بیوگرافی پرویز فنی زاده؛ اسطوره‌ای تکرار نشدنی و بی رقیب در بازیگری

بیوگرافی پرویز فنی زاده؛ اسطوره‌ای تکرار نشدنی و بی رقیب در بازیگری


منبع: پلازا

1

1402/12/5

10:32


بیوگرافی پرویز فنی زاده؛ اسطوره‌ای تکرار نشدنی و بی رقیب در بازیگری

پرویز فنی‌زاده، بازیگر بسیار توانمند تئاتر، سینما و تلویزیون ایران است که فعالیت هنری خود را از سال 1337 با تشکیل گروه نمایشی گل سرخ آغاز کرد. در این مقاله از سایت پلازا قصد داریم تا به بیوگرافی پرویز فنی زاده؛ اسطوره‌ای تکرار نشدنی و بی رقیب در بازیگری بپردازیم.

پرویز فنی زاده از بازیگران مستعد کشورمان بود که برای آثاری فاخر در سینما و تلویزیون ایران بازی درخشانی را از خود ارائه داده است. وی در کارنامه هنری خود تجربه همکاری با کارگردانان نامداری چون زنده‌یاد ابراهیم گلستان، مرحوم داریوش مهرجویی، بهرام بیضایی، امیر نادری، مرحوم علی حاتمی، مسعود کیمیایی و ناصر تقوایی را دارد. بازی بسیار خیرکننده و متفاوت وی از نقش آقای حکمتی در فیلم رگبار تا مش قاسم در سریال دایی جان ناپلئون مهر تائیدی بر توان این هنرمند فقید کشورمان است. فنی‌زاده در حرفه بازیگری پیرو سبک استانیسلاوسکی بود و همواره آن را برای اطرافیان خود مثال می‌زد. چنانچه مایلید تا با ابعاد پنهان در زندگی نامه پرویز فنی زاده بیشتر آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

اطلاعات شخصی پرویز فنی زاده

  • نام و نام خانوادگی: پرویز فنی‌زاده (Parviz Fannizadeh)
  • تاریخ تولد: 7 بهمن 1316
  • محل تولد: تهران
  • پیشه: بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون
  • نقش‌های شاخص: آقای حکمتی در فیلم رگبار، محمد در فیلم گوزنها، اسماعیل در تنگسیر، مش قاسم در سریال دایی جان ناپلئون، ملیجک در سریال سلطان صحبقران
  • شروع فعالیت هنری: سال 1337 در سن 21 سالگی با تشکیل گروه تئاتر گل سرخ
  • تحصیلات: هنرستان هنرهای دراماتیک
  • دوره هنری: فعالیت در گوروه تئاتر پازارگاد زیرنظر مرحوم حمید سمندریان
  • وضعیت تاهل: متاهل
  • همسر پرویز فنی زاده: هایده غیوری (1358–1345)
  • تعداد فرزندان: دو دختر به نام‌های دنیا، هستی
  • تاریخ درگذشت پرویز فنی زاده: یکشنبه 5 اسفند 1358 در بیمارستان ایرانمهر
  • علت در گذشت: بر اثر بیماری کزاز به خاطر لوکیشن آلوده فیلم اعدامی به کارگردانی محمدباقر خسروی
  • خویشاوندان: زنده‌یاد دنیا فنی‌زاده عروسک‌گردان کلاه قرمزی (دختر)

زندگی خصوصی پرویز فنی‌زاده

در این بخش از مقاله بیوگرافی پرویز فنی زاده با زندگی شخصی از زمان تولد، روابط کاری‌ و خانوادگی تا لحظه درگذشت این هنرمند فقید همراه شما مخاطبان محترم پلازا هستیم‌.

ایام جوانی فنی‌زاده

ایام جوانی فنی‌زاده

آقای فنی‌زاده در هفتمین روز از ماه بهمن سال 1316 و در اواسط فصل سرد زمستان این سال در تهران به دنیا آمد. وی پیش از اینکه فعالیت هنری را آغاز نماید به عنوان حروف‌چین و مصحح در  روزنامه فعالیت داشت. سال 1337 پرویز فنی‌زاده در کلاس‌های هنرهای دراماتیک شرکت نمود و پس از آن با جمعی از دوستان خود گروه تئاتر گل سرخ را تشکیل داد. وی در سال 1340 به عضویت گروه نمایشی پازارگاد زیر نظیر مرحوم حمید سمندریان درآمد و فعالیت هنری‌اش را در حوزه تئاتر دنبال نمود. در سال 1345 استخدام اداره هنرهای دراماتیک (اداره برنامه‌های تئاتر) شد.

از دواج با هایده غیوری مادر دنیا فنی‌زاده

پرویز فنی‌زاده، سال ۱۳۴۵ در آستانه سی‌سالگی با خانم هایده غیوری ازدواج نمود که ثمره زندگی آن‌ها دو دختر به نام‌های دنیا و هستی شد. دختر پرویز دنیا فنی‌زاده متوللد 20 آبان 1346 عروسک‌گردان ایرانی بود، که بیشتر برای کار عروسک کلاه‌قرمزی شهرت داشت. متاسفانه خانم فنی‌زاده درست همانند پدرش پیش از رسیدن به آستانه 50 سالگی در تاریخ 8 دی‌ماه 1395 بر اثر بیماری سرطان سارکوم دارفانی را وداع گفت.

از دواج با هایده غیوری مادر دنیا فنی‌زاده

درگذشت پرویز فنی زاده

پرویز فنی‌زاده در سال 1358 برای فیلم اعدامی در نقش یک مرد دیوانه مقابل دوربین رفیت. وی که پیش‌تر بر اثر حادثه‌ای که با ماشین ژیان خود برایش رخ داده بود ران پای چپش کمی زخمی بود. وی هنگام بازی در یک لوکیشن کثیف برای این فیلم از طریق زخمش به بیماری کزاز مبتلا شد.  در همین راستا طی یک مصاحبه‌ای که با همسرش هایده غیوری، پس از مرگ فنی‌زاده با روزنامه اطلاعات داشت، چنین اذعان نمود که:

صبح چهارشنبه گذشته، پرویز بچه‌ها را بوسید و برای فیلمبرداری از منزل بیرون رفت. او خیلی خوشحال بود. علاوه بر آنکه فیلم تازه‌ای (اعدامی) را شروع کرده بود از اینکه مشغول نقل مکان به خانه‌ای جدید بودیم خوشحال بود. می‌گفت بالاخره پس از سال‌ها صاحب خانه‌ای شدیم که سه اطاق دارد و من می‌توانم یکی از اطاق‌ها را برای خودم اختصاص دهم و عکس چارلی چاپلین را به دیوار آن بزنم. حتی مقداری اثاثیه هم به خانه منتقل نمودیم. در هرحال پرویز رفت. وقتی که برگشت گفت: بدنم درد می‌کند جایی که فیلمبرداری داشتیم خیلی کثیف بود. بعد حمام گرفت و به رختخوابش رفت و من که تصور می‌کردم سرما خورده به او چند قرص مسکن دادم. چون صبح حالش بدتر شد در کلینیک آمپول زد و یک روز دیگر به همین شکل گذشت. صبح جمعه به خاطر وضع ناراحت کننده‌ای که داشت او را به بیمارستان شهدا بردیم. اما چون اوضاع بیمارستان از نظر رسیدگی چندان جور نبود و یکبار نفس پرویز رفت و دکترها آمدند دستگاه اکسیژن وجود نداشت؛ به همین خاطر ما او را به بیمارستان ایران‌مهر انتقال دادیم.

"/p

متاسفانه پرویز فنی‌زاده این ستاره تکرار نشدنی کشورمان در 5 اسفند 1358 بر اثر بیماری کزاز با 42 سال سن در بیمارستان ایرانمهر تهران دارفانی را وداع گفت و در بهشت زهرا قطعه 83 به خاک سپرده شد.

درگذشت پرویز فنی زاده

زندگی شغلی پرویز فنی زاده

همان‌طور که پیش‌تر در مطالب بالا عنوان شد، پرویز فنی‌زاده قبل از فعالیت در حوزه هنر، به عنوان  حروف‌چین و مصحح روزنامه اطلاعات فعالیت داشت. فنی‌زاده در سال 1337 از همان دوران هنرستان هنرهای دراماتیک، گروه تئاتر گل سرخ را همراه با دوستانش تشکیل داد. وی از سال 1340 به گروه نمایش پازارگاد یا همان پاسارگاد به سرپرستی مرحوم حمید سمندریان پیوست. فنی‌زاده بین سال‌های 41 تا 43 در حوزه تئاتر به واسطه بازی در سه نمیاش مرده‌های بی‌کفن و دفن، باغ‌وحش شیشه‌ای و طبیب اجباری با حمید سمندریان همکاری داشت. با عکسی از نمایش باغ‌وحش شیشه‌ای نوشته تنسی ویلیامز به کارگردانی مرحوم سمندریان، به ادامه بررسی زندگی شغلی پرویز فنی‌زاده می‌پردازیم.

زندگی شغلی پرویز فنی زاده

فنی‌زاده در ادامه پیوستن به گروه تئاتر پازارگاد فعالیت هنری خود در حوزه نمایش را ادامه داد. وی در سال 1345 به استخدام اداره تئاتر درآمد و در نمایش‌های زیادی چون، در منطقه جنگي، مستأجر، فرانسوا، پرواربندان، واي بر مغلوب، يك نوكر و دو ارباب،‌ حسن كچل، خوشا به حال بردباران،، استثنا و قاعده،‌ سرگذشت مرد خسيس، سرباز لاف‌زن و … به ایفای نقش پرداخت. بازی درخشان و بیان شیوای فنی‌زاده خیلی زود او از دیگر بازیگر متمایز کرد و بسیار مورد تحسین کارگردانان قرار گرفت.

در سال 1343 زنده‌یاد ابراهیم گلستان فنی‌زاده را برای بازی در نقش جوانی روشنفکر و کافه‌نشین در فیلم خشت و آینه انتخاب کرد. این اثر سینمایی در استودیو فیلم گلستان ساخته شد و به تاریخ 22 دی 1344 در سینما رادیوسیتی تهران به اکران درآمد. بازی درخشان، نگاه نافذ فنی‌زاده در فیلم خشت و آینه، هرچند که نقش کوتاه بود اما بسیار قابل ستایش است.

بیوگرافی پرویز فنی زاده

در اسفندماه سال 1347 پرویز فنی زاده با نمایش حسن کچل نوشته زنده‌یاد علی حاتمی و کارگردانی مرحوم داود رشیدی روی صحنه رفت. بعدها مرحوم حاتمی نسخته سینمای این اثر را ساخت که در آن پرویز صیاد به جای فنی‌زاده در نقش حسن کچل ظاهر شد. با عکسی از پشت صحنه این نمایش با حضور مرحوم علی حاتمی به ادامه این مقاله می‌پردازیم.

بیوگرافی پرویز فنی زاده

فنی‌زاده پس از بازی در خشت و آینه تا مدت‌ها در سینما فعالیت نداشت تا اینکه در سال 1348 با نقش مش جبار مقابل دوربین زنده‌یاد داریوش مهرجویی قرار گرفت. در این اثر سینمایی بزرگانی دیگری چون زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، مرحوم جعفر والی، مرحوم جمشید مشایخی، محمود دولت‌آبادی، مرحوم خسرو شجاع‌زاده و عزت‌الله رمضانی‌فر به ایفای نقش پرداختند. البته نقش پرویز فنی‌زاده در فیلم گاو کوتاه بود و به همین خاطر چندان دیده نشد.

بیوگرافی پرویز فنی زاده

در سال 1349 پرویز فنی‌زاده که در حوزه نمایش بسیار فعال بود، با نقشی کوتاه در فیلم تجاوز مقابل دوربین حمید مصداقی قرار گرفت. در همان سال وی برای نقش شاگرد مطیع در تله تئاتر دیکته و زاویه به کارگردانی مرحوم داود رشیدی انتخاب شد. حمید مصادقی هم کارگردانی تلویزیونی این اثر را به عهده داشت. البته در سال 1346 تئاتری از این اثر ساخته شده بود که کارگردان آن هم با مرحوم رشیدی بود. با عکسی از پشت صحنه دیکته و زاویه که در چهره‌های مطرح هنری کنار هم هستند به ادامه مقاله بیوگرافی پرویز فنی زاده می‌پردازیم.

بیوگرافی پرویز فنی زاده

آقای حکمتی در فیلم رگبار

شاید بتوان ادعا کرد که استاد بهرام بیضایی کسی بود که این گوهر بازیگری یعنی زنده‌یاد پرویز فنی زاده را کشف کرد. در سال 1350 بهرام بیضایی نخستین فیلمِ بلندِ خود تحت عنوان رگبار را ساخت که فنی‌زاده هم برای اولین‌بار با نقش اصلی آن مقابل دوربین ظاهر شد. نکته جالب درباره فیلم رگبار اینجاست که با گرفتاری‌های مالیِ فراوان ساخته شد که در نهایت زنده‌یاد محمّدعلی فردین و مرحوم ذکایی بیضایی به برای ساخت این اثر کمک مالی کردند. بازی خیرکننده و بسیار منعطف پرویز فنی زاده در فیلم رگبار مثال زدنی است که برایش برنده جایزهٔ سپاس طلا بهترین بازیگر نقش اول مرد از پنجمین جشنواره سینمایی سپاس شد.

آقای حکمتی در فیلم رگبار

تئاترهای پرویز فنی زاده

فنی زاده ماجرای ورودش به حوزه نمایش را در یک مصاحبه قدیمی چنین توصیف کرد که: در دوران مدرسه عاشق شدم ولی از بس زشت بودم طرف اصلا به هم نگاه نکرد. برادرش عضو گروه تئاتر مدرسه ما بود، به همین خاطر عضو گروه شدم و یک نقش گرفتم. نقشم جوری بود که باید کتک می‌خوردم. روز اجرا همه منجمله شخص مورد نظر به سالن آمدند و من اگر قرار بود زمین بخورم اتفاق را دوبرابر جلوه می‌دادم، تا به این امید که دیده شوم. خب دیده شدم، اما نه از سوی دختری که عاشقش بودم، بلکه صحنه من را دید و بازیگر شدم.

در ادامه با عکسی از وی در کناره چهره‌هایی چون مرحوم حمید سمندریان، مرحوم پرویز کاردان، اسماعیل محرابی، سعید پورصمیمی و زنده‌یاد پرویز پورحسینی، به بررسی کارنامه هنری فنی‌زاده در حوزه نمایش می‌پردازیم.

تئاترهای پرویز فنی زاده

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، پرویز فنی زاده فعالیت هنری خود در عرصه نمایش را با تشکیل گروه نمایشی گل سرخ در سال 1337 آغاز نمود و در ادامه سال 1340 به غویت پازارگاد با سرپرستی مرحوم سمندریان درآمد. وی پس از در نمایش‌های زیادی به ایفای نقش پرداخت تا اینکه سال 1345 استخدام اداره تئاتر شد. پرویز فنی زاده در طول حیات برای 70 نمایش‌ روی صحنه حاضر شد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • 1339 در منطقه جنگی (مرحوم عباس جوانمرد)
  • 1340 پست‌خانه (مرحوم جعفر والی)
  • 1341 تله تئاتر مرد گل به دهن (مرحوم حمید سمندریان)
  • 1342 شش شخصیت در جستجوی یک نویسنده (پری صابری)
  • 1342 مرده‌های بی‌کفن و دفن (مرحوم حمید سمندریان)
  • 1342 باغ‌وحش شیشه‌ای (مرحوم حمید سمندریان)
  • 1343 طبیب اجباری (مرحوم حمید سمندریان)
  • 1344 چوب به دست‌های ورزیل (مرحوم جعفر والی)
  • 1344 پهلوان اکبر می‌میرد (مرحوم عباس جوانمرد)
  • 1345 مستأجر (مرحوم داوود رشیدِی)
  • 1345 جعفرخان از فرنگ برگشته (مرحوم عزت الله انتظامی)
  • 1346 دست بالای دست (مرحوم جعفر والی)
  • 1346 گرگها (مرحوم جعفر والی)
  • 1346 آی با کلاه آی بی کلاه (مرحوم عزت‌الله انتظامی، زنده‌یاد جعفر والی)
  • 1347 حسن کچل (مرحوم داوود رشیدِی)
  • 1347 پرواربندان (مرحوم محمدعلی جعفری)
  • 1348 وای بر مغلوب (مرحوم داوود رشیدِی)
  • 1348 سرگذشت مرد خسیس (خلیل موحد دیلمقانی)
  • 1348 استحاله (خلیل موحد دیلمقانی)
  • 1352 سرباز لاف‌زن (خلیل موحد دیلمقانی)
  • فرانسوا
  • یک نوکر و دو ارباب
  • خوشا به حال بردباران
  • استثنا و قاعده
  • خبرچین
  • جایی که صلیب گذاشته‌اند
  • مترسکی در شب
  • قطار سریع‌السیر سانتیاگو
  • مسافران

فنی زاده در طی مصاحبه‌ای با یکی از روزنام‌ها اذعان نمود که در اداراه تئاتر در حال پوسیدن است. این صحبت برای وی گران تمام شد و مدیران تئاتر که از همکاران وی هم بودند بر حسب حسد، باعث اخراج او از اداره تئاتر شدند. اما در سال 1352 فنی‌زاده با نمایش سرباز لاف‌زن دوباره روی صحنه حاضر شد و بازی بسیاری درخشانی را از خود ارئه داد.

تئاترهای پرویز فنی زاده

فیلم های پرویز فنی زاده

پرویز فنی زاده در حوزه سینما هم بازیگر بسیار قابلی بود. وی در سال 1343 با نقشی کوتاه برای فیلم خشت و آینه مقابل دوربین زنده‌یاد ابراهیم گلستان ظاهر شد. وی در ادامه سال 1348 نقش مش جبار را برای فیلم گاو اثری از مرحوم داریوش مهرجویی برعهده داشت. فنی زاده سال 1349 برای فیلم تجاوز به کاگردانی مرحوم حمید مصداقی با نقشی کوتاه مقابل دوربین رفت.

فیلم های پرویز فنی زاده

پرویز فنی زاده در سال 1350 با بازی در فیلم رگبار (Downpour) توسط بهرام بیضایی کشف شد و خیلی زود توجه فیلم‌سازان به این بازیگر مستعد معطوف شد. وی در رگبار نقش آقای حکمتی یک معلم روشنفکر را برعهده داشت که به طور ناخواسته خواهر (پروانه معصومی) یکی از شارگردانش، می‌شود. اما این دختر شیرینی خورده یک پهلوان (منوچهر فرید) به شمار می‌‌رود که بسیار هم مورد اعتماد اهل محل است.

رگبار (Downpour)

فنی‌زاده در سال بعد برای نقش عباس چاخان در فیلم غریبه به کارگردانی مرحوم شاپور قریب انتخاب می‌شود. با توجه به تم تجاری این اثر سینمایی این بار هم پرویز فنی‌زاده در کنار بهروز وثوقی بازی قابل قبولی را از خود به نمایش می‌گذارد. فیلم غریبه محصول سال 1351 است که در شهر شوشتر فیلمبرداری شد.

 پرویز فنی زاده

بازی در تنگسیر و گوزنها

بهروز وثوقی ستاره سابق سینمای ایران طی مصاحبه اذعان داشت که در سه فیلم افتخار همکاری بار بازیگری چون زنده‌یاد پرویز فنی‌زاده را داشته است. این بازیگر در ادامه مصاحبه از بازی درخشان مرحوم فنی‌زاده در تجارب همکاری که با هم داشتند بسیار تجلیل کرد. فنی‌زاده در سال 1353 با نقش اسماعیل مقابل دوربین امیر نادری قرار گرفت. بازی بسیار درخشان در نقشی کوتاه و تاثیرگذار، بار دیگر مهر تاییدی بر استعداد این بازیگر بی رقیب است.

بازی در تنگسیر و گوزنها

در سال 1353 مسعود کیمایی برای نقش کوتاه محمد در فیلم گوزنها، پرویز فنی زاده را انتخاب کرد. حضور کوتاه این بازیگر در فیلم گوزنها به خاطر بازی درخشان و باورپذیر در کل فیلم قالب است. فنی‌زاده هرچند در این اثر سینمایی نقشی کوتاه دارد، اما پس از اکران فیلم بازی وی بسیار مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفت. در فیلم گوزنها بازیگرانی چون بهروز وثوقی، فرامرز قریبیان، نصرت پرتوی، مرحوم گرشا رئوفی، عنایت‌الله بخشی، مرحوم پروین سلیمانی، مستانه جزایری، محبوبه بیات، سعید پیردوست، مرحوم جهانگیر فروهر، محمدعلی ورشوچی و زنده‌یاد نعمت‌الله گرجی به نقش آفرینی پرداختند.

بیوگرافی پرویز فنی زاده

پرویز فنی‌زاده در حوزه سینما به خاطر امرار معاش در چندین اثر دیگر هم بازی کرد، اما همچنان کیفیت بازیگری خود را در تمام این فیلم‌ها حفظ کرد. از دیگر آثار در خشان فنی زاده در سینما می‌توان به فیلم‌های سفر بهاری و بوف کور کیومرث درم بخش و همچنین فیلم متفاوت سرخ‌پوست ساخته غلامحسین لطفی اشاره کرد.

فیلم مرگبار اعدامی

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، متاسفانه پرویز فنی‌زاده در سال 1358 برای فیلم اعدامی، به خاطر کثیفی لوکیشن و زخمی که از قبل داشت به بیماری کزاز مبتلا شد و نقش وی نیمه کاره ماند. این ستاره بی رقیب سینما متاسفانه در 5 اسفندماه سال 1358 برای همیشه خاموش شد و در قطعه 83 بهشت زهرا آرام گرفت. فنی‌زاده در این اثر سینمایی نقش یک دیوانه عاقل را به عده داشت که پس از مرگ وی مرحوم رضا کرم رضایی ادامه آن را بازی کرد. اما میان این دو بازی و کاری مرحوم فنی زاده می‌خواست ارائه دهد، تفاوتی چشمگیر وجود دارد. با عکسی از آخرین هنرنمایی زنده‌یاد پرویز فنی‌زاده در حوزه سینما برای فیلم اعدامی به بررسی کارنامه هنری وی می‌پردازیم.

فیلم مرگبار اعدامی

سالنام فیلمکارگرداننقش
1343خشت و آینهمرحوم ابراهیم گلستانجوان روشنفکر
1348گاوزنده‌یاد داریوش مهرجوییمش جبار
1349تجاوزمرحوم حمید مصداقیخبرنگار
1350رگباربهرام بیضاییآقای حکمتی
1351غریبهمرحوم شاپور قریبمحمد چاخان
1352قربون هرچی خوشگلهنظام فاطمیدکتر تیمارستان
1352تنگسیرامیر نادریاسماعیل
1353سفر بهاریکیومرث درم بخشصادق هدایت
1353گوزن‌هامسعود کیمیاییمحمد
1354بوف کورکیومرث درم‌بخشمرد جوان تنها
1354شام آخرشهیار قنبریمرتضی
1356جمعهکامران قدکچیان
1356تپه 303امان منطقی
1357باغ بلورناصر محمدی
1357قدغنعلیرضا داودنژاد
1357سرخ‌پوست‌هاغلامحسین لطفیداوود
1358اعدامیمحمدباقر خسرویمرد دیوانه

در ادامه بیوگرافی پرویز فنی زاده با عکسی از این بازیگر در کنار سعید راد و محمدولی احمدلو برای فیلم تپه 303 که به نمایش درنیامد، این بخش از مقاله را به اتمام می‌رسانیم.

فیلم تپه 303

سریال های پرویز فنی زاده

پرویز فنی‌زاده (Parviz Fannizadeh) در حوزه تلویزیون هم بازی‌های درخشانی از خود ارائه داده است. وی برای نخستین‌بار در سال 1341 با تله تئاتر مرد گل به دهن کاری مرحوم خمید سمندریان بازی در قاب تلویزیون را تجربه کرد. وی در ادامه بری چندین تله تئاتر و همچنین سریال آدم به آدم یا قرنطینه به کارگردانی پرویز صیاد به ایفای نقش پرداخت.

  • ملیجک در سلطان صاحبقران

پرویز فنی‌زاده در سال 1354 با نقش ملیجک اثری از زنده‌یاد علی حاتمی در قاب دوربین ظاهر شد. این سریال روایتی از حاتمی درباره ناصرالدین‌شاه قاجار و اطرافیان وی است. فنی‌زاده در این اثر با نقش پررسیک ملیجک به خاطر ماهیت این شخصیت، بازی بسیار متفاوت و چشمگیری از خود ارائه داد که در شهرت وی نقش بسزایی داشت. این بازیگر به ایفای نقش ملیجک به شهرت بالایی رسید و بازی وی بسیار مورد توجه مخاطبان تلویزیون قرار گرفت. از دیگر بازیگران سریال سلطان صاحبقران می‌توان به زنده‌یاد جمشید مشایخی، زری خوشکام (زهرا حاتمی)، زنده‌یاد ایرن، سعید نیک‌پور، محمود نوربخش، سعید امیرسلیمانی، مرحوم صادق بهرامی، سعید پورصمیمی، مرحوم مرتضی احمدی، مرحوم کنعان کیانی، رضا بابک، مرضیه برومند، و زنده‌یاد ناصر ملک‌مطیعی اشاره کرد.

ملیجک در سلطان صاحبقران

  • مش قاسم در دایی‌جان ناپلئون

بیشتر مردم شاید زنده یاد پرویز فنی زاده را با نقش مش قاسم در سریال تلویزیونی دایی‌ جان ناپلئون اثری از ناصر تقوایی به یاد می‌آورند. بازی خیره‌کننده و بسیار متفاوت فنی‌زاده همراه با فن بیانی شیوا همراه با تکه کلامی شیرین دروغ چرا تا قبر آآآآ، این شخصیت را به یکی از ماندگارترین و پرطرفدارترین کارکارتهای تلویزیونی مبدل کرد.

مرحوم نصرت کریمی بازیگر، نویسنده و کارگردان کشورمان در یک مصاحبه درباره بازی فنی‌زاده در نقش مش قاسم چنین اذعان کرد که: با عده‌ای از بازیگران که کار نداشتند، در گوشه‌ای از باغ در حال استراحت بودیم. فیلمبرداری در گوشه دیگری از محوطه جریان داشت. فنی‌زاده با لباس و گریم، تقلید رقاصه‌های نمایش روحوضی در عروسی‌ها را درمی‌آورد، که ضمن رقص، با جاهل‌های محله قرار ملاقات هم می‌گذارند. او با اطوار‌های اغراق‌آمیز، حسابی همه را از خنده روده بر کرد.

ناگهان دستیار کارگردان (سیروس مقدم) از آن گوشه باغ که محل فیلمبرداری بود فریاد زد: آقای فنی‌زاده، مش قاسم!. پرویز با شنیدن اسم مش قاسم ناگهان حالت چهره‌اش عوض شد. کنار لب‌هایش به طرف چانه‌اش کشیده شد، چشمان شاد و شنگولش، بی‌حال و غم‌انگیز شد و با تمام سلول‌های وجودش به جلد مش قاسم درآمد. کمی قوز درآورد و لخ لخ به طرف محل فیلمبرداری راه افتاد. این تغییر ناگهانی از شخصیت رقاصه روحوضی به مش قاسم را در یک آن مشاهده نمودم و در دل به او بسیار آفرین گفتم. زنده‌یاد فنی‌زاده نقش مش قاسم بازی نمی‌کرد، ادای شخصی به نام مش قاسم را در نمی‌آورد، او با تمام سلول‌های وجودش در نقش مش قاسم را زندگی می‌کرد.

مش قاسم در دایی‌جان ناپلئون

سالنام سریالکارگرداننقش
1353آدم به آدم (قرنطینه)پرویز صیاد
1354سلطان صحبقرانزنده‌یاد علی حاتمیملیجک
1355دایی‌جان ناپلئونناصر تقواییمش قاسم

جوایز و افتخارات پرویز فنی زاده

زنده‌یاد پرویز فنی‌زاده در آثاری زیادی برای خوزه سینما و تئاتر نقش‌آفرینی داشت. وی در سال 1352 برای بازی در نقش آفای حکمتی در فیلم رگبار برنده جایزه سپاس طلا بهترین بازیگر نقش اول مرد از پنجمین جشنواره سینمایی سپاس شد. متاسفانه او در اوج شهرت با بازی در فیلم اعدامی به کزار مبتلا شد و دارفانی را وداع گفت. بدون شک اگر می‌ماند ما شاهد فهرستی از جوایز این بازیگر در جشنواره‌های معتبر جهانی بودیم.

جوایز و افتخارات پرویز فنی زاده

شایعات و حواشی پرویز فنی زاده

به‌ طور کلی امروزه چه در ایران یا جهان همواره بازیگران و چهره‌های مشهور در معرض حواشی مختلفی خواه کذب یا درست قرار گرفته‌اند، که اسطوره بزرگی چون پرویز فنی‌زاده نیز از این قاعده مستثنی نیست.

از داغ‌ترین حواشی درباره این بازیگر می‌توان به ماجرای اعتیاد وی اشاره کرد که بارها از زبان هنرمندان و همکاران فنی‌زاده درباره این موضوع صحبت شده است. از مرحوم محمدعلی کشاورز که در یک مصاحبه اذعان کرد که بارها برای ترک فنی زاده اقدام نموده تا حرف‌های بهروز وثوقی و تلاش برای ترک او در فیلم تنگسیر، را شاید شنیده باشید. به هر حال متاسفانه این بازیگر در زمان حیات خود گفتار بیماری اعتیاد بود که همین امر برای وی چه در زمان حیات یا حتی پس از مرگش حواشی زیادی را همراه داشت.

البته متاسفانه در برخی از منابع علت بیماری کزاز را به خاطر داشتن اعتیاد وی عنوان کرده‌اند، که کاملاً خبری کذب است. فنی‌زاده در سال 1358 طی یک اتفاق و برخورد سپر ماشین ژیان، پایش زخمی شد و وی در ادامه با قرار گرفتن در لوکیشن آلوده برای فیلم اعدامی به بیماری کزار مبتلا گردید.

شایعات و حواشی پرویز فنی زاده

شاید در این بخش از مقاله، مایلید تا با ابعاد پنهان در زندگی نامه پرویز فنی زاده بیشتر آشنا شوید. همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، زنده‌یاد فنی زاده دختر به نام‌های دنیا و هستی دارد. دخترش دنیا فنی‌زاده از عروسک گردان‌های بزرگ کشورمان بود که از ابتدا با خلق کلاه‌قرمزی وظیفه عروسک‌گردانی آن را به عهده داشت. متاسفانه خانم فنی‌زاده در 8 دی 1395 پس از تحمل بیماری سرطان سارکوم در سن 49 سالگی درگذشت.

تقوایی و فنی زاده

تقوایی و فنی زاده

از دیگر حقایق پنهان درباره این بازیگر باید به ماجرای نقش مش قاسم در سریال دایی‌جان ناپلئون اشاره کرد که اول با علی نصیریان برای بازی در این مجموعه صحبت شده بود و به خاطر عدم توافق مالی نقش به فنی‌زاده رسید. همچنین تقوایی که در سال 1365 ناخدا خورشید را ساخت، اذعان نمود که نقش ملول را دوست داشت فنی‌زاده بازی کند. اما به خاطر اینکه در آن زمان هفت سالی از مرگ این بازیگر می‌گذشت نقش به سعید پورصمیمی رسید.

حکم استخدام رسمی اداره تئاتر هنگام تشیع پیکر وی

همسرش هایده غیوری در یک مصاحبه اذعان نمود، زمانی که ما در حال خاکسپاری پرویز بودیم در همانجا حکم استخدام رسمی او را به من داند که دیگر دیر شده بود.

آلبوم عکس‌های پرویز فنی‌زاده

کلام آخر

زنده‌یاد پرویز فنی‌زاده از بازیگران مستعد و بی رقیب کشورمان بود که متاسفانه خیلی زود در سن 42 سالگی خاموش شد. کارنامه فنی زاده هرچند با تعداد اندک اثر در حوزه سینما و تلویزیون، همچنان ماندگار است و هرگز نمی‌توان قدرت بازیگری وی را انکار کرد. این بازیگر از ۀن دست هنرمندانی محسوب می‌شود، که دیگر در تاریخ هنر بازیگری ایران تکرار نمی‌شوند.
امید است مقاله بیوگرافی پرویز فنی زاده؛ اسطوره‌ای تکرار نشدنی و بی رقیب در بازیگری برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفا پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات خود درباره این این هنرمند فقید،  پیشکسوت و دوست‌داشتنی را با ما در سایت پلازا به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو