا نشد)
  • ‏هشتمین سفر سندباد (فرهاد مجدآبادی) (اجرا نشد)
  • ‏ ‏شازده کوچولو
  • پرومته در زنجیر (‌‌مجید جعفری)‏
  • الموت (‌‌مجید جعفری)‏
  • بیا تا گل برافشانیم (‌مجید جعفری)
  • شاهزاده و گدا (‌هادی مرزبان)
  • شب بیست و یکم
  • پنجهٔ عدالت
  • 1347 زیر گذر لوطی صالح (مرحوم هادی اسلامی)
  • هنگامه شیرین وصال
  • بازرس
  • صیادان
  • پنجه به دست آوردن
  • با خشم به یاد آر
  • همه پسران من
  • 1359 ‏‌بکت(‌مجید جعفری) تهران، تالار وحدت
  • 1359‏ ‏تراژدی کسرا (نوشته و کار مجید جعفری) تهران، تئاترشهر، تالار اصلی
  • 1360‌‏ ‏عنکبوت(‌‌مجید جعفری) تهران، تالار وحدت
  • 1362‌‏ ‏‌بلیط تئاتر (هایده حائری) تهران، تئاترشهر، تالار کوچک

با عکسی از این بازیگر در تنفس تمرین برای تئاتر در خانه کنار افرادی چون علی رضا نوری زاده، ایرج جنتی عطایی، احمد کامیابی و مرحوم پروین سلیمانی به معرفی تله تئاترهای خسرو شکیبایی می‌پردازیم.

تئاترهای خسرو شکیبایی

تله تئاترهای خسرو شکیبایی

خسرو شکیبایی در حوزه نمایش تلویزیونی هم در سه اثر به ایفای نقش پرداخت که عبارتند از:

  • هنری چهارم (مرحوم دکتر محمد کوثر)
  • 1366 تله تئاتر مدرس (هوشنگ توکلی)
  • 1372 فیزیکدان‌ها (زنده‌یاد رضا کرم رضایی)

در ادامه با عکسی از خسرو شکیبایی در نقش سیدحسن مدرس این بخش از مقاله را به اتمام می‌رسانیم.

خسرو شکیبایی در نقش سیدحسن مدرس

فیلم های خسرو شکیبایی

خسرو شکیبایی (Khosrow Shakibai) بازی مقابل دوربین را در سال 1353 با فیلم کوتاه کتیبه به کارگردانی مرحوم فریبرز صالح تجربه نمود. وی پس از انقلاب برای نخستین‌بار با نقش جمال برای فیلم خط قرمز مقابل دوربین مسعود کیمیایی قرار گرفت. وی پس از آن در چندین اثر سینمایی به ایفای نقش پرداخت تا اینکه با بازی نقش حمید هامون به شهرت بالایی رسید. بازی در این اثر سینمایی برای شکیبایی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر را به ارمغان آورد.

از دیگر نقش‌های ماندگار خسرو شکیبایی در حوزه سینما، می‌توان به فیلم کیمیا ساخته احمدرضا درویش اشاره کرد. داستان فیلم کیمیا روایتی از زندگی فردی از آغاز جنگ ایران و عراق و پس از آن است که در سال 1373 ساخته شد. این اثر  در سال 1401 طی یک نظرسنجی از ماهنامه فیلم به عنوان ده فیلم برتر جنگی تاریخ سینمای ایران انتخاب شد. از  بازیگران دیگر فیلم کیمیا می‌توان به مرحوم بیتا فرهی، علی اکبر شالیزادگان و رضا کیانیان اشاره نمود.

فیلم های خسرو شکیبایی

شکیبایی در سال 1374 با بازی در فیلم خواهران غریب ساخته زنده‌یاد کیومرث پوراحمد بار دیگر توان بازیگری خود را به اثبات رساند. این اثر سینمایی بر اساس رمان خواهران غریب نوشته اریش کستنر (Erich Kästner) ساخته شد. مادر من برای فیلم خواهران غریب از مشهورترین ترانه‌های ساخته شده در مقام مادر است که توسط زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر آهنگسازی شد و مرحوم خسرو شکیبایی خوانندگی آن را به عهده داشت. در این فیلم بازیگرانی دیگری چون افسانه بایگان، پریسا گلدوست، مرحوم پرویندخت یزدانیان، لادن طباطبائی، الهه علی‌یاری، الهام علی‌یاری، رحیم بقایی به ایفای نقش پرداختند. با عکسی از شکیبایی کنار پوراحمد در پشت صحنه فیلم خواهران غریب به بررسی فیلم‌های این بازیگر می‌پردازیم.

عکسی از شکیبایی کنار پوراحمد در پشت صحنه فیلم خواهران غریب

سالنام فیلمکارگرداننقش
1353فیلم کوتاه کتیبهمرحوم فریبرز صالح
1360خط قرمزمسعود کیمیاییجمال
1362دادشاهمرحوم حبیب کاووششنبه
1363صاعقهمرحوم سید ضیاءالدین دریحسن
1364دزد و نویسندهکاظم معصومیرحمان
1365رابطهپوران درخشندهآقای معلم
1366شکارمجید جوانمردمصطفی
1366ترنمرحوم امیر قویدلرسول
1368عبور از غبارپوران درخشندهرشید بختی
1368هامونزنده‌یاد داریوش مهرجوییحمید هامون
1369جستجو در جزیرهمهدی صباغ‌زادهاسعد احمدی مطلق
1369ابلیساحمدرضا درویشسعید
1370بانوزنده‌یاد داریوش مهرجوییمحمود
1371یک بار برای همیشهسیروس الوندمحمود نباتی
1371سارازنده‌یاد داریوش مهرجوییگشتاسب
1371پرواز را به خاطر بسپارحمید درخشانیبهرام شرافت
1372بلوفزنده‌یاد ساموئل خاچیکیانرسول یاوری
1373کیمیااحمدرضا درویشرضا رضایی‌منش
1373پریزنده‌یاد داریوش مهرجوییدو نقش: صفا و اسد
1373درد مشترکیاسمین ملک‌نصردکتر
1374خواهران غریبزنده‌یاد کیومرث پوراحمدمنصور خسروی
1374عاشقانهعلیرضا داودنژادنادر
1374سایه به سایهعلی ژکانامیر حیدری
1375سرزمین خورشیداحمدرضا درویشدکتر کسری
1376زندگیاصغر هاشمینصرت
1376روانیداریوش فرهنگنوری (مسافر)
1377لژیونمرحوم سید ضیاءالدین دریصابر شارمین
1377دختردایی گمشدهزنده‌یاد داریوش مهرجوییخسرو
1378عشق شیشه‌ایحمید حیدرنژادنقش کوتاه آقای بازیگر
1378میکسزنده‌یاد داریوش مهرجوییخسرو
1379دختری به نام تندرحمیدرضا آشتیانی‌پوردو نقش: رحیم‌خان و مجنون
1380مزاحمسیروس الوندنیما دادگر
1380کاغذ بی خطناصر تقواییجهانگیر
1380اثیریمحمدعلی سجادیعمو
1382صبحانه‌ای برای دو نفرمهدی صباغ‌زادهعلی آذر
1383ازدواج صورتیمنوچهر مصیریعنایت‌الله ساکت
1383سالاد فصلفریدون جیرانیعادل مشرقی
1383حکممسعود کیمیاییحد  میثاق
1384چه کسی امیر را کشت؟مهدی کرم‌پوراکبر
1384عروسک فرنگیفرهاد صباشهاب سالک
1384پیشنهاد ۵۰ میلیونیمهدی صباغ‌زادهخسرو بردباری
1384ستاره‌ها 3: ستاره بودفریدون جیرانیابراهیم مشرقی
1385دست‌های خالیابوالقاسم طالبیامیرحسین ترابی
1385اتوبوس شبزنده‌یاد کیومرث پوراحمدرحیم
1385نسکافه داغ داغعلی قوی تنآقای بندری
1385رئیسمسعود کیمیاییدکتر
1386دایناسورپرویز شیخ‌طادیاستاد خوش‌نویس
1386دوشیزه بارانمحمدعلی سلیمان تاش
1386شبرسول صدرعاملیسید رضا
1386دل شکستهعلی روئین‌تنمهندس خجسته
1387امروز نه فردافریدون جیرانی
1387شرقیعبدالرضا منجزیخسرو
1387حیرانشالیزه عارف پورپدربزرگ ماهی

در ادامه با عکسی از خسرو شکیبایی کنار لیلا حاتمی در فیلم سالاد فصل این بخش از مقاله را به اتمام می‌رسانیم.

خسرو شکیبایی کنار لیلا حاتمی در فیلم سالاد فصل

سریال های خسرو شکیبایی

خسرو شکیبایی (Khosrow Shakibai) در سال 1352 با سریال گذر خلیل ده‌مرده کاری از مرحوم محمود استاد محمد برای نخستین‌بار در قاب تلویزیون ظاهر شد. از دیگر بازیگران این مجموعه تلویزیونی می‌توان به زنده‌یاد جمشید مشایخی، مرحوم اکبر مشکین، مرحوم توران مهرزاد، مرحوم محمد مطیع، سعید امیرسلیمانی، آهو خردمند، بهروز به‌نژاد اشاره کرد.

شکیبایی تا پیش از انقلاب 57 در حوزه تلویزیون برای سریال‌های سمک عیّار و لحظه به ایفای نقش پرداخت. شیکبایی در سال 1365 با تله تئاتر چند قسمتی مدرس مقابل دوربین قرار گرفت و بازی بسیار درخشانی از خود ارائه داد. وی قرار بود در سریال کوچک جنگلی که ابتدا نگارش و کارگردانی آن را ناصر تقوایی به عهده داشت نقشی را ایفا کند. اما به دنبال جایگزینی بهروز افخمی به جای تقوایی بسیار از بازیگران مثل داریوش ارجمند و شکیبایی از پروژه انصراف دادند.

شکیبایی در حوزه تلویزیون برای آثار زیادی به ایفای نقش پرداخت، اما از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به سریال‌های روزی روزگاری و خانه سبز اشاره کرد. از آخرین آثار این هنرمند فقید در رسانه تلویزیون سریال شیخ بهایی کاری از شهرام اسدی بود. وی در این مجموعه تلویزیونی نقش شیخ عزالدین پدر شیخ بهایی را برعهده داشت. در بخش اول سریال شیخ بهایی بازیگرانی دیگری چون بازیگر فاطمه گودرزی، سپنتا سمندریان، دانیال حکیمی، چنگیز وثوقی، عبدالرضا زهره کرمانی، سعید امیرسلیمانی، مرحوم محمد پورستار، فریدون سورانی، کوروش تهامی، مریم عبدالملکی، شهین علیزاده، آتش تقی‌پور، مرحوم عباس امیری، آرش نوذری، فاطمه حبیبی، سعید نورالهی حضور داشتند.

شیخ عزالدین پدر شیخ بهایی

سالنام سریالکارگرداننقش
1352خلیل ده مردهمرحوم محمود استاد محمد
1354سمک عیّارمحمدرضا اصلانی
1356لحظهمحمد صالح علا
1364کوچک جنگلی (نیمه تمام)ناصر تقوایی
1367تهران 53هوشنگ توکلیمعلم
1370-1371روزی روزگاریامرالله احمدجومرادبیگ
1372میثاق خونحسین مختاری
1372میراث مشترکگوینده گفتار متن
1374بوی گل‌های وحشیحسینعلی لیالستانیکوهیار
1375خانه سبزبیژن بیرنگ، مرحوم مسعود رسامرضا صباحی
1376سرزمین سبزبیژن بیرنگ، مرحوم مسعود رسامرضا صباحی
1377سری اول کاکتوسمحمدرضا هنرمند
1378-1379تفنگ سرپرامرالله احمدجوآقا سید
1381آواز مهحسینعلی لیالستانیایلیا
1381در کنار هممرحوم فتحعلی اویسیآقای رکن آبادی
1381باران عشقفریدون حسن‌پور، احمد امینیرسول عطریان
1382-83شیخ بهاییشهرام اسدیشیخ عزالدین (پدر شیخ بهایی)

در ادامه با عکسی از سریال تفنگ سرپر این بخش از مقاله بیوگرافی خسرو شکیبایی را به اتمام می‌رسانیم.

سریال تفنگ سرپر

فیلم‌های تلویزیونی خسرو شکیبایی

شکیبایی در حوزه تلویزیون علاوه بر سریال در چندین فیلم تلویزیونی هم به ایفای نقش پرداخت که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

سالنام فیلمکارگرداننقش
1386میراثحسین زینعلیرضا
1387آشیانه‌ای برای زندگیقربانعلی نعمتیحمید طالقانی
1387بختکیوسف صیادی

با عکسی از شکیبایی برای فیلم تلویزیونی آشیانه‌ای برای زندگی به انتهای این بخش از مقاله می‌رسیم.

آشیانه‌ای برای زندگی

خسرو شکیبایی در دوبله

جالب است بدانید که خسرو شکیبایی در حرفه دوبله هم فعالیت داشته است. وی در فیلم معرف هندی شعله دوبله نقش پیرمرد مسلمان را به عهده داشت. از دیگر دوبورهای این اثر معروف هندی می‌توان به ابوالحسن تهامی نژاد (آقای تاکور) ، اکبر زنجانپور (جبارسینگ)، زنده‌یاد چنگیز جلیل‌وند (ویرو)، بهروز به‌نژاد (جی دو)، ثریا قاسمی (بستی) اشاره کرد. از دیگر آثاری که خسرو شکیبایی به عنوان دوبلور در آن‌ها شرکت داشته عبارتند از:

  • غازهای وحشی (آرتور ویتی)
  • چارلتون هستون (زلزله، بوکانیر، چهار تفنگدار، نبرد میدوی، آخرین مردان سرسخت، سرگرد داندی)
  • جیمز میسون (معلم من شیطان، قیمت یک زندانی)
  • بیلی کازبی

دکلمه‌های خسرو شکیبایی

شکیبایی در طول حیات خود دکلمه در چندین آلبوم موسیقی زل به عهده داشت که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به 40 حکایت از گلستان سعدی اشاره کرد.

سالعنوانسرودهناشر
1373نامه‌هاسید علی صالحیموسسه فرهنگی ـ هنری دارینوش
1374مهربانیمحمدرضا عبدالملکیانموسسه فرهنگی ـ هنری دارینوش
1374صدای پای آبمرحوم سهراب سپهریموسسه فرهنگی ـ هنری دارینوش
1375نشانی‌هاسید علی صالحیموسسه فرهنگی ـ هنری دارینوش
1382آلبوم سهرابمرحوم سهراب سپهریموسسه فرهنگی ـ هنری دارینوش
1382پری‌خوانیزنده‌یاد فروغ فرخزادموسسه فرهنگی ـ هنری دارینوش
1383حجم سبزمرحوم سهراب سپهریموسسه فرهنگی ـ هنری دارینوش
138640 حکایت از گلستان سعدیحکایت‌های گلستان سعدیموسسه فرهنگی ـ هنری دارینوش

جوایز و افتخارات خسرو شکیبایی

زنده‌یاد شکیبایی تا کنون توانسته جوایز و افتخارات زیادی بدست بیاورد و در عرصه‌های مختلف خوش درخشیده است. وی به واسطه دریافت سه سیمرغ بلورین و یک دیپلم افتخار از جشنواره فیلم فجر، یکی از پرافتخارترین بازیگران تمام ادوار این جشنواره به شمار می‌رود. او در واقع همچنین تنها شخصی است که دوبار متوالی برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشن سینمای ایران را از آن خود نمود.

جوایز و افتخارات خسرو شکیبایی

سالعنواننام جشنواره
1368برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم هامونهشتیمن دوره جشنواره فیلم فجر
1369کاندید بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم ابلیسنخستین دوره جشن سینمای ایران
1371کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم یکبار برای همیشهیازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر
1372برنده آهوی بلورین مردم بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم یک بار برای همیشهسومین دوره جشن سینمای ایران
1372کاندید آهوی بلورین مردم بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم ساراسومین دوره جشن سینمای ایران
1373برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم کیمیاسیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر
1374برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم کیمیانخستین جشنواره سینما و زن
1375کاندید آهوی بلورین مردم بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم کیمیاششمین دوره جشن سینمای ایران
1375برنده آهوی بلورین بازیگر برگزیده سینمای دفاع مقدسششمین دوره جشن سینمای ایران
1375کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم سایه به سایهپانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر
1376کاندید جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم سرزمین خورشیدجشن خانه سینما
1376برنده جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم خواهران غریبجشنواره جهانی فیلم پیونگ یانگ
1380کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم کاغذ بی خطبیستمین دوره جشنواره فیلم فجر
1382برنده لوح زرین بهترین بازیگر مرد برای فیلم کاغذ بی خطسومین مسابقه وبگاه ایران اکتور
1383عنوان بازیگر ماندگارترین نقش تاریخ سینمای ایران برای نقش حمید هامونمجله فیلم
1383برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم سالاد فصلبیست و سومین دوره جشنواره فیلم فجر
1384کاندید لوح زرین بهترین بازیگر مرد برای فیلم سالاد فصلششمین مسابقه وبگاه ایران اکتور
1384کاندید لوح زرین بهترین بازیگر مرد برای فیلم حکمششمین مسابقه وبگاه ایران اکتور
1385کاندید بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم چه کسی امیر را کشت؟جشن خانه سینما
1385کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم اتوبوس شببیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر
1385برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم اتوبوس شببیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر
1386برنده جایزه  بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم اتوبوس شبجشن خانه سینما
1387برنده جایزه  بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم ستاره‌ها : ستاره بودجشن خانه سینما

با عکسی از زنده‌یاد خسرو شکیبایی کنار جکی چان و مرحوم داریوش مهرجویی در جشنواره فیلم توکیو به انتهای این بخش از مقاله می‌رسیم.

خسرو شکیبایی کنار جکی چان

شایعات و حواشی خسرو شکیبایی

به‌ طور کلی امروزه چه در ایران یا جهان همواره بازیگران و چهره‌های مشهور در معرض حواشی مختلفی خواه کذب یا درست روبه‌رو بوده‌اند، که بازیگر مطرحی چون زنده‌یاد خسرو شکیبایی هم از این قاعده مستثنی نیست.

شایعات و حواشی خسرو شکیبایی

متاسفانه درباره این هنرمند فقید تیترهای زردی چون اعتیاد خسرو شکیبایی در برخی از رسانه‌های نا معتبر مطرح می‌شود که اخباری نادرست است. شکیبایی در واقع یکی از کم حاشیه‌ترین هنرمندان کشورمان محسوب می‌شود که تمام دغدغه‌اش هنری بازیگری بود. اکثر بازیگرانی که با این هنرمند بزرگ همکاری داشته‌اند، شخصیت وی را بسیار مهربان و متواضع توصیف نموده‌اند.

حقایق پنهان خسرو شکیبایی

بدون شک در این بخش از مقاله، مایلید تا با ابعا پنهان در زندگی نامه خسرو شکیبایی بیشتر آشنا شوید. همان‌طور که اشاره شد، این بازیگر ابتدا با تانیا جوهری ازدواج کرد که پس از مدتی به جدایی ختم شد. ثمره این ازدواج ناموفق یم دختر به نام پوپک شکیبایی است. وی در سال 1360 با پروین کوشیار ازدواج کرد و حاصل زندگی مشترک آن ها یک پسر به نام پوریا شکیبایی است که به حرفه بازیگری اشتغال دارد.

نقش‌هایی که در نهایت نصیب شکیبایی شد.

جالب است بدانید که برای سریال روزی روزگای امرالله احمدجو ابتدا جمشید هاشم پور را برای این نقش انتخاب کرده بود که به خاطر عدم توافق شکیبایی مراد بیک را بازی کرد. همچنین گزینه اصلی نقش رضا صباحی در سریال خانه سبز ابتدا مهدی هاشمی بود که در نهایت خسرو شکیبایی آن را ایفا نمود. علاوه بر این وی برای بازی در نقش ابوذر برای سریال امام علی انتخاب شد که به خاطر هم زمانی با سریال روزی روزگاری نقش به مرحوم جواد خدادادی رسید. میرباقری دوست داشت تا شکیبایی هم در پروژه بازی داشته باشد و نقش ساحره را به وی پیشنهاد داد، اما در نهایت مرتضی ضرابی آن را بازی کرد.

دیدار شکیبایی با بهروز وثوقی برای بازی در یک فیلم

دیدار شکیبایی با بهروز وثوقی برای بازی در یک فیلم

سلامی دیگر در واقع عنوان فیلمی است که چند سال قبل جلوی دوربین رفت، اما پس از یک دهه با درگذشت شکیبایی به نمایش عمومی در آمد. داستان این فیلم روایتی از دیدار خسرو شکیبایی و بهروز وثوقی ستاره سینمای پیش د از انقلاب ایران در آمریکا است که حسین خندان کارگردانی آن را به عده داشت. البته قرار بود این دو بازیگر بزرگ با هم در یک فیلم مشترک حضور داشته باشند اما شکیبایی به دلیل خطر ممنوع التصویر شدن آن را نپذیرفت.

آلبوم عکس‌های خسرو شکیبایی

کلام آخر

خسرو شکیبایی درست همانند پرویز فنی زاده، یکی از چهره‌های تکرار نشدنی و تاثیرگذار در تاریخ هنر بازیگری کشورمان است که در آثاری فاخر به ایفای نقش پرداخت. وی در کارنامه هنری خود با کاگردان‌های بزرگی چون زنده‌یاد داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی، مرحوم ساموئل خاچیکیان و پوران درخشنده همکاری نمود. در این مقاله از پلازا به زندگینامه خسرو شکیبایی و بررسی کارنامه هنری وی پرداختیم.

امید است مقاله بیوگرافی خسرو شکیبایی؛ اسطوره‌ای جاودان در هنر بازیگری برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات خود درباره این این هنرمند فقید، پیشکسوت و دوست‌داشتنی را با ما در سایت پلازا به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو