درمان خانگی پینه پا با چند روش ساده

درمان خانگی پینه پا با چند روش ساده


منبع: آرگا

1

1402/10/17

10:02


پینه ها ضایعاتی سفت، ناخوشایند و خشک هستند و به طور ناگهانی روی پا یا کف پا ظاهر می شوند. این عارضه معمولا خطری برای فرد به همراه ندارد و بسیاری از افراد را درگیر می کند. گاهی اوقات پینه پا با پوشیدن کفش تنگ در افراد ایجاد می شود.

پینه پوست، لایه ای ضخیم شده از پوست است که در اثر تحریک، فشار و یا اصطکاک ایجاد می شود. این مشکل بیشتر پوست نواحی کف دست، پوست کف پا، انگشتان دست و انگشتان پا را درگیر می کند. به طور معمول پینه ها مشکلات جدی و خاصی نیستند و امکان دارد برای هر کسی به وجود بیایند. به صورت کلی مهم ترین علت پینه پا، استفاده از کفش های نامناسب و راه رفتن با پای برهنه است. در ادامه مطلب به روش های درمان خانگی پینه پا اشاره خواهیم کرد.

پینه پا چیست؟

پینه پا، قسمتی از پوست ضخیم یا سخت پا است و اغلب اوقات در معرض اصطکاک همیشگی قرار می گیرد. نواحی بسیار شایع برای ایجاد پینه، پا و پاشنه پا هستند. بهتر است بدانید پینه پا، یک مکانیسم دفاعی پوست در مقابل فشار شدید یا ضخیم شدن پوست است. این مشکل با پوشیدن کفش های پاشنه بلند و تنگ ایجاد می شود. علاوه بر این کسانی که فعالیت هایی در زمینه دویدن، رقصیدن، پریدن و تناسب اندام انجام می دهند بیشتر از سایرین درگیر این مشکل می شوند. اگر پینه سریع درمان نشود، می تواند به مرور زمان دردناک تر و سخت تر شود.

درمان پینه پا با روش های طبیعی

پینه پا در اثر چه عواملی ایجاد می شود؟

عوامل درونی و بیرونی می توانند موجب ایجاد پینه پا شوند. از عوامل درونی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صافی کف پا
  • ناهماهنگی پاها
  • بونیون
  • متاتارس
  • انواع ناهنجاری های پا مثل پاهایی با قوس زیاد، انگشت یا پنجه چکشی
  • مکانیسم ضعیف پا یا راه رفتن به شکل غیر طبیعی
  • تغییر شکل استخوان ها موجب افزایش فشار در برخی نقاط پا می گردد.

برخی از عوامل بیرونی که موجب بروز این مشکل می شوند، عبارتند از:

  • انجام فعالیت های تکراری مثل کشتی، ژیمناستیک، دو میدانی و رقص
  • ایستادن طولانی مدت
  • پوشیدن جوراب های بسیار ضخیم
  • پا برهنه راه رفتن
  • پوشیدن کفش هایی با پاشنه بلند یا پاشنه تخت
  • پوشیدن کفش های نامناسب مثل کفش هایی که نوک آن ها تیز است.
  • پوشیدن کفش های بسیار تنگ
  • کشیدن سیگار موجب انقباض رگ های خونی در اندام های انتهایی مانند پاها می شود.

درمان پینه پا در خانه

نشانه های پینه پا چیست؟

پینه پا ابتدا هیچ درد و ناراحتی به همراه ندارد، اما با گذشت زمان و با ضخامت لایه های پوست، احتمال دردناک شدن آن وجود دارد. در مقابل میخچه با وارد شدن فشار درد شدیدی در پا ایجاد می کند. ممکن است رنگ پینه ها با گذشت زمان تغییر کند و لایه های زیرین آن سیاه، قرمز یا قهوه ای شود. یادتان باشد زمانی که مقدار بسیار کمی خون میان لایه های ضخیم شده پوست انباشته می شود، رنگ پینه ها تغییر می کند.

آیا پینه پا قابل درمان است؟

برای درمان پینه پا باید کفش مناسب بپوشید. در موارد بسیار شدید که درمان خانگی جواب نمی دهد، ممکن است بیمار به جراحی احتیاج داشته باشد. یکی از راه های پیشگیری از ایجاد پینه، انتخاب یک کفش مناسب است. از دیگر روش های درمان پینه پا می توان به استفاده از ارتز، داروهای موضعی، اصلاح ناهنجاری به روش جراحی یا برجستگی استخوانی و دبریدمان اشاره کرد. ارتز می تواند مکانیک پا را با اصلاح مشکلات عملکردی یا توزیع مجدد به شدت تغییر دهد. هدف از به کارگیری ارتز، کاهش اصطکاک، فشار و استراحت پوست است. تراشیدن پینه پا نیز موجب صاف شدن سطح پوست می شود. داروهای کراتینولیتیک مثل آلفا هیدروکسی اسیدها موجب پوسته پوسته شدن و نرم شدن پینه می شوند.

درمان سریع پینه پا در خانه

روش های درمان خانگی پینه پا

اگر قصد دارید پینه های پای خود را درمان کنید، بهتر است از روش های درمان خانگی پا استفاده کنید. شما می توانید این روش ها را در خانه امتحان کنید.

۱. روغن درخت چای

یکی از مهم ترین محصولاتی که به عنوان درمان خانگی پینه پا مورد استفاده قرار می گیرد، روغن درخت چای است. این روغن دارای خواصی مانند خواص ضد قارچ، ضد باکتری و ضد عفونی کننده پوست است. اگر بخواهید از روغن درخت چای برای اسکراب پینه استفاده کنید باید چند قطره از این روغن را درون یک کاسه پر از آب گرم بریزید. سپس پینه پا را در آن کاملا خیس کنید تا زمانی که احساس کنید ناحیه مورد نظر شما در حال نرم شدن است. دقت داشته باشید که نباید بیشتر از ۱۵ دقیقه پینه را در آب خیس نکنید. زیرا این روغن بسیار قوی است و اگر پوست برای زمان طولانی در آن قرار بگیرد، می تواند به پوست آسیب بزند.

بهترین راه های درمان خانگی پینه پا

۲. آسپیرین

آسپرین جزو ترکیبات بسیار قوی محسوب می شود و فقط باید روی پینه قرار بگیرد. به همین دلیل به هیچ عنوان آن را روی پوست سالم قرار ندهید. برای لایه برداری پینه پا با استفاده از آسپرین، پنج یا شش عدد از این قرص را بدون پوشش کاملا له کنید. سپس آن را با آب و سرکه سیب ترکیب کنید. زمانی که خمیر مورد نظر شما به دست آمد، آن را روی پینه قرار دهید و با استفاده از یک باند به ثابت نگه داشتن آن کمک کنید. بعد از حداقل ۱۰ دقیقه، پینه باید کاملا نرم شده و به آهستگی توسط سنگ پا ساییده شود.

۳. روغن کرچک

روغن کرچک خواص بسیار زیادی برای بدن دارد. این روغن یک نرم کننده طبیعی محسوب می شود. برای اینکه از خواص این روغن بهره مند شوید، کافی است چند قطره از آن را روی یک پد پنبه ای چکانده و روغن را روی پینه قرار دهید. سپس آن را با یک نوار چسب به آهستگی ببندید تا حرکت نداشته باشد. توجه داشته باشید به اندازه ای از روغن استفاده کنید که نتواند به بیرون نشت کند. شما می توانید با پوشیدن جوراب های کهنه و قدیمی خود مانع نشت کردن آن شوید. سعی کنید از این روغن فقط در ناحیه ای که پینه دارد استفاده کنید.

راه های درمان خانگی پینه پا

۴. آب گرم

شما می توانید از آب گرم برای برطرف کردن پینه پا استفاده کنید. برای این کار ناحیه ای از پای خود را که دچار پینه شده است به مدت زمان ۲۰ دقیقه داخل آب گرم قرار دهید. بعد از خشک کردن پوست با حوله ببینید آیا می توانید به آهستگی لایه ای از پینه را با انگشت خود جدا کنید یا خیر؟ اگر این روش را در چندین جلسه انجام دهید می توانید پینه را کاملا از بین ببرید. این روش توسط بسیاری از متخصصین پوست پیشنهاد شده است.

۵. سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسید است و موجب نرم شدن پینه پا می شود. برای تهیه محلول سرکه نمک و آب، یک واحد سرکه را با چهار واحد سرکه سیب ترکیب کنید. سپس ناحیه ای که دچار پینه شده است را به مدت ۲۰ دقیقه در این محلول خیس کنید. پینه ها بعد از گذشت ۲۰ دقیقه نرم می شوند و شما می توانید به آسانی سلول های مرده پوست را جدا کنید. به یاد داشته باشید زمان لایه برداری پینه پا، نباید خیلی سخت از سنگ پا یا سوهان پا استفاده کنید. نازک شدن و ترک خوردن پوست در اطراف پینه می تواند عفونت شدیدی در پا ایجاد کند.

درمان پینه پا در منزل

۶. نمک اپسوم

نمک اپسوم یک لایه بردار بسیار قوی محسوب می شود. به همین دلیل موجب نرم شدن پینه ها می شود. برای این کار دو تا سه قاشق غذاخوری نمک اپسوم را داخل یک ظرف آب گرم قرار دهید و با یکدیگر ترکیب کنید. زمان آماده شدن ترکیب آب و نمک اپسوم، ناحیه مورد نظر را تقریبا ۱۰ دقیقه در این ترکیب بخیسانید. زمانی که پوست مرده نرم شد، می توانید از سنگ پا یا سوهان استفاده کنید تا پینه ها زودتر جدا شوند. اسکراب پینه را می توانید دو یا سه بار در هفته بعد از دوش گرفتن انجام دهید. نمک اپسوم جزو روش های مؤثر درمان خانگی پینه پا محسوب می شود.

۷. سنگ پا

یکی از راحت ترین روش های درمان خانگی پینه پا استفاده از سنگ پا است. شما می توانید پینه را با استفاده از سنگ پا بتراشید. سنگ پا، سنگ های متخلخل و سبک هستند که بیشتر افراد برای لایه برداری پوست مرده از آن استفاده می کنند. برای انجام این کار بهتر است پاهای خود را به مدت زمان ۱۰ دقیقه در آب گرم خیس کنید. سپس با استفاده از یک سنگ پا با حرکات دورانی سلول های مرده پوست را جدا کنید. ممکن است یک شخص برای لایه برداری به چندین جلسه احتیاج داشته باشد. ولی با این کار می تواند سریع تر نتیجه دلخواه خود را بگیرد.

راهکارهایی برای درمان خانگی پینه پا

۸. ترکیب آبلیمو و جوش شیرین

برای درمان خانگی پینه پا می توانید از ترکیب آبلیمو و جوش شیرین نیز استفاده کنید. برای این کار در یک لگن آب گرم سه قاشق آبلیمو بریزید و پاهای خود را چند دقیقه داخل آن قرار دهید. بعد از چند دقیقه جوش شیرین را به ترکیب آبلیمو و آب اضافه کنید. شما می توانید چندین دقیقه پاهای خود را در این ترکیب قرار دهید تا پینه ها نرم شوند. پس از اینکه چند جلسه از ترکیب استفاده کردید، پینه ها کاملا جدا خواهند شد.

راه های خانگی درمان پینه پا

روش های پیشگیری از ایجاد پینه پا

در بخش قبل به بررسی درمان خانگی پینه پا پرداختیم. در ادامه قصد داریم به راه های پیشگیری از ایجاد پینه پا اشاره کنیم:

از وسایل طبی پا استفاده کنید

شما می توانید کفی های کفش را در اندازه های مختلف از فروشگاه معتبر خریداری کنید. کفی های کفش موجب می شوند تا فشاری به پا وارد نشود. علاوه بر این جداکننده های انگشت به جلوگیری از پینه پا کمک می کنند.

کفش های کهنه و قدیمی خود را تعویض کنید

کفش هایی که قدیمی و فرسوده شده و کارایی چندانی ندارند، می توانند به مرور زمان باعث ایجاد پینه شوند. به همین خاطر اگر می خواهید از شر پینه خلاص شوید کفش های طبی مناسب بپوشید.

کفش های پاشنه بلند و تیز نپوشید

پوشیدن کفش های تیز و پاشنه بلند فشار زیادی به پا وارد می کنند و معمولا باعث ایجاد پینه می شوند. برای این منظور از پوشیدن کفش های تنگ با پاشنه های بلند خودداری کنید.

معرفی راه های درمان خانگی پینه پا

از کفش های استاندارد استفاده کنید

پوشیدن کفش های استاندارد می تواند از ایجاد پینه پا جلوگیری کند.  به همین خاطر بهتر است در انتخاب کفش مناسب دقت کنید. کفش های استاندارد باعث می شود که پاهای شما هیچ نوع فشاری را تحمل نکنند.

با پای برهنه راه نروید

یکی از راحت ترین کارهایی که می توانید برای جلوگیری از ابتلا به پینه پا انجام دهید، پوشیدن دمپایی یا جوراب در خانه است. جوراب های نازک و دمپایی از ایجاد پینه جلوگیری می کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو