راهکارهایی برای رفع جوش های روی بینی؛ روش های پیشگیری و درمان مناسب

منبع: تاپ ناز

1

1402/10/16

11:52


جوش های روی بینی شایع ترین مشکل پوستی است که افراد زیادی درگیر آن می باشند. آکنه در قسمت های زیادی از پوست بدن به وجود می آید. بینی یکی …

راهکارهایی برای رفع جوش های روی بینی؛ روش های پیشگیری و درمان مناسب

جوش های روی بینی شایع ترین مشکل پوستی است که افراد زیادی درگیر آن می باشند. آکنه در قسمت های زیادی از پوست بدن به وجود می آید. بینی یکی از قسمت های بدن است که بیشتر از هر قسمت دیگری مستعد آکنه و جوش می باشد. زیرا منافذ روی بینی بزرگ تر از سایر نواحی بدن می باشد و مسدود شدن آن ها سریع تر است.

افراد با آگهی از دلیل به وجود آمدن جوش ها می توانند از به وجود آمدن آن ها جلوگیری کنند. علاوه بر این روش های بسیاری برای رفع آن ها وجود دارند. برای درمان آن ها فرد باید ابتدا بداند چه نوع جوشی دارد و چرا به وجود آمده است.

راهکارهایی برای رفع جوش های روی بینی؛ روش های پیشگیری و درمان مناسب

انواع جوش های روی بینی

جوش های روی بینی جزء بیماری های مزمن پوستی می باشند. این جوش ها زمانی بروز پیدا می کنند که فولیکول های مو و غدد مرتبط با آن متورم شده یا با سبوم و چربی اضافه مسدود شده اند. معمولا این جوش ها به دو دلیل آکنه روزاسه و آکنه ولگاریس به وجود می آیند. افراد می توانند با داشتن یک روتین مناسب و درست از به وجود آمدن هر دو آکنه جلوگیری کنند.

آکنه روزاسه، شایع ترین جوش های روی بینی

آکنه روزاسه از شایع ترین جوش های بر روی بینی است که همراه با التهاب و قرمزی به وجود می آید. این نوع جوش دو حالت دارد، ممکن است بسیار سریع از بین برود همچنین ممکن است ماندگار باشد. روزاسه معمولا جوش های کوچک متورمی است که ممکن است چرکی باشد یا نباشد. علائم آن نیز اغلب مانند ولگاریس است. برای همین است که در بیشتر موارد نمی توان نوع آن را تشخیص داد.

آکنه ولگاریس

ولگاریس ها نوعی دیگر از جوش های روی بینی می باشند که سر سیاه یا سر سفید هستند. در بعضی از موارد نیز این جوش ها به صورت کیست دیده می شوند. این نوع جوش اغلب دارای ظاهری قرمز و متورم می باشد. این جوش ها بر روی بینی به وجد می آیند و در مواردی به گونه ها و اطراف بینی نیز سرایت می کنند. علاه بر این با رشد سریع و بیش از حد موجب بزرگ تر دیده شدن بینی می شوند.

علائم به وجود آمدن جوش های روی بینی

جوش های روی بینی در نود درصد موارد به صورت های سر سفید و سر سیاه ظاهر می شوند. در مواردی نیز مانند پاپول های بدون چرک ولی ملتهب به وجود می آید. جوش هایی که بر روی بینی نمایان می شوند اغلب دارای چرک هستند و ممکن است به صورت کیست به نظر برسند. این جوش ها ممکن است دردناک و تا چندین روز بر روی صورت ماندگار باشند.

مطلب مشابه: دلیل ایجاد جوش در بزرگسالی چیست و چگونه درمان می شود؟

علت به وجود آمدن جوش های روی بینی

اولین قدم برای جلوگیری از بروز جوش های روی بینی شناسایی علت های به وجود آمدن آن ها می باشد. غدد چربی پوست ماده ای روغنی با نام سبوم تولید می کنند. سبوم از پوست در مقابل عوامل زیست محیطی مراقبت می کند.

در مواردی ممکن است که این غده ها بیشتر از حد معمول سبوم تولید کنند. سبوم های اضافه می توانند باکتری های سطح پوست و پوست های مرده را در منافذ پوستی نگه دارند. این عمل موجب می شود که بر روی پوست جوش هایی ایجاد شود.

منافذی که بر روی بینی قرار دارند بزرگ تر از سایر نقاط می باشند. علاوه بر این علاقه دارند که بزرگتر نیز شوند. منافذ بزرگ جایگاه بسیار مناسبی برای چربی ها، باکتری ها و پوست های مرده می باشد. به همین دلیل جوش ها اغلب بر روی بینی ظاهر می شوند.

علاوه بر این بیماری های مختلف و شرایط زمینه ای نیز ممکن است باعث به وجود آمدن جوش شوند. به عنوان نمونه مشکلات گوارشی، استرس، مشکلات هورمونی و اضطراب نیز موجب ایجاد این جوش ها می شوند.

روش های جلوگیری از ایجاد جوش های روی بینی

راهکارهایی برای رفع جوش های روی بینی؛ روش های پیشگیری و درمان مناسب

مهم ترین کار برای جلوگیری از به وجود آمدن جوش های روی بینی رعایت کردن روتین مناسب پوستی می باشد. روتین پوستی باید روزانه و منظم رعایت شود و موارد استفاده شده در آن مناسب با شرایط پوست باشد. برای انجام این کار لازم است صورت روزی دو بار با شوینده ای ملایم شسته شود. برای کاهش منافذ باز بر روی بینی افراد می توانند از انواع تونر و کرم ها استفاده کنند. بهتر است پوست صورت همیشه تا حدودی مرطوب نگه داشته شود. برای مرطوب نگه داشتن پوست نیز می توان از انواع آبرسان ها و مرطوب کننده ها استفاده نمود.

ماسک ها یکی دیگر از موارد پیشگیری ایجاد جوش هستند. افراد نباید از تاثیر نور آفتاب در مورد این جوش ها غافل باشند استفاده از ضد آفتاب در هر زمانی از سال ضروری می باشد. علاوه بر این استفاده از کلاه لبه دار نیز تاثیر اشعه های مضر نور خورشید را کاهش می دهد.

درمان خانگی جوش های روی بینی

جوش های روی بینی نوع های متفاوتی دارند همچنین به درمان های متفاوتی نیز نیاز دارند. جوش ها ممکن است التهابی و غیر التهابی باشند که هر یک از آن ها درمان های خاص خود را دارد. اغلب این جوش ها با درمان خانگی از بین می روند و ماندگار نیستند. روش خانگی درمان جوش های غیر التهابی طبق مراحل زیر امکان پذیر است.

  • شستن صورت با استفاده از آب ولرم و پاک کننده مخصوص پوست (پاک کننده حتما باید با توجه به چربی و خشکی پوست انتخاب شود.)
  • استفاده کردن از بخور آب گرم و از بین بردن چربی های اضافه سطح پوست با استفاده از آن
  • گذاشتن یخ بر روی بینی برای از بین بردن التهابات و تورم پوست
  • در صورت لزوم استفاده از کرم هایی که دارای بنزوئیل پراکسید هستند. این کرم ها در داروخانه و به صورت بدون نسخه وجود دارند.
  • استفاده کردن از پاک کننده هایی که کاربرد دارویی دارند.

مطلب مشابه: درمان جوش چرکی ، دلایل ایجاد و روش های درمان در منزل

داروهایی برای رفع جوش های روی بینی

افرادی که دارای جوش های شدید تر و ماندگار تر بر روی پوست خود هستند باید به پزشک مراجعه کنند. پزشک و متخصصین پوست معمولا برای این جوش ها دارو ها و پاک کننده های قوی تری را تجویز می کنند. برای افرادی که امکان مراجعه به پزشک نیست در صورت غیر التهابی بودن جوش هایشان می توانند از دارو هایی که اسید سالیسیلیک دارند استفاده کنند.

این ماده جوش های شدید را را نیز التیام می بخشد. این ماده در انواع پاک کننده ها، تونر ها، پماد ها و اسکراب ها وجود دارد. استفاده از این موارد چربی پوست را از بین می برند، همچنین از به وجود آمدن جوش های بیشتر جلوگیری می کنند. علاوه بر این باکتری های حبس شده در منافذ بینی را نیز از بین می برند.

آکنه های روزاسه دیرتر و سخت تر از بین می روند و برای رفع آن ها معمولا ارو های زیر استفاده می شوند.

  • بریمونیدن: کاهش دهنده ورم پوست و از بین بردن قرمزی
  • آنتی بیوتیک: از بین برنده التهابات و عفونت ها
  • مترونیدازول
  • اسید آزلائیک
  • ایزوترتینوئین

افراد باید توجه داشته باشند که مصرف کردن هر دارویی عوارض خاصی به دنبال دارد. بهتر است قبل از مصرف این موارد به پزشک مراجعه شود.

زمان مناسب مراجعه به پزشک برای رفع جوش های روی بینی

اگر جوش های روی بینی ماندگار باشند و بعد از مدتی از بین نرود با درد و تورم شدید همراه می شوند. در این زمان لازم است که فرد به پزشک مراجعه کند. به طور معمول آکنه روزاسه با تورم و درد شدیدی همراه است. این نوع جوش دارای التهاب و قرمزی است و بسیار آزار دهنده می باشد. این نوع جوش ها بهتر است توسط پزشک معاینه و درمان شوند. در زمان هایی ممکن است هر دو نوع آکنه ولگاریس و روزاسه با هم نمایان شوند. پیش آمدن این حالت اصلا عادی نیست و حتما باید به پزشک مراجعه شود. متخصص پوست با استفاده از روش های درمانی مناسب و اصولی جوش ها را از ریشه و به صورت تخصصی درمان می کند.

روش های از بین بردن جوش های سرسیاه روی بینی

بدترین و زشت ترین نوع جوش های روی بینی جوش های سرسیاه می باشند. این نوع جوش ها بسیار شایع و فراگیر هستند. شکل ظاهری آن ها به صورت دانه های ریز سیاه بر روی بینی می باشد. علت به وجود آمدن آن ها نیز مسدود کردن فولیکول های مو بر روی پوست هستند. علت نام گذاری آن ها نیز سیاه بودن سر جوش ها می باشد. این جوش نوعی آکنه می باشد که علاوه بر بینی بر جاهای دیگر بدن نیز به وجود می آید. برای از بین بردن آن ها نیز می توان از دارو های زیر استفاده نمود.

  • داروهای حاوی اسید سالیسیلیک
  • رزورسینول
  • بنزوئیل پراکسید

این داروها با از بین بردن باکتر ها و کنترل سبوم جوش های سر سیاه را از بین می برند. علاوه بر این کمک می کنند که پوست، پوست های مرده خود را از بین ببرد. این نوع دارو ها به صورت پد و ژل یا کرم در داروخانه ها موجود می باشند. می توان از این موارد مستقیم بر روی بینی استفاده نمود تا تاثیرشان بیشتر شود.

مطلب مشابه: تخلیه جوش زیر پوستی | روش های درمان جوش های زیر پوستی

تکنیک های جالب برای رفع جوش های روی بینی

گاهی داروهای بدون نسخه نام برده شده موثر نیستند و جوش های سر سیاه را از بین نمی برند. در این مواقع باید تکنیک های موثرتری استفاده کرد

استفاده از خمیر دندان برای از بین بردن جوش های روی بینی

یکی از در دسترس ترین و سریع ترین راه ها برای از بین بردن جوش های روی بینی خمیر دندان می باشد. افراد می توانند خمیر دندان را به تنهای یا در ترکیب مواد دیگر بر روی جوش بمالند. خمیر دندان را می توان با مسواک نرم کرد و آن را بر روی بینی ماساژ داد. سپس خمیر بر روی دماغ باقی بماند و بعد از پنج دقیقه شسته شود.

یکی دیگر از روش های استفاده از خمیر دندان استفاده آن همراه با نمک دریا می باشد. برای این کار باید مقدار مساوی نمک دریا و خمیر دندان با هم به خوبی ترکیب شوند.

سپس ترکیب حاصل به آرامی بر روی بینی ماساژ داده شود تا به عنوان اسکراب عمل کند. این عمل یک اسکراب بسیار ملایم است که باعث پاکسازی و از بین رفتن جوش ها می شود. ماسک بهتر است دو بار در هفته و هر بار به مدت پنج دقیقه بر روی پوست باقی بماند سپس آبکشی شود.

استفاده از پودر زغال برای از بین بردن جوش های روی بینی

زغال فعال یکی دیگر از موارد تاثیر گذار برای از بین بردن جوش های روی بینی می باشد. زغال فعال یک ماده بسیار محبوب در صنعت زیبایی و مراقبت پوست می باشد. این ماده چربی ها و باکتری های لایه های زیرین پوست را از بین می برد. از زغال فعال در ساخت انواع ماسک ها علی الخصوص ماسک های لایه بردار و مخصوص بینی استفاده می شود. به این ماده کربن فعال نیز می گویند. کربن فعال پودری سیاه رنگ می باشد که از سوختن زغال با حرارت بسیار زیاد به دست می آید.

برای استفاده از آن می توان از ماسک های موجود استفاده نمود. همچنین می توان پودر آن را تهیه نموده و بعد از ترکیب با آب خمیری نرم با آن ساخت. این خمیر بر روی بینی مالیده شده و بعد از گذشت چند دقیقه از روی پوست شسته شود. زغال فعال علاوه بر خاصیت درمانی که دارد از به وجود آمدن جوش نیز جلوگیری می کند.

استفاده از ماسک خاک رس برای از بین بردن جوش های روی بینی

ماسک خاک رس، ماسکی است که جوش های روی بینی را از بین می برد و از ایجاد دوباره آن ها جلوگیری می کند. این ماسک سبوم موجود بر روی بینی را جذب می کند و از به وجود آمدن جوش های سر سیاه و سر سفید جلوگیری می نماید. علاوه بر این خاصیت پاک کنندگی نیز دارد و موجب می شود که آلودگی ها از منافذ روی بینی پاک شوند.

این ماسک برای از بین بردن جوش بسیار تاثیر گذار تر از سایر موارد می باشد. نکته قابل توجه در مورد آن این است که آکنه های روزاسه را که بسیار سرسخت هستند از بین می برد. علاوه بر این برای از بین بردن بیماری های پوستی نیز قابل استفاده می باشد.

پیلینگ برای از بین بردن جوش های روی بینی

پیلینگ یک روش حرفه ای و سریع برای از بین بردن جوش روی بینی می باشد. در این روش از خارج کننده مخصوصی استفاده می شود. این ابزار خاص از حلقه ای گرد برای درآوردن جوش های بینی استفاده می کند. این حلقه بر روی جوش ها قرار می گیرد و با وارد کردن فشار مواد داخل آن ها را تخلیه می کند.

استفاده از چسب بینی برای رفع جوش های روی بینی

استفاده از چسب بینی روشی سریع و کم دردسر برای از بین بردن جوش های روی بینی می باشد. استفاده از این چسب ها بسیار آسان بوده و همه افراد می توانند آن را انجام دهند. برای استفاده از آن ها تنها کافی است بر روی بینی تمیز و مرطوب چسبانده شوند. زمانی که چسب سفت شد از روی بینی کنده شود تا تمامی جوش ها را مخصوصا جوش های سر سیاه را تخلیه کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو