راه های یادگیری پیانو بدون معلم؛ انواع پیانو، یادگیری مجازی و شروع نواختن

راه های یادگیری پیانو بدون معلم؛ انواع پیانو، یادگیری مجازی و شروع نواختن


منبع: تاپ ناز

2

1402/10/18

10:03


در طول زمان های مختلف ساز پیانو طرفداران بسیار زیادی داشته و افراد زیادی به دنبال یادگیری پیانو بوده اند. بهترین راه یادگیری این ساز بدون استاد استفاده از آموزش …

در طول زمان های مختلف ساز پیانو طرفداران بسیار زیادی داشته و افراد زیادی به دنبال یادگیری پیانو بوده اند. بهترین راه یادگیری این ساز بدون استاد استفاده از آموزش های مجازی و آنلاین می باشد. آموزش آنلاین در کشور های مدرن و پیشرفته بسیار گسترش یافته و همین امر موجب یادگیری سریع و کم هزینه برای همه افراد شده است.

یادگیری این ساز در کلاس های حضوری بسیار پر دردسر و زمان بر می باشد. علاوه بر این ممکن است برنامه روزانه و زندگی فرد را مختل کند. افراد زیادی به دلیل کمبود وقت مجبور می شوند که از یادگیری ساز محبوب خود بگذرند. اما یادگیری بدون معلم و به صورت مجازی می تواند برای همه در دسترس و به سهولت انجام پذیر باشد.

راه های یادگیری پیانو بدون معلم؛ انواع پیانو، یادگیری مجازی و شروع نواختن

اهمیت یادگیری پیانو

یادگیری پیانو برای بسیاری از افراد علاقه مند به موسیقی همیشه بسیار محبوب و پرطرفدار بوده است. پیانو یک ساز بسیار محبوب برای بیشتر افراد می باشد. این ساز در سال 1700 در ایتالیا اختراع شد. حتی افرادی که به موسیقی علاقه چندانی ندارند منکر صدای دلنشین و زیبای این ساز نمی شوند. این ساز معروف و پرطرفدار جزء سازهایی است که دارای صفحه کلید می باشند.

در قسمت داخلی این ساز سیم های وجود دارند که با برخورد چکش های داخلی ساز به صدا در می آیند. این چکش ها با فشار دادن صفحه کلید به سیم ها ضربه می زنند. معمولا کلید های پیانو را کلاویه می نامند. سیم های این ساز خوش نوا به صفحه ی صدا متصل هستند. این صفحه صدا ها را تقویت و پخش می کند.

شناخت انواع پیانو برای یادگیری آن بدون کمک استاد

برای یادگیری پیانو، افراد لازم است ابتدا انواع آن را بشناسند. سپس پیانو مد نظر خود را انتخاب کرده و به یادگیری بپردازند. نوع های مختلف پیانو شامل موارد زیر می باشد.

پیانو دیواری

پیانو دیواری

این نوع از ساز پیانو معمولا دارای بدنه ای تماما چوبی می باشد. این ساز آسان ترین و بهترین انتخاب برای افراد مبتدی و کسانی است که می خواهند یادگیری را شروع کنند. نکته قابل توجه در شروع یادگیری پیانو ارتفاع ساز می باشد. زیرا هر چه ساز بلند تر باشد نوازنده قوی تر و حرفه ای تری را می طلبد. زیرا ساز های دارای ارتفاع زیاد صدای بلند تر و رسا تری دارند.

اگر ارتفاع پیانو صدو ده تا صد و سی سانتی متر باشد می توان گفت که یک ساز حرفه است. پیانو هایی که در سایز های کوچک و معمولی ساخته می شوند برای یادگیری مناسب تر هستند.

پیانو کنسول

بیشتر افراد این ساز را به عنوان پیانوی ماندگار می شناسند. پیانو کنسول در خانه وسیله ای همیشگی برای نوازندگی و تمرین می باشد. این ساز بسیار بادوام، محکم و ماندگار می باشد. ارتفاع آن نیز چیزی حدود صد و ده تا صد و بیست سانت می باشد. این سایز میانگین هم مناسب افراد حرفه ای و هم مناسب مبتدی ها می باشد.

بادوام بودن پیانو کنسول موجب شده تا اکثرا مراکز و آموزشگاه ها از آن استفاده کنند. ظاهر این پیانو بسیار شیک بوده و تقریبا مشابه پیانو های بزرگ و رویال می باشد.

پیانو اسپینت

پیانو اسپینت

کوتاه ترین نوع پیانو ها اسپینت نام دارند. این ساز علاوه بر اندازه مناسبی که دارد دارای قیمت پایین تری نسبت به سایر پیانو ها می باشد. زیرا سیستم انتقال نیرو در این ساز به صورت بسیار ساده ای طراحی شده است. معمولا برای شروع نوازندگی پیانو اسپینت توسط اکثر اساتید پیشنهاد می شود.

ارتفاع این ساز معمولا در اندازه هایی بین نود تا صد سانتی متر می باشد. علاوه بر این اسپینت دارای جعبه صدای کوچکی می باشد و کنترل صدای آن بسیار راحت تر از نوع های دیگر است.

پیانو رویال

پیانو رویال

این نوع از پیانو بسیار حرفه ای می باشد و برای افراد مبتدی اصلا پیشنهاد نمی شود. طول این پیانو حدود صد و چهل و پنج تا دویست و پانزده سانتیمتر می باشد. این ساز به دلیل حجم و ظاهر زیبایی که دارد بسیار محبوب و مورد علاقه می باشد.

این ساز را معمولا در اجراها و کنسرت ها مورد استفاده قرار می دهند. نام دیگر پیانو رویال های سایز بزرگ پیانو آرتیست می باشد. علاوه بر این پیانو کنسول دارای صدای بسیار دلنشین و زیبا می باشد.

پیانو دیجیتال

پیانو دیجیتال

این مدل از پیانو کاملا متفاوت با نوع های دیگر می باشد. در این نوع سیستم کلاسیک به طور کامل کنار گذاشته شده است. همان گونه که از نام پیانو دیجیتال معموم است سیستم داخلی آن کاملا به صورت دیجیتال طراحی شده است صدای نت های این ساز از مدل آگوستین الگو برداری شده است. در این نوع از پیانو می توان کم یا زیاد بودن صدا را کنترل کرد. زیرا در طراحی آن از بلندگو استفاده شده است.

در مورد این ساز با تمام پیشرفت هایی که داشته نمی توان گفت که با ساز کلاسیک برابری می کند. اما با وجود ساخت ساده و قیمت مناسب طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده و در بین علاقه مندان به موسیقی بسیار رواج دارد.

یادگیری پیانو به صورت مجازی

راه های یادگیری پیانو بدون معلم؛ انواع پیانو، یادگیری مجازی و شروع نواختن

در سال های گذشته یادگیری پیانو کار بسیار دشواری بود. زیرا افراد ابتدا باید به دنبال یک استاد خوب می گشتند و در کلاس های او با هزینه بسیار بالایی ثبت نام می کردند. سپس تایم زندگی و کاری خود را با ساعت برگزاری کلاس ها هماهنگ می کردند تا بتوانند در کلاس حضور داشته باشند.

انجام این کار ها برای بسیاری از افراد ممکن نبود و افراد زیادی به دلیل وجود این مشکلات و نداشتن زمان کافی از یادگیری منصرف می شدند. اما امروزه با یادگیری آنلاین و راحت فرد می تواند فیلم ها و توضیحات بهترین استاد ها را در اختیار داشته باشد. علاوه بر این لازم نیست زمان و تایم خاصی برای یادگیری خالی شود. فرد در روش یادگیری مجازی مجبور به حاضر شدن در کلاس برای زمان ثابتی نیست. بلکه او می تواند در تایم های استراحت و اوقات فراغت خود به یادگیری مشغول شود.

دانستنی های لازم برای یادگیری پیانو در خانه

افرادی که قصد یادگیری پیانو بدون حضور استاد را دارند باید لیستی از مواردی که لازم است یاد بگیرند را تهیه کنند. سپس به صورت قدم به قدم به یادگیری این موارد بپردازند. موارد زیر لازم است که یک مبتدی به نوازنده تبدیل شود.

  • خریداری پیانوی مناسب
  • آشنا شدن با نحوه صحیح نشستن پشت پیانو
  • نحوه استفاده از کلید های ماژور
  • یادگیری کامل آکورد ها
  • توجه و دقت به الگو ها
  • زمزمه و تکرار آهنگ برای حس گرفتن بهتر
  • بررسی جایگاه انگشتان و قرار گیری صحیح آن ها بر روی کلاویه
  • آموختن دانش پایه پیانو
  • استفاده از ویدیو ها، متن ها و کتاب های آموزشی
  • مطالعه دقیق و یادگیری نت ها
  • تمرین گام ها
  • یادگیری و تمرین چندین آهنگ متفاوت
  • اجرا در حضور یک فرد آگاه برای رفع اشکال

رویکرد ابتدایی در یادگیری پیانو در منزل

راه های یادگیری پیانو بدون معلم؛ انواع پیانو، یادگیری مجازی و شروع نواختن

رویکرد آموزشی در یادگیری پیانو و سایر مهارت ها مهم ترین نکته می باشد. بسیاری از افراد حرفه ای مهارت خود را مدیون روش و نکات ابتدایی هستند که در اوایل آموزش دنبال کرده اند. استفاده از روش نامناسب افراد را بعد از مدتی خسته و بی حوصله می کند. دو نوازندگی و سایر مهارت ها شروع کردن بسیار مهم می باشد.

بهتر است علاقه مندان از تجربیات افراد حرفه ای در این زمینه بهره ببرند. استفاده از این تجربیات باعث می شود فرد سرعت بیشتری در یادگیری داشته باشد. همچنین در مسیر درستی پیشرفت کند. نکات زیر در شروع نوازندگی پیانو بسیار مهم بوده اغلب از تجربیات نوازندگان می باشد.

آموزش قدم به قدم و مناسب

در یادگیری و آموزش هر چیزی داشتن معلم و یادگیری دقیق بسیار مهم می باشد. افرادی که قصد دارند در خانه و بدون معلم آموزش ببینند باید از فیلم های آموزشی استفاده کنند. فیلم ها و کلیپ های آموزشی باید به صورت مرتب و منسجم باشد و فرد را به صورت قدم به قدم آموزش دهد.

آموزش های نامرتب و پراکنده موجب گیج شدن هنرجو می شود. پس بهتر است فرد آموزش ها را به صورت مرتب تهیه کرده و بعد از یادگیری کامل هر مرحله ای به مرحله بعد برود. افراد که به صورت مجازی و در خانه آموزش می بینند این شانس را دارند که از آموزش بهترین و مطرح ترین استاد ها استفاده کنند.

یادگیری آهنگ مورد علاقه

آهنگ ها و قطعه های نواخته شده با پیانو بسیار متنوع هستند به گونه ای که فرد می تواند در تمام طول عمر به یادگیری و زدن آن قطعه ها مشغول باشد. پس بهتر است افراد برای شروع از آهنگ های مورد علاقه خود آغاز کنند.

توجه داشته باشید که لازم نیست حتما قطعه های مشهور و شناخته شده یاد گرفته شوند. زیرا ممکن است فرد به آن ها علاقه نداشته باشد و در طول زمان اشتیاق خود را از دست دهد. یادگیری آهنگ مورد علاقه و نواختن آن فرد را از لحاظ روحی آماده تر و مشتاق تر برای یادگیری می کند.

نداشتن وسواس روی تکنیک ها

معمولا انتخاب متد آموزشی برای یک مبتدی بسیار سخت می باشد. هنر جو لازم است تمام تکنیک های کتاب های آموزشی را یاد بگیرد اما بهتر است زمان زیادی را برای آن ها صرف نکند. زیرا بعضی از تکنیک ها در شرایط خاص باید نادیده گرفته شوند. بنابراین بهتر است افراد در هنگام آموزش انعطاف پذیر عمل کنند و ر مقابل شیوه و متد های جدید جبهه نگیرند. حتی این افراد می توانند نت های سخت را بشکنند و روش ساده تری را به کار ببرند.

اجرا کردن برای دیگران

داشتن این دیدگاه که افراد تازه کار نمی تونند برای دیگران و در جمع اجرا کنند بسیار اشتباه می باشد. افراد می توانند حتی ساده ترین قطعه هایی که یاد گرفته اند را برای دوستان و خانواده خود اجرا کنند. انجام دادن این کار و تشویق نزدیکان باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و افزایش شوق و اشتیاق در فرد می شود.

علاوه بر خانواده شبکه های مجازی نیز مکان مناسبی برای به اشتراک گذاری قطعه های نواخته شده می باشد. با انجام این کار فرد شور بیشتری برای یادگیری و به اشتراک گذار هنر خود پیدا می کند. همچنین روند یادگیری او سرعت می یابد.

شکستن میزان های بزرگ و تبدیل آن ها به میزان های کوچک

افراد برای درک بهتر ساختار قطعه می توانند میزان های بزرگ را بشکنند و به میزان های کوچکتر تبدیل کنند. وجود داشتن تعداد زیادی نت در یک قطعه می تواند افراد مبتدی را گیج و خسته کند. بنابراین او می تواند آن ها را بشکند و در فرصت بیشتر مورد بررسی قرار دهد.

گوش دادن به آهنگ

به همه افرادی که می خواهند نوازندگی پیانو بیاموزند پیشنهاد می شود که آهنگ های بسیاری گوش کنند. گوش دادن آهنگ سایر نوازنده ها منافع بسیار زیادی برای افراد مبتدی دارد. با گوش دادن آهنگ و دقت در آن ها فرد درک بهتری از آرتیکولاسیون و داینامیک در اجرا های واقعی پیدا می کند. درک این موارد در طول تمرین بسیار دشوار تر و سخت تر می باشد.

یادگیری تئوری موسیقی

تئوری موسیقی تاثیر بسیار زیادی در نوازندگی دارد. توری کمک می کند که افراد پشت صحنه نوازندگی را بیاموزند و ساختار اولیه همه آهنگ ها را تشخیص دهند. با فهمین این موارد در هر قطعه ای نوازنده می توان تشخیص دهد چه چیزی در حال وقوع و انجام می باشد. منابع غنی و بسیاری برای یادگیری تئوری موسیقی وجود دارد که بهتر است افراد آن ها را مطالعه کرده و یاد بگیرند.

حفظ کردن قطعات

نت خوانی در نوازندگی بسیار مهم است. حتی افراد حرفه ای هم ممکن است برای برخی از قطعات سرعت کافی را نداشته باشند. پس بهتر است افراد سعی کنند قطعه را حفظ کرده و از حفظ بنوازند. زمانی که آهنگ حفظ شود نوازنده سرعت و ریتم بیشتری در هنگام نواختن آن پیدا می کند. بهتر است قبل از اجرای هر آهنگی نوازنده بار ها آن را بنوازد و بارها به آن گوش دهد. با این کار آهنگ در ذن او تثبیت شده و تمامی جزئیات آن در ذهن باقی می ماند.

قرار گرفتن درست در پشت پیانو

در هنگام نشستن پشت پیانو بهتر است افراد دقت کنند که وضعیت بدنی مناسبی داشته باشند. طرز نشستن بسیار حائز اهمیت می باشد. زیرا تاثیر بسزای در نواختن و اجرای درست دارد. علاوه بر این سلامت فرد را نیز تامین می کند.

نوازنده باید دقت کند که در هنگام نشستن قوز نداشته باشد. دست ها در ارتباط با پیانو باید در زاویه ی نود درجه باشند. افراد هنگام که در مقابل پیانو می نشینند سعی کنند زانو ها را مقداری به داخل خم کنند. صورت و سر باید در راستای عمود بدن قرار گیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو