بیوگرافی اسماعیل محرابی؛ زندگی شخصی، کارنامه هنری و حواشی

بیوگرافی اسماعیل محرابی؛ زندگی شخصی، کارنامه هنری و حواشی


منبع: پلازا

2

1402/12/2

11:25


بیوگرافی اسماعیل محرابی؛ زندگی شخصی، کارنامه هنری و حواشی

اسماعیل محرابی از بازیگران قدیمی و پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان است که فعالیت هنری خود را از سال 1342 با گروه هنری پازارگاد به سرپرستی مرحوم حمید سمندریان آغاز نمود. در این مقاله از سایت پلازا با بیوگرافی اسماعیل محرابی؛ زندگی شخصی، کارنامه هنری و حواشی این بازیگر همراه شما مخاطبان محترم هستیم.

اسماعیل محرابی  فعالیت در حرفه بازیگری را در حیطه نمایش با گروه هنری پازارگاد شروع کرد. در این گروه که زیرنظر مرحوم سمندریان بود هنرمندانی چون زنده‌یاد پرویز پورحسینی، سعید پورصمیمی، پری صابری، مرحوم جمیله شیخی، مرحوم پرویز کاردان، محمد حفاظی، منوچهر فرید، ثریا قاسمی، مرحوم اسماعیل شنگله، مهدی فخیم‌زاده و زنده‌یاد جمشید مشایخی فعالیت داشتند. محرابی فعالیت در سینما را پس از انقلاب 57 با بازی در فیلم کرکس‌ها می‌میرند کاری از جمشید حیدری شروع کرد. این بازیگر توانمد و پیشکسوت سینما در سال 1402 با بازی در فیلم کیک محبوب من در مسابقه هفتاد و چهارمین فستیوال فیلم برلین در رقابت با کیلین مورفی (Cillian Murphy) کاندید خرس نقره‌ای شد. چنانچه مایلید تا با ابعاد پنهان در زندگی نامه اسماعیل محرابی بیشتر آشنا شوید، در ادامه مقاله با پلازا همراه شما هستیم.

اطلاعات شخصی اسماعیل محرابی

  • نام و نام خانوادگی: اسماعیل محرابی (Esmaeel Mehrabi)
  • تاریخ تولد: 25 فروردین 1323
  • محل تولد: شهسوار (تنکابن)
  • پیشه: بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون
  • شروع فعالیت هنری: سال 1342 در سن 19 سالگی با فعالیت در گروه هنری پازارگاد زیرنظر مرحوم حمید سمندریان
  • تحصیلات: کارشناسی تئاتر از دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاهِ تهران سال 1349
  • قد اسماعیل محرابی: 168 سانتی‌متر
  • وضعیت تاهل: متاهل
  • همسر اسماعیل محرابی: سیده فاطمه سید مدلل کار مادر آشا و امید (همسر سابق)
  • تعداد فرزندان: دو فرزند پسر به نام‌های آشا و امید
  • خویشاوندان: آشا محرابی بازیگر و صداپیشه
  • صفحه اینستاگرام اسماعیل محرابی: ندارد

زندگی خصوصی اسماعیل محرابی

در این بخش از مقاله بیوگرافی اسماعیل محرابی (Esmaeel Mehrabi) با زندگی شخصی از زمان تولد تا روابط کاری‌ و خانوادگی این بازیگر گزیده‌کار وکم حاشیه همراه شما مخاطبان محترم پلازا هستیم‌.

 ایام جوانی محرابی

زندگی خصوصی اسماعیل محرابی

آقای محرابی در بیست و پنجمین روز از ماه فروردین سال 1323 و در اوایل فصل سرسبز بهار این سال در شهسوار (تنکابن) به دنیا آمد. در اواخر سال 1341 وی با فارغ‌التحصیلان کلاس آزاد هنرپیشگی اداره هنرهای دراماتیک که شامل افرادی چون محمد حافظی، عباس یوسفیانی، سعید پورصمیمی، مرحوم پرویز پورحسینی و زنده‌یاد پرویز فنی‌زاده به سرپرستی مجید لاولاچی به صورت غیررسمی گروه تئاتر پازارگاد را تشکیل دادند.

گروه پازارگاد دو نمایش منطقه جنگی و قضاوت را در تلویزیون اجرا نمودند که بعدها مرحوم پرویز کاردان هم به آن‌ها پیوست. در اردیبهشت سال 1342 زنده‌یاد حمید سمندریان پس از اتمام تحصیلات در آلمان، به ایران برگشت و با اداره هنرهای دراماتیک همکاری داشت که پس از مدتی سرپرستی گروه تئاتر پازارگاد را بر عهده گرفت. محرابی در سال‌های 42 تا 43 برای نمایش‌های مرده‌های بی‌کفن و دفن و طبیب اجباری کاری از حمید سمندریان به ایفای نقش پرداخت. او پس از مدتی به گروه تئاتر سنگلچ پیوست و تا پیش از انقلاب در نمایش‌های زیادی به ایفای نقش پرداخت.

اسماعیل محرابی تحصیلات آکادمیک خود را در مقطع کارشناسی تئاتر دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاهِ تهران در سال 1349 به اتمام رساند. وی با سیده فاطمه سید مدلل کار ازدواج کرد که ثمره آن در فرزند به نام‌های آشا و امید است. اما پس از مدتی محرابی از همسر خود جدا شد و آشا محرابی دختر وی که از بازیگران خوب کشورمان است با مادرش زندگی کرد.

زندگی شغلی اسماعیل محرابی

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، اسماعیل محرابی فعالیت هنری خود را از سال 1341 با تشکیل گروه پازارگاد آغاز کرد. وی در ادامه به اعضای تئاتر سنگلچ پیوست و تا پیش از انقلاب برای نمایش‌های زیادی به ایفای نقش پرداخت. همچنین وی در همان سال‌ها با نمایش‌های تلویزیونی چون مرد کوته فکر، کلبه‌ای در جنگل، پیک نیک و استثناء و قاعده در قاب تلویزیون ظاهر شد.

محرابی در سال 1355 با نقش حبیب برای سریال مرد اول مقابل دوربین پرویز کاردان قرار گرفت. داستان این مجموعه تلویزیونی ، دربارهٔ خانوادهٔ متوسطی در دوره اواخر قاجار است که می‌خواهند هم به آداب و سنن پیشین خانوادگی و اجتماعی خود پایبند باشند و هم خودشان را با روزگار و شرایط تجدد سازگار نمایند. در سریال مرد اول علاوه بر محرابی بازیگرانی که جملگی در قیدحیات نیستند نظیر مهین شهابی، گرشا رئوفی، رقیه چهره‌آزاد، نعمت‌الله گرجی، ولی‌الله شیراندامی، ثریا حکمت، خسرو شجاع‌زاده، ناصر گیتی‌جاه، روح‌الله مفیدی، محمود بهرامی و آتش خیر حضور داشتند.

زندگی شغلی اسماعیل محرابی

فعالیت در سینما

اسماعیل محرابی در سال 1359 با بازی در فیلم کرکس‌ها می‌میرند کاری از جمشید حیدری بازی در حوزه سینما را تجربه نمود. در این فیلم بازیگرانی دیگری چون زنده‌یاد داوود رشیدی، مصطفی طاری، منصور تهرانی، مسعود طالعی، نصراله برادران، عباس پیش‌بر، قوامی و عزت‌الله رمضانی‌فر به ایفای نقش پرداختند.

فعالیت در سینما

وی در ادامه سال 1360 برای نقش اصلی فیلم در محاصره مقابل دوربین اکبر صادقی قرار گرفت. علیرضا داوود نژاد نویسندگی این اثر سینمایی را بره عهده داشت و در آن بازیگران دیگری چون مرحوم احمد رسول‌زاده(دوبلور)، سعید نیوندی، بهزاد رحیم‌خانی به ایفای نقش پرداختند.

بیوگرافی اسماعیل محرابی

محرابی در سال 1362 با فیلم بالاش دومین همکاری خود در حوزه سینما را با اکبر صادقی تجربه نمود. داستان این فیلم درباره عده‌ای از مأموران ساواک است که موقع فرار از مرز با گروگان‌گیری و درگیری با اشخاص محلی کشته می‌شوند. در این اثر سینمایی علاوه بر اسماعیل محرابی بازیگرانی چون عنایت‌الله بخشی، عزت‌الله رمضانی‌فر، احمد بهروزی، خسرو یزدانی، علی برجسته، شاپور بخشایی، مرحوم عباس مختاری و جمشید هاشم‌پور نقش‌آفرینی داشتند.

بیوگرافی اسماعیل محرابی

محرابی تا اواخر دهه شصت یکی از بازیگران پر کار بود، اما سپس تا مدتی طولانی در حوزه سینما هیچ فعالتی نداشت. در ادامه به معرفی کارنامه بازیگری اسماعیل محرابی در حوزه سینما می‌پردازیم.

فیلم های اسماعیل محرابی

در کارنامه هنری محرابی برای حوزه سینما، بدون شک فیلم خواستگاری به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده محصول سال 1368 از همه پررنگ‌تر است. محرابی در این اثر سینمایی نقش محمود پسر پیرزنی را را به عده داشت، یک پیرمرد سمج خواشتگار مادر او بود. بازی درخشان محرابی در این اثر طنز در کنار بزرگانی چون ثریا قاسمی و زنده‌یاد هادی اسلامی توجه مخاطبان زیادی را به خود معطوف کرد.

فیلم های اسماعیل محرابی

سالنام فیلمکارگرداننقش
1359کرکس‌ها می‌میرندجمشید حیدری
1360در محاصرهاکبر صادقیسیدحسین
1362بالاشاکبر صادقی
1365وکیل اولجمشید حیدری
1367تپشمهدی فخیم زادهتقی
1367افسونمحمدرضا صفوی
1368خواستگاریمهدی فخیم زادهمحمود
1369فیلم کوتاه عرض حال
1385نیما یوشیجنادر کجورینیما یوشیج
1386به خاطر خواهرمحجت الله سیفی
1388بوسه‌های مادرحجت‌الله سیفی
1389یک تیر و دو نشاناسماعیل میهن دوستآقای ترابی
1394گذر موقتافشین هاشمی
1400همدمحمیدرضا لوافی
1402زخم کهنهسیدمجتبی اسدپور
1402کیک محبوب منبهتاش صناعی‌ها

اسماعیل محرابی پس از چند سال دوری از سینما با نقش نیما یوشیج  در سال 1385 مقابل دوربین ظاهر شد. وی پس از آن در چند اثر دیگر هم به ایفای نقش پرداخت که از جمله کارهای موفق وی در حوزه سینما می‌توان به فیلم گذر موقت به کارگردانی افشین هاشمی اشاره کرد. محرابی، سال 1402 در فیلم کیک محبوب من  کاری از بهتاش صناعی‌ها به ایفای نقش پرداخت. حال هنگام نگارش این مقاله محرابی برای بازی در فیلم کیک محبوب من در مسابقه هفتاد و چهارمین فستیوال فیلم برلین در رقابت با کیلین مورفی کاندید خرس نقره‌ای شده است.

سریال های اسماعیل محرابی

اسماعیل محرابی فعالیت در قاب تلویزیون را با تاله تئاتر آغاز نمود و در سال 1355 با نقش حبیب در سریال مرد اول مقابل دوربین مرحوم پرویز کاردان قرار گرفت.

سریال های اسماعیل محرابی

محرابی در سال 1356 برای نمایشنامه تلویزیونی ارثیه ایرانی به کارگردانی محمود محمد یوسف نوشته مرحوم اکبر رادی به ایفای نقش پرداخت. در این مجموعه نمایشی بازیگرانی چون منوچهر فرید،آذر فخر، داریوش ایران‌نژاد، مرحوم محمد مطیع، زنده‌یاد امین تارخ، آزیتا لاچینی، میترا فتحی، فیروزه اصولی، مریم لاچینی حضور داشتند.

اسماعیل محرابی پس از انقلاب در اوایل دهه شصت با نقش نصرالله خرمی دستیار مأمور سرشماری برای سریال هزاردستان مقابل دوربین زنده‌یاد علی حاتمی کنار مرحوم جمشید لایق به نقش‌آفرینی پرداخت. در این اثر فاخر ایرانی غیر از استاد علی نصیریان بازیگران بزرگی که اکنون در قیدحیات نیستند نظیر جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، داوود رشیدی، محمد علی کشاورز، جعفر والی، پرویز پورحسینی، محمد مطیع، جهانگیر فروهر، رقیه چهره آزاد، مینو ابریشمی، منصور والامقام به ایفای نقش پرداختند.

محرابی در سال 1360 برای نقش حسین حمزه در سریال سربداران کاری از محمدعلی نجفی انتخاب شد. این سریال تاریخی بر اساس قیام سربداران خراسان به رهبری شیخ حسن جوری علیه استیلای مغول بر ایران ساخته شد. اسماعیل محرابی پس از آن در آثار درخشانی چون بوعلی سینا، تنهاترین سردار، خانه سبز، سرزمین سبز به ایفای نقش پرداخت. در ادامه با عکسی از این بازیگر در نقش كهترين پسر نوح بن منصور (منصور دوم) برای سریال پرمخاطب بوعلی سینا از مرحوم کیهان رهگذار، به بررسی کارنامه هنری اسماعیل محرابی در قاب تلویزیون می‌پردازیم.

بیوگرافی اسماعیل محرابی

سالنام سریالکاگرداننقش
1344تله‌تئاتر کلبه‌ای در جنگلمرحوم دکتر رکن‌الدین خسروی
1345تله تئاتر مرد کوته فکرمرحوم عزت‌الله انتظامیدانشجوی سیاه پوست
1345تله‌تئاتر پیک نیکمرحوم عزت‌الله انتظامی
1348تله‌تئاتر استثناء و قاعدهمرحوم عباس مغفوریان
1355مرد اولمرحوم پرویز کاردانحبیب
1356ارثیه ایرانیمحمود محمدیوسف
1359هزاردستانزنده‌یاد علی حاتمینصرالله خرمی دستیار مأمور سرشماری
1360سربدارانمحمدعلی نجفیحسین حمزه
1363تله‌تئاتر سوزنبانانداریوش مؤدبیان
1364آئینهغلامحسین لطفی
1364بوعلی سیناکیهان رهگذاركهترين پسر نوح بن منصور (منصور دوم)
1365کوچگ جنگلیبهروز افخمیخالو قربان
1368چراغ خانهمنوچهر پوراحمد
1370-71مزد ترسحمید تمجیدی
1372تله‌تئاتر استپان (گروگان)محمدجاوید مهتدی
1373عاطفهحسن فتحی
1374-75تنهاترین سردارمهدی فخیم‌زادهپسر حارث
1375خانه سبزمرحوم مسعود رسام – بیژن بیرنگمجتبی
1375-76خانه، محله، مدرسهاسماعیل براری
1376سرزمین سبزبیژن بیرنگمجتبی
1376سلام زندگیمسعود شامحمدی
1377ماجراهای خانواده تمدنغلامعباس ق قنبریآقای تمدن
1377فکر پلیدمحسن شاه‌محمدیکمال سلیمانی
1377گم‌شدهمسعود نوابی
1377-1378زیر بازارچهمرحوم رضا ژیانپسر کبابی
1378اینجا، خانه مامحمدجاوید مهتدی
1378عروسک مادربزرگسید مجتبی یاسینی
1379روزهای مهتابیغلامعباس ق قنبری
1379ماجراهای خانواده تمدن 2غلامعباس ق قنبریآقای تمدن
1380مزه خوب کودکیمسعود شامحمدی
1381آتیهارژنگ امیرفضلی
1381فرمانمسعود رشیدیفرمان
1382تله‌فیلم کاغذ دیواری زردرامین لباسچی
1385تله‌فیلم جستجوعلی درخشی
1386تله‌فیلم فسیل زندهجواد ارشاد
1386خواستگارانگلاب آدینه
1387مسافر زمان 2مسعود نوابیپدر هوشیار
1388تله‌فیلم جشن ایرانیعباس رافعی
1389-90یک تیر و دو نشاناسماعیل میهن‌دوستآقای ترابی
1391حیرانیکیوان علی‌محمدی
1393عروسحمیدرضا لوافی
1397قطعه گمشدهروح الله فخرو
1397سر دلبرانمحمدحسین لطیفیسیاوش
1398محکومین 2 (سرگذشت)سیدجمال سیدحاتمی- حسین قناعت
1399سربازهادی مقدم دوستدایی یحیی
1400یاورسعید سلطانی، اصغر نعیمیعلی شهمیرزادی
1400افرابهرنگ توفیقی
1400خودخواستهعلیرضا بذرافشانبابا اسدالله
1401مسافران شهر – اپیزود دومسیروس حسن پور

در ادامه باعکسی از این بازیگر در کنار داریوش ارجمند برای سریال یاور، این بخش از مقاله بیوگرافی اسماعیل محرابی را به اتمام می‌رسانیم.

سریال یاور 

تئاترهای اسماعیل محرابی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، محرابی با در تئاتر را با گروه نمایشی پازارگاد در سال 1341 آغاز نمود. وی پس از آن به گروه تئاتر هنر ملی پیوست در برای نما‌یش‌های زیادی در سنگلچ به ایفای نقش پرداخت. در ادامه مقاله به بررسی برخی از آثار اسماعیل محرابی در حوزه نمایش می‌پردازیم.

سالنام نمایش
1341شش شخصیت در جستجوی یک نویسنده (پری صابری)
1342مرده‌های بی‌کفن و دفن (حمید سمندریان)
1343طبیب اجباری (حمید سمندریان)
1345شاعباس و پیر پاره دوز
1347لونه شغال
1348مردی که مرده بود و خود نمیدانست
1354سربازها (هرمز هدایت)
1355کسب و کار خانم وارن
1368سربازها (اجرا مجدد) کاری از هرمز هدایت

در ادامه با عکسی از اسماعیل محرابی کنار زنده‌یاد فروغ فرخ‌زاد برای نمایش شش شخصیت در جستجوی یک نویسنده به کارگردانی پری صابری به اتنهای این بخش از مقاله می‌رسیم.

تئاترهای اسماعیل محرابی

جوایز و افتخارات اسماعیل محرابی

درباره جوایز و افتخارات این بازیگر پیشکسوت و ارزنده باید اذعان نماییم که متاسفانه وی تاکنون موفق به دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر نشده است. البته این مسئله چیری از ارزش‌های هنری این بازیگر توانا و قدیمی کشورمان کم نمی‌کند.

محرابی پس از بازی در فیلم خواستگاری محصول 1368، موفق به دریافت نشان درجه یک هنری شد. او در سال 1402 برای بازی در فیلم کیک محبوب من ساخته بهتاش صناعی‌ها کاندید جایزه خرس نقره‌ای در مسابقه هفتاد و چهارمین فستیوال فیلم برلین شده است.

علاوه بر موارد مذکور در سالروز تأسیس تماشاخانه سنگلج از اسماعیل محرابی که یکی از پرکارترین بازیگران سال‌های آغازین فعایت این تماشاخانه، تجلیل به عمل آمد.

جوایز و افتخارات اسماعیل محرابی

شایعات و حواشی اسماعیل محرابی

شایعات و حواشی اسماعیل محرابی

به‌ طور کلی امروزه چه در ایران یا جهان همواره بازیگران و چهره‌های مشهور همواره در معرض حواشی مختلفی خواه کذب یا درست قرار گرفته‌اند، که بازیگری بزرگ و قدیمی چون اسماعیل محرابی هم از این قاعده مستثنی نیست.

از داغ‌ترین حواشی درباره این بازیگر می‌توان به صحبت‌های آشا محرابی با یکی از رسانه‌های معتبر درباره ول کردن او و مادرش در دوران کودکی اشاره کرد که حواشی زیادی را برای وی به دنبال داشت. چنانچه مایلید تا بیشتر از این مجارا آگاه شوید در ادامه همراه ما باشید.

رقابت با کیلین مورفی برای تصاحب جایزه خرس نقره‌ای

همان‌طور که عنوان شد، محرابی برای بازی در فیلم کیک محبوب من در جشنواره برلین کاندید جایزه خرس نقره‌ای شد. اما نکته جالب اینجاست که یکی از رقبای وی کیلین مورفی بازیگر مطرح هالیوود است که همین مسئله حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشت.

بدون شک در این بخش از مقاله مایلید تا با ابعاد پنهان زندگی نامه اسماعیل محرابی بیشتر آشنا شوید. همان‌طور که گفتیم آشا محرابی بازیگر مطرح و جوان کشورمان دختر این هنرمند قدیمی است. وی طی یک مصاحبه ادعا نمود که پدرش سال‌هاست که او مادرش را رها کرده و به دنبال زندگی خود رفت. وی در مصاحبه‌ای اذعان نمود که وقتی پدرم من را در یک تئاتر دید جا خود و اینقدر ازم بی خبر بود که نمی‌دانست من وارد حرفه بازیگری شدم.

حقایق پنهان اسماعیل محرابی

البته در کل باید اذعان نماییم که این تنها صحبت‌های آشا محرابی هنرمند خوب کشورمان در مورد پدرش است و ما در مرتبه قضاوت قرار نداریم.

آلبوم عکس های اسماعیل محرابی

کلام آخر

اسماعیل محرابی (Esmaeel Mehrabi) از بازیگران مطح و قدیمی ایرانی است که فعالیت هنری خود را در حوزه نمایش آغاز کرد. وی در عرصه تئاتر با بزرگانی چون مرحوم عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، مرحوم محمدعلی کشاورز، مرحوم حمید سمندریان، سعید پورصمیمی، مرحوم پرویز پورحسینی و زنده‌یاد پرویز فنی‌زاده همکاری داشته است. در این مقاله از پلازا به زندگینامه اسماعیل محرابی و بررسی کارنامه هنری این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون پرداختیم.

امید است مقاله بیوگرافی اسماعیل محرابی؛ زندگی شخصی، کارنامه هنری و حواشی این هنرمند قدیمی و پیشکسوت برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفا پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات خود را درباره این بازیگر مطرح و دوست‌داشتنی با ما در سایت پلازا به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو