مکان های دیدنی ارومیه؛ جاهای گردشگری بی نظیر ارومیه با تصاویر

منبع: تاپ ناز

2

1402/10/15

14:19


مکان های دیدنی ارومیه از جمله میراث هایی می باشند که از گذشته برای حال و آینده به جای مانده اند. گفت و گو درباره همه زیبای های طبیعی و …

مکان های دیدنی ارومیه از جمله میراث هایی می باشند که از گذشته برای حال و آینده به جای مانده اند. گفت و گو درباره همه زیبای های طبیعی و تاریخی شهر ارومیه کار چندان آسانی نبوده و در غذا، خوراک و سوغات این تنوع نیز دیده می شود.

این شهر جزو مقاصد محبوب و پرطرفدار برای گردشگران خارجی و داخلی بوده و جاذبه های گردشگری آن تنها به دریاچه ارومیه ختم نمی شود. همچنین مناطق تاریخی و دیدنی ارومیه بسیار زیاد بوده و قدمت برخی از آنها به 3000 سال پیش باز می گردد. بنابراین مکان های دیدنی، مردمان خاص و فرهنگ زیبای این شهر باعث شده که هر توریستی بعد سفر به ارومیه، خاطره ای ماندگار و خوش داشته باشد.

مکان های دیدنی ارومیه؛ جاهای گردشگری بی نظیر ارومیه با تصاویر

مهم ترین مکان های دیدنی ارومیه

دلیل محبوبیت و جذابیت مکان های دیدنی ارومیه به قدمت 2000 سال این شهر باز می گردد که آن را به شهری هزار شکل و هزار رنگ تبدیل نموده است. زیرا گوشه گوشه شهر ارومیه از جاذبه های مذهبی، طبیعی، گردشگری و تاریخی مملوء می باشد. هر کدام از این جاذبه ها به تنهایی می توانند باعث شگفتی و بهت زدگی توریست ها شوند.

جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی ارومیه از باغ های انگور، کشت رازها و کوه های سربه فلک کشیده آغاز می گردند و تا کلیسای ننه مریم و غار تمتمه ادامه می یابند. همچنین روایت های نهفته در هر یک از جاذبه های گردشگری این شهر، توریست ها را برای همیشه شیفت خود خواهد کرد. در حالت کلی از مهم ترین جاهای دیدنی شهر ارومیه می توان به موارد زیر اشاره کرد

دریاچه آب های نقره ای ارومیه

دریاچه آب های نقره ای ارومیه

یکی از محبوب ترین و زیباترین مکان های دیدنی ارومیه همان دریاچه می باشد که در رتبه ششم دریاچه های پر از آب شور جهان قرار دارد. این دریاچه به عنوان نخستین دریاچه آب شور خاورمیانه و بزرگترین دریاچه ایران معرفی شده است.

همچنین محل اسکان پرندگان بومی و یا فصلی همچون اردک، پلیکان، فلامینگو و حواصیل می باشد. بنابراین هر ساله گردشگران بی شماری از خارج و داخل کشور برای بازدید از زیبایی ها آن به ارومیه سفر می کنند. اطراف این دریاچه با ساحل لجنی، صخره ای و ماسه ای پوشانده شده است.

از دیگر جاذبه این دریاچه می توان به 102 جزیره مختلف و شگفت انگیز در آن اشاره کرد. حضور پرندگان و پستانداران مختلف باعث شده که اکوتوریسم این ناحیه در مجموعه جذاب ترین مکان های دیدنی ارومیه قرار گیرد. دریاچه ارومیه چند سالی است که دچار خشکسالی شده و دلیل آن وجود عوامل نابود کننده طبیعی و انسانی می باشد. ناگفته نماند که در همین راستا تصمیمات و اقداماتی صورت گرفته که در احیای این دریاچه تاثیرگذار هستند و در حال حاضر شرایط مناسبی را برای آن رقم زده اند.

کلیسای ننه مریم

کلیسای ننه مریم

از جمله مکان های دیدنی ارومیه همان کلیسای تاریخی ننه مریم یا حضرت مریم است که با نام های دیگر همچون شرق آشور و سنت ماری شناخته می شود. این کلیسا پس از کلیسای بیت لحم فلسطین رتبه دوم کلیسای قدیمی را در سطح جهان به خود اختصاص داده است. البته بنای کلیسای ننه مریم با دیگر کلیساهای جهان هیچ گونه شباهتی نداشته و به همین دلیل معنویت آن چند صد برابر می باشد.

داخل این مکان یک تابلوی کوبلن دوزی که حضرت عیسی (ع)، حضرت مریم و حواریون را به نمایش می گذارد و یک تابلوی نقاشی چیز دیگری وجود ندارد. قدمت این بنا به دوره آشوریان بر می گردد و اسم کلیسای ننه مریم در فهرست آثار ملی کشور و در آبان ماه 1392 به ثبت رسید.

مطلب مشابه: سوغات استان های مختلف ایران را بشناسید؛ تصاویر سوغاتی های خوشمزه شهرهای مختلف

دریاچه سبز مارمیشو

دریاچه سبز مارمیشو

دریاچه سبز مارمیشو از دیگر مکان های دیدنی ارومیه به شمار می رود و یک مکان تفریحی مناسب برای آخر هفته ها در فصل تابستان و بهار می باشد. همچنین در 45km قسمت غرب شهر ارومیه قرار گرفته و از طریق یک دره به مرز ترکیه و ایران متصل می شود. این دریاچه چشم اندازی زیبا داشته و عمق آن به 50-60m می رسد که از ماهی قزل آلا مملو می باشد. پس گردشگرانی که می خواهند آخر هفته خود را در آرامش و سکوت به سر ببرند، دریاچه سبز مارمیشو بهترین انتخاب است.

دریاچه باشکوه دالامپر

دریاچه باشکوه دالامپر

یکی از بی نظیرترین مکان های دیدنی ارومیه، دریاچه دالامپر است. پس بهترین گزینه برای فرار از دمای بالا روزهای تابستان و لذت بردن از شرایط جوی فرح بخش و خنک ارومیه به شمار می رود. همچنین موقعیت قرارگیری این دریاچه بالای کوه دالامپر بوده و نام خود را از همین موقعیت گرفته است.

دریاچه دالامپر در جنوب غرب شهر ارومیه و از شمال غرب به شهر اشنویه ملحق می شود. ناگفته نماند که کوه دالامپر مرز مشترک بین کشورهای عراق، ایران و ترکیه بوده و در 35 کیلومتری شهر اشنویه و 45 کیلومتری شهر ارومیه قرار دارد.

مطلب مشابه: معروف ترین موزه های ایران؛ 20 موزه زیبا در ایران با تصاویر

روستا یا گردشگاه بند

روستا یا گردشگاه بند

روستا یا گردشگاه بند نیز زیر مجموعه مکان های دیدنی ارومیه بوده که با این شهر 5km فاصله دارد. همچنین شهرچای کنار رودخانه قرار گرفته و قدمت آن به 3 قرن پیش باز می گردد. خانه های این روستا دارای بافت سنتی و قدیمی ارومیه بوده و با مصالح هایی همچون انواع آجر، خشت، چوب، سنگ و گل ساخته شده اند. البته در حاشیه رودخانه شهرچای، تفریحگاه های زیادی، چشم اندازهای زیبای کوهستانی، تفرجگاه های بی نظیر زمستانی و باغ های جذاب خودنمایی می کنند.

از دیگر جاذبه های روستا یا گردشگاه بند می توان به تفرجگاه های اطراف سد شهرچای اشاره کرد که به مکان بی نظیری برای انجام ورزش های آبی تبدیل شده است. ناگفته نماند که مسجد روستای بند نیز از دیگر مکان های تاریخی شهر ارومیه به شمار می رود.

مکان دیدنی سه گنبد

مکان دیدنی سه گنبد

این بنا نیز همانند دیگر مکان های دیدنی ارومیه در گروه جاذبه های دیدنی این شهر قرار دارد. سه گنبد در بخش جنوب شرق شهر ارومیه و در سال 580 هجری قمری بنا شد. همچنین تزئیناتی در سر مقبره همچون کتیبه با خط کوفی، نقوش هندسی، سنگ و گچ وجود دارند. این بنا در سال 1314 در آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مقبره سه گنبد بنایی به جا مانده از سلسله سلجوقیان است و در جوار آن قبرهای زیادی تعبیه شده اند. البته افرادی که از لحاظ قداست و معنویت بسیار معروف بوده اند در محوطه این مقبره به خاک سپرده شده اند. بنابراین اشراف، تجار، روحانیون ممتاز و سرداران از جمله افرادی می باشند که قبور آنها در این مکان رویت می شوند.

مطلب مشابه: معروف ترین غارهای ایران با تصاویر؛ 20 غار شگفت انگیز زیبا در کشور

بازار معروف ارومیه

بازار معروف ارومیه

قدمت بازار معروف ارومیه به دوران صفویه باز می گردد و به همین دلیل از محبوبیت و جذابیت بالایی برای گردشگران برخوردار می باشد. این بازار تا به الان یک رگه مهم اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در شهر ارومیه به شمار می رود که در سال 1362 به لیست آثار ملی اضافه شد.

همچنین معماری بازار ارومیه کاملا تلفیقی بوده و از معماری آذری و ایرانی منشاء گرفته است. بنابراین هر ساله میزبان هزاران توریست از خارج و داخل کشور می باشد. ناگفته نماند که در حال حاضر تمام مایحتاج اولیه مردم شهر ارومیه از همین بازار تاریخی و معروف شهر تامین می گردد.

کلیسای متفاوت مارسرگیز

کلیسای متفاوت مارسرگیز

کلیسای مارسرگیز زیرمجموعه مکان های دیدنی ارومیه بوده و در 12 کیلومتری این شهر قرار دارد. این کلیسا نیز به کلیسای سیر معروف می باشد و محل قرارگیری آن در دامنه کوهی با همین اسم است. کلیسا مارسرگیز از لحاظ مذهبی خیلی ارزشمند بوده و اکثر آشوریان، ارامنه و مسیحیان از این مکان به عنوان زیارتگاه استفاده می کنند.

این بنا در استان آذربایجان غربی به عنوان یک آثار تاریخی سنگی از آن یاد می شود. زیرا دیوار و سقف های این کلیسای با سنگ های ناهموار و در عین حال محکم و ماهرانه بنا شده است. البته سبک کلیسای مارسرگیز به پیش از اسلام و سلسله آشوریان باز می گردد. بنابراین زمانی که پادشاه بزرگ خسرو پرویز بر سپاه بزرگ روم غلبه نمود، شیرین بانو همسر وی که مسیحی بود دستور ساخت این بنا را صادر کرد. در نهایت کلیسای سیر در سال 1354 به لیست آثار ملی ایران افزوده شد.

مطلب مشابه: حقایق و دانستنی های جالب در مورد قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس

موزه شهر ارومیه

موزه شهر ارومیه

موزه معروف شهر ارومیه از دو بخش باستان شناسی و مردم شناسی تشکیل شده و دارای آثار زیادی از دوره های متعدد و مختلف تاریخ ایران می باشد. همچنین اشیای گرانبهایی که به دوره های پیش از تاریخ تعلق دارند در این موزه نگهداری می شوند. بنابراین مخمل های کار شده همچون زری دوزی و قلاب دوزی، صنایع ظریف مینیاتوری، کتاب های متعدد و لباس های زیبای محلی از جمله مواردی هستند که در این موزه یافت می شوند.

یکی از مهم ترین و مشهورترین آثار موزه ارومیه به یک تکه سنگ دست نوشته تعلق دارد که به نام های کیل شین یا کله شین معروف می باشد. البته این کتیبه بین گردنه ای که شهر رواندوز و شهرستان اشنویه را از هم تفکیک می نماید پیدا شده است. ناگفته نماند که در چهار طرف این کتیبه سنگی، نوشته هایی با دو زبان اورارتویی و آشوری حک شده است.

مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه

یکی از مکان های دیدنی ارومیه که بیشتر جنبه مذهبی دارد همان مسجد جامع است. قدمت این بنا به قرن هفتم هجری و سلسله ایلخانان باز می گردد و از سه جهت به معابر عمومی شهر متصل می شود. شبستان مسجد جزو قدیمی ترین بخش این مکان مذهبی بوده که پیشینه آن به سلسله سلجوقیان بر می گردد.

همچنین به عقیده کارشناسان، هسته نخستین این بنا همان مسجد بوده و محراب آن از نظر گچ بری جزو زیباترین آثار معماری دوران مغولان محسوب می شود. از جمله تزئینات مسجد جامع می توان به کتیبه های بی شمار با خط کوفی، تاج، طاق نماها و نقوش مختلف هندسی اشاره کرد. ناگفته نماند که این مسجد در سال 1314 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مطلب مشابه: زیباترین مکان های دیدنی اطراف تهران؛ 21 نقطه گردشگری در اطراف پایتخت

غار طبیعی تمتمه

غار طبیعی تمتمه

مکان های دیدنی ارومیه تنها به بناهای تاریخی و بازارها ختم نمی شوند بلکه جاذبه های طبیعی را نیز در بر می گیرند. پس غار تمتمه یکی از این جاذبه های طبیعی بوده که در جنوب غربی و 18 کیلومتری شهر ارومیه قرار دارد. طبق آثار به دست آمده این غار از جمله سکونتگاه های اولیه انسان در آذربایجان غربی می باشد.

همچنین قدمت این غار به دوره پارینه سنگی باز می گردد که دستکاری های بی شماری توسط بشر در آن صورت گرفته تا به محل سکونت تبدیل شود. این غار نیز مانند سایر میراث فرهنگی در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گوی تپه زیبا

گوی تپه زیبا

گوی تپه نیز از جاذبه های طبیعی و گردشگری ارومیه به شمار می رود که در جنوب شرقی این شهر و در فاصله 6 کیلومتری قرار گرفته است. این تپه از فرهنگ پربار عصر مفرغ در نواحی فلات ایران خبر می دهد که دارای هفت تپه بوده و از لایه نخست آن ظروف قرمز رنگ سفالی استخراج می شود. طبقه یا لایه دوم به سال های 1200-1500 پیش از میلاد تعلق دارد.

طبقه سوم نیز دارای قبرهای بی شماری از انسان های اولیه می باشد. همچنین سفال های سیاه و صیقلی در طبقه های چهارم و پنجم به دست آمده است. لایه ششم به هزاره سوم پیش از میلاد مربوط می باشد. در نهایت قدمت طبقه هفتم به هزاره چهارم پیش از میلاد بر می گردد. ناگفته نماند گوی تپه زیبا در سال 1347 به لیست آثار ملی ایران افزوده شد.

خانه آبگینه ارومیه یا یخچال دوقوز پله

خانه آبگینه ارومیه یا یخچال دوقوز پله

یخچال دوقوز پله یکی از عجیب ترین مکان های دیدنی ارومیه بوده که قدمت آن به سلسله قاجار بر می گردد. دلیل نامگذاری این یخچال از محل قرارگیری آن منشاء می گیرد. همچنین چه در گذشته و چه در حال، مردمان محلی در بزرگداشت هایی همچون چهارشنبه سوری کنار حوضچه نزدیک یخچال جمع شده و مراسم خود را با شور و اشتیاق برگزار می کردند.

البته با پیشرفت ارومیه این مکان نیز از کاربری اصلی خود جدا شد. ولی در حال حاضر به یک نمایشگاه دائمی با نام خانه آبگینه به گردشگران معرفی می گردد. این نمایشگاه دارای آثار متعددی از جمله معرق کاری شیشه، حرارت دادن شیشه، نقاشی روی شیشه و سفالگری می باشد. ناگفته نماند این بنا در سال 1380 به لیست آثار ملی ایران اضافه شد.

مدرسه هدایت

مدرسه هدایت

یکی از بناهای تاریخی دوره قاجار شهر ارومیه همان مدرسه هدایت است که مالک جدید در سال 1247 کاربری آن را به طور کلی تغییر داد. همچنین کتیبه های متعددی در این مدرسه موجود بودند که همه آنها تخریب شدند. البته نام معمار و زمان ساخت این بنا همچنان معلوم نمی باشد. مدرسه هدایت دارای حیاطی چهار گوشه است که در ضلع جنوب ساختمان قرار دارد و با ارزش ترین قسمت مدرسه به شمار می رود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو