مجازات فرار مالیاتی چیست؟

منبع: تالاب

1

1402/10/20

00:15


به گزارش جام جم آنلاین: همانطورکه می دانید، مالیات یکی از اصلی ترین منابع درآمد دولت […]

مجازات فرار مالیاتی چیست؟

به گزارش جام جم آنلاین:

همانطورکه می دانید، مالیات یکی از اصلی ترین منابع درآمد دولت است، از همین رو هر فرد شاغل، باید بخشی از درآمد خود را در قالب مالیات به دولت بپردازد. حال گاهی اوقات شرایط به گونه ای پیش می رود که افراد به دنبال راهی برای دور زدن قوانین مالیاتی هستند تا از این طریق بتوانند درآمد کامل خود را در دست داشته باشند. حال باید گفت به تمام مراحل و اقداماتی که افراد برای نپرداختن مالیات انجام می دهد، فرار مالیاتی گفته می شود؛ اما جرم فرار مالیاتی چیست؟ مجازات فرار مالیاتی چه می باشد؟ در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی تمام این موضوعات بپردازیم.

 

منظور از فرار مالیاتی چیست؟

بسیاری از افراد بر این باور هستند که به انجام کارهای غیرقانونی که منجر به عدم پرداخت مالیات می شوند، فرار مالیاتی می گویند؛ در حالی که باید گفت این چنین نیست و فرار مالیاتی به هرگونه اقدام، چه قانونی و چه غیرقانونی که منجر به عدم پرداخت مالیات یا کاهش آن شود گفته می شود. برخی از افراد برای آنکه مالیات کمتری به دولت بپردازند، اسناد و مدارک جعلی به دولت ارائه می دهند تا اداره مالیات را گمراه کنند و هزینه کمتری بپردازند. تمام این موارد از جمله اقداماتی هستند که به عنوان فرار مالیاتی شناخته می شوند.

 

آیا فرار مالیاتی جرم است؟

در ماده 199 و 200 قانون مالیات های مستقیم، تمام اشخاص حقیقی یا حقوقی موظف به پرداخت مالیات هستند؛ حال اگر شخصی از انجام این کار خودداری کند، مجرم شناخته می شود و مطابق با قانون باید جریمه بپردازد. مجازات فرار مالیاتی معمولا جریمه ای معادل 20 درصد مالیات پرداخت نشده است که در رابطه با آن در تبصره یک ماده 199 قانون صحبت شده و طبق آن متخلفان دولتی نیز جریمه می شوند و باید مجازات فرار مالیاتی را بپردازند.

 

امروزه متاسفانه نرخ مالیات در کشور ما افزایش چشمگیری داشته و همین موضوع دلیلی بر بی انگیزگی در سرمایه گذاری به شمار می آید؛ بنابراین افراد بیش از گذشته به دنبال راهی برای دور زدن دولت هستند تا مالیات تعیین شده را نپردازند. از همین رو در راستای بررسی جرم و مجازات فرار مالیاتی، به دولت و اداره مالیات توصیه می شود نرخ مالیات را با در نظر گرفتن شرایط بسنجند و تعیین کنند تا آمار مربوط به جرم فرار مالیاتی کاهش پیدا کند.

مجازات جرم فرار مالیاتی چیست

مجازات جرم فرار مالیاتی چیست؟

همانطورکه در قسمت قبل گفته شد، فرار مالیاتی یک جرم است و از آنجایی که هر جرم با مجازاتی همراه است، فرار مالیاتی از این موضوع مستنثی نخواهد بود. در چنین جرمی، مجرم ممکن است یک موسسه، شرکت، بانک، شرکت خصوصی یا دولتی، وزارتخانه، فرد و … مجرم باشد و تحت مجازات قرار گیرد. در رابطه با مجازات فرار مالیاتی باید گفت در کشور ما مجازات های مختلفی تعیین می شود که 3 ماه تا یک سال حبس یکی از حالت های مجازات به شمار می آید.

 

البته باید به این نکته اشاره داشته باشیم که اگر شخص در ابتدای زمانی که مرتکب جرم شده است، با میل خود به فرار مالیاتی اعتراف کند و اسناد و مدارک نافقص را به طور اصلاح شده ارائه دهد، دیگر تحت تعقیب کیفری قرار نخواهد داشت. اما اگر ماموران مالیاتی متوجه جرم فرار مالیاتی شوند، فرد مجرم جریمه و مجازات خواهد شد. مجازات فرار مالیاتی که مرسوم تر است، 3 تا 12 ماه حبس می باشد، اما بسته به مقدار سندسازی، دروغ و پنهان کاری، این مجازات بیشتر خواهد شد. سایر مجازات فرار مالیاتی که امکان تعیین آن ها وجود دارد عبارتند از:

 

اگر مشخص شود فردی مرتکب جرم فرار مالیاتی شده است، از معافیت های مالیاتی و انواع بخشودگی ها معاف خواهد شد. این تنبیه شاید یکی از سخت ترین تنبیه ها برای چنین جرمی باشد.

 

در ماده 202 قانون مالیات های مستقیم مشخص شده است که سازمان امور مالیاتی می تواند مدیران حقوقی و مشمولان مالیات که در پرداخت مالیات کوتاهی کرده اند را با ممنوع الخروج کردن جریمه کند. در برخی از موارد، اگر یک شرکت بدهی مالیاتی داشته باشد، به احتمال زیاد هیئت مدیره آن شرکت ممنوع االخروج خواهند شد.

 

مجازات اداری نیز از دیگر انواع مجازات فرار مالیاتی است، بنابراین افرادی که در تسلیم اظهارنامه مالیاتی کوتاهی می کنند، شامل این مجازات خواهند شد.

 

آیا فرار مالیاتی همان اجتناب مالیاتی است؟

همانطورکه گفته شد، فرار مالیاتی از نظر قانون یک جرم به شمار می آید و زمانی اتفاق می افتد که مودی مالیاتی، گزارش دقیقی از درآمد خود ارائه ندهد. فردی که این کار را انجام می دهد، در تلاش است که کارش از چشم دولت دور بماند. این در حالی است که اگر یک فرد مرتکب جرم اجتناب مالیاتی شود، نگران افشاء شدن عمل خود نیست. جرم اجتناب مالیاتی، زمانی رخ می دهد که در قوانین مالیاتی خلاهایی وجود داشته باشد؛ بنابراین فرد در چنین موقعیتی تلاش می کند تا راه گریزی برای کاهش مالیات پیدا کند. برای مثال فردی که قصد اجتناب از پرداخت مالیات را دارد، درآمد نیروهای خود را به عنوان سرمایه شرکت معرفی می کند تا نرخ مالیات کمتری تعیین شود.

آیا جرم فرار مالیاتی را باید گزارش داد؟

آیا جرم فرار مالیاتی را باید گزارش داد؟

همانطورکه می دانید، درآمد دولت از طریق دریافت مالیات تامین می شود، حال اگر کوتاهی در این زمینه رخ دهد، مشکلات دیگری پیش می آید و می تواند باعث سختی و مشکل در بخش های مختلف شود. از همین رو توصیه می شود اگر با موقعیتی مواجه شدید که فرد، شرکت، سازمان یا … در حال فرار از مالیات بود، حتما آن را گزارش دهید تا بررسی و اقدامات لازم صورت گیرد. برای گزارش چنین جرمی، باید با سازمان امور مالیاتی تماس بگیرید یا از طریق سایت سازمان امور مالیاتی، گزارش را ثبت کنید. باید متذکر شد که هنگام ثبت گزارش نیازی به درج اطلاعات شما نیست و اگر اطلاعاتی به ثبت برسد نیز تنها برای مسئول بخش مربوطه قابل مشاهد خواهد بود.

 

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم، این است که دولت پاداشی نیز برای افرادی که جرم فرار مالیاتی را گزارش دهند در نظر گرفته است. البته تمام افرادی که چنین جرمی را گزارش دهند، مشمول جایزه نخواهند شد. بنابراین اگر قصد دارید برای گزارشی که می دهید، پاداش دریافت کنید، باید اطلاعات خود را به طور کامل اعلام کنید، در ادامه اگر دولت بتواند از متخلف مالیات بگیرد و این مالیات بیش از 40 میلیون تومان باشد، به شما پاداش تعلق خواهد گرفت.

 

کلام آخر

همانطورکه مطالعه کردید، در این گزارش به این موضوع که جرم فرار مالیاتی چیست؟ مجازات فرار مالیاتی چه می باشد و … پرداختیم. بنابراین اکنون شما می دانید که چه عملکردی جرم به شمار می آید و در صورت شناسایی چه مجازاتی به همراه خواهد داشت. البته اگر همچنان موضوعاتی برای شما سخت و چالش برانگیز هستند، می توانید با یک فرد که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت دارد مشورت کنید تا متوجه صفر تا صد موضوعات شوید!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو