اضطراب چیست و چطور درمان می شود؟ علائم و روش های تشخیص

منبع: روزانه

1

1402/9/17

19:09


اضطراب که در انگلیسی با کلمه Anxiety شناخته می شود در واقع نوعی از هیجانات شدید است که شخص آنها را به همراه حالتی ناخوشایند و آشفتگی هایی در درون …

اضطراب چیست و چطور درمان می شود؟ علائم و روش های تشخیص

اضطراب که در انگلیسی با کلمه Anxiety شناخته می شود در واقع نوعی از هیجانات شدید است که شخص آنها را به همراه حالتی ناخوشایند و آشفتگی هایی در درون خود تجربه می کند.  اگر به این حالت مبتلا باشید معمولا نسبت به رویدادها و اتفاقاتی که رخ دادن آنها در آینده قابل پیش بینی بوده و به نوعی برای شما تهدید محسوب می شوند ترس و واهمه بسیار زیادی خواهید داشت.

متخصصان حوزه روان اضطراب را جزو یکی از شایع ترین و مهم ترین حالت های هیجانی محسوب می کنند. این حالت در بسیاری از افراد اتفاق افتاده و به نوعی زیر مجموعه اکثر اختلالات روانی به شمار می رود که جامعه بزرگی از افراد را تحت تاثیر خودش قرار می دهد. این احساسات هیجانی به شکل های مختلفی از قبیل احساس ناراحتی، داشتن استرس شدید و همچنین نگرانی های روزمره و ادامه دار بروز پیدا می کند. همین علائم و اشکال اضطراب هستند که زندگی عادی فرد مبتلا را با مشکلات عمده مواجه کرده و باعث برهم خوردن ریتم و نظم زندگی او می شوند.

اینکه در هنگام قرار گرفتن در یک موقعیت مکانی یا زمانی خاص و استرس زا مقدار کمی از اضطراب را تجربه کنید امری کاملا طبیعی و بدیهی می باشد. اما اگر تجربه شما از این حالت هیجانی به یک اتفاق مداوم، طولانی مدت و ناسازگار تبدیل شود جای نگرانی دارد. ادامه دار شدن فرآیندهای اضطرابی در طولانی مدت می تواند نشان دهنده بروز یک اختلال روانی در فرد باشد که باید جدی گرفته شود. اگر شما هم در زمان های مختلف و در مواجهه با اتفاقات و موقعیت های تنش زای زندگی خود حالت های هیجانی با شدت بیش از حد را تجربه کرده و دوست دارید درباره این موضوع اطلاعات مفید بیشتری داشته باشید، بهتر است تا پایان این مطلب با ما همراه باشید…

اضطراب چیست و چطور درمان می شود؟ علائم و روش های تشخیص

ماهیت اضطراب چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم اضطراب (با معادل انگلیسی Anxiety) بیانگر یک حالت هیجانی شامل نگرانی، ناراحت بودن و البته استرس شدید است. این حالت هیجانی به صورت موقت و گذرا در مقابل موقعیت هایی ایجاد می شوند که برای فرد ناخوشایند بوده و با توجه به شرایط زندگی او استرس زا محسوب می شوند. برای مثال می توان به داشتن یک مصاحبه شغلی مهم، از سر گذراندن یک عمل جراحی و حتی یک امتحان تحصیلی به عنوان موقعیت های استرس زا اشاره کرد که باعث می شوند فرد دچار اضطراب شود.

این حالت های هیجانی ایجاد شده و زودگذر به خودی خود غیر طبیعی نبوده و در واقع به نوعی پاسخ طبیعی و بیولوژیکی بدن نسبت به ترس، تهدید و استرس به شمار می روند. به همین خاطر است که نمی توان اضطراب را به صورت کلی یک حالت روانی منفی و مخرب دانست. بلکه در شرایطی که اضطراب به اندازه و از نوع موقت باشد می تواند شما و بدنتان را در هنگام بروز خطرات هوشیار نگه داشته و به وسیله تحریک کردن سیستم های بدنتان شما را از موقعیت خطر آفرین دور کند. در چنین شرایطی اضطراب منفی نبوده و حتی ناجی شما هم محسوب می شود.

اما در هنگامی که اضطراب از سطح معمول خود عبور کرده و با شدت یافتن منجر به برهم خوردن تمرکز، نظم خواب و برنامه شما برای رسیدن به امور مهم زندگیتان شود باید نگران آن شوید. چرا که در این شرایط اضطراب از کنترل شما خارج شده و در واقع این حالت هیجانی شما است که اختیار شما را در دست گرفته و روی شما اثرات عمیقی می گذارد. این نوع از اضطراب منفی تلقی وده و نشانگر ایجاد شدن مشکلاتی در سلامت روان شما می باشد.

جالب است بدانید که اضطراب در لحظات اولیه به آرامی و آهسته ایجاد می شود. اما بعد از گذشت فقط چند دقیقه است که به دنبال آن دلهره، ترس زیاد و نگرانی بی پایانی در شما پدیدار شده و در زندگی روزمره شما اختلالات قابل توجهی به وجود می آورد. در چنین موقعیتی است که با شدت یافتن اضطراب خود باید هر چه سریع تر نسبت به درمان خود اقدام کنید.

اثرات اضطراب روی بدن انسان

همانطور که پیش تر هم گفتیم اضطراب یا همان حالت هیجانی شدید و ناگهانی می تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیرات زیادی را روی بدن انسان داشته باشد. در این قسمت قصد داریم تا درباره تاثیرات اضطراب روی هر یک از سیستم‌های بدن انسان به صورت جداگانه و مفصل صحبت کنیم. این تاثیرات عبارتند از:

تاثیر اضطراب روی سیستم عصبی

اضطراب در بدن منجر به تولید و ترشح هورمونی تحت عنوان هورمون استرس می شود که این هورمون قسمت اتونوم سیستم عصبی انسان را فعال و تحریک می کند. سیستم عصبی اتونوم بخشی از اعصاب انسان است که مسئول تنظیم فعالیت های غیر ارادی بدن او می باشد. در پی فعال شدن این سیستم مواردی از قبیل ضربان قلب، میزان تعریق و همچنین سرعت تنفس به صورت چشمگیر و ناگهانی دچار افزایش شده و در کل علائم فیزیولوژیکی گسترده و قابل توجهی را به وجود می آورد.

تاثیر اضطراب روی قلب و عروق

به دنبال ایجاد اضطراب و ماندگار شدن آن سیستم قلب و عروق بدن انسان هم دچار تغییراتی می شود. افراد مضطرب عمدتا علائمی مانند تغییرات غیر طبیعی فشار خون، بالا رفتن بیش از حد تعداد تپش های قلب و همچنین درد در ناحیه قفسه سینه خود را احساس کرده و با این موارد دست و پنجه نرم می کنند. به همین خاطر است که به طور کلی افراد مضطرب بیشتر از دیگران ریسک مبتلا شدن به بیماری های قلبی (به طور دقیق تر گرفتگی های عروق کرونر خون رسان به قلب) را متحمل می شوند.

تاثیر اضطراب روی سیستم گوارشی

اثری که اضطراب روی دستگاه گوارش انسان و فعالیت آن می گذارد بسیار مخرب و منفی تلقی می شود. بیشتر مردم بعد از اینکه دچار این حالت شدید هیجانی شدند به مواردی مثل ریفلاکس معده، کرامپ های شکمی و یبوست، درد در ناحیه شکم و همچنین اسهال دچار می شوند.

تاثیر اضطراب روی سیستم ایمنی بدن

طبق تحقیقات ایجاد شده و آماری که از آنها به دست آمده است مشخص گردیده که افراد درگیر با اضطراب به میزان بیشتری نسبت به دیگران دچار ضعف در سیستم ایمنی خود می باشند. به همین دلیل است که این افراد بیشتر از بقیه با بیماری ها و مشکلاتی نظیر انواع عفونت ها، التهاب ها، بیماری های مزمن و مخرب و … مواجه می شوند. به بیان دیگر اضطراب مقاومت بدن شما در برابر مشکلات و دشمنان خارجی را در هم می شکند.

اضطراب و اختلالات اضطرابی

اضطراب یا همان حالات هیجانی شدید همواره معادل عبارت اختلالات اضطرابی (به انگلیسی anxiety disorders) در نظر گرفته نمی شود. اختلالات اضطرابی از جمله شایع ترین بیماری های حوزه سلامت روان هستند که اثرات قابل توجهی روی فرد درگیر شده و زندگی و فعالیت های او می گذارند. به بیان دیگر افرادی که به اختلالات اضطرابی مبتلا هستند همواره ترس هایی را تجربه می کنند که منجر به ایجاد ناراحتی شده و اطرافیانشان را از کارهایی که می خواهند انجام دهند یا باید انجام دهند باز می دارند. این اختلالات بسیار گسترده بوده و در این قسمت مهم ترین انواع آنها را به شما معرفی می کنیم.

اضطراب چیست و چطور درمان می شود؟ علائم و روش های تشخیص

اختلال اضطراب فراگیر

این اختلال در واقع یک نگرانی شدید و خارج از کنترل است. فرد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر در طول زندگی روزمره خود با یک نگرانی بیش از اندازه مواجه است که توانایی کنترل کردن این نگرانی را ندارد. نگرانی های این اختلال در مورد مسائل و موارد فراگیر و معمولی مثل حفظ سلامتی، فعالیت های شغلی، امور مالی و اقتصادی، روابط عاطفی و … می باشد.

اختلال اضطراب اجتماعی

این اختلال همانطور که از اسمش هم پیداست بیشتر با نقش اجتماعی افراد در ارتباط است. فرد درگیر با اختلال اضطراب اجتماعی به خاطر مشکلش دچار ترس از طرد شدن و یا خجالت بسیار زیاد شده و به همین دلیل سعی می کند از قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی و داشتن نقش های اجتماعی پر رنگ و فعال خودداری کند.

مطلب مشابه: اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) ؛ نحوه تشخصی، درمان و انواع این اختلال

اختلال هراس

در طی مبتلا شدن به این اختلال فرد دچار دوره های شدید و ناگهانی احساس ترس می شود که فرد را به صورت دائمی نسبت به حملات روانی بیشتر نگران می کند. این اختلال باعث می شود فرد همواره خود را از موقعیت هایی که می توانند حملات پانیک را در او به وجود بیاورند دور کرده و نگران باشد.

فوبیای خاص

این نوع فوبیا ترس هایی را به دنبال دارد که محدود بوده و فقط در یک یا چند موقعیت خاص خودشان را نشان می دهند. مواردی از قبیل ترس از حیوانات، ترس از مکان های خاص و یا حتی ترس از افراد خاص در این دسته قرار می گیرند. به عنوان نمونه کلاستروفوبیا یک نوع فوبیای خاص است که باعث ایجاد ترس در فرد به دنبال قرار گرفتن در فضای بسته یا تنگ می گردد.

اختلال وسواس فکری اجباری

اختلال وسواس فکری اجباری یا OCD نوعی از اختلالات اضطرابی شناخته شده است که افکار و تکانه هایی را در ذهن فرد مبتلا ایجاد کرده و او را وادار به رعایت نوعی وسواس فکری می کند. این وسواس فکری فرد را مجبور می کند که رفتارهای تکراری و روتین داشته باشد و همواره نظم را در همه چیز به صورت افراطی رعایت کند. زندگی روزمره چنین افرادی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و هر اتفاقی می تواند آنها را از نظر روانی دچار اضطراب کند.

اختلال استرس پس از سانحه

اختلال استرس پس از سانحه به اختصار با حروف انگلیسی PSTD هم شناخته می شود. این اختلال هنگامی ایجاد می شود که فرد یک تروما و حادثه سنگین را پشت سر گذاشته است اما نمی تواند از احساس ترسی که این حادثه آسیب زا در روان او ایجاد کرده است رهایی پیدا کند. این اختلال هیجانی همه خاطرات ناراحت کننده مرتبط با حادثه را در بر گرفته و مشکلاتی از جمله کابوس های شبانه و مختل شدن خواب روتین را در فرد به وجود می آورد.

علائم و نشانه های اضطراب

اضطراب با توجه به تاثیرات گسترده ای که روی انسان دارد طبیعتا نشانه ها و علائمی را هم به همراه خواهد داشت. این علامت ها و نشانه ها در افراد مختلف متفاوت بوده و با توجه شرایط فرد بروز پیدا می کنند. نشانه های اضطراب به طور معمول به صورت نشانه های شناختی، نشانه های رفتاری و در نهایت، نشانه های فیزیکی به چشم می خورند. در این قسمت از مقاله می خواهیم هر کدام از این دسته نشانه ها را به طور دقیق مورد بررسی خود قرار دهیم.

اضطراب چیست و چطور درمان می شود؟ علائم و روش های تشخیص

علائم شناختی اضطراب در انسان

نشانه ها و علامت های شناختی اضطراب غالبا با موضوعات و مسائل ذهنی و انتزاعی افراد در ارتباط هستند. این نشانه ها توانایی این را دارند که روی فرد تاثیری عمیق گذاشته و جریان زندگی روزمره زندگی او را هم با مشکل مواجه کنند. بعضی از نشانه های شناختی رایج و بسیار مهمی که در اثر اضطراب به وجود می آیند عبارتند از:

  • داشتن ترس از آینده و اتفاقاتی که ممکن است در آینده برای فرد تهدیدی به وجود بیاورند.
  • احساس عجز و ناتوانی بیش از حد در مورد همه مسائل روزمره
  • ترس دائمی از مقوله مرگ و یا ترس از دچار شدن به بیماری های خطرناکی که کمتر شایع هستند.
  • داشتن افکار منفی، نا امیدانه و تاریک درباره خود فرد، دنیای اطراف فرد و همچنین آینده
  • عدم تمرکز در کارها و فعالیت هایی که فرد می خواهد روی انجام دادن آنها تمرکز کند.
  • ضعف در عزت نفس و از بین رفتن اعتماد به نفس به خاطر نگرانی ها و ترس های دائمی و بی پایان

مطلب مشابه: روشهای رفع خستگی ذهن؛ دلایل خستگی ذهنی و رابطه استرس با آن

علائم رفتاری اضطراب در انسان

نشانه ها و علامت های رفتاری در واقع همان رفتاری هایی هستند که فرد در هنگام درگیر شدن با اضطراب به صورت یک عکس العمل از خود نشان می دهد. چیزی که به فرد کمک می کند تا در مقابل این نشانه های نامطلوب مقاومت کرده و آنها را تا حد مطلوب کاهش دهد داشتن قدرت خود کنترلی و همچنین داشتن توانایی کنترل خشم است. تمرین و بهبود این دو مورد به همه افرادی که با اضطراب و اختلالات اضطرابی درگیر هستند توصیه می شوند. برخی از نشانه های رفتاری اضطراب که شیوع زیادی هم دارند عبارتند از:

  • پرخوری های افراطی که به نظر عصبی می آیند.
  • روی آوردن به مصرف دخانیات، مواد روانگردان و نوشیدنی های الکلی به منظور کسب آرامش
  • استفاده بی حساب و کتاب و بی رویه از قرص ها و داروها؛ مخصوصا داروهای سایکوتیک و آرام بخش ها
  • فرار کردن بی دلیل از موقعیت های مکانی یا افرادی خاص که به خاطر هراس ناشی از اضطراب رخ می دهد.

علائم جسمی و فیزیکی اضطراب در انسان

 ایجاد و تداوم یافتن اضطراب در نهایت بدن فرد را دچار مشکل کرده و نشانه های فیزیکی اضطراب هم به طودی خودشان را نشان می دهند. از اولین نشانه های فیزیکی این مشکل بالا رفتن ضربان قلب و شدت یافتن تپش های قلب است که در بیشتر افراد مضطرب به راحتی مشاهده می گردد. با ادامه یافتن شرایط استرس زا اوضاع فرد بدتر شده و دیگر نشانه های فیزیکی هم بروز پیدا می کنند. مهم ترین نشانه های فیزیکی که در هنگام درگیر شدن با اضطراب بروز پیدا می کنند عبارتند از:

  • تعریق بیش از اندازه در ناحیه دست ها و پاها
  • به وجود آمدن لکنت زبان و دیگر اختلالات گفتاری
  • تنگی نفس و سخت شدن تنفس به خاطر شرایط روانی
  • تغییر رنگ چهره فرد و مشاهده رنگ پریدگی در او
  • منقبض شدن غیر ارادی ماهیچه ها و قفل شدن بدن
  • حس درد در قفسه سینه و محل قرار گیری قلب
  • فشار خون بالا و خارج از کنترل
  • سردردهای آزار دهنده که به صورت ناگهانی ایجاد می شوند و …

نشانه های فیزیکی در صورت ادامه دار بودن شرایط و موقعیتی که اضطراب را ایجاد کرده است تشدید می شوند. این مسئله تا حدی پیشروی می کند که سیستم های مختلف بدن فرد دچار اختلال شده و مشکلات گسترده جسمی ایجاد می شوند. سه مورد از مهم ترین این مشکلات گسترده را در ادامه توضیح داده ایم.

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

همانطور که گفتیم اضطراب و استرس مزمن می توانند سیستم امینی را هم تضعیف کنند. این امر بدن شما را به یک میزبان ایده آل و بدون مقاومت برای بیماری های مختلف (از بیماری های ساده و واگیردار تا بیماری های مزمن و کشنده) تبدیل خواهد کرد. برای مبارزه کردن و جلوگیری کردن از بروز این اثرات اضطراب بهتر است تلاش کنید تا خواب کافی و منظم داشته باشید. کیفیت و کمیت خواب هر دو روی بهبود شرایط شما موثر خواهند بود.

در کنار خواب، تغذیه ای که از نظر میوه، سبزیجات، غلات مفید و پروتئین های کم چرب غنی باشد هم می تواند به شما کمک کند. ورزش کردن هم ضلع آخر مثلثی است که به بهبود سیستم ایمنی شما کمک کرده و به شما اجازه می دهد تا بدون درگیر شدن با بیماری ها از این مرحله زندگی خود گذر کنید.

مطلب مشابه: راه های رهایی از استرس؛ چگونه از استرس رهایی یابیم، مقابله با استرس

معده درد شدید و ادامه دار

اضطراب شدید، اختلالات اضطرابی و به طور کلی تر بیماری ها و مشکلات عصبی تاثیر زیادی روی سیستم گوارش شما خواهند داشت. همچنین این موارد تولید و ترشح هورمون های عصبی که نقش پیام رسان بین مغز و دستگاه گوارش را بر عهده دارند را نیز مختل کرده و در نتیجه کنترل قسمت هایی از این دستگاه از دسترس خارج می شود. با توجه به این نکات فرد درگیر با اضطراب معمولا با دردهای طولانی مدت معده ای و همچنین بیماری های معده دست و پنجه نرم می کنند. این افراد نیاز دارند تا با یک رژیم غذایی سرشار از فیبر تغذیه شده و در کنار آن ورزش منظم و کافی هم داشته باشند تا بتوانند با این مشکلات مقابله کنند.

سردردهای مزمن

سردرد یکی از علامت ها و عوارض معمول ناشی از اضطراب شدید و مزمن است. قرار گرفتن در این شرایط باعث می شود تا عضلات قسمت فوقانی پشت سر و گردن شما تحت فشار زیادی قرار بگیرد و همین منجر به ایجاد سردردهای مزمن می شود. اضطراب می تواند سردردهای میگرنی و بسیار آزار دهنده را هم به دنبال داشته باشد که برای هر کسی مانند یک عذاب هستند. برای رفع این سردردها راه حل هایی مانند ماساژ گرفتن، انجام مدیتیشن و تمرین های یوگا پیشنهاد می شوند که هم قابل انجام و هم مفید خواهند بود.

بروز افسردگی و خشم

اضطراب، افسردگی و خشم سه برادر خطرناک هستند که هرگز از یکدیگر جدا نمی شوند. به بیان دیگر، در صورتی که هر کدام از این سه مورد در شما بروز پیدا کند باید بدانید که دو نشانه دیگر هم جایی در درون شما به وجود آمده و حضور دارند.

خشمی که در نتیجه داشتن اضطراب به وجود آمده باشد می تواند به شما آسیب زده و روابطتان را دچار مشکل کند. در نتیجه اگر به آن دچار شده اید باید مقابله با آن را در اولویت اول برنامه های خود قرار دهید. از طرفی نکته مثبت وابسته بودن خشم، اضطراب و استرس در این است که اگر یکی از آنها را به طور کامل درمان کنید دو مورد دیگر هم از بین خواهند رفت. مثل دیگر مشکلات ناشی از اضطراب داشتن فعالیت های ورزشی در مقاطع زمانی منظم و همچنین انجام دادن کارهایی که به آنها علاقه دارید برای برطرف کردن این نوع خشم به عنوان راه حل مناسب در نظر گرفته می شود.

 بروز افزایش وزن

طبق تحقیقات و آمارها وجود اضطراب شدید در اکثر موارد پرخوری افراد را به دنبال خواهد داشت. هر چند ممکن است در برخی موارد هم بیماری بولیمیا را به وجود بیاورد؛ اما نتیجه مستقیم هر دو مورد افزایش وزن بیش از حد خواهد بود. زمانی که درگیری شما با اضطراب ادامه پیدا کند هورمون کورتیزول از بدنتان ترشح می گردد. این هورمون در بدن تاثیر چشمگیری داشته و در نتیجه افزایش سطح آن شما علاقه پیدا می کنید تا غذاهای ناسالم مصرف کنید. این غذاهای ناسالم از نظر میزان قند و چربی بسیار خطرناک بوده و زمینه چاقی را در شما ایجاد می کنند. از طرف دیگر، می توان گفت که با بالا رفتن استرس، اضطراب و نگرانی مقدار سوخت و ساز بدن انسان هم دچار کاهش چشمگیری خواهد شد. در نتیجه چربی های تجمع یافته در بدن شما در فرایندهای سوخت و سازی به مصرف نمی رسند و با انباشته شدنشان شما چاق خواهید شد.

مطلب مشابه: هورمون کورتیزول (هورمون استرس) چیست و چطور آن را کاهش دهیم؟

روش تشخیص اضطراب شدید

بعد از مراجعه به روانشناس یا پزشک این فرد متخصص سعی می کند وضعیت شما را ارزیابی کرده تا یک تشخیص درست داشته باشد. او برای این کار ابتدا درباره علائم و نشانه هایی که دارید و تاثیراتی که این هیجانات شدید روی زندگی روزمره شما داشتند سوال می پرسد. در ادامه اگر شرایط ایجاد می کرد شما باید یک فرم پرسشنامه مخصوص را تکمیل کنید که باعث می شود سرعت فرایند تشخیص برای متخصص افزایش پیدا کند. اگر اضطراب بیمار در سطح بسیار شدیدی باشد معمولا روان شناسان از راهنمای تشخیصی آماری انجمن روانپزشکان آمریکا استفاده می کنند تا بتوانند نوع اختلال اضطرابی ایجاد شده در شما را تشخیص دهند.

اضطراب چیست و چطور درمان می شود؟ علائم و روش های تشخیص

درمان اضطراب و روش های مختلف آن

هنگامی که یک فرد درگیر با اضطراب به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه می کند متخصص مربوطه بر اساس علائم و شدتی که فرد از خودش نشان می دهد تعیین می کند که کدام یک از روش های درمانی موجود برای فرد مناسب تر بوده و آن را به کار می بندد. اگر این حالت های هیجانی بسیار شدید بوده و تبدیل به یکی از اختلالات اضطرابی شده باشد هم پزشک شما سعی می کند که ترکیبی از بهترین روش ها را برای درمان سریع تر شما استفاده کند. تعدادی از پر استفاده ترین و مهم ترین این درمان ها را در این قسمت از مقاله توضیح داده ایم.

روان درمانی

روش روان درمانی یکی از درمان های بسیار موثر برای اضطراب و اختلالات روانی مرتبط با آن محسوب می شود که هم در بین بیماران روان و هم در بین درمانگران این حوزه محبوبیت بسیار زیادی دارد. از این روش در درمان دیگر اختلالات روانی هم استفاده زیادی می شود و یک راه حل همه جانبه به حساب می آید. روش روان درمانی و گفتار درمانی به وسیله یک شخص متخصص در حوزه اعصاب و روان طی چندین جلسه انجام شده و بعد از پایان این جلسات فرد بیمار بر اساس دستاوردهایی که داشته اند به ادامه روندهای درمانی خود می پردازند.

یکی از شاخه های مهم این روش درمانی رفتار درمانی شناختی است که از نظر کیفیت در سطح بالایی بوده و استانداردهای طلایی را هم کسب کرده است. تاثیرگذار بودن این روش برای بزرگسالان به اثبات رسیده و از این نظر معتبر می باشد. با این روش درمانی موثر در واقع بین افکار، احساسات درونی و رفتارهای بیمار یک پل ارتباطی ایجاد شده و با ایجاد تعامل بین این بخش ها درمان اضطراب و دیگر اختلالات به نتیجه می رسد.

دارو درمانی      

مثل همه بیماری های دیگر یکی از روش های درمان و مقابله با اضطراب شدید و طولانی مدت هم استفاده از داروها و دارو درمانی است. این داروها را نباید خودسرانه تهیه کرد و حتما برای استفاده کردن از آنها به دستور و نسخه پزشک احتیاج خواهید داشت. داروهای موثر بر اضطراب و اختلالات اضطرابی با تاثیری که روی سیستم های بدن انسان می گذارند در نهایت منجر به تحریک شدن انتقال دهنده های سیستم عصبی می شوند. به بیان دیگر داروهای موثر بر این بیماری بعد از مصرف شدن وارد چرخه های تنظیم کننده بدن انسان شده و فعالیت یک یا چند عدد از انتقال دهنده های سیستم عصبی که اهمیت زیادی دارند را به صورت قابل توجهی تشدید می کنند. با این کار بدن توانایی مقابله کردن با استرس و اضطراب بیش از حد را به دست آورده و از شرایط تنش زا عبور می کند.

از جمله دسته های دارویی معروف در این زمینه می توان به داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی، داروهای مهار کننده بازجذب سروتونین، داروهای مهار کننده بازجذب نور اپی نفرین و … اشاره کرد. هر کدام از این دسته های دارویی مکانیسم و عملکرد منحصر به فرد خودشان را داشته و تاثیر خاصی در بدن انسان ایجاد می کنند. پزشک معالج فردی که با این اختلالات درگیر شده است بعد از معاینه مفصل و ارزیابی بیمار خود، با توجه به شرایط موجود از داروهای مناسب در جهت درمان استفاده می کند. تقریبا اغلب داروهای مورد استفاده در این حوزه برای ایجاد اثر خود به یک دوره درمانی حدودا سه هفته ای احتیاج خواهند داشت.

داشتن سبک زندگی کم استرس

ثابت شده است که تغییر دادن برخی از عادت های روزمره شما می تواند سطح اضطراب موجود در زندگیتان را کاهش دهد. به عنوان نمونه، ورزش کردن، انجام یوگا، کاهش دادن قهوه مصرفی و استفاده نکردن از الکل در کنار داشتن خواب و تغذیه مناسب از گزینه هایی هستند که معمولا به افراد درگیر با اضطراب توصیه می شوند. مدیتیشن و تمرکز روی خود یکی از روش های درمانی معروف است که می تواند بسیار مفید باشد. در این روش فرد بیمار سعی می کند به مرور و با تمرین تمام تمرکزش را روی تنفس خود گذاشته و از این طریق به حس آرامش دست پیدا کند.

بهترین راه درمان اضطراب

بهترین کاری که برای درمان این مشکل می توانید انجام دهید مراجعه به پزشک یا روانشناس است. این فرد می تواند منشا اصلی ایجاد کننده مشکلات روانی شما را پیدا کرده و همه چیز را به صورت ریشه ای حل کند. پزشکان بعد از تعیین نوع بیماری و علت آن درمان های موثری را در پیش می گیرند که استفاده از این تشخیص ها می تواند سلامتی شما را برگرداند.

در این مقاله سعی کردیم به توضیح مفصل اضطراب بپردازیم. برای این کار جنبه های مختلف این مشکل را بررسی کردیم و در پایان هم روش های درمانی موثر را به شما معرفی کردیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو