کامل ترین راهنما برای برق انداختن و تمیز کردن اجاق گاز

کامل ترین راهنما برای برق انداختن و تمیز کردن اجاق گاز


منبع: ساعد نیوز

2

1402/10/19

09:04


اجاق گاز کثیف می‌تواند ظاهر آشپزخانه شما را زشت و غیر بهداشتی جلوه دهد و همچنین لکه‌های چربی و روغن موجود بر اجاق گاز نیز می‌تواند خطر‌آفرین و موجب آتش سوزی شود. آشپزخانه و گاز یکی از مهم ترین بخش های نظافت منزل محسوب میشود. در این مقاله به شما نکته‌هایی ساده درباره تمیز کردن گاز خواهیم گفت که می‌توانید جلوه زیبایی را به آشپزخانه خود هدیه دهید.

چدن گاز را می‌توان یکی از سخت‌ترین کارهای خانه به حساب آورد؛ فرایندی که معمولاً چندان ثمربخش نیست و همیشه یک لکه یا کثیفی خاصی روی آن باقی می‌ماند. این موضوع در دراز مدت می‌تواند تأثیر بیشتری بر تمیز کردن چدن گاز بگذارد. از این رو پیشنهاد می‌شود که قبل از ایجاد لایه‌های کثیفی زیاد روی چدن گاز، آن‌ها را در دوره‌های زمانی مشخصی تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از چند روش کاربردی و البته ساده بهره بگیرید که در ادامه به توضیح کامل‌تر آن‌ها می‌پردازیم .


استفاده از ترکیبات طبیعی و خانگی برای تمیز کردن اجاق گاز


حتی اگر روزی بیشتر از یک وعده غذا نپزید، باز هم اجاق گاز شما در پایان هفته پر از چربی و کثیفی می‌شود. خوشبختانه تمیز کردن اجاق گاز اصلا کار سخت و وقت‌گیری نیست. ما در این مقاله روش‌های ساده و کاملا موثری به شما یاد می‌دهیم، تا اجاق گازتان را مثل روز اول برق بیندازید. پس با ما همراه باشید


نمک و جوش شیرین

یک قاشق سوپ خوری جوش شیرین و یک قاشق سوپ خوری نمک را به هم بزنید ؛ سپس یک قاشق غذا خوری آب بریزید تا خمیر تهیه شود. پارچه ای را داخل مخلوط فرو کنید و روی کثیفی ها بکشید و مخلوط را روی کثیفی ها بمالید. مایعات را جذب و تمیز می کند.

اجاق گاز

صابون و آب

برای این کار شعله های گاز را از گاز جدا کنید. با استفاده از یک پارچه و یک صابون ملایم و آب , هر باقیمانده از آن را بشورید. هر نوع مواد غذایی پخته شده که از بین نمی رود, یک خمیر غلیظ از جوش شیرین و آب تهیه کنید و سپس آن را روی محل مورد نظر بمالید. پس از حدود 20 دقیقه, تمیز کنید و مشعل را آبکشی کنید ؛ بعد از این که کاملاً خشک شد، مشعل ها را سر جایش بگذارید.


لیموترش برای تمیز کردن چدن گاز

برای انجام این کار با استفاده از لیموترش، می‌توانید از 2 راهکار کمک بگیرید. در روش اول، ابتدا مقداری از لیموترش را برش بزنید و آب لیمو را روی سطوح چدنی گاز بچکانید. سپس با دستمال آن‌ها را کاملاً پخش کنید. اگر گاز بسیار کثیف است، می‌توانید جوش شیرین را هم به مخلوط اضافه کنید. برای این منظور، کمی جوش شیرین را روی سطح گاز بریزید و سپس از آب لیمو استفاده نمایید. درنهایت باید به مدت چند دقیقه صبر کرده و سپس با دستمال مناسب، سطح گاز را تمیز کنید.

لیموترش

در روش دوم باید از قابلمه‌ای بزرگ استفاده کنید. چدن‌ها را درون قابلمه قرار داده و سپس آب جوش روی آن بریزید. چند عدد لیموترش برش زده و با مقداری نمک، به ظرف اضافه کنید. سپس به مدت 15 دقیقه صبر کرده و درنهایت چدن‌ها را از قابلمه خارج کنید. سپس با کمک یک سیم ظرفشویی، چدن‌ها را خوب تمیز کرده و چربی‌ها را از آن‌ها پاک نمایید.

این مورد را هم در نظر بگیرید که اگر از خشکی پوست یا آلرژی رنج می‌برید، بهتر است از دستکش استفاده کنید. به این ترتیب، می‌توانید تمیز کردن چدن گاز را به راحتی و بدون استفاده از مواد شیمیایی انجام دهید.


تمیز کردن چدن گاز با جوهر نمک

استفاده از جوهر نمک به عنوان جرم‌گیر مناسب، راهکار دیگری است که برای انجام این کار پیش روی شما قرار دارد. برای این کار، مقداری از جوهر نمک را روی سطح چدن اسپری کنید و به مدت چند ساعت به آن فرصت دهید تا چربی و کثیفی از سطح چدن جدا شود. در مرحله بعد باید با استفاده از اسفنج یا کف، سطح چدن را بشویید. در نهایت، با کمک دستمال خشک، سطح چدن گاز را پاک و خشک کنید.این روش را می توان یک گزینه مناسب و کاربردی برای تمیز کردن چدن گاز به حساب آورد؛ چرا که به شما کمک می‌کند تا آن را به راحتی از چربی و کثیفی پاک کنید.


تمیز کردن گاز شیشه ای با سرکه سفید

برای پاک کردن گاز شیشه‌ای، مقداری سرکه سفید را به با کمی آب مخلوط کنید و آن را داخل یک بطری اسپری قرار دهید. اگر اجاق گاز برقی دارید، حتماً آن را از برق بکشید یا شیر گاز را ببندید تا در کمال ایمنی اجاق گاز را تمیز نمایید.ترکیب آب و سرکه سفید را روی اجاق گاز اسپری نمایید. سپس با یک حوله آشپزخانه بدون پرز، تمام سطح گاز شیشه‌ای را پاک کنید تا اثری از چربی و لکه مواد غذایی روی اجاق گاز باقی نماند. در نهایت شما شاهد اجاق گازی تمیز و درخشان خواهید بود.

گاز


تمیز کردن اجاق گاز با مایع ظرف‌شویی و جوش شیرین

با مقداری جوش شیرین و مایع ظرف‌شویی یک محول کفی تهیه کنید. مایع ظرف‌شویی یک پاک‌کننده قوی لکه روغن و چربی محسوب می‌شود. از این جهت ترکیب جوش شیرین و مایع ظرف‌شویی را روی یک اسفنج بریزید و تمیز کردن اجاق گاز استیل را برعهده بگیرید.

پس از پاک کردن لکه و دوده از سطح اجاق گاز، یک دستمال مرطوب بردارید و گاز استیل را از این ترکیب پاک نمایید. سپس با یک حوله خشک، اجاق گاز را تمیز کنید تا اثری از کف و رطوبت باقی نماند تا شما بتوانید درخشش اجاق گاز را تماشا کنید.


روغن گیاهی

گاهی برای مقابله با چربی‌ها می‌توانید با ترکیباتی از جنس خودشان به سراغشان بروید. روغن آقتابگردان و روغن زیتون هم که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. فقط کافی است کمی از این روغن گیاهی را پارچه بر سطح گاز بکشید، سپس با اسپری کردن کمی محلول چندمنظوره، سطح اجاق را با یک دستمال نخی برق بیاندازید.

روغن گیاهی


چطوری از کثیف شدن اجاق گاز جلوگیری کنم


گاز

و باز هم جمله‌ی معروف پیشگیری بهتر از درمان است! (باورتان می‌شد این جمله برای اجاق گاز هم صدق کند؟!) قبل از این‌که روش‌های تمیز کردن اجاق گاز را با هم مرور کنیم توجه شما را به نکات جالب زیر جلب می‌کنم تا با رعایت آن‌ها، زمان تمیز ماندن اجاق گازتان را چند برابر کنید.


  • کنار اجاق گازتان یک زیر ملاقه‌ای یا پیش‌دستی قرار بدهید. قاشق، ملاقه و کفگیری که در حین آشپزی استفاده می‌کنید روی آن قرار بدهید تا مواد غذایی روی آن‌ها اجاق گاز را کثیف نکند.


  • یک دستمال آشپزخانه و یا حتی یک جعبه دستمال‌کاغذی کوچک، نزدیکی اجاق گاز در نظربگیرید. به محض کثیف شدن اجاق گاز لکه‌ی ایجاد شده را با دستمال تمیز کنید. این لکه‌های بدجنس هر چقدر بیشتر باقی بمانند تمیز کردنشان سخت‌تر می‌شود.


  • هنگام سرخ کردن در لحظات اول ریختن مواد‌غذایی، قطرات روغن به اطراف پخش می‌شوند (مخصوصا اگر ماده غذایی آب داشته باشد یا تازه از فریزر خارج شده باشد). در این‌صورت می‌توانید در ثانیه‌های اولیه در ظرف را بگذارید تا روغن پخش نشود.


  • هنگام جوشیدن برنج و ماکارونی در قابلمه یک کفگیر چوبی قرار بدهید تا سر نرود.


  • اجازه بدهید اول غذا بجوشد و سپس ادویه‌های مورد نظر را به آن اضافه کنید تا اگر غذا سر رفت ادویه‌ها روی گاز نریزد و آن را کثیف کند.


نکاتی که برای تمیز کردن اجاق گاز باید بدانید


در آخر برای این‌که خیالمان راحت شود که استاد برق انداختن اجاق گاز شده‌اید چند نکته را هم اضافه می‌کنیم.


قبل از تمیز کردن اجاق گاز تمام شعله‌ها را خاموش کنید و اجازه دهید کاملا سرد شوند تا آسیبی به دستان شما نرسد.

از اسکاچ و سیم‌ظرفشویی زبر برای تمیز کردن اجاق گاز استفاده نکنید. چون باعث ایجاد خش و آسیب به صفحه می‌شوند.

قبل از شروع نظافت، تکه‌های سوخته و درشت غذا و اضافات را با یک دستمال نمدار بردارید.

از هیچ‌گونه وایتکس و سفید کننده برای تمیز کردن اجاق گاز استفاده نکنید. زیرا کلر موجود در آن‌ها به استیل صفحه آسیب می‌رساند.


کلام آخر

سعی کنید طی روندی منظم اقدام به تمیز کردن گاز استیل کنید و اگر ذرات غذا یا روغن روی گاز ریخت، بلافاصله پس از خنک شدن گاز آن را پاک کنید. در غیر این‌ صورت لکه‌ها سخت و ماندگار می‌شوند و هرچه بگذرد، پاک کردن‌شان دشوارتر خواهد شد.

لطفا اگر از راهکار دیگری برای تمیز کردن گاز استیل استفاده می‌کنید یا نظری دربارهٔ مطلب دارید، آن را با ما درمیان بگذارید

اجاق گاز


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو