سخنان فیدل کاسترو؛ جملات آموزنده از رهبر انقلاب کوبا و سیاستمدار معروف

منبع: روزانه

1

1402/10/15

10:54


فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا بود که بعدها به دلیل استایل و همچنین شخصیت خاص خود به یک فرد بسیار معروف جهانی تبدیل شد. فیدل کاسترو همواره با دو نوع …

فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا بود که بعدها به دلیل استایل و همچنین شخصیت خاص خود به یک فرد بسیار معروف جهانی تبدیل شد. فیدل کاسترو همواره با دو نوع از انسان‌ها روبرو بوده است؛ کسانی که عاشق وی هستند و کسانی که او را یک دیکتاتور و تروریست می‌دانند. گر چه به فیدل کاسترو علاقه دارید؛ در ادامه متن بهترین جملات این انقلابی را می‌خوانید.

سخنان فیدل کاسترو؛ جملات آموزنده از رهبر انقلاب کوبا و سیاستمدار معروف

فیدل کاسترو که بود؟

فیدِل اَلِخاندرو کاسترو رز سیاستمدار و انقلابی کوبایی بود. وی علاوه بر رهبری انقلاب کوبا، از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۶ میلادی به عنوان نخست‌وزیر و سپس به عنوان رئیس‌جمهور این کشور از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۸ مشغول فعالیت بود. حزب کمونیست کوبا که تنها حزب سیاسی در نظام تک‌حزبی کوبا است، از سال ۱۹۶۵ تا سال ۲۰۱۱ تحت رهبری وی اداره می‌شد. بر اساس قانون اساسی مصوب سال ۱۹۷۶ میلادی دبیرکل حزب، رهبری حکومت را در دست دارد. کاسترو یکی از نمادهای انقلاب کمونیستی در آمریکای لاتین به‌شمار می‌رود؛ زیرا او نخستین حکومت مارکسیست-لنینیست جهان را در نیم‌کره غربی و در نزدیک‌ترین فاصله به آمریکا برقرار کرد. او در میان رهبران کمونیست جهان طولانی‌ترین دوره حکومت را داشت. ریش، سیگار برگ و لباس نظامی سبز زیتونی، نمادهای ماندگار ظاهر وی هستند.

در دوران زمامداری وی در کوبا صنایع و تجارت ملی‌سازی شد و اصلاحات سوسیالیستی دولت در سراسر جامعه به اجرا درآمد. کاسترو همچنین دو دوره دبیرکل جنبش عدم تعهد بود. کاسترو یکی از شخصیت‌های بحث‌برانگیز جهان معاصر بوده‌است. وی جوایز مختلف بین‌المللی به دست آورده و حامیانش او را قهرمان سوسیالیسم، ضد امپریالیسم و بشردوستی و کسی که توانسته استقلال کوبا را در برابر امپریالیسم آمریکا حفظ کند، می‌دانند. در مقابل؛ منتقدانش وی را یک دیکتاتور تمامیت‌خواه می‌دانند که دولتش باعث بروز موارد متعدد نقض حقوق بشر، آوارگی بیش از یک میلیون کوبایی و تضعیف اقتصاد کشور شده‌است. ارنستو چه گوارا از بزرگ‌ترین حامیان وی بود.

سخنان ماندگار فیدل کاسترو

فیدل کاسترو:

دشمنانت را ببخش، اما نامشان را هرگز فراموش نکن……

من انقلاب را با 82 مرد شروع کردم. اگر مجبور باشم دوباره آن را انجام دهم، با 10 یا 15 نفر و ایمان کامل انجامش می دهم. مهم نیست چقدر کوچک هستید اگر ایمان و نقشه ای عملی داشته باشید….

هر کشوری باید کاملا آزاد باشد تا نوعی از سیستم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که مناسب می داند را برگزیند….

 کسانی که توانایی مبارزه کردن برای دیگران را ندارند، هرگز قادر به مبارزه کردن برای خود نخواهند بود….

 من همیشه برای واقعیات قطعی، و برای عدالت، مبارزه کرده ام….

مطلب مشابه: سخنان ارزشمندی از فاتحان بزرگ جهان از ناپلئون تا هیتلر

سخنان ماندگار فیدل کاسترو

 آن ها راجع به ناکامی های سوسیالیسم صحبت می کنند ولی موفقیت کپیتالیسم در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین کجاست؟…

هیچ دزدی، هیچ خائنی، هیچ مداخله گری در کار نیست! این بار انقلاب واقعی است!…

 بیش از 820 میلیون نفر در جهان از گرسنگی رنج می برند؛ و 790 میلیون نفر از آن ها در جهان سوم زندگی می کنند….

 من به این شهردار رای نخواهم داد. نه فقط به خاطر اینکه مرا برای شام دعوت نکرد، بلکه چون در راهم از فرودگاه به شهر چاله های بسیار بزرگی وجود داشت….

    می گویند زمانی که “فیدل کاسترو” هنوز در حال نبرد با استعمارگران برای استقلال کوبا بود، به یارانش گفت: ریشم را دیگر نمی‌تراشم؛ تا تیغ در خود کوبا تولید شود

    انقلاب، گشت گل‌ها نیست … یک انقلاب، مبارزه‌ای است میان مرگ، آینده و گذشته.

مطلب مشابه: سخنان سیاسمتداران بزرگ؛ جملات با مفهوم درباره زندگی و سیاست

اجازه ندادم هیچ خیابان، میدان، مدرسه و بیمارستان به اسم من نامگذاری شود. درآمد سالیانه ی من و اموالم هرساله به صورت رسمی اعلام می شود. قسمتی از حقوقم را به دولت و مراکزی می بخشم.

هیچ کتاب آموزشی حق ندارد از من بنویسد و یا تصویری از من چاپ کند.

بهترین رفیق دوران مبارزه را که وزیر هم بود به علت فساد مالی و ثابت شدنشان در دادگاه، حکم اعدامش را تایید کردم و برایش گریه کردم.

مبارز و انقلابی که فساد کند، باید فاتحه ی کشور را خواند.

    چه کسی به اینها رسانه های «آزاد» نام داده است؟ از کدام آزادی حرف می زنند؟ چه کسانی می نویسند؟ آنچه را که صاحبان روزنامه ها و کانال های تلویزیونی میخواهند،نوشته و گفته میشود.شما این را خوب میدانید.از «آزادی بیان»حرف می زنند ولی،در واقعیت امر؛مسئله اصلی آنها،دفاع از اصل مالکیت خصوصی بر رسانه های جمعی است.

سخنان ماندگار فیدل کاسترو

    هیچکدام از ما هیچ منافع شخصی در برابر منافع کشور نداریم. کشور ما مـهمتر از حرفــه های ما است

 بعد از مرگم میت مرا آتش زنید

چون با دفن کردنم دو متر زمین میهنم ضایع میشود ﺑﻨﺎﻡ ﻣﻦ ﻫﻴﭻ ﭼﻴﺰ ﺭا ﻣﺴﻤﺎ ﻧﻜﻨﻴﺪ.

     ﺩﺭ ﺣﺴﺎﺏ ﺑﺎﻧﻜﻲ اﻡ ﺷﺼﺖ ﻫﺰاﺭ ﭘﻮﻝﻛﻮﺑﺎ ﺩاﺭﻡ ﻣﻌﺎﺩﻝﺳﻪ ﻫﺰاﺭ ﺭﻭﺑﻞ ﺭﻭﺳﻲ میشود ﺁﻥ ﭘﻮﻝ ﺭا ﺑﻪ ﻓﻘﻴﺮ ﺗﺮﻳﻦ ﻓﺮﺩ ﺷﻬﺮ اﮔﺮ ﻳﺎﻓﺘﻴﺪ، ﺑﺪﻫﻴﺪ ﻭﺑﻪ اﻭ ﺑﮕﻮﻳﺪ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﻭﺑﺎﺭ ﺳﻴﮕﺎﺭ ﺭا ﺁﺗﺶ ﺯﻧﺪ ﺯﻳﺮا ﺑﻌﺪ اﺯ ﻣﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺪاﻧﻨﺪ ﺣﺘﻲ ﺳﻴﮕﺎﺭ به من ﻭﻓﺎ ﻧﻜﺮﺩ.

    ﻳﻚ ﻣﺰﺭﻋﻪ ﻛﻮﭼﻚ ﺩاﺭﻡ ﺁﻧﺮا ﺑﻪ ﭘﺮﻭرﺷﮕﺎﻩ ﻓﺮﺯﻧﺪاﻥ اﻧﻘﻼﺑﻲ ﻭﻃﻦ ﺑﺴﺎﺯﻳﺪ ﻭﻧﺎﻣﺶ ﺭا ﻛﻮﺑﺎ ﻳﻲ ﻧﻮﻳﻦ ﺑﮕﺬاﺭﻳﺪ.

    ﺑﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪﻡ ﺑﮕﻮﻳﻴﺪ ﻛﻪ ﻓﻘﻄ اﺯ ﻛﻠﻤﻪ ﻓﻴﺪﻝ ﻛﺎﺭ ﮔﻴﺮﺩ

مطلب مشابه: سخنان جرج اورول، نویسنده اثر درخشان مزرعه حیوانات با جملات زیبا و آموزنده

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو