خواص و عوارض میخک (+دمنوش میخک)

خواص و عوارض میخک (+دمنوش میخک)


منبع: تالاب

1

1402/10/18

23:13


میخک گیاه خوشبویی اسـت کـه اغلب برای سلامت عمومی زنان توصیه می شود. این گیاه […]

خواص و عوارض میخک (+دمنوش میخک)

میخک گیاه خوشبویی اسـت کـه اغلب برای سلامت عمومی زنان توصیه می شود. این گیاه خواص ضدباکتریایی دارد و بـه همین دلیل در زمینه‌هاي‌ مختلف مانند التهاب‌هاي‌ رحم، درمان جوش‌هاي‌ صورت، التیام زخم و… می توانید از ان استفاده کنید. ما دراین قسمت از مجله تالاب برای شـما همراهان عزیز مقاله اي در مورد خواص میخک منتشر کرده ایم.

 

میخک چیست؟

میخک چیست؟

میخک از جوانه‌هاي‌ گل درخت میخک اسـت، گیاهی همیشه سبز کـه با نام Syzygium aromaticum نیز شناخته میشود. این ادویه همه ی کاره کـه بـه دو صورت کامل و آسیاب شده یافت میشود، می تواند برای چاشنی کباب قابلمه‌اي، اضافه کردن طعم بـه نوشیدنی‌هاي‌ داغ و ایجاد گرمای تند بـه کوکی‌ها و کیک‌ها استفاده شود.

 

ممکن اسـت میخک را بـه عنوان یکی از مواد اصلی در پخت نان زنجبیلی یا یک ادویه اصلی در غذا هاي هندی بشناسید. با این کـه میخک بیشتر بـه عنوان یک ادویه مورد استفاده در پخت و پز شناخته می شود، اما قرن‌هاست کـه برای پیشگیری یا درمان بیماری‌هاي‌ مختلف نیز استفاده می شود. میخک دارای برخی خواص ضدالتهابی اسـت و برای کمک بـه دندان درد، تجمع پلاک روی دندان، خماری، سو هاضمه و موارد دیگر استفاده میشود.

 

ارزش غذایی میخک

ارزش غذایی میخک

یک قاشق چایخوری «2 گرم» میخک آسیاب شده حاوی مواد مغذی زیر اسـت:

  • کالری: 6
  • کربوهیدرات: 1 گرم
  • فیبر: 1 گرم
  • منگنز: 55٪ از نیاز روزانه «DV»
  • ویتامین کا: 2٪ از نیاز روزانه

 

خواص و فواید میخک

خواص و فواید میخک

همانگونه کـه بیان شد امروزه خواص میخک بر هیچ‌کس پوشیده نیست همچنین طب سنتی نیز ریشه‌ي اکثر بیماری ها یا عارضه‌هاي‌ بدن انسان را طبع سرد مواد غذایی می دانند اما میخک دارای طبع گرم و خشک بوده ودر رفع سردی غذاها تاثیر بسزایی دارد همچنین سرعت هضم غذا را افزایش داده و یک گیاه ضد نفخ نیز بـه حساب می آید.

 

میخک با افزایش تعداد گلوبول‌هاي‌ سفید بـه بیشتر شدن ایمنی بدن دربرابر انواع بیماری‌هاي‌ سرطانی و عفونی کمک شایانی خواهد کرد. یکیدیگر از خواص بسیار مهم میخک در درمان دردهای ناشی از عفونت لثه و دندان میباشد همچنین بـه رفع بوی بد دهان نیز کمک میکند.

 

خواص میخک برای پوست و مو

خواص میخک برای پوست و مو

میخک بـه عنوان یک گیاه بسیار مفید برای پوست و مو بـه دو شکل روغن گل میخک و ماسک میخک مورد استفاده عموم قرار می گیرد. خواص عمده‌ي میخک برای پوست و مو بـه شرح زیر میباشد:

 

1. افزایش رشد مو و رفع ریزش آن‌ با روغن میخک

استفاده از روغن میخک بر روی پوست سر و ریشه‌ي موها بـه افزایش گردش خون در ان ناحیه کمک کرده و منجر بـه نظارت ریزش مو ودر نهایت افزایش رشد موها خواهد شد.

 

2. افزایش طراوت موها با چای میخک

استفاده از چای میخک سرد شده کـه یک شامپوی طبیعی محسوب می شود، باعث افزایش طراوت موها بـه خصوص مو هاي رنگ شده خواهد شد.

 

3. شفافیت و درخشندگی پوست با ماسک میخک

استفاده از ماسک میخک بـه دلیل خاصیت آنتی باکتریایی کـه دراین گیاه وجوددارد پوست را از بروز هر گونه جوش و انواع لک دور نگه می‌دارد.

 

4. میخک برای جوان‌سازی و جلوگیری از چین و چروک پوست

میخک یک منبع غنی از آنتی اکسیدان بوده کـه موجب جوان سازی پوست میشود همچنین باعث خنثی کردن رادیکال‌هاي‌ آزادی اسـت کـه قصدشان آسیب رساندن بـه پوست میباشد. پس از طی کردن این خنثی سازی، پوست از هر گونه چین و چروک و پیری زودرس در امان خواهد ماند.

 

خواص میخک برای دندان درد

خواص میخک برای دندان درد

دنتول‌ها عموما از عصاره‌ي میخک ساخته شده ودر درمان عفونت‌هاي‌ لثه و کاهش دردهای دندان‌ بسیار موثر می‌باشند. در صورتی کـه با درد دندان دست و پنجه نرم می کنید کافی اسـت ابتدا محیط دهان خودرا با آب و نمک رقیق شده شست‌وشو دهید سپس چند قطره از روغن گل میخک رابا استفاده از یک گوش پاک‌کن یا پنبه، بر روی محل درد قرار دهید. این روش بـه کاهش درد دندان شـما کمک شایانی خواهد کرد.

 

خواص میخک برای سرماخوردگی

خواص میخک برای سرماخوردگی

میخک باعث کاهش دردهای گلو شده و سرفه‌هاي‌ ناشی از عفونت ریه را تسکین می‌بخشد همچنین بـه عنوان یک داروی خلط‌آور گیاهی موجب پاکسازی مجاری تنفسی و ریه میشود. گیاه میخک بـه دلیل خاصیت ضدالتهابی کـه دارد عفونت‌هاي‌ گلو را از بین برده و موجب افزایش ایمنی بدن خواهد شد. همچنین ویتامین سی موجود دراین گیاه بـه التیام بیماری سرماخوردگی کمک شایانی خواهد کرد.

 

خواص میخک برای مردان

خواص میخک برای مردان

امروزه یکی از شایع ترین بیماریها در میان آقایان اختلال در نعوظ و کاهش میل جنسی ان‌ها می باشد. از مهم‌ترین خواص میخک برای مردان میتوان بـه تنظیم سطح هورمون تستسترون و تقویت اسپرم‌ها اشاره کرد کـه منجر بـه افزایش نعوذ و افزایش میل جنسی خواهد شد.

 

مصرف میخک از بیماری زود انزالی جلوگیری کرده و موجب افزایش تحرک اسپرم‌ها نیز می شود. همچنین مصرف این گیاه ارزشمند آقایان را از خطر ابتلا بـه انواع بیماری‌هاي‌ مقاربتی و انواع سرطان‌هاي‌ ناحیه تناسلی حفظ خواهد کرد.

 


مطالب مشابه: 8 داروی طبیعی برای درمان دندان درد


 

خواص میخک برای زنان

خواص میخک برای زنان

تنبلی تخم‌دان و وجود ضعف در رحم از جمله بیماری‌هاي‌ شایع در زنان میباشد. از دیگر خواص میخک برای زنان می توان بـه تقویت رحم، التیام عملکرد تخم‌دان، کمک بـه باروری بهتر اشاره کرد. گل میخک بـه التیام عملکرد رحم و سردمزاجی خانم‌ها کمک کرده و بـه دلیل مزاج گرمی کـه دارد سبب افزایش میل جنسی ان‌ها شده و با تقویت هورمون‌هاي‌ زنانه از عارضه‌ي سرد مزاجی جلوگیری خواهد کرد.

 

خواص میخک برای باردار شدن

خواص میخک برای باردار شدن

یکیدیگر از خواص قابل توجه میخک تاثیر ویژه‌ي ان بر فرآیند تخمک گذاری می باشد. میخک میزان باروری زنان را افزایش داده و بدن را آماده‌ي تحمل دوران سخت بارداری می کند. از دیگر خواص میخک برای باردار شدن میتوان بـه موارد زیر اشاره کرد:

 

1. تنظیم دوران قاعدگی با میخک

میخک بـه افزایش جریان خون کمک کرده ودر نتیجه منجر بـه تنظیم دوره‌ي سخت وطاقت‌فرسای قاعدگی در زنان میشود.

 

2. کاهش التهاب‌ رحم و عفونت واژن با میخک

خواص ضدالتهابی در میخک منجر بـه کاهش التهاب‌هاي‌ رحم شده و خواص ضدباکتریایی این گیاه نیز در جلوگیری از عفونت‌هاي‌ واژن بسیار موثر می باشد.

 

3. افزایش سلامت رحم با میخک

مصرف میخک منجر بـه افزایش خون‌رسانی و تقویت سیستم ایمنی بدن شده و بـه افزایش سلامت رحم کمک شایانی خواهد کرد. التیام عملکرد تخم‌دان‌ها در باوروری تخمک نیز تاثیر بسزایی داشته و موجب بارداری بهتر خواهد شد.

 

خواص میخک برای عفونت واژن

خواص میخک برای عفونت واژن

همان طور کـه بیان شد میخک دارای خاصیت ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی بوده و مصرف ان در درمان انواع عفونت‌هاي‌ زنانه بسیار مناسب میباشد.این گیاه موجب تنظیم شدن PH داخل واژن می شود. عصاره‌ي گل میخک بـه پاکسازی واژن کمک کرده و از بروز هر گونه عفونت ناشی از وجود باکتری‌ها و قارچ‌ها در واژن جلوگیری می کند. مصرف میخک بـه همراه عسل خواص ضد التهابی ان را چند برابر می کند.

 

خواص میخک برای لاغری

خواص میخک برای لاغری

تحقیقات نشان می دهد کـه میخک چربی‌هاي‌ شکم و رسوبات کبد را از بین میبرد بـه خصوص اگر همراه با چای سبر یا دارچین مصرف شود کـه در نتیجه باعث کاهش وزن و از بین رفتن چربی‌هاي‌ بدن میشود. چاقی و اضافه وزن موجب بروز مشکلات متعددی مانند کیست تخمدان در بانوان میشود.

 

میخک برای زنان

میخک برای زنان

برخی از خواص میخک برای زنان عبارتند از:

  • درمان مشکلات عمومی
  • سلامت جنسی
  • تقویت تولید هورمون جنسی زنانه
  • افزایش سطح تستوسترون
  • افزایش تحریک عصبی پیشگیری از بیماری‌هاي‌ مقاربتی
  • کاهش احتمال ناباروری

 

میخک برای مردان

میخک برای مردان

از جمله فواید قدرتمند میخک برای سلامتی مردان بـه شرح زیر اسـت:

  • محافظت در برابر سرطان
  • کمک بـه درمان اختلال نعوظ
  • جلوگیری از انزال زودرس
  • افزایش تولید هورمون‌هاي‌ جنسی
  • بـه حداقل رساندن خطر ابتلا بـه بیماری‌هاي‌ مقاربتی
  • التیام تعداد و تحرک اسپرم‌ها
  • افزایش سلامت عمومی جنسی مردان

 

چای میخک و فواید مصرف

چای میخک و فواید مصرف

بدیهی اسـت هر نوع چای یا دمنوش گیاهی قابلیت تاثیر بر روند متابولیسم بدن را دارد. بنابر این یکی از پرکاربردترین دم‌نوش‌هاي‌ گیاهی در طب سنتی چای میخک میباشد. مصرف دم کرده‌ي گیاه میخک منجر بـه افزایش متابولیسم بدن شده و با خاصیت کالری سوزی کـه دارد ذخایر چربی را کاهش داده و کاهش وزن را برای افراد بـه ارمغان می‌آورد.

 

درمان عارضه‌ي زودانزالی و انواع ناتوانی‌هاي‌ جنسی بـه واسطه‌ي طبع بسیار گرمی کـه در میخک وجوددارد همچنین رفع اسپاسم‌هاي‌ عضلانی و التیام دردهای ناحیه‌ي کمر و ستون فقرات، رفع بیماری روماتیسم از جمله فواید مصرف چای میخک می باشد.

 

همچنین مصرف مداوم چای میخک یا دمنوش ان منجر بـه تقویت اعضای داخلی بدن چون: کبد و طحال شده و بـه تقویت عملکرد معده و روده، درمان اختلالات گوارشی و زخم‌هاي‌ معده و کولون کمک شایانی میکند. خاصیت ضدالتهابی این دم‌نوش منجر بـه پاکسازی کبد شده و با از بین بردن انواع انگل‌ها یا باکتری‌هاي‌ در روده بـه رفع این بیماری ها کمک میکند.

 

ترکیب چای میخک با دارچین و مقداری عسل نیز سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و بـه تقویت مغز و حافظه کمک ویژه‌اي میکند. چای دارچین و میخک از ابتلای افراد بـه بیماری‌هاي‌ آرتریت روماتوئید یا انواع آرتروزها جلوگیری کرده و برای درمان عفونت‌هاي‌ سینوسی بـه عنوان یک داروی بسیار موثر در طب سنتی شناخته میشود.

 

چای میخک میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان داشته و بـه همین دلیل بـه سلامت پوست نیز کمک می کند. مصرف چای میخک از بروز چین و چروک و یا پیری زودرس پوست جلوگیری خواهد کرد.

 

طرز تهیه چای میخک

طرز تهیه چای میخک

برای تهیه‌ي چای میخک می ‌بایست مقداری از پودر چوب میخک را در سه لیوان آب‌جوش مخلوط کرده ودر قوری چینی بریزید و با قرار دادن ان بر روی حرارت غیرمستقیم بـه مدت هفت دقیقه صبرکنید تا بـه خوبی دم بکشد. بهتر اسـت هنگام مصرف این دمنوش بـه کمک یک صافی ان را صاف کرده سپس برای شیرین کردن ان از مقداری عسل یا نبات استفاده کنید. استفاده از شیرین کننده‌ها برای افرادی کـه دارای بیماری قندخون می‌باشند ممنوع میباشد.

 

توجه داشته باشید این دم‌نوش باید حدود یک تا دو ساعت بعد از وعده‌ي نهار یا شام مصرف شود و هرگز بیش از دو فنجان در طول شبانه روز استفاده نشود. مصرف بیش از حد چای میخک بـه عوارضی چون مشکلات گوارشی منجر خواهد‌شد بنابر این نباید در مصرف ان زیاده‌روی شود. بدیهی اسـت بیماران مبتلا بـه مشکلات گوارشی نیز می ‌بایست قبل از مصرف این دم‌نوش با دکتر معالج خود مشورت نمایند.

 

عوارض میخک

عوارض میخک

میخک درکنار تمام خواص بی‌نظیری کـه برای سلامت و بدن دارد، عوارض جانبی نیز دارد کـه در این جا بـه برخی از ان‌ها می پردازیم:

1. کاهش قندخون: یکی از عوارض میخک تاثیر قابل توجه ان در کاهش قندخون اسـت، افرادی کـه دچار هیپوگلیسمی هستند باید در مصرف میخک دقت کنند و مرتب قندخون خودرا بازرسی کنند.

 

2. افزایش خون‌ریزی: میخک حاوی ماده‌اي بـه نام اوژنول اسـت کـه عامل رقیق کننده خون بـه حساب می آید، درنتیجه مصرف بیش از حد میخک می تواند سبب رقیق شدن خون و افزایش خطر خون‌ریزی شود. افرادی کـه مبتلا بـه هموفیلی هستند و یا داروهای ضدانعقاد مصرف میکنند، بهتر اسـت در مصرف میخک دقت کنند.

 

3. تشنج: از دیگر عوارض میخک احتمال ایجاد فعالیت الکتریکی نامنظم در مغز شود و فرد را در دسترس خطر تشنج قرار دهد.

 

4. حساسیت و آلرژی: مصرف بیش از حد میخک ممکن اسـت سبب ایجاد واکنش‌هاي‌ حساسیتی مثل کهیر، راش، گرفتگی گلو ودر حالت هاي‌ شدیدتر فرد دچار آنافیلاکسی شود.

 

در پایان

همان‌ طور کـه دیدیم میخک فواید زیادی دارد و هنگامی کـه بـه عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم و متعادل درنظر گرفته شود، موثرتر اسـت. بنابر این سعی کنید در طول هفته، چند وعده میخک را در وعده‌هاي‌ غذایی خود بگنجانید. شـما بـه اسانی میتوانید میخک آسیاب‌شده را در بسیاری از غذا هاي خود بگنجانید و بـه ان‌ها عطر و طعم دلپذیری بدهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو