نشست خبری هفتمین دو سالانه ملی خوشنویسی ایران برگزار شد

منبع: همگردی

2

1402/10/25

16:38


ایسنا/ براساس آخرین گزارشات بدست آمده، نشست خبری هفتمین دو سالانه ملی خوشنویسی ایران برگزار شد.

در این نشست که در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، محمد خراسانی زاده (مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و رئیس شورای سیاست گذاری این رویداد)، حسین براتی (دبیر هفتمین دو سالانه ملی خوشنویسی)، سید اشرف صندوق آبادی (عضو شورای سیاست گذاری و قائم مقام انجمن خوشنویسان ایران) و امیر ملاحسنی (معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین) حضور داشتند.

خراسانی زاده که ریاست شورای سیاست گذاری این دو سالانه را برعهده دارد، با ارائه توضیحاتی در رابطه با موارد مورد توجه این شورا گفت: از اولین تاکیدات شورای سیاست گذاری ارتقای کیفیت آثار بود. این اتفاق نیازمند برخی تغییرات و اعمال سختگیری ها در فرآیندهای اجرایی بود برون داد این تصمیم را میتوان در رابطه با تعداد آثاری دانست که در نهایت انتخاب شدند. تاکید شورای سیاست گذاری بر کاهش تعداد آثار بود تا در سیر زمانی به نقطه ای برسیم که با افزایش کیفیت، دو سالانه تبدیل به آرزوی جدی تری برای هنرمندان شود.

او ادامه داد: تاکید مهم دیگر مبنی بر قایل شدن تفاوت میان دو سالانه و جشنواره هاست. باید این را در نظر گرفت که بینال ها جشنواره نیستند با این حال اما گاه پیش آمده که دو سالانه ها جشنواره هایی بودند که صرفا دو سال یک بار برگزار شدند. بر همین اساس نیز سیاست گذاری هایی صورت گرفت و سعی شد سازوکارهای در این رابطه صورت گیرد. به عنوان مثال در بحث اقدامات جانبی جشنواره بعضی شهرستان های خارج از قزوین که در عرصه خوشنویسی سابقه داشتند برای برگزاری رویدادهایی در همکاری با دو سالانه اعلام آمادگی کردند.

خراسانی زاده پیرامون اینکه نشست خبری هفتمین دو سالانه ملی خوشنویسی ایران برگزار شد، اظهار کرد: فرق میان نوع داوری و نوع جریان سازی نیز از دیگر تفاوت هاست. در این زمینه نحوه پرداختن به خط منجر به توجه ویژه به بحث حضوری نویسی شد؛ با این نگاه سیاستی که حضوری نویسی بر روح زنده خوشنویسی تاکید دارد. به واسطه هنر خوشنویسی همواره میتوان از بداهه نویسی استفاده کرد، چرا که هنرمند می تواند در لحظه خط را خلق کند؛ در این فرآیند هنرمند از خط سازی نیز دور خواهد شد. بر همین اساس بر حضوری نویسی تاکید ویژه شد و در بخش اجرایی صورت گرفت.

در ادامه این نشست خبری حسین براتی، دبیر اجرایی هفتمین دوره دو سالانه نیز بر تاکید شورای سیاست گذاری درخصوص حضوری نویسی نیز اشاره و اظهار کرد: برنامه ریزی برای برگزاری و اجرای هفتمین دوسالانه از شهریور آغاز شد که با همراهی و همکاری مرکز هنرهای تجسمی کشور و انجمن خوشنویسان ایران و...صورت گرفت.

او افزود: خوشبختانه امسال با توجه به تاکیدی که از سوی شورای سیاست گذاری بر حضوری نویسی وجود داشت، شاهد افزایش کیفیت آثار و دقت در رابطه با آثار راه یافته به دو سالانه بودیم.

براتی گفت: روز جمعه (29 دی) شاهد برگزاری آیین اهدای جوایز و افتتاح هفتمین دوره در استان قزوین خواهیم بود که با حضور مقامات کشوری و استانی صورت خواهد گرفت. در این مراسم تجلیل از پیشکسوتان و اساتید بنام کشور همچون استاد علی اکبر پگاه را خواهیم داشت. همچنین همایشی تخصصی برای معرفی استاد علاالدین تبریزی که هفتمین دوره به نام ایشان برگزار شده است صورت خواهد گرفت. استاد تبریزی در رشته نسخ فعالیت کرده است.

نشست خبری هفتمین دو سالانه ملی خوشنویسی ایران برگزار شد

دبیر اجرایی این دو سالانه اظهار کرد: در مجموع 794 اثر که ارسال شد که به لحاظ کیفی و کمی مناسب بودند؛ باید با توجه داشت که پیش تر در شورای سیاست گذاری این مصوبه به تصویب رسید که هر هنرمند باید یک اثر را ارسال کند. براساس دیگر تصمیمات بخش نقاشی خط نیز از این دوره از دو سالانه حذف شد. درهمین اساس نگرانی داشتیم که تعداد آثار کاهش یابد، اما خوشبختانه با استقبال خوبی روبرو بودیم.

براتی مشارکت همه استانها در این دو سالانه گفت: همه استان های کشور در این فرآیند حضور داشتند. بیشترین اثر را به ترتیب استان تهران، قزوین و خراسان رضوی به دبیرخانه ارسال کردند.

در ادامه، سید اشرف صندوق آبادی از این دو سالانه به عنوان رخداد بزرگ فرهنگی و هنری یاد کرد و گفت: هنر خوشنویسی از هنرهای اصیل و تاریخی است. شاید بتوان گفت از هویت های فرهنگی ماست و به عنوان هویت فرهنگی از آن یاد می شود. با ادبیات، احادیث و قرآن مأنوس است و خوشنویسان سعی کرده اند، نگین اشعار و حکمت را بنویسند و در راستای معرفی هنر زیبای خوشنویسی تلاش و معنا را آشکار کنند.

او ادامه داد: در این دوره از دو سالانه عمیق تر و دقیق تر به حوزه خوشنویسی توجه شد؛ سعی کردیم به قالب های تخصصی تری فکر کنیم. در این دوره از بینال، قالب های مختلف رشته ای را دقیق تر دیدیم و بستری برای کشف استعداد و ایجاد آثار فاخر اقدام شد. در بخش نستعلیق سه زیرمجموعه را اختصاص دادیم؛ داوری ها جداسازی شد و زیرمجموعه ها این شایستگی را داشتند که به آنها به صورت جداگانه توجه شود. بر همین اساس سیاه مشق، چلیپا و قطعات آزاد به صورت جداگانه دیده شد. امیدوارم این حرکت استمرار داشته باشد.

او گفت: نکته دیگری که در این دوره به آن توجه شد بخش بانوان بود. بانوان به عنوان بخش مهمی از تاثیرگذاران حوزه خوشنویسی هستند. از نگاه ما بانوان می توانند در بخش نسخ و ثلث قدرت رقابت زیادی داشته باشند اما فرصت مناسب برای آنان ایجاد نشده بود. امسال برای اولین بار این افتخار نصیب شد که یک بانو نفر اول بخش شکسته این جشنواره است و این بستر ارزشمندی برای رشد بانوان در عرصه خوشنویسی است.

صندوق آبادی افزود: در بحث داوری سعی شده از بهترین های ایران استفاده شود؛ کسانی که در شیوه های مختلف خطاطی توانمندی دارند. سعی شده برای ایجاد اعتدال از حضور همه دوستان در داوری استفاده شود.

صندوق آبادی معتقد بود امروز یکی از طلایی ترین دوره های تاریخ خوشنویسی ایران است.

براتی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا تاکید بر حضوری نویسی با توجه به افزایش استفاده از هوش مصنوعی صورت گرفته است یا نه گفت: بحث حضوری نویسی در گذشته نیز بعضاً پیش می آمد و این شک وجود داشت که اثر داوری شده اصل هست یا خیر؛ بر همین اساس تاکید بر این بود که آثار منتخب به استان اعلام شود و پس از آن شرایطی در انجمن خوشنویسان استان ترتیب داده شده تا نسبت به خلق اثر نظارت شود؛ این دقت و نظارت از سویی دیگر نیز موجب افزایش کیفیت اثر خواهد شد.

صندوق آبادی نیز در پاسخ به همان سوال در رابطه با احتمال استفاده از هوش مصنوعی معتقد بود که اساس صفای خط مرتبط با صفای دل است. او در این رابطه گفت: «داند آن کس که آشنای دل است که صفای خط از صفای دل است» میتوان تابلویی را با هوش مصنوعی و...خلق کرد که خود یک فن است اما آنچه که روح خوشنویسی را نشان می دهد احساس هنرمند است که روی کاغذ جاری می شود. جریان حرکت مرکب، عشق بازی هنرمند با مرکب و قلم است که اثرگذار خواهد بود. ما به دنبال هنر اصیل خوشنویسی هستیم که از گذشتگان به ما رسیده است. در کشورهای همجوار ما مانند ترکیه خط سازی می شود و نمی خواهیم به ما نفوذ کند و جهتمان را تغییر دهد.

او در پاسخ به حذف رشته نقاشی خط نیز گفت: نقاشی خط رشد خوبی داشته و به عنوان هنری که جوانان به آن مشغول هستند. انجمن خوشنویسان ایران سال گذشته مجمعی داشت، نقاشی خط در اساسنامه انجمن آمد و انجمن مکلف شد که شورای ارزشیابی آن را داشته باشد و ساماندهی حساب شده و دقیقی را از وضعیت نقاشی خط انجام شود. در این زمینه نیز با بزرگان این رشته مذاکراتی در این زمینه صورت گرفته است اما در حوزه اجرا این بحث مطرح شد که آثار ارائه شده از کیفیت خوبی برخوردار نبوده است.

نگاه هیات داوران نیز این بود که نسبت آن به سایر آثار کمتر بود. مباحثی مانند بودجه و اعتبارات نیز وجود دارد که باید اولویت بندی صورت می گرفت. در هر صورت باید این نکته در نظر گرفته بود که نقاشی خط حذف نشد اما قرار است برای دوره بعد اقداماتی صورت گیرد. ظرف امسال خبرهای خوبی را خواهید شنید.

خراسانی زاده نیز در همین رابطه گفت: نقاشی خط پدیده مستقلی از نقاشی و خوشنویسی است. به خصوص در دوره فعلی ما با نقاشی خط هایی مواجه هستیم که پایه خوشنویسانه ندارد و واژگان بر معنای گرافیکی تاکید دارند. شاید نقاشی خط باید به یک رشته تازه و مستقل تبدیل شود. بر همین اساس تاکید شورای سیاست گذاری بر افزایش کیفیت حتما تاثیر عمیقی بر این امر داشته است. تصور میکنم نباید زیرمجموعه دو سالانه تخصصی خط دسته بندی شود و باید در بالاترین سطح خود پیگیری شود. امیدوارم ما نیز به این سمت حرکت کنیم که رویدادهای خاص نقاشی خط را داشته باشیم و در قامت یک رشته مستقل به آن نگاه کنیم.

در ادامه این نشست عنوان شد که نمایشگاه آثار برگزیده با 165 اثر به مدت 15 روز در سرای بهشتیان سرای سعدالسلطنه قزوین دایر خواهد بود. 46 اثر منتخب در رشته های مختلف انتخاب شده که جوایزی به آنان تعلق خواهد گرفت.

خراسانی زاده تشریح کرد: اگر تصور کنیم حدود 750 خوشنویس در این رویداد شرکت کرده اند، یک پنجم آثار برای نمایشگاه انتخاب شده و از مجموع 150 نفر کمتر از یک سوم برگزیدگان و شایستگان تقدیر را تشکیل دادند. امیدواریم در آینده شاهد رشد و ارتقاء باشیم. همچنین تعداد شایستگان تقدیر نیز افزایش پیدا کرده است.

براتی نیز در پاسخ به سوالی درباره شرکت هنرمندان بین المللی در این دو سالانه گفت: از هنرمندان خارج از ایران شرکت نکرده اند و بخش بین المللی نداشتیم.

عنوان شد که بودجه این دو سالانه نیز حدود یک و نیم میلیارد تومان پیش بینی شده است که نیمی توسط ظرفیت های استانی و نیمی در سطح ملی در حال فراهم سازی است.

صندوق آبادی در همین رابطه گفت: در حوزه بودجه بندی باید در نظر داشت هر رخداد فرهنگی و غیرفرهنگی برآوردی دارد اما بخشی هم حداقل 20 درصد به عنوان هزینه های پیش بینی نشده در نظر گرفته است. بر همین اساس برآورد دقیق هیچ رخدادی به صورت صد درصدی نمی تواند صحیح باشد.

در پایان نشست اعلام شد که به سه برگزیده هر بخش 25 ، 20 و 15 میلیون جوایز اهدا خواهد شد و در هر بخش چند نفر شایسته تقدیر در نظر گرفته شدند و به تقدیر از بانوان نیز به صورت ویژه توجه شده است.

نشست خبری هفتمین دو سالانه ملی خوشنویسی ایران برگزار شد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو