معرفی شماری از برترین جاذبه های دیدنی جنوب و مرکز تهران

معرفی شماری از برترین جاذبه های دیدنی جنوب و مرکز تهران


منبع: همگردی

1

1402/10/15

20:00


سفر به تهران همواره با تجربه های ناب و تازه برای تمام کسانی همراه بوده که ساکن دیگر شهرهای این سرزمین هستند و به هر دلیلی مجبور به انجام سفر به پایتخت شده اند. قدمت بافت بناهای موجود در بخشهای جنوبی و مرکزی تهران به مراتب بیشتر از دیگر مناطق این کلانشهر هست. به همین خاطر، اصلا جای تعجب ندارد اگر در جنوب و مرکز پایتخت با موزه یا کاخهای سلطنتی مواجه شوید که بسیار قدیمی هستند و حتی نام برخی از آنان در فهرست آثار ملی ایران نیز نهفته شده است. با ما در مقاله برترین جاذبه های دیدنی جنوب و مرکز تهران همراه شوید تا شما را با شماری از بهترین جاهای دیدنی جنوب تهران و دیدنی های معروف مرکز تهران آشنا کنیم.

موزه ایران باستان

موزه ایران باستان

موزه ایران باستان نام اولین موزه کشور است که در زمان حکومت خاندان پهلوی در ایران یعنی در سال 1316 شمسی تاسیس شد و معمار آن نیز کسی جز آندره گدار فرانسوی نبود. گدار این مورد از برترین جاذبه های دیدنی جنوب و مرکز تهران را همچون ایوان مدائن طراحی نموده و حتی سردرب آن را نیز همچون ایوان کاخ کسری قرار داد. این موزه در خیابان جمهوی و درست در ابتدای خیابان سی تیر واقع شده است.

بیشتر بخوانیدموزه ایران باستان تهران؛ مجموعه ای از آثار کهن تمدن ایران

کافه نادری

کافه نادری

کافه نادری همچون سبک و سیاق کلاسیک حاکم در فضای داخلی خود، در کنار میز و صندلی های قدیمی اش از قدمتی بالغ بر 90 سال نیز برخوردار بوده و آنطور که در آرشیو خبری رسانه های قدیمی و معتبر کشورمان موجود هست، این کافه در کل دهه 40 یکی از جدی ترین پاتوق هنرمندان تهرانی بود. کافه نادری یکی از اولین کافه های افتتاح شده در کل ایران بوده و سال تاسیس آن را 1306 شمسی تعیین کرده اند.

بیشتر بخوانیدکافه نادری تهران، بخشی از حافظه روشنفکری ایران

موزه فرش تهران

موزه فرش تهران

موزه فرش تهران از مساحتی 3400 متری برخوردار بوده و توسط یکی از شناخته شده ترین معماران ایرانی یعنی عبدالعزیز فرمانفرمائیان ساخته شد. نمای بیرونی این موزه بسیار تماشایی بوده و به خوبی می تواند تداعی گر دار قالی برای تمام بازدید کنندگان ساختمان این موزه باشد. این موزه دارای 2 طبقه بوده که معمولا در طبقه اول آن 150 قطعه فرش نفیس بصورت دائمی برای بازدید عموم قرار می گیرد و طبقه دوم آن بیشتر به نمایشگاه و رویدادهای مهم فصلی اختصاص پیدا می کند. در اینجا شما می توانید علاوه بر فرش که از جمله صنایع هنری مشهور ایرانیان در طول تاریخ بوده و همچنان نیز است، از قالی و گلیم های سنتی ایرانی نیز بازدید بعمل آورید.

معرفی شماری از برترین جاذبه های دیدنی جنوب و مرکز تهران

بیشتر بخوانیدموزه فرش ایران | گنجینه ارزشمند فرش های نفیس ایران

دبیرستان فیروز بهرام

دبیرستان فیروز بهرام

دبیرستان فیروز بهرام یکی از بناهای ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران بوده که توسط سازنده ای به نام جعفر خان معمار باشی و مطابق با سبک معماری نئوکلاسیک یعنی معماری برگرفته از سازه های اروپایی و کهن ایرانی ساخته شد. جعفر خان برای ساخت این مورد از برترین جاذبه های دیدنی جنوب و مرکز تهران از نمای آجری بصورت متقارن و فاکتورهای موجود در سازه های متعلق به زمان حکومت هخامنشیان استفاده کرد. دبیرستان فیروز بهرام در تاریخ دی سال 1311 ساخته شد و اکنون در خیابان جمهوری، خیابان میرزا کوچک خان قرار دارد.

موزه صلح تهران

موزه صلح تهران

یکی از فعال ترین موزه های کشور، موزه صلح تهران بوده که بیشتر به جای آنکه مکانی برای تماشای اشیای ارزشمند و تاریخی باشد، مکانی برای برگزاری همایش و کنفرانس، کنگره، سخنرانی و از همه مهمتر کارگاه های آموزشی پیرامون مسائل ترویج دهنده صلح است. در اینجا موضوع اصلی پرده برداری از خطرات ناشی از جنگ و خشونت در زندگی انسانها، محیط زیست و زیست جانوری هست. ساختمان این مورد از برترین جاذبه های دیدنی جنوب و مرکز تهران در خیابان دکتر فیاض بخش قرار دارد.

تئاتر شهر تهران

تئاتر شهر تهران

و اما یکی از المان های توریستی و شاید هم پرچم دار هنرهای نمایشی که درست در مرکز تهران واقع شده، تئاتر شهر تهران هست که در زمان پهلوی دوم و با تلاش فرح پهلوی ساخته شد. ساختمان تئاتر شهر که اکنون درست در تقاطع خیابان ولیعصر و انقلاب قرار گرفته، در سال 1346 توسط یکی از معماران برجسته ایرانی به نام علی سردار افخمی طراحی شد و بعد از گذشت 5 سال و انجام تمامی مراحل مربوط به ساخت و اجرای پروژه در تاریخ 7 بهمن سال 1351 شمسی افتتاح گشت.

معماری این مورد از دیدنی های معروف مرکز تهران به شکل یک دایره کامل و یک گنبد بر فراز آن است که طبق گفته مورخان، این گنبد نشانه ای از معماری مربوط به دوره ایلخانان هست. اولین تئاتر اجرا شده در این مکان نمایشی بوده است به نام باغ آلبالو که توسط آربی اوانسیان کارگردانی شده و بازیگرانی همچون داریوش فرهنگ، پرویز پورحسینی، مهدی هاشمی، سوسن تسلیمی و فهیمه راستکار در آن نقش آفرینی کرده اند.

خانه موزه مقدم

خانه موزه مقدم

خانه موزه مقدم در حقیقت مکان زندگی محمد تقی خان احتساب الملک بود که پس از مرگش به فرزند وی یعنی محسن مقدم رسید و او نیز پس از مدتی زندگی در خانه پدری، در سال 1351 عمارت خانوادگی خود را به دانشگاه تهران اهدا کرد. در خصوص محسن مقدم لازم هست بدانید که او از اساتید باستان شناسی دانشگاه تهران و از موسسان و اساتید زبده دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود که نشان این دانشگاه معتبر ایرانی را طراحی کرد و به عنوان نخستین ایرانی مفتخر به دریافت جایه لژیون دو نور گشت.

بیشتر بخوانیدموزه مقدم کجاست | تنها یادگار محسن مقدم و همسرش

میدان انقلاب تهران

میدان انقلاب تهران

میدان انقلاب از آن دسته نقاط شهری تهران بوده که حتی پیش از پیروزی انقلاب نیز از جایگاه بسیار مهم و حائز اهمیتی برای پایتخت نشینان برخوردار بوده و همچنان نیز است. این این مورد از دیدنی های معروف مرکز تهران که درست در تقاطع خیابانهای کارگر، آزادی و همچنین انقلاب واقع شده، معروف به قلب فرهنگی کلانشهر تهران است و تنها با کمی گشت و گذار در آن میتوان با تعداد بیشماری از فروشگاه های فرهنگی، دارالترجمه ها، موسسات کنکور و آموزش زبان، کتابفروشی های مختلف، سینما، انتشاراتی ها و کلی رستوران و کافه جمع و جور مواجه شد.

بیشتر بخوانیدمیدان انقلاب تهران؛ نمادی از شهادت و رشادت های مردم

موزه هنرهای معاصر تهران

موزه هنرهای معاصر تهران

اگر از عاشقان جدی هنر هستید و سری به مناطق جنوبی یا مرکز تهران زده اید، حتما از موزه هنرهای معاصر تهران نیز بازدید کنید که دارای جذابیتهای بسیار زیادی برای همه نوع بازدید کننده ای هست. این موزه توسط کامران دیبا ارائه و در سال 1356 افتتاح شد. معماری بیرونی بنای این مورد از دیدنی های معروف مرکز تهران به سبک نئوکلاسیک بوده و در آن از گنجینه فوق العاده دیدنی و ارزشمندی که تنها محدود به آثار هنرمندان تراز اول داخلی و خارجی هست نیز پرده برداری شد.

بیشتر بخوانیدموزه هنرهای معاصر | گنجینه ای باارزش در شهر تهران

سردر باغ ملی

سردر باغ ملی

طراحی سردر باغ ملی توسط جعفر خان کاشانی صورت گرفت و در خصوص این مورد از بهترین جاهای دیدنی جنوب تهران نیز که درست در ضلع شمالی خیابان امام خمینی قرار گرفته، بد نیست بدانید که در سال 1304 شمسی تحت مرمت و نوسازی واقع شد و قدمت آن مربوط به سلطنت حاکمان قاجار بر ایران است.

موزه ارتباطات

موزه ارتباطات

موزه ارتباطات درست در جنب سردر باغ ملی و در خیابان امام خمینی (ره) واقع شده است. این مکان امروزه محلی برای نمایش پیشینه تاریخی وسایل ارتباطی موجود در کشور از سالیان دور تا به امروز بوده و میتوان در آن با مجموعه چشم نوازی از تمبرهای گوناگون نیز مواجه شد.

کاخ گلستان

کاخ گلستان

خیلی حیف است اگر از خیابان پانزده خرداد و میدان ارگ عبور کنید و به عنوان یک تهرانگرد از کاخ گلستان بازدید بعمل نیاورید! این مورد از بهترین جاهای دیدنی جنوب تهران دارای بخش و عمارتهای مختلفی در فضای داخلی خود بوده که البته ممکن است در برخی از روزهای سال امکان بازدید از تمامی بخشهای آن برای عموم مردم وجود نداشته باشد و به همین خاطر همیشه توصیه می شود تا از قبل با هماهنگی جهت حضور در آن اقدام نمایید. کاخ گلستان از قدمتی بالغ بر 400 سال برخوردار بوده و آنطور که مورخان در خصوص این مورد از بهترین جاهای دیدنی جنوب تهران گفته اند، باید زمان ساختش را به دوران حکومت شاه عباس صفوی گره بزنیم.

بیشتر بخوانیدکاخ گلستان تهران | کاخی از تاریخ چند صد ساله ایران

موزه جواهرات ملی ایران

موزه جواهرات ملی ایران

در موزه جواهرات ملی ایران شما می توانید با اشیای سلطنتی و فوق العاده تماشایی مواجه شوید که عموما قدمت آنان از دوران پادشاهان صفوی آغاز و تا دوران حکومت پهلوی نیز ادامه پیدا کرد. موزه جواهرات ملی ایران در پایتخت و در ساختمان بانک مرکزی کشور قرار گرفته و از جمله جواهرات و ملزومات دیدنی موجود در آن بایستی به تخت نادری، الماس دریای نور، تخت طاووس و همچنین تاج کیانی اشاره نمود. بد نیست بدانید تاکنون هیچ کس نتوانسته قیمت مشخصی را برای اشیای این موزه معین کند.

بیشتر بخوانیدمعرفی موزه جواهرات ملی در تهران و زیبایی هایش

میدان حسن آباد

میدان حسن آباد

میدان حسن آباد که در طول تاریخ با نامهای مختلفی خوانده شده، از جاهای دیدنی تهران محسوب می شود که دور تا دور آن را بناهای هم شکل تشکیل داده اند. تمامی ساختمانهای پیرامون میدان حسن آباد توسط قلیچ باقلیان ساخته شده و لئون تادوسیان نیز به عنوان مهندس در کنار وی ایفای نقش کرد. لازم به ذکر است این مکان با اسم میدان هشت گنبد، میدان پهلوی و همچنین میدان 31 شهریور نیز معروف هست.

بیشتر بخوانیدمیدان حسن آباد در تهران؛ میدانی که سبک معماری اروپایی دارد

موزه آبگینه و سفالینه های ایران

موزه آبگینه و سفالینه های ایران

موزه آبگینه و سفالینه های ایران که درست در خانه قوام السلطنه دایر شده، قدمت آن مربوط به زمان حکومت شاهان قجری بر این ملک می شود. موزه آبگینه و سفالینه های ایران از معدود مکانهای دیدنی و جذاب موجود در شهر تهران بوده که حتی ساختمان آن نیز مطابق با تمام المانهای اصیل ایرانی ساخته شده و تنها کافی است شما پای خود را در داخل محوطه موزه بگذارید تا خود متوجه اصالت این موزه شوید. ساختمان این مورد از بهترین جاهای دیدنی جنوب تهران در مساحتی حدودا 7000 متر مربع واقع شده و تمام درب و پنجره های آن نیز از همان گذشته تاکنون به خوبی نگهداری شده اند و می توانند در ذهن هر مخاطبی که تنها کمی با تاریخچه معماری کشور آشنایی داشته باشد، تداعی گر معماری مختص به عصر سلجوقیان شود.

این مورد از بهترین جاهای دیدنی جنوب تهران در خیابان 30 تیر قرار دارد و از 5 تالار و همچنین دو طبقه برخوردار است. نمای این موزه با ظرافت خاصی آجرکاری شده و تمام پله ها و همچنین چهارچوب درها به زیبایی هر چه تمامتر منبت کاری شده اند.

بیشتر بخوانیدموزه آبگینه و سفالینه | مجموعه ارزشمند سفالینه های ایران

پارک شهر تهران

پارک شهر تهران

پارک شهر تهران در سال 1339 خورشیدی به عنوان اولین پارک عمومی شهر تهران احداث شد. در این مورد از دیدنی های معروف مرکز تهران جذابیتهای فوق العاده زیادی ایجاد شده تا شما از آنها بهره ببرید. وسعت پارک شهر تهران بطور تقریبی 25 هکتار بوده و این پارک از 8 بخش ورودی گوناگون برخوردار هست.

پارک لاله تهران

پارک لاله تهران

پارک لاله تهران هم از نظر وجود امکانات رفاهی و تفریحی دارای سطح بالایی است و هم از نظر جنبه های زیبایی و وجود گونه های مختلف گیاهی و درختی در آن میتوان گفت از خاص ترین بوستانهای موجود نه تنها در شهر تهران بلکه در کل کشور بشمار می آید. این مورد از دیدنی های معروف مرکز تهران که در محله امیرآباد تهران استقرار یافته، در سال 1345 خورشیدی افتتاح شده و از امکاناتی نظیر زمین بازی والیبال، بسکتبال، میز شطرنج، مسجد و همچنین یک مرکز تئاتر عروسکی و یک عدد کتابخانه برخوردار است. در بوستان لاله تندیس های مختلفی قرار دارند که از مهمترین آنان میتوان به تندیس خیام اشاره نمود.

جمعه بازار پروانه

جمعه بازار پروانه

جمعه بازار پروانه همچون دیگر شاپ سنترهای تهران است و چنانچه در طول هفته به غیر از جمعه ها به آن سر بزنید، هیچ چیز عجیب و غریبی برای نشان دادن از خود ندارد و تمامی غرفه و فروشگاه های این پاساژ را نیز در حال فروش محصولات خود به مشتریان خواهید دید. اما جمعه های این پاساژ بوده که سبب شده تا نام پروانه حسابی بین بازار دوستان و بازارگردهای پایتخت گل کند، زیرا در روزهای جمعه بازاری از دستفروشان برپا گشته که در آن تقریبا میتوان گفت از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می شود!

جمعه بازار تهرانی ها با تمام جمعه بازارهای دیگر استانهای ایران فرق دارد. از سراسر کشور فروشندگان صنایع دستی و محصولات سنتی و همچنین آنتیک و قدیمی جهت فروش محصولات خود به تهران سفر کرده و در تمام طول هفته به انتظار می نشینند تا بتوانند در جمعه بازار پروانه محصولات خود را با قیمتی مناسب به فروش برسانند. در این بازار کاملا قدیمی شما می توانید با انواع مختلفی از پارچه ها، ظروف مسی، عتیقه جات و کلی وسایل دکوری دیگر مواجه شوید و یک روز به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید.

بازار بزرگ رضا

بازار بزرگ رضا

خریداران پوشاک می توانند جهت خرید انواع و اقسام لباسهای برند و مد به بازار بزرگ رضا مراجعه کنند و با توجه به چند طبقه ای بودن این مرکز خرید و قیمتهای مناسبش، خرید خوبی را انجام دهند. جهت دستیابی به بازار رضا راههای مختلفی وجود داشته که یکی از آنها استفاده از ایستگاه متروی 15 خرداد هست که بایستی پس از آن به طرف بازار بزرگ تهران حرکت کرده و در طول مسیر خود با این بازار مواجه شوید.

بازار موبایل ایران

بازار موبایل ایران

بازار موبایل ایران که درست در خیابان حافظ جنوبی قرار گرفته، از مناسب ترین مراکز خرید تخصصی برای موبایل بازهای ایرانی بحساب می آید که می توانند همیشه با مراجعه به آن از نزدیک شاهد عرضه و ارائه جدیدترین مدل گوشی های تلفن همراه و همچنین ملزومات جانبی آنها باشند. بازار موبایل ایران از یک پارکینگ مسقف و همچنین رستوران برخوردار بوده تا شما با خیال آسوده تری به گشت و گذار بپردازید.

پاساژ علاالدین تهران

پاساژ علاالدین تهران

با اینکه در تهران مراکز مختلف و معتبر متعددی امروزه جهت خرید و فروش گوشی های تلفن همراه در نظر گرفته شده اما هنوز هم این پاساژ علاالدین تهران است که مشتری های خاص خود را دارد و هنوز هم یکی از شلوغ ترین مراکز تجاری بشمار می آید. پاتوق عاشقان موبایل های نو و کارکرده یعنی علاءالدین از 11 طبقه برخوردار بوده و در مجموع این مکان دارای حدودا 1100 غرفه فروشگاهی است که شما می توانید هر نوع نیازی در زمینه تلفن های همراه، ثابت، لوازم های جانبی و حتی دیگر گجتهای هوشمند خود را در آن برطرف نمایید. پاساژ علاالدین تهران در خیابان جمهوری و درست جنب خیابان حافظ قرار دارد و پیدا کردن آن به هیچ وجه کار سختی نخواهد بود.

مرکز خرید فردوسی

مرکز خرید فردوسی

یکی از تخصصی ترین بازارهای فعال در حوزه مد و پوشاک مردانه، مرکز خرید فردوسی است. این بازار که تنها به تولید و فروش لباس همه جور لباس مردانه اختصاص پیدا کرده، از 917 فروشگاه مختلف برخوردار هست و همیشه برای مردان خوش سلیقه تهرانی و حتی دیگر شهرهای نزدیک به تهران حکم یک پاتوق همیشگی را دارد.

بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران از دیرباز همیشه به عنوان یکی از مهمترین بازارهای کل ایران بحساب می آمد و به دلیل قدمت بالای خود از جایگاه مهم و نقش حائز اهمیتی نیز در طول تاریخ برخوردار است. آنطور که مورخان در خصوص بازار بزرگ تهران به آن دست یافته اند، این بازار دارای قدمتی مرتبط به عصر سلطنت شاه طهماسب صفوی بوده است. بازار تهران در واقع هم یک نقطه کاملا اجتماعی برای آشنایی بیشتر با فرهنگ و آداب معاشرت تهرانی ها است و هم یک جاذبه تاریخی و فوق العاده دیدنی در قلب پایتخت کشور محسوب می شود. این بازار همیشه نقش پر رنگی در نبض اقتصادی تهران داشته و هنوز نیز دارد.

بیشتر بخوانیدبازار بزرگ تهران | شهری پر پیچ و خم در میان پایتخت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو